Gå til innhold

Vurderer bachelor/master i informasjonssikkerhet - Råd?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Høres veldig fornuftig ut! Lykke til, skulle det være noe mer er det bare å spørre. Enten det er før eller etter du har kommet inn. Jeg kommer til å være på HiG til høsten å, så mulig du får meg i en eller annen forelesing, lab eller møter meg i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres veldig fornuftig ut! Lykke til, skulle det være noe mer er det bare å spørre. Enten det er før eller etter du har kommet inn. Jeg kommer til å være på HiG til høsten å, så mulig du får meg i en eller annen forelesing, lab eller møter meg i en eller annen sammenheng.

Det høres jo veldig bra ut! :)

 

Når du nevner det. Hva anbefaler du mtp et sted å bo? Er det mye festing blant de som deler hybel, og vanskelig å konsentrere seg om studiene? Hvor og hvordan er det best å bo etter din erfaring?

Lenke til kommentar

Jeg har bare bodd privat, og har vært veldig fornøyd med det. Men det Invictus nevner i forrige post stemmer nok, er du sensitiv for bråk er nok ikke studenthjemmene noe sted for deg. Det er selvfølgelig veldig sosialt å bo der da.

 

Leiemarkedet i Gjøvik er veldig gunstig, men også hvis du vurderer å kjøpe bolig. Du kan finne bolig nære HiG uten at det koster deg 'skjorta'. Anbefaler deg å være tidlig ute til høsten, muligheten for å finne noe som bra er da større enn hvis du venter helt til skolestart.

Lenke til kommentar
Takk for alle gode svar! :) Siden jeg ikke er helt sikker på hvilken retning jeg vil velge, føler jeg kanskje at det er lurt å velge bachelor data, for så og siden bygge på med en masterretning hvis jeg finner det interessant. Fagpersonen fra HiG som jeg pratet med sa også at dataingeniørene var mer anerkjent hos bedriftene, mye pga realfagene, samt at arbeidsmarkedet var større. Så da blir vel det førstevalget mitt tror jeg.

Vil det altså være en fordel å ta en bachelor som dataingeniør enn en bachelor i informasjonssikkerhet/vanlig informatikk? Det er litt irriterende med alle disse valgene og at noen ting virker som om de er mye bedre å ta enn andre. :/ Jeg vil helst sitte igjen med en så god som mulig bachelor, selv om har tenkt å ta en master i informasjonssikkerhet. Jeg trodde man ville ha en fordel når man tok en master i informasjonssikkerhet å ha en bachelor i det, men er ikke det tilfellet?

Lenke til kommentar
Takk for alle gode svar! :) Siden jeg ikke er helt sikker på hvilken retning jeg vil velge, føler jeg kanskje at det er lurt å velge bachelor data, for så og siden bygge på med en masterretning hvis jeg finner det interessant. Fagpersonen fra HiG som jeg pratet med sa også at dataingeniørene var mer anerkjent hos bedriftene, mye pga realfagene, samt at arbeidsmarkedet var større. Så da blir vel det førstevalget mitt tror jeg.

Vil det altså være en fordel å ta en bachelor som dataingeniør enn en bachelor i informasjonssikkerhet/vanlig informatikk? Det er litt irriterende med alle disse valgene og at noen ting virker som om de er mye bedre å ta enn andre. :/ Jeg vil helst sitte igjen med en så god som mulig bachelor, selv om har tenkt å ta en master i informasjonssikkerhet. Jeg trodde man ville ha en fordel når man tok en master i informasjonssikkerhet å ha en bachelor i det, men er ikke det tilfellet?

For å få best mulig/bredest mulig utdannelse slik jeg forsto det, var å ta bachelor data, og så master i informasjonssikkerhet (eller noe annet da selvfølgelig), slik at man fikk med seg realfagene og hadde et bredere grunnlag innen arbeidsmarkedet.

 

Jeg så litt i den SOPP brosjyra, og tenkte kanskje å søke på en hybel med egent bad og kjøkken på Kallerud eller i Sentrum studenthjem. Hvor det dere har bodd/bor? Hvordan er prisnivået privat? Jeg har jo egen bil, så om hybelen skulle ligge noen kilometer unna skolen så skulle jo ikke det by på noen store problemer.

