Gå til innhold

SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!


Abba91

Anbefalte innlegg

Så telefonen i dag, den var virkelig overaskende flott å se til,fikk ikke testet den men alikevel var følelsen himmelhøy kontra PRO, men trist med windows innholdet,derfor blir det nok aldri denne...

 

 

 

Det virker som noen har en "refleksaktig" hat-reaksjon mot alt som heter Windows, og dette virker helt ubegrunnet og irrasjonelt.

 

 

 

 

 

Samme gjelder vel med apple og dem sine produkter, hadde mye av det stått nokia eller noe annet på, hadde folk syntes det bare var kult. Men så fort det er ett eple der, er det ett hat forhold med en gang.

 

Xperia, ser ut som en knall flott mobil, håpe prisen etterhvert vil gå litt ned så ryker jeg mulig på en selv :)

 

Nå kan jeg kun snakke for meg selv, men jeg føler ingen form for hat mot eple-produkter. Men en iPhone er totalt utelukket for min del, da den ikke oppfyller de krav jeg stiller til en mobiltelefon. Hadde den hatt fullt qwerty-tastatur, og ikke vært så forbannet låst til alt og alle, så hadde den nok blitt vurdert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så telefonen i dag, den var virkelig overaskende flott å se til,fikk ikke testet den men alikevel var følelsen himmelhøy kontra PRO, men trist med windows innholdet,derfor blir det nok aldri denne...

 

Ærlig talt: Det virker som noen har en helt allergisk antipati mot Windows (både mht PCer og mobiler), og det er interessant at det sjelden blir mer spesifikke "oppgulp" en slike som dette: "trist med windows innholdet".

 

Nå har vel for øvrig aldri Symbian vært vært noen helt uproblematisk plattform heller, med bl.a. store kompabilitetsproblemer med Office og andre vansker, som at også slike telefoner "fryser" av og til.

 

Det virker som noen har en "refleksaktig" hat-reaksjon mot alt som heter Windows, og dette virker helt ubegrunnet og irrasjonelt.

 

Men ikke dermed sagt at det er store rom for forbedringer: F.eks. at det må kunne gjøres enklere å sende SMS og at kalender-funksjonene blir bedre.

 

Men - på den annen side - en dårligere kalender enn den som Symbian S60 tilbyr, skal man lete lenge etter.

 

Allargien for windows eller iphone(eller annet som ikke faller i smak)kommer ikke fordi jeg synes min f.eks "nokia 7390" (uff uff) er det kuleste i verden....

Det kommer fordi JEG mener det er et makkverk å bruke,slitsomt,irriterende osv

Jeg trenger ikke 3" skjerm på bekostning av knapper,jeg har ikke behov for å dra på en stylus for å kunne betjene telefonen, jeg trenger ikke 13000 unødvendige "ting" på telefonen,jeg betaler ikke nesten 6000 kr for en vindusvisker(igjen)osv osv osv

Dette er en jobbtelefon,ikke en motetelefon eller noe mann enkelt betjener i hverdagen.Disse må jobbes med uansett bruk

Jeg er ikke noe nokia,samsung eller SE mann. Jeg kjøper det jeg føler er "hottest" og driter av og til på draget(og innrømmer det) eller er storfornøyd

Det jeg har hatt av Windows telefoner har vært en katastrofe,dyrt og stygt(tytn og touch pro)Bare det å stille opp lyden på Proen under samtalen førte jo til at hele telefonen ville åpne seg,ville du trykke inn noe under samtaler var det et makkverk også(fordi telefonen låste seg) Joda, fikk tastet etterhvert,men herregud så slitsomt

iphone har jeg aldri hatt, men nok av venner har SOLGT den og fortalt sitt om den. Jeg har selvsagt "lekt" med den selv" også uten å få noe sug etter den......

 

All ære til dere som er happy med disse løsningene.......jeg sverger FOR TIDEN til min innov8(så får dere heller kjefte på meg der) eller så innponerer c905 meg

Hva blir det neste?? tiden vil vise,merket er ubetydlig men noe windows eller iphone blir det aldri

Lenke til kommentar
Ettersom representanten fra SE forklarte så er det følgende:

 

Æ: Trykk på symboltasten, deretter på aa.

Ø: Trykk på symboltasten, deretter på o.

Å: Trykk på symboltasten, deretter på a.

 

En annen bruker, som har den engelske versjonen hadde en annen forklaring. Jeg håper at din versjon er den rikitige for da er det ingen sak. Hans versjon var:

 

For å få Æ (a og så 5 x àü)

For å få Å (a og så 9 x àü)

For å få Ø (o og så 7 x àü)

 

Håper som sagt din versjon er riktig. Vil gjerne få dette ordentlig avklart. Jeg tror det også er mulig å "remappe" tastaturet. Altså å putte inn de norske vokalene slik som på den svenske versjonen.

 

Vi får vente å se....

 

La ut et spørsmål om dette på XDA-developer. Jeg fikk et svar:

 

"Hi.

In my Xperia I got an application named "Skandinavia Tastatur" and that gives me æøå when I use e.g a then "áú" i got æ. It was pre-installed on my device (from Brightpoint)"'

 

Oppdatert:

 

Det skal vistnok være mulig å stille inn til "Skandinavisk tastaur" under systemmenyene, slik at de skandinaviske bokstavene kommer opp først når du trykker på symboltasten.

