Gå til innhold

Vurderer bachelor/master i informasjonssikkerhet - Råd?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svaret. Da er vel myten om at 80.000 i året ikke er nok til å overleve studietiden "busted". :p

 

Jeg er fritatt fra militæret, og de hadde heller ikke noe utdanningstilbud som interesserte meg. Jeg har bil, og sommerjobb, så da håper jeg at jeg ikke får noen problemer med økonomien. Jeg klarer fint å spare også, og jeg klarer nok å prioritere bort byturer dersom situasjonen tilsier det.

 

Hvordan var pågangsmotet deres da dere gikk på videregående i forhold til det på høgskolen? Hvordan er dataingeniørlinja? Dreier det seg i hovedsak om PC-er, og ikke datamaskiner generelt (embedded systems)?

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke går dataingeniør kan jeg si litt om motivasjon og pågangsmot på høgskole/universitet kontra videregående.

 

Velger du noe som interesserer deg er det jo liten tvil om at både motivasjon og pågangsmot øker et par hakk kontra VGS. På VGS var det bare matte og samfunnskunnskap som interesserte meg, ergo det var de fagene jeg fikk gode karakterer i. På høgskolen har jeg bare fag som interesserer meg, altså jeg koser meg faktisk når det jeg på skolen.

 

Men, ikke la deg lure. Selv om det er mer interessant er det veldig mye jobbing. Du har ikke en sjanse i havet til å få gode karakterer hvis du ikke jobber systematisk og godt med oppgaver.

Lenke til kommentar

Okei. :) Mer spørsmål. :p

 

- Hvordan er undervisningen på Gjøvik lagt opp? Er det mye klasseromsundervisning og prosjekter, siden klassene er så små?

- Er matte og fysikk stort sett repetisjon og viderebygging på de temaene man hadde på videregående (3MX), eller er det mange nye emner?

- Hvor lenge varer en skoledag? Må man sitte mye på ettermiddagen kvelden når man kommer hjem fra skolen?

- Hvordan er det med ferier?

 

Dette er vel mer ting jeg bare lurer på. Blir nok Gjøvik på meg nå garantert, mest sansynlig dataingeniørlinja siden jeg ikke veit helt hva jeg interesserer meg mest for innen de forskjellige retningene.

Lenke til kommentar
- Er matte og fysikk stort sett repetisjon og viderebygging på de temaene man hadde på videregående (3MX), eller er det mange nye emner?

Nei. Du begynner på nytt med pluss og minus :)

- Hvor lenge varer en skoledag? Må man sitte mye på ettermiddagen kvelden når man kommer hjem fra skolen?

De fleste høgskoler og universiteter har forelesninger. De varer gjerne 2 timer. Selvsagt må du sitte en del hjemme med skolearbeid. Dette er høyere utdanning.

- Hvordan er det med ferier?

Dette finner du helt sikkert på skolens egne sider.

Lenke til kommentar
- Hvordan er undervisningen på Gjøvik lagt opp? Er det mye klasseromsundervisning og prosjekter, siden klassene er så små?

Undervisningen er primært forelesninger, er klassene veldig små velger man å ha forelesingene i mindre rom (ikke store auditorium). På bachelor nivå er det som regel store nok klasser til å bruke auditorium, på masternivå blir nok heller klasserom brukt. I det ene faget jeg hadde på master i medieteknikk brukte vi ett møterom hvor det var mer interaktivt enn i ett auditorium (skal også sies at det ikke var vanlig undervisning i dette faget, mye selvlæring). Vi diskuterte og hadde 2 veis samtaler, i stedet for å sitte i ett audiotrium å høre på en foreleser. Personlig likte jeg denne formen for undervisning.

 

Generelt prøver de å tilpasse undervisningen antall elever i klassene. Når det gjelder prosjekt har det vært vanlig å gjøre prosjekter gjennom semesteret og disse prosjektene teller en hvis %-andel av den totale karakteren. Alt fra 5% til 50%, i allefall de i fagene jeg hadde. Det er som regel veldig nyttig å gjøre disse prosjektene grundig, man får mye gratis med tanke på eksamen og man lærer veldig mye.