Lenke til kommentar
Vil det altså være en fordel å ta en bachelor som dataingeniør enn en bachelor i informasjonssikkerhet/vanlig informatikk? Det er litt irriterende med alle disse valgene og at noen ting virker som om de er mye bedre å ta enn andre. :/ Jeg vil helst sitte igjen med en så god som mulig bachelor, selv om har tenkt å ta en master i informasjonssikkerhet. Jeg trodde man ville ha en fordel når man tok en master i informasjonssikkerhet å ha en bachelor i det, men er ikke det tilfellet?

 

Hvis du er helt sikker på at du vil ta en master i informasjonssikkerhet, så vil nok en bachelor i det samme være en fordel. Hvis du er mer usikker på om du vil ta master, så vil nok en data. ing være en fordel grunnet bredden du får. Uansett så vil en bachelor i infosik, data ing og vanlig informatikk kvalifisere til å komme inn på master i både informasjonssikkerthet og medieteknikk. Derimot hvis man vil ta master på f.eks ntnu (Datateknikk osv.) så kreves realfag, og da trenger man data ing. Hvis man tar data ing så har man mulighet til å ta en del valgfag, og da kan man fint ta en del fag fra bachelor i informasjonssikkerthet.

 

Det er også verdt å merke seg at en del fag på de tre linjene (vanlig informatikk, infosik og dataing) er like (overlappende). Dette gjør at man fint kan bytte mellom linjene, greier man ikke realfagene på dataing kan man fint bytte til vanlig informatikk.

Lenke til kommentar
Jeg så litt i den SOPP brosjyra, og tenkte kanskje å søke på en hybel med egent bad og kjøkken på Kallerud eller i Sentrum studenthjem. Hvor det dere har bodd/bor? Hvordan er prisnivået privat? Jeg har jo egen bil, så om hybelen skulle ligge noen kilometer unna skolen så skulle jo ikke det by på noen store problemer.

 

Kallerud er nære HiG, men litt avstand til butikk. Sentrum er som navnet tilsier, i sentrum, nære butikker osv men litt lenger avstand til HiG. Sentrum er vel det dyreste stedet å bo, merk også at sentrum er nabo til brannstasjonen på Gjøvik (også nære kirka). Tidligere var det problemet med brannalarmen på sentrum, men såvidt jeg vet er dette i orden nå.

 

Jeg har bodd 3-4 forskjellige stedet på gjøvik (privat), alt fra 20 kvm til 30 kvm, og prisene har variert fra 2000 til 3000 kr. Da var det noen km til HiG, men ettersom jeg hadde bil var ikke dette noe problem. Jeg følte i alle fall at jeg fikk en grei hybel i forhold til prisnivået.

Lenke til kommentar
Jeg så litt i den SOPP brosjyra, og tenkte kanskje å søke på en hybel med egent bad og kjøkken på Kallerud eller i Sentrum studenthjem. Hvor det dere har bodd/bor? Hvordan er prisnivået privat? Jeg har jo egen bil, så om hybelen skulle ligge noen kilometer unna skolen så skulle jo ikke det by på noen store problemer.

 

Kallerud er nære HiG, men litt avstand til butikk. Sentrum er som navnet tilsier, i sentrum, nære butikker osv men litt lenger avstand til HiG. Sentrum er vel det dyreste stedet å bo, merk også at sentrum er nabo til brannstasjonen på Gjøvik (også nære kirka). Tidligere var det problemet med brannalarmen på sentrum, men såvidt jeg vet er dette i orden nå.

 

Jeg har bodd 3-4 forskjellige stedet på gjøvik (privat), alt fra 20 kvm til 30 kvm, og prisene har variert fra 2000 til 3000 kr. Da var det noen km til HiG, men ettersom jeg hadde bil var ikke dette noe problem. Jeg følte i alle fall at jeg fikk en grei hybel i forhold til prisnivået.

2-3000,- i måneden? Hva inkluderer det av internett, strøm og slikt? Er det da et vanlig hus med hybelleilighet, med eget bad og kjøkken? Har du noen tips til hvor jeg bør lete?

 

En annen ting jeg kom på i farten. Hvordan har dere gjort det med studielån? Tatt opp maks og satt det inn på sparekontoen? 40% som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen/semester?

Lenke til kommentar
Hvis du er helt sikker på at du vil ta en master i informasjonssikkerhet, så vil nok en bachelor i det samme være en fordel. Hvis du er mer usikker på om du vil ta master, så vil nok en data. ing være en fordel grunnet bredden du får. Uansett så vil en bachelor i infosik, data ing og vanlig informatikk kvalifisere til å komme inn på master i både informasjonssikkerthet og medieteknikk. Derimot hvis man vil ta master på f.eks ntnu (Datateknikk osv.) så kreves realfag, og da trenger man data ing. Hvis man tar data ing så har man mulighet til å ta en del valgfag, og da kan man fint ta en del fag fra bachelor i informasjonssikkerthet.

