Gå til innhold

Hurtighets trening til 13år gammel gutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

øhh, mye sier vell seg selv, løp korte distanser, altså 40 meter's løp f.eks. og gå tilbake, gjør dette gjentatte ganger..

BTW: ikke forvent deg for mye, tror neppe det blir de store forskjellene....(Det er også mulig å se litt på løpeteknikk, tror du har mer å hente der, se litt på friIdrett og ta opp litt info derifra...)..

Lenke til kommentar

Eksplosiv styrketrning i strekkapparatet er bra for hurtigheten, men er ikke å anbefale siden du er så ung (vent til du er 16).

 

Hekkehopp og fallhopp er bra øvelser.

Løp i nedoverbakke er bra for å få opp frekvensen på føttene noe som hjelper.

Korte spurter i bratt motbakke for å få styrke i lår og legger.

Lenke til kommentar
Eksplosiv styrketrning i strekkapparatet er bra for hurtigheten, men er ikke å anbefale siden du er så ung (vent til du er 16).

 

Hekkehopp og fallhopp er bra øvelser.

Løp i nedoverbakke er bra for å få opp frekvensen på føttene noe som hjelper.

Korte spurter i bratt motbakke for å få styrke i lår og legger.

hehe, tror neppe å løpe i nedoverbakke hjelper, derimot oppover funker..

men det er ikke de store resultatene du utretter..

TRO meg, jeg har levd for trening....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eksplosiv styrketrning i strekkapparatet er bra for hurtigheten, men er ikke å anbefale siden du er så ung (vent til du er 16).

 

Hekkehopp og fallhopp er bra øvelser.

Løp i nedoverbakke er bra for å få opp frekvensen på føttene noe som hjelper.

Korte spurter i bratt motbakke for å få styrke i lår og legger.

hehe, tror neppe å løpe i nedoverbakke hjelper, derimot oppover funker..

men det er ikke de store resultatene du utretter..

TRO meg, jeg har levd for trening....

Du tror du blir raskere av å drive syreløp i motbakkene? Da er nok overhastighetsløp i nedoverbakker heller å anbefale.

Lenke til kommentar
Eksplosiv styrketrning i strekkapparatet er bra for hurtigheten, men er ikke å anbefale siden du er så ung (vent til du er 16).

 

Hekkehopp og fallhopp er bra øvelser.

Løp i nedoverbakke er bra for å få opp frekvensen på føttene noe som hjelper.

Korte spurter i bratt motbakke for å få styrke i lår og legger.

hehe, tror neppe å løpe i nedoverbakke hjelper, derimot oppover funker..

men det er ikke de store resultatene du utretter..

TRO meg, jeg har levd for trening....

Du tror du blir raskere av å drive syreløp i motbakkene? Da er nok overhastighetsløp i nedoverbakker heller å anbefale.

Jeg tror ikke jeg vet, jeg har drevet med dette før, og vet hva jeg babler om.

Snakker ikke tour-de-france motbakke, men en motbakke med litt stigning....høye kneløft, i starten er meget bra, deretter når du skal ned igjen skal du enten gå eller jogge saaaaakte...

 

Dette funket bra hos meg. Dog, du kommer ikke til å bli en ny Jason n'Dure (haha)...

Tror det er mer å tjene på trene løpsmåten man løper på ....

Lenke til kommentar

At du 'har drevet med dette før' gir det ikke mer mening.

 

Det spørs selvsagt hva slags hurtighet man er ute etter, men motbakkeløp er ikke noe man gjør mye uansett. Jeg regner med også med at trådstarter tenker på å forbedre 60-metershurtigheten (av mangel på bedre ord), og å begynne med å slite seg opp bakker er helt unødvendig og garantert bare demotiverende.

 

Jeg anbefaler heller å springe 60-metere i maks tempo, mens man lar noen med peiling hjelpe han med teknikken. Også noen spenst- og styrke-økter er å anbefale.

 

Uansett hva du drev med er jeg helt sikker på at du ikke sprang veldig mye motbakkeløp (unntatt hvis du faktisk drev med motbakkeløping da). Vebjørn Rodal hadde noen helvetes motbakkeløp av og til. Han drev derimot med 800m -- Ikke kortsprint.

 

 

..Og jeg kan love deg at Jays ikke springer mange motbakkeløp.

Lenke til kommentar
At du 'har drevet med dette før' gir det ikke mer mening.

 

Det spørs selvsagt hva slags hurtighet man er ute etter, men motbakkeløp er ikke noe man gjør mye uansett. Jeg regner med også med at trådstarter tenker på å forbedre 60-metershurtigheten (av mangel på bedre ord), og å begynne med å slite seg opp bakker er helt unødvendig og garantert bare demotiverende.

