Gå til innhold

Subdomene som støtter alle protokoller - billig domenebutikk


trygveaa

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner har sett litt på kjøp av domene og mulighet for subdomene på forskjellige steder.

 

Vi lurer på å kjøpe et domene, enten til vår egen server eller med et webhotell. Hvis vi kjøper et domene for vår egen server regner jeg med at den kan brukes til alle protokoller?

 

Vi vil også har mulighet for et subdomene slik at det kan brukes til en annen server. De domenebutikkene jeg har sett på har det stått at subdomene man oppretter peker til tilsvarende undermappe på domene, og da kan vel subdomene bare brukes med http? Er det noen domenebutikker som har mulighet for subdomene som peker direkte til ipen min/dyndns side, og støtter alle protokoller.

 

Har dere noen billige domenebutikker som har støtte for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg pleier og gjøre er og shoppe domaine på eks: godaddy.com (50-100kr pr år) , så bruker jeg nameserver på www.zoneedit.com (free) og shopper webhotel på 3 sted.

fordelen er at domainet står på deg selv, og du har full kontrol samme hva webhotelfimra driver med og du kan lett flytte over alt selv.

Lenke til kommentar

Vi har nå kjøpt domene på godaddy.com og registrert oss på zoneedit.com. Det gikk veldig greit med litt hjelp fra denne guiden. Har skifta nameserver og venter på at den skal bli oppdatert.

 

Et spørsmål om zoneedit.com. Hvis man setter opp mail forwarding, vil da mailene regnes med i de 200 MB man har gratis? Kan vi sette opp mail forwarding for en del mailadresser, og fortsatt få det gratis (under 200 MB)?

Lenke til kommentar

for og bruke email så pleier jeg bare sette *@pakten.org til eks : [email protected]

så gå på gmail.com og gegister en konto på bruker navn "pakten.org"

da vil alle email komme inn og du vil gå utnom den 200mb greia.

for og sende fra eks: [email protected] , gå på setings i gmail og velg send loop email eller hva det står, så får du en link du trykker på og du kan sende fra den :-)

Lenke til kommentar

Vil bare si sånn kjapt at DNS/Domene i seg selv har veldig lite med protokoller å gjøre.

Hvis du vil ha en ftp server på sub domenet ditt, så handler det om server oppsettet ditt og hvilken IP sub domenet peker til.

Protokollen for domener heter DNS og andre protokoller i tcp/ip kan bruke DNS. Dermed er DNS/domenet noe som er bygd i applikasjonen du bruker, ikke SELVE domenet/dns'en..

Alt DNS gjør er å peke en tekst link (aka hei.com) til en IP, alt annet foregår i høyere nivåer i tcp/ip stacken.

Endret av coax
Lenke til kommentar

Poenget var at noen domenebutikker bruker subdomener slik at subdomene bare peker til en undermappe med samme navn. Da kan jeg ikke bruke det slik at subdomenet peker til en annen server, annet enn med http-redirect, og da får jeg jo ikke alle protokoller.

 

edit: Må legge til at jeg er veldig fornøyd med zoneedit.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...