 

Jeg er uenig på dette. Bachelor og master i informasjonssikkerhet overlapper litt så du bør kontakte skolen for å undersøke hvorvidt dette i det hele tatt er mulig.

 

 

Bachelor i informasjonssikkerhet kvalifiserer til Master i informasjonssikkerhet, slik at dette burde ikke være noe problem. Jeg vet at det tidligere har vært ett sammenfallende fag her, men fagene på studiene endres ofte. Slik at hvis man begynner på bachelor idag, så kan en god del av fagene være endret om 3 år. Etter hva jeg kan se så er det også forskjell på studieplanene til 06/07 og 07/08 kullene, men beste måte å sjekke dette på er å ta kontakt med ansvarlig for informasjonssikkerhets studiet.

 

 

 

2-3000,- i måneden? Hva inkluderer det av internett, strøm og slikt? Er det da et vanlig hus med hybelleilighet, med eget bad og kjøkken? Har du noen tips til hvor jeg bør lete?

 

En annen ting jeg kom på i farten. Hvordan har dere gjort det med studielån? Tatt opp maks og satt det inn på sparekontoen? 40% som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen/semester?

 

Der jeg leide for 2000 kr (20 kvm) var alt inkludert (strøm, varmtvann, internett osv). Siste stedet jeg bodde (også det stedet jeg var mest fornøyd med) var alt unntatt strøm inkludert i leien på 3000 kr. Her hadde jeg internett, varmtvann, stor parkeringsplass og ikke så alt for langt unna skolen. Disse stedene hadde jeg eget kjøkken, bad og toalett. For å sjekke etter leilighet er vel OA (oppland arbeiderblad) det greieste stedet, men alt som står i OA ligger også på www.zett.no, og på www.finn.no burde du også finne en del hybler.

 

Jeg søkte fullt lån og stipend, men ettersom jeg jobbet 50% på telenor vedsiden av ble det dårlig med stipend etterhvert. Men for min del så var lønna fra Telenor nok å leve på, slik at mesteparten av mitt lån gikk inn på sparekontoen. Noe som jeg nå er veldig glad for, ettersom jeg har begynt å betale ned på lånet.

Lenke til kommentar
Der jeg leide for 2000 kr (20 kvm) var alt inkludert (strøm, varmtvann, internett osv). Siste stedet jeg bodde (også det stedet jeg var mest fornøyd med) var alt unntatt strøm inkludert i leien på 3000 kr. Her hadde jeg internett, varmtvann, stor parkeringsplass og ikke så alt for langt unna skolen. Disse stedene hadde jeg eget kjøkken, bad og toalett. For å sjekke etter leilighet er vel OA (oppland arbeiderblad) det greieste stedet, men alt som står i OA ligger også på www.zett.no, og på www.finn.no burde du også finne en del hybler.

 

Jeg søkte fullt lån og stipend, men ettersom jeg jobbet 50% på telenor vedsiden av ble det dårlig med stipend etterhvert. Men for min del så var lønna fra Telenor nok å leve på, slik at mesteparten av mitt lån gikk inn på sparekontoen. Noe som jeg nå er veldig glad for, ettersom jeg har begynt å betale ned på lånet.

Er det 40% av lånet som blir gjort om til stipend ved bestått studie? Jobbet du 50% ved siden av skolen alle årene? Hvordan var det å komme igjennom studiene ved å ha en jobb ved siden av? Når lønner det seg å søke på hybel?

 

Og en ting til, bare litt sånn for nysgjerrighetens skyld. Hvor mye har skolen kosta deg, årlig eller totalt?

Lenke til kommentar
Er det 40% av lånet som blir gjort om til stipend ved bestått studie? Jobbet du 50% ved siden av skolen alle årene? Hvordan var det å komme igjennom studiene ved å ha en jobb ved siden av? Når lønner det seg å søke på hybel?

 

Og en ting til, bare litt sånn for nysgjerrighetens skyld. Hvor mye har skolen kosta deg, årlig eller totalt?

 

40% som blir gjort om til stipend etter fullfoert eksamen. Jeg jobbet ca 50% i 4 aar, forste semester paa HiG valgte jeg aa ikke jobbe, andre semester jobbet jeg ca 20% foer jeg begynte i ca 50% stilling. I perioder jobbet jeg ogsaa nesten 100% (ikke aa anbefale hvis man skal foelge godt med paa skolen), for min del varte dette bare i noen uker foer jeg skjoente at det ikke gikk. Personlig hadde jeg ikke noe problemer med aa jobbe 50% og kommer igjennom studiet, tror heller ikke at jeg hadde faatt bedre karakterer ved kun aa studere. Men tror neppe jeg kan klassifieres som 'vanlig' student for jeg tok ogsaa ett studiet paa lillehammer (HiL) samtidig med masteren min. Slik at mens jeg tok master hadde jeg 45 studiepoeng i semesteret i tillegg til jobb, for min del var ikke dette noe problem. Gikk ut med veldig gode karakterer baade paa HiG og HiL. Selvfoelgelig krever det litt disiplin og kontroll paa tiden sin hvis man skal gjoere dette, men jeg kjenner mange som tar ett vanlig studie og jobber 50%. Du maa bare vaere flink til aa jobbe jevnt, og ikke faa for mye "skippertak" foer eksamen.

 

Jeg har dessverre ikke oversikt over hvor mye skolen har kosta meg, er dessverre ikke saa flink til aa holde regnskap til at jeg kan gi deg noe svar paa det.

Lenke til kommentar

invictus: Mente du at det ikke var en fordel å ta en bachelor i informasjonssikkerhet hvis man også skulle ta en master?

 

Jeg er ikke verdensmester i realfag, og jeg har ikke 3MX eller 2FY, så jeg vet ikke om jeg har tenkt å ta datateknikk hvis det dette studiet bare gir ekstra realfag og toner litt ned på informatikk. Men slik som dere skriver det får jeg liksom inntrykk av at datateknikk er et studium for de som vil få en enda bedre utdannelse enn de med informatikk. Men da virker det jo liksom som om de som har tatt informatikk har endt opp med noe "mindreverdig" i forhold til datateknikk. Er det virkelig slik det er, eller er informatikk og datateknikk likvervedige studier med litt forskjelig fokus?

Lenke til kommentar

For de som lurer saa har jeg greid aa finne noen svar, snakket kort med kontor naboen min paa HiG (som 'overvaaker' bachelor studiene'). Svaret hans var:

 

"De som følger "Bachelor i informasjonssikkerhet" (i alle fall de som følger det ved HiG) absolutt kan gå videre inn på Master i informasjonssikkerhet.

 

Rent personlig så ville nok jeg si at et gunstig studium ville være å ha en dataingeniør i bunn og så bygge på med en spesialisert master, men det er fullt mulig å ha informasjonssikkerhet hele veien igjennom."

 

En ingenioer er aa foretrekke paa grunn av bredden man faar, men vil si (som det ogsaa er nevnt tidligere) at det er bedre med gode karakterer fra informatikk enn daarlige ingenioer karakterer. Dessuten boer man velge noe man vil, og har lyst til. Har man absolutt ikke lyst til aa ha realfag, saa kan man ogsaa regne med at disse karakterene ikke kommer til aa bli gode.

Lenke til kommentar

Bare for aa veie all tvil av veien, fikk svar fra en av de ansvarlige paa infosik:

 

"Det er absolutt sikkert at man kan fortsette med Master i informasjonssikkerhet etter Bachelor i informasjonssikkerhet. Det er nesten ingen overlapp. Vi har egentlig forandret programmet vårt på Master og nå er overlapping enda mindre. Så man kan begynne med bachelor og fortsette på master i infosikkerhet uten problemer."

Lenke til kommentar

Takk for enda et fint svar invictus. :) Jeg setter fryktelig pris på all den fine informasjonen du har kommet med og alt det nyttige du har å fortelle om informasjonssikkerhet og IT-utdannelse generellt.

 

Jeg tror nok en bachelor i informasjonssikkerhet vil være det riktige valget for meg siden dataingeniør inneholder for mye som ikke interesser meg i forhold til både informasjonssikkerhet og informatikk. Det har heller ingen mastere som jeg kunne tenke meg, så det er vel et litt stort offer å kjede meg i 3 år for å kunne kalle meg ingeniør. Men det var fryktelig fint at du oppklarte litt om hvordan dataingeniør er i forhold til informatikk. Og utifra det du har sagt virker det som en master i informasjonssikkerhet kan gi drømmejobben. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...