 

Jeg anbefaler heller å springe 60-metere i maks tempo, mens man lar noen med peiling hjelpe han med teknikken. Også noen spenst- og styrke-økter er å anbefale.

 

Uansett hva du drev med er jeg helt sikker på at du ikke sprang veldig mye motbakkeløp (unntatt hvis du faktisk drev med motbakkeløping da). Vebjørn Rodal hadde noen helvetes motbakkeløp av og til. Han drev derimot med 800m -- Ikke kortsprint.

 

 

..Og jeg kan love deg at Jays ikke springer mange motbakkeløp.

Herregud, jeg snakker selvsagt om 60 meter litt oppiverbakke. IKKE tour-defrance bakker, og heller ikke Vebjørn rodal sine motbakkeløp.

Det er snakk om en liiiten helling i bakken, dette er ganske vesentlig at bør være.

 

Jeg har drevet med fotball, jeg trente 8-9 timer daglig før (I sommerferien), og når det var skole trente jeg ihvertfall 3-4 timer daglig. Dette resulterte i en overtrent kropp, som med et nødskrik fikk hvile.

Trente alt fra vekter, kondisjonsøkter osv..

 

skal sant nevnes at jeg har blitt et slapt faenskap som ikke engang trener 1 time daglig..hahah....hardt liv

 

BTW: Hvis det er demotiverende, så er det synd for han, Ordentlig trening er hardt.

 

Trening med mening!

Endret av Lusken
Lenke til kommentar
Herregud, jeg snakker selvsagt om 60 meter litt oppiverbakke. IKKE tour-defrance bakker, og heller ikke Vebjørn rodal sine motbakkeløp.

Det er snakk om en liiiten helling i bakken, dette er ganske vesentlig at bør være.

Hvorfor skulle en 'liiiten' helling være vesentlig?

 

Jeg har drevet med fotball, jeg trente 8-9 timer daglig før (I sommerferien), og når det var skole trente jeg ihvertfall 3-4 timer daglig. Dette resulterte i en overtrent kropp, som med et nødskrik fikk hvile.

Trente alt fra vekter, kondisjonsøkter osv..

Interessant. Særlig med tanke på at fotballspillere er kjente for å være kjemperaske. :innocent:

 

BTW: Hvis det er demotiverende, så er det synd for han, Ordentlig trening er hardt.

Er ganske demotiverende å nettopp ha begynt å trene, og få syre etter første løpet.

 

Siden bakkene dine heller skal være små helninger blir det selvsagt noe annet, men det gir det ikke mer mening.

Lenke til kommentar
Herregud, jeg snakker selvsagt om 60 meter litt oppiverbakke. IKKE tour-defrance bakker, og heller ikke Vebjørn rodal sine motbakkeløp.

Det er snakk om en liiiten helling i bakken, dette er ganske vesentlig at bør være.

Hvorfor skulle en 'liiiten' helling være vesentlig?

 

Jeg har drevet med fotball, jeg trente 8-9 timer daglig før (I sommerferien), og når det var skole trente jeg ihvertfall 3-4 timer daglig. Dette resulterte i en overtrent kropp, som med et nødskrik fikk hvile.

Trente alt fra vekter, kondisjonsøkter osv..

Interessant. Særlig med tanke på at fotballspillere er kjente for å være kjemperaske. :innocent:

 

BTW: Hvis det er demotiverende, så er det synd for han, Ordentlig trening er hardt.

Er ganske demotiverende å nettopp ha begynt å trene, og få syre etter første løpet.

 

Siden bakkene dine heller skal være små helninger blir det selvsagt noe annet, men det gir det ikke mer mening.

Kom deg ut å tren gutt, før du kommenterer!

Du skal selvsagt bli driiit siten etter en slik økt, og syra skal kjennes, hvis ikke er det ikke bra nok trening, altså trening uten mening.

fotball er en rask sport der spillet skal foregå meget kjapt og det sier seg selv at fotballspillerene må være raske, totalt feil av deg.

Syre er et sunnhetstegn (

) Måtte bre få den inn, haha.

Uansett, syre i beina er bra, da har du virkeig trent. selvom det er hurtighet det går på skal man ta seg helt ut. Det det egentlig er snakk om er intervall, bare helst med å gå mellom løpene du tar.

 

 

Herregud, jeg snakker selvsagt om 60 meter litt oppiverbakke. IKKE tour-defrance bakker, og heller ikke Vebjørn rodal sine motbakkeløp.