 

- Er matte og fysikk stort sett repetisjon og viderebygging på de temaene man hadde på videregående (3MX), eller er det mange nye emner?

Fysikken var ikke så veldig mye nytt for meg (mesteparten var dekket av 3FY). Men husk at det er 5 år siden jeg hadde fysikk, ting kan ha endret seg litt. I matte begynner man ganske pent, og det bygger seg opp. For min del så var det første matte faget det vanskeligste (personlig erfaring), men jeg fant ut dette tidlig i semesteret og valgte å jobbe ekstra med dette matte faget. Totalt sett begynner man med kjent stoff fra 3mx, og så bygger man på dette.

 

- Hvor lenge varer en skoledag? Må man sitte mye på ettermiddagen kvelden når man kommer hjem fra skolen?

En skoledag er så lang som man gjør den til. Enkelte dager har du ikke forelesinger, andre dager har du 5-6 timer forelesing. For min del var enkelte 4-5 timer andre 12 timer. Det kommer alt ann på hvor mye du legger i det.

 

- Hvordan er det med ferier?

Ingen høst- og vinterferie. Sommerferien begynner etter siste eksamen på våren, eksamen på våren er som regel mellom 15 mai og 15 juni (rundt dette). Og skolen begynner igjen rundt 20 august. Høst eksamen er fra 1.des til 22 des, og man begynner igjen noen dager ut i det nye året.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål som går på det praktiske på HiG. :p Er det strømuttak på forelesningssalene, eller er det en ideé å ha en laptop som varer gjennom en hel forelesning?

En annen ting jeg også lurer på er om man har mye av det man trenger av utstyr og slikt som man trenger til læringen på skolen? Jeg snakket med en på NTNU, og han brukte 20-30 tusen på bøker og lignende læremateriell. Er det slik her også?

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål som går på det praktiske på HiG. :p Er det strømuttak på forelesningssalene, eller er det en ideé å ha en laptop som varer gjennom en hel forelesning?

Alle forelesningssalene (auditorium) har stroemuttak, dvs uten pulten. Ganske greit, har aldri opplevd problemer med aa faa tak i stroem. Verken i forelesning eller utenom forelesnigene i noen rom.

 

Det er ogsaa mange bord/plasser utenom forelesningssalene hvor man kan sitte aa jobbe.

Endret av IQM
Lenke til kommentar
En annen ting jeg også lurer på er om man har mye av det man trenger av utstyr og slikt som man trenger til læringen på skolen? Jeg snakket med en på NTNU, og han brukte 20-30 tusen på bøker og lignende læremateriell. Er det slik her også?

Boeker kan du kjoepe brukt eller nye (er bokhandel paa skolen). I en del fag brukes ikke boeker, men kompendium som du faar kjoept for ca 100 kr.

 

Hvis man ikke oensker aa kjoepe boka, saa er biblioteket ett kjekt sted. I en del fag har jeg heller laant boka gjennom skoleaaret i stedet for aa kjoepe den, du kan laane pensum boeker 1 uke om gangen (saa maa du vente 1 uke foer du kan laane den igjen). Dette funker veldig greit i fag hvor de ikke "maa" ha boka. Eller i fag hvor du bare bruker deler av boka (ett par kapitler).

 

Har ogsaa opplevd at i noen fag saa trenger man ikke bok, man kan stoette seg til utleverte papir og forelesningsnotatene, eller generelt bruke nettet. Kopisentralen paa HiG kan ogsaa binde inn papirer for deg, hvis du finner ett kapittel paa nettet kan du printe det ut og kopisentralen tar 35 kr for aa binde det inn. En mulighet jeg har brukt en del ganger.

 

Uansett vil det nok vaere en fordel aa ha boka. Noen semestere bruker man mer paa boeker andre mindre, har vel brukt fra 500 - 3000 kr paa boeker i semesteret (varier i henhold til hvor mange fag og hvilke fag man har). For engelske boeker er amazon.com ett kjekt sted, eller andre nettbaserte bokhandler.

