Gå til innhold

Mistanke om jordingsfeil, hvordan måle seg frem?


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at jeg fikk støt av både det ene og det andre her når jeg tok på kabler som gikk i mellom div utstyr som er koblet på forskjellige kontakter her så har jeg fått en mistanke om jordingsfeil på noe her.

 

Hvordan kan jeg måle meg frem og kanskje finne feilen?

 

Om jeg setter inn en strøm kabel i kontakta på ene rommet og setter multimeteret i jordings hullet i kablen, og den andre kablen på samme måte i en anna kontakt, og jeg har multimeteret på Ohm eller noe sånt, så får jeg en pulserende pipelyd ut av det.

Om jeg tar pinnene rett på hverandre (rød og svart) på multimeteret så piper det normalt, sånn som det skal.

 

Dette kan da ikke være normalt??

Begge kontaktene er på samme kurs, og da må dem vel nesten være koblet til samme jordingspunkt? (noe som vil si 0 motstand)

 

Om jeg setter multimeteret på VAC og måler på samme måten så får jeg rundt 10-20V utslag på det mellom kontaktene.

 

Noen som har forslag til hvordan jeg skal måle meg frem?

Er ikke noe ekspert på el-nett og sånt, og heller ikke på hva alle funksjonene på multimetert er til.

 

Men med litt forklaring så skal jeg nok finne frem :)

 

Jeg har dette multimeteret.

 

Trenger bare en forklaring på hva jeg skal sette det på, og hvordan jeg skal måle meg frem :)

Har planer om å se på og evt måle i koblingsbokser og kontakter for å finne ut hvor feilen kan være, og evt hva som forårsaker den.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var visst en jordfeil..

Sjekka koblingsbokser i mellom kontaktene og på den ene så begynte den pulserende pipinga igjen, og da kom jeg tilfeldigvis borti jordings kablen som gikk vider til ei anna kontakt, og da hørte jeg en gnistrelyd, og da viste det seg at jordingskablen satt inni hullet sitt, men ikke langt nok inn.

Løsnet skruen litt, dyttet kablen lengre inn og skrudde til igjen.

Målte motstand igjen, og da var det normal piping.

 

Så nå vil jeg tru feilen er løst :)

 

Men har også noe av det samme problemet i kjeller'n her.. det er en gammel mur kjeller som er litt rå.

Her har jeg satt opp 4 servere som er koblet på jorda kontakt.

Om jeg går på gulvet uten sko, og tar på kabinetta så får jeg støt, disse kjennes ganske godt, og om jeg drar hånda litt løst bortover kabinettene så begynner dem i vibrere.

 

Kan dette komme av noe av det samme? eller er det rett og slett pga jordings forskjell mellom gulv og det som er kobla på jorda kontakter?

 

Alt av data utstyr som er i det rommet står på et databord, + ei hylle som henger i taket, så ikke noe av dette har direkte kontakt med murgulv/vegger.

Lenke til kommentar

Såpass vet jeg, men målte bare mellom jordingspunkter.

Og uansett er det bare et billig multimeter ifra biltema ;)

Men nå er ihvertfall problemet løst, og jeg fikk endelig kobla PC-en til anlegget igjen, for sist jeg gjorde det tok lydkortet mitt kvelden, men kanskje ikke så rart om det ble brukt som jordings leder.

For PC-en var kobla til der jordinga funka som den skulle, mens anlegget var kobla på der det ikke funka som det skulle.

 

Så skal jeg ta en tur i kjeller'n en dag og se om jeg kan finne noe rart der også, men da måle med VAC funksjonen.

 

Men et siste spørsmål sånn i farta..

Er det ikke sånn at man kan bruke multimeteret til å måle mellom fase og jord? (og hva skal da resultatet være for at det er normalt/trygt)(regner også med at jeg må måle med VAC 600V funksjonen?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...