Gå til innhold

Vurderer bachelor/master i informasjonssikkerhet - Råd?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med videregående nå til våren, og nå er det snart på tide å bestemme seg for hva jeg skal gjøre videre. Jeg går ut fra Elektronikk m/allmennfag, så jeg har både matte (3mx) og fysikk (2fy) som det stilles krav til på flere studieretninger.

 

Jeg interesserer meg for data, i hovedsak pc. Syns det virker spennende meg programmering og datasikkerhet. Tenker litt på å ta bachelor i informasjonssikkerhet på Høgskolen i Gjøvik først, og så eventuelt bygge på til master om det er interesse for det. Etter hva jeg har lest og hørt om informasjonssikkerhet ved HiG, så virker det som om det er et veldig godt miljø rundt akkuart det temaet.

 

Noen som har noen erfaringer, tips, råd etc. å komme med? Jeg har veldig lite kjennskap til programmering, så derfor lurer jeg på hva dere som har tatt en lignende utdanning eller som ellers driver og programmerer mener om dette? Er det veldig vanskelig å programmere? Er det moro? Krevende?

 

Dette er vel også et yrke det er etterspørsel etter i dag? På denne linja er det ikke så mye krevende matte virker det som, etter det jeg har lest i fagplanen. Er det dumt å velge en retning med lite matte og ikke noe fysikk eller kjemi? Vil man få bruk for det i et slikt yrke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Informasjonssikerhet er vel en av de grenene innen informatikk hvor det er mest matte? Burde jo være en del iallfall, innen kryptografi og lignende. Hva med å ta bachelor på UiO heller? Eventuelt ta en master i teknologi innen datateknikk på NTNU?

Etter det jeg har lest i fagplanen og mtp at opptakskrav er 2my/2mx/3mz så virker det ikke akkurat som om det er veldig mye matte, ihvertfall ikke veldig vanskelig. Bachelor i informasjonssikkerhet.

 

Syns det kanskje er greit å ta bachelor først, for så å se om jeg syns det er såpass interessant at jeg bygger på til master. På NTNU må man jo nesten fullføre de 5 årene, ellers så står man jo på bar bakke.

 

Det er vel ikke så mye som går på datasikkehert/informasjonssikkerhet ved UiO?

Lenke til kommentar
Det har du rett i. Jeg var sikker på at en av profilene ved det 5-årige masterprogrammet var datasikkerhte, men jeg husket visst feil.

Hvordan tror du (eller noen andre forsåvidt) mulighetene er for å få jobb i f.eks. Kripos er, slik at man kan drive med etterforskning av datakriminalitet og lignende. Jeg syns det virker veldig spennende.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kripos er du nok nødt til å ha en politiutdanning. Holder ikke å være programmerer, og det er vel også ganske overkill/feil i forhold til hva kripos bruker pc'ene til.

Ikke vet jeg, men det stod vel i Aftenposten en dag en annonse der Politiet søkte etter noe lignende i datakrimavdelingen til Kripos. Tenkte det bare hadde vært litt spennende jeg. Er nok ikke alle som er ansatt i politiet som kommer fra politiskolen.

 

Men hva syns dere om programmering og slikt da? Er det vasnkelig? Frustrerende? Morsomt? Spennende?

Lenke til kommentar

Hmmm... Er ikke 100% sikker, men etter hva min svigerfar forteller krever så og si alle jobber i politiet politiutdanning. Men finnes helt sikkert noen stillinger som ikke krever det der også.

 

Det siste spørsmålet kan en vel kort og godt besvare med ja.

 

Lengre svar:

 

Vanskelig: Det å lære seg programmering er vanskelig, det krever en del jobbing og forståelse. Det er mye som matte. Det nytter ikke å lese seg til mattekunnskaper ved å lese boka fra a til å. En må gjøre oppgaver og en trenger en viss intuitiv forståelse for stoffet. Du lærer deg ikke C/C++/java/Fortran+++ ved å lese en bok om språket fra perm til perm. En er nødt til å gjøre oppgaver, prøve seg litt frem og leke. Når en er "ferdig utlært" (til dere som vil klage på det utsagnet, se hermetegn og les videre) i ett språk er det igjen mange nye ting en må lære seg. Spesifikasjoner på forskjellige teknologier du må benytte deg av for eksempel.

 

Frustrerende: Timer på timer med feilsøking, retting, nye forsøk, ny feilsøking osv.osv.osv er mildt sagt frustrerende. Det er også helt nødvendig. Selv om du som programmerer ikke skal ta deg av den største feilsøkinga er det masse småfeil hvor en ikke skjønner noenting av feilmeldingen og bruker timesvis på feilsøking for å finne ut at midt i koden ett sted hadde glemt at du skulle ha til og med og ikke kun til i en for-løkke.

 

Morsomt: Det å bygge opp systemer, se at de fungerer, finne feil og til slutt stolt vise frem kreasjonen din er skikkelig morsomt. Jeg kan ærlig si at jeg synes det er veldig morsomt å programmere, og mens jeg driver på stenger jeg alt utenom helt ute og glemmer tid og sted helt. Jeg har kommet for sent til flere avtaler på grunn av programmeringen.

 

Spennende: Uten tvil. Mens du lærer deg å programmere vil du hele tiden støte på nye, festlige ting en kan gjøre med en datamaskin som ikke engang hadde vært innenfor en radius av 10km fra hodet ditt. Du lærer en del om hvordan maskinen fungerer og hvordan ulike komponenter snakker sammen, og ikke minst hvordan du snakker til de.

 

Så for å summere opp: Hvis du har ett hode for og er glad i realfag er informatikk helt klart noe å tenke på. Masse utfordringer og en morsom jobb som bare venter på å dra deg inn så fort du selv føler du er ferdig med studiene (hvertfall slik jobbmarkedet er i dag) er helt klart ett pluss. Du kan jo kjøpe deg en C++/Java/python bok for å se litt på programmering. Valgte bevisst å ikke legge med C der, siden en etter min mening burde lære seg objekt-orientert programmering med en gang, noe C ikke er lagd for.

Lenke til kommentar

Jeg studerer informatikk med matematikk på UiO. Er helt klart å anbefale. Hadde selv 5 i 3mx, så skal nok gå fint med 4. Nå vet jeg ikke hvilket løp du vil gå og hvor mye matematikk du velger å ta da. Skal du ha en del matematikk med i studieløpet ditt er du nødt til å belage deg på en del arbeid. Overgangen fra 3mx til universitet/høyskolematte er ganske stor. Mye større enn hva du hittil har vært borti vil jeg tro. Men alt det krever er en god innsats fra deg. Kom deg inn i gode arbeidsrutiner, det vil si ikke bli fristet til å dra hjem 12 fordi du er ferdig med forelesninger da.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er også ferdig med VGS i år og planlegger å gå informasjonssikkerhet på Gjøvik neste år. :)

 

Jeg har undersøkt litt rundt studiet og det virker faktisk veldig spennende og interessant, spesiellt etter at jeg traff en som faktisk jobber innenfor feltet. Han jobber for Norges Vassdrags- og Energikommisjon som det så fint heter, og det han gjør er å undersøke sikkerheten ved diverse kraftverk rundt om i Norge, slik som det å undersøke sikkerhetsrutiner for autorisering og tilgang til driftsrom. Han har faktisk en del historier om kraftverk med åpne dører og påloggede terminaler i driftsrommet. Hadde det vært personer der med onde hensikter kunne de mørkelegge større deler av Norge. :p

'

Jeg har inntrykk av at studiet ikke bare fokuserer på mattematik, men også på driftsoppgaver o.l. Jeg er på ingen måte noe mattegeni, men jeg har det jeg trenger for å komme inn, og jeg synes matte er moro selv om jeg ikke er verdensmester.

 

Så får jeg håpe at det faktisk er like bra på HiG som jeg håper. :p Jeg gleder meg ihvertfall til å begynne der, og så håper jeg forventnignene innfrir. :)

Lenke til kommentar

Veldig fin post invictus! :)

 

Jeg har noen spørsmål, så jeg tar dem like gjerne her siden det sikkert er flere som lurer på det samme. Hvordan er tilnærmingen til informatikkdelen på dette studiet? Går det mye på nettverkssikkerhet o.l.? Og er det godt utstyr på skolen mtp. laber?

Lenke til kommentar

Takk igjen for et kjempeflott svar. :)

 

Må si jeg ble litt nervøs når jeg leste det du skrev om skolens administrasjon, men jeg håper da jeg overlever noen kranglete mennesker. :p Ellers har jeg faktisk hørt mye bra om sikkerhetsmiljøet på Gjøvik og at folk ellers er medgjørlige der.

 

Men jeg tror ikke jeg skal la meg skremme for mye og heller satse på at jeg kommer inn. Og hvis jeg ikke liker meg er det jo bare å skifte studie, selv om informasjonssikkerhet er et ganske unikt studie som bare finnes på Gjøvik.

 

Det er fint å høre at studiet er ganske tungt på informatikkdelen også siden det er halvparten av moroa. :p Er det generellt godt læringsmiljø i klassene med folk som faktisk vil lære og jobbe, og ikke bare dukka opp der for å ha et sted å være?

 

Hvordan er forresten studiemiljøet på HiG? Er det mye som skjer der og ting å ta seg til?

 

Og en siste liten ting, går det ann å få vite hvor du fikk jobb? :) Er litt nyskjerrig på hvor man kan ende opp å jobbe etter at man er ferdig med en Master i informasjonssikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg tror datasikkerhet på UiT har litt mer matte. Dessuten er nok linja litt mer teoretisk enn på HiG, siden høskoler gjerne er litt mer rettet mot arbeidsmarkedet, mens unvisersiteter slik som HiT sier at de har en mer eksperimentell tilnærming til faget.

Endret av Løve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...