 

Utenom boeker saa var vel en laptop det eneste jeg kjoepte, alt annet er tilgjenglig paa skolen. Du har ogsaa en stor printerkvote hvert semester (mener denne er paa 1000 utskrifter), sjelden man har saa stor kvote (i alle fall paa de hoegskoler jeg kjenner).

Lenke til kommentar
Dette er jeg svært uenig i. Dette er en ting vi har tatt opp med skolen fordi det er direkte mangel på strømuttak i mange rom. Det er kanskje 1-2 helt fremst i rommene og 1-2 helt bakerst, og det er førstemann til mølla. I forelesningssalene er det noen få langs veggene som gjør at du må legge strømkabelen over trappa...og da kan jo jo tenke deg selv hva som kan skje hvis noen er litt uoppmerksomme når de løper opp/ned trappa.

 

Mangel på strømuttak ER et stort problem. Ihvertfall i K-bygget (K105, K102), A-bygget (A128, A126) og C-bygget (C006) hvor jeg holder til i mesteparten av fagene mine. Jeg mener å huske at det samme gjelder vesle eureka. Derimot er det nok strømuttak på labbene. Dette har resultert i at mange tar med seg egen strømforgrener på skolen, og for de som gidder det er det ikke allverdens problem...for alle oss andre derimot...

Jeg har ofte opplevd å bare kunne bruke PC-en min halve forelesningen før jeg enten må skru den av eller tigge om å få ta over et strømuttak.

 

Mener da å huske at i K102 så er det minst 5-6 rader med strømuttak, i K105 er det enda flere (mulig omvendt at det er flere i 102 enn 105, husker ikke hvilket rom som er hvilket). Med mindre hukommelsen min er helt på jordet (dog en stund siden jeg var der, men mener å huske at det er bra.) Har vært på mange andre skole hvor strømuttak er helt fraværende, og mener at HiG ikke er så ille på dette punktet. Dog er dette min personlige mening, og jeg har ikke opplevd å ha problemer med strøm (kanskje derfor jeg ikke har sett spesifikt hvor mange uttak det finns rundt omkring). Selv om ikke har opplevd strøm problemer så kan andre ha gjort det, men generelt er min oppfatning at HiG bedre enn en del andre høgskoler (nasjonalt og internasjonalt).

 

C007 vet jeg ikke for det er alt for lenge siden jeg var det, det samme med Eureka. C006 er vel ett vanlig klasserom etter det jeg husker, så her har ikke oversikt. A204 har strømuttak på alle plasser (+ noen ekstra). A012 har uttak midt på bordet samt mange uttak langs veggen. Mener også å huske at E etter eller annet (auditorium) har strømuttak.

 

Det kommer også nye auditorium i 'gamle' kantina (2 stk mener jeg å huske), og regner med at de har tenkt på strømuttak når de la planene her.

Lenke til kommentar
...

Kan vel si at HiG prøver å forbedre strømuttak rundt i de forskjellige rommene, selv om det kanskje i noen tilfeller tar litt tid. Mulig det ikke er gjort så mye akkurat i a126/128 ettersom A-bygget skal renoveres snart, er i alle fall planer om dette. Mulig at min klasse i medieteknikk var veldig heldig ettersom vi for det meste brukte A204, som er en veldig grei lab.

 

Men erfaring er også at i en god del fag så trenger man ikke pc heller, hvor man helt fint greier seg med penn og papir. Mulig at fag på infosec krever mer bruk av pc enn på medieteknikk (kjenner ikke så godt infosec fagene), bortsett fra vitenskapelige metoder (personlig syns jeg ikke dette faget krever noen spesiell bruk av pc).

 

Skjønner godt at det er surt å ha undervisning i ett rom hvor man ikke har strømuttak, hvis man må bruke pc. Er det 30 stk som bruker pc samtidig i undervisningen på infosec? Var ikke slik i min klasse på medieteknikk/dataing, ei heller for de klassene jeg har hatt undervisning for.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...