Det er snakk om en liiiten helling i bakken, dette er ganske vesentlig at bør være.

Hvorfor skulle en 'liiiten' helling være vesentlig?

 

Jeg har drevet med fotball, jeg trente 8-9 timer daglig før (I sommerferien), og når det var skole trente jeg ihvertfall 3-4 timer daglig. Dette resulterte i en overtrent kropp, som med et nødskrik fikk hvile.

Trente alt fra vekter, kondisjonsøkter osv..

Interessant. Særlig med tanke på at fotballspillere er kjente for å være kjemperaske. :innocent:

 

BTW: Hvis det er demotiverende, så er det synd for han, Ordentlig trening er hardt.

Er ganske demotiverende å nettopp ha begynt å trene, og få syre etter første løpet.

 

Siden bakkene dine heller skal være små helninger blir det selvsagt noe annet, men det gir det ikke mer mening.

Kom deg ut å tren gutt, før du kommenterer!

Du skal selvsagt bli driiit siten etter en slik økt, og syra skal kjennes, hvis ikke er det ikke bra nok trening, altså trening uten mening.

fotball er en rask sport der spillet skal foregå meget kjapt og det sier seg selv at fotballspillerene må være raske, totalt feil av deg.

Syre er et sunnhetstegn (

) Måtte bre få den inn, haha.

Uansett, syre i beina er bra, da har du virkeig trent. selvom det er hurtighet det går på skal man ta seg helt ut. Det det egentlig er snakk om er intervall, bare helst med å gå mellom løpene du tar.

Lenke til kommentar
Kom deg ut å tren gutt, før du kommenterer!

Du skal selvsagt bli driiit siten etter en slik økt, og syra skal kjennes, hvis ikke er det ikke bra nok trening, altså trening uten mening.

 

Syre er et sunnhetstegn (

) Måtte bre få den inn, haha.

Uansett, syre i beina er bra, da har du virkeig trent. selvom det er hurtighet det går på skal man ta seg helt ut. Det det egentlig er snakk om er intervall, bare helst med å gå mellom løpene du tar.

Først skal jeg gi deg noen grunnleggende tips om trening:

1. Hardt er ikke nødvendigvis bra

2. Man må trene noe som passer til det man driver med.

 

Å springe 60-metere i maks tempo (som blant annet mitt tips var) er hard trening, men man ligger ikke å spyr i veikanten etterpå. Det er det ingen 60- og 100 meter-løpere som gjør etter å ha konkurrert heller. Vet du hvorfor? Fordi man får ikke syre når man løper disse distansene.

 

Anaerob trening trenger de som løper anaerobe distanser. I høyest grad langsprint, og mellomdistanse. I mindre grad 200m også. Ser du sammenhengen? I tillegg trenger de fart -- og merk deg -- da trener de fart, sprint. _Ikke_ tempotrening med syre. Skal man ha fart må man trene fart. Det skal også nevnes at det ikke er bra å trene bare anaerobt -- du vil ikke komme langt.

 

Det skal sies at det ikke er noe problem å få syre av og til. Men det skal på ingen måte fokuseres på det. Ha så lange pauser mellom 60-meterne at man kommer seg.

 

Så jeg spør igjen. Hvorfor skal han trene motbakkeløp?

 

fotball er en rask sport der spillet skal foregå meget kjapt og det sier seg selv at fotballspillerene må være raske, totalt feil av deg.

Du har rett i at de stort sett er raskere enn allmennheten. Ingen bombe det -- de lever jo tross alt av å løpe av og til. Men de er stort sett ikke spesielt raske. Når du ser på fotballspillere som veldig raske unnskylder det nesten (merk: nesten) posten din.

 

Kom deg ut å tren gutt, før du kommenterer!

Vet ikke om jeg skal grine eller le. Hold deg til ballen du.

Lenke til kommentar

ahh, gidder ikke fack, internett'n klikka...orker ikke skrive det store greia jeg hadde skrevet.

Uansett, jeg mener absolutt det samme som degh, løp 60 meter i FULL FART, men i en liten motbakke, det er motstand vi er ute etter, men med mening....

 

DU MISFORSTÅ TOTALT HVA JEG SIER!

Det jeg mener er å løpe 60 meter, i en liten oppoverbakke, gå tilbake igjen, og rett før du har kommet tilbake i 100 Prosent, løper du igjen, ogsån fortsetter du.

Jeg snakker ikke om hard trening, der man spyr, men man skal kjenne at man trener...

 

Din argumentasjon, bør du vurdere! Se over Innlegga mine, og sjekk hva jeg sa i første post, jeg siterer: "løp korte distanser, altså 40 meter's løp f.eks. og gå tilbake, gjør dette gjentatte ganger.."

60 meter er faktisk litt overdrevent når det gjelder fotball egentlig, en fotball bane (ikke standard fotball bane, noen er lengre, andre er breiere), men ihvertfall du kommer ikke til å løpe 60 meter full spurt. 40 meter er mer enn nok...

Lenke til kommentar
Eksplosiv styrketrning i strekkapparatet

Huh?

 

Knebøy funker bra for å få bedre spenst/beinstyrke. Er det teknikken du sliter med, tren løpeteknikk.

nei han vil bli raskere, og det er svært vanskelig å bli kjappere, da må du evt. kutte ned på alt annet, dvs ikke noe fotball trening på en måned osv..da får du nok bedre økning.

Men jeg ville heller trent litt mer på løpeteknikk...

Lenke til kommentar
ahh, gidder ikke fack, internett'n klikka...orker ikke skrive det store greia jeg hadde skrevet.

Jeg føler meg eid.

 

Uansett, jeg mener absolutt det samme som degh, løp 60 meter i FULL FART, men i en liten motbakke, det er motstand vi er ute etter, men med mening....

Hvis vi skal dra dette lengre kan vi selvsagt legge inn både overhastighetsløp og motstandsløp. Men det grunnleggende bør være på flat mark -- slik som også fotballbanen er. Så kan man spa på med noen motstandsløp her og der. Gjerne med remedier som skjerm eller vektvest -- som du begge vil ha et mer normalt steg med, enn løp i motbakker.

 

DU MISFORSTÅ TOTALT HVA JEG SIER!

Det jeg mener er å løpe 60 meter, i en liten oppoverbakke, gå tilbake igjen, og rett før du har kommet tilbake i 100 Prosent, løper du igjen, ogsån fortsetter du.

Jeg snakker ikke om hard trening, der man spyr, men man skal kjenne at man trener...

Sorry. Men 'driiit sliten' og trening med syre kobler jeg med kvalme:

Du skal selvsagt bli driiit siten etter en slik økt, og syra skal kjennes, hvis ikke er det ikke bra nok trening

 

Din argumentasjon, bør du vurdere! Se over Innlegga mine, og sjekk hva jeg sa i første post, jeg siterer: "løp korte distanser, altså 40 meter's løp f.eks. og gå tilbake, gjør dette gjentatte ganger.."

60 meter er faktisk litt overdrevent når det gjelder fotball egentlig, en fotball bane (ikke standard fotball bane, noen er lengre, andre er breiere), men ihvertfall du kommer ikke til å løpe 60 meter full spurt. 40 meter er mer enn nok...

Tror nok det er greit å få løpe litt når man begynner. Løpe noen meter mer enn bare akselerasjonen så man kan få tid til å slappe av og tenke på teknikken.

Lenke til kommentar

Vet hva jeg prater om, hmm...Ikke for å skryte, men jeg trente rimelig mye før, dvs jeg er 17 nå, og et slapt faenskap, før da jeg f.eks var 13 trente jeg, heelt frivillig, opptil 4-5 timer daglig...og i ferien ble det ofte 7-8-9 timer....

Jeg var tre steder: På fotballbanen, Trenings Studioet og Løping/jogging...

All denne treningen ble for mye, og jeg ble overtrent, rett og slett.

Fikk lyskestrekk, dreit i det (Lyttet ikke til kroppen), og fortsatte, dette resulterte i for tunge og "ujevne" muskler på lysken. Svært vanskelig å forklare. Men det jeg vill frem til er at Nimi konkluderte i at jeg var altfor trenings villig, og jeg måtte skjerpe meg skikkelig o begynne å lytte til kroppen.

 

Trådstarter bør starte litt rolig. Ta seg noen vanlige jogge turer. Dette for å forhindre stølhet (har du trent lenge på de samme musklene over en liten periode, blir du mindre stiv), viktig å tøye ut...Tøyet ut hjelper IKKE mot stølhet, men derimot mot skader og diverse (dette er blitt bekreftet).

Deretter bør han løpe, på full guffe i en slaaaaak oppoverbakke, og gå tilbake. Rett før han er 100 prosent klar for et nytt løp, løper han igjen.

Smerte terskelen skal kjennes, Gutten må nemlig utvikle musklene sin, noe dette gjør.

 

Jeg har prøvd dette selv, og det hjalp, og tro meg, jeg har prøvd mye annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...