Gå til innhold

Hurtighets trening til 13år gammel gutt


Anbefalte innlegg

Uansett hva din 'erfaring' er etter noen år med diverse trening er. Men kanskje vi heller burde høre på en som sprinttrener på landslagsnivå i over 20 år? Leiv Ove Alnes er norges (kanskje nordens) mest anerkjente sprinttrener, og har vært trener for blant annet Geir Moen.

 

Et av hans viktigste treningsprinsipp er at man blir god til det man trener på. En fotballbane er som kjent ikke 'slaaaaake oppoverbakker', og bør helt klart nedprioriteres til fordel for mer normal løping. Ikke minst siden trådstarter er ung, og ny til dette. Når man er ung er det uansett lurt å få et godt grunnlag -- særlig løpsteknisk. Dette er ikke noe du forbedrer i oppoverbakker hvor du har unormalt steg.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

tren mye stabliseringsmuskler, dette e like viktig. Har du ikke gode stabliseringsmuskler er løpet kjørt, en del skader oppstår + du blir den tregeste ut av hver situasjonpå fotball banen. Tenk deg du løper nedover fotballbanen og skal vende, så vender beina slik dei skal, men overkroppen klarer ikke å henge med og da taper du fleire tidels sekunder å det e nokk til å tape ballen!

 

så dette e mitt tips å ikke prøv dere å sei det ikke e viktig innen fotball og andre sporte, da bør dere finne på noe annet å gjer enn å sitte å spamme Diskusjon.no me dritt:)

 

- Sikkert en del skrivefeil:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Orker ikke å delta i denne diskusjonen, men må bare si at man ikke trenger verken løpskraft på 40 eller 60 meter i en fotballkamp. 10 meter er mer enn nok, og hvis du har god kondisjon trenger man ikke