Endret av osmano
Lenke til kommentar

Fikk et tilsynelatende endelig svar på tastaturspørsmålet fra en nordmann på xda-developers som har kjøpt sin engelske versjon i Norge:

 

Hei. Ja kjøpte den i en norsk mobilbutikk (ikke sikker på om jeg har lov i forhold til forumregler å si hvor siden jeg jobber der?). Den har engelsk OS og engelsk harwaretastatur, men har æøå ved å trykke áü knappen etter f.eks a eller o. Funker mye bedre enn jeg hadde trodd. Eneste jeg ser som nyttig ved å vente på norsk versjon, er evt softtastatur med norsk T9, men bruker jo uansett hardware-tastaturet.

 

Dette er jo gode nyheter. Da vil ikke jeg vente til den norske versjonen kommer. :new_woot:

Lenke til kommentar
Eller for de som liker å sitte på gjerdet, Så er det bare å vente til Windows Mobile 7 blir tilgjengelig i mobiler
Noen som vet om det vil la seg gjøre å oppgradere eksisterende telefoner som per dags dato kjører WM6 til WM7?

 

Tror ikke det blir en update på lovlig vis, men vi har jo alltids gutta på xda-developers ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg fikk min Xperia i går. Veldig fornøyd hittil :)

Noen som vet hvordan man endrer farge i Spb mobile shell? Begynner å bli lei den grå fargen.

Touchflo3d funker veldig bra. Det panelet jeg bruker mest.

Å skrive med tastaturet er en tilvenningsak, litt kjedelig å trykke så mange ganger på "au"-tasten men blir nok vant til det etterhvert.

 

Når jeg bruker Wayfinder (følger med) kobler mobilen seg alltid til data (3g osv). Jeg trodde mobilen hadde innebygget gps-mottaker?

Lenke til kommentar
Jeg fikk min Xperia i går. Veldig fornøyd hittil :)

 

Å skrive med tastaturet er en tilvenningsak, litt kjedelig å trykke så mange ganger på "au"-tasten men blir nok vant til det etterhvert.

 

Hei! I følgen en annen som også har kjøpt engelsk versjon i Norge kan man stille om til "Skandinavia tastatur" for å slippe å trykke så mange ganger på "au"-tasten. kan du sjekke det? Han skrev: Don´t you have the "Skandinavia Tastatur" on your device under Settings - System? (Det var et engelskspråklig forum)

 

Er veldig interessert i å vite dette....sikkert du også?.. :thumbup:

Endret av osmano
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Nei, det er ikke "Skandinavia Tastatur" under Settings - system. rart. Men skal prøve dette programmet nå så får vi se hvordan det går.

 

Edit: Det programmet skjønte jeg ikke stort av :p

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke "Skandinavia Tastatur" under Settings - system. rart. Men skal prøve dette programmet nå så får vi se hvordan det går.

 

Edit: Det programmet skjønte jeg ikke stort av :p

 

Har sendt en forespørsel til SE om dette. Synes det er rart at det skal være så vanskelig å få et enhetlig svar. Synes også det virker veldig tungvint å skulle trykke mange ganger på tasten for å få riktig bokstav. (Da er i tilfelle HTC Touch Pro et godt alternativ for meg.)

 

 

Ang. Wayfinder

Wayfinder bruker telenettet til å laste ned kart mens du kjører. Derfor ser du at telefonen kobler seg opp. Har du allerede lastet ned kartene så laster den bare stemmen og pila (som viser bilen din).

Endret av eggs
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke "Skandinavia Tastatur" under Settings - system. rart. Men skal prøve dette programmet nå så får vi se hvordan det går.

 

Edit: Det programmet skjønte jeg ikke stort av :p

 

Har sendt en forespørsel til SE om dette. Synes det er rart at det skal være så vanskelig å få et enhetlig svar. Synes også det virker veldig tungvint å skulle trykke mange ganger på tasten for å få riktig bokstav. (Da er i tilfelle HTC Touch Pro et godt alternativ for meg.)

 

 

 

Hold oss oppdatert på hvordan det går!

 

takk!

Lenke til kommentar

off, oppgitt!

 

Man skriver A og trykker deretter på AU. da får man Å

 

Skriver man A og trykker AU X2 så får man Æ

 

Skriver man O og trykker AU får man Ø.

 

Det ligger et tastatur i software, det står scandivia keypad på.

 

Skjønner dere noe nå? :)

 

 

Forresten så var Martin Almvik fra sony ericsson innom idag!

 

Jeg sa ifra om problemet med dekselet, og han sendte en mail til repair management i sony avdelingen med engang! :)

 

Så regner med at dekselproblemet løser seg :)

Endret av 2mmen
Lenke til kommentar

Hvorfor folk skriver noe annet skjønner jeg ikke!

 

Kan være at det er forskjellige måter og skrive æøå på.

 

Men har x1 selv og bruker den måten som er ovenfor.

 

Går jævlig kjapt når man blir vant til det forresten, så det og vente på en norsk versjon er totalt bortkastet i mine øyne !

Lenke til kommentar
off, oppgitt!

 

Man skriver A og trykker deretter på AU. da får man Å

 

Skriver man A og trykker AU X2 så får man Æ

 

Skriver man O og trykker AU får man Ø.

 

Det ligger et tastatur i software, det står scandivia keypad på.

 

Skjønner dere noe nå? :)

 

 

Forresten så var Martin Almvik fra sony ericsson innom idag!

 

Jeg sa ifra om problemet med dekselet, og han sendte en mail til repair management i sony avdelingen med engang! :)

 

Så regner med at dekselproblemet løser seg :)

 

Hva mener du "Det ligger et tastatur i software, det står scandivia keypad på."

 

Kan du forklaere hva du har gjort for å få til dette: "Man skriver A og trykker deretter på AU. da får man Å"

 

Jeg må trykke mange ganger på "AU" for å få fram "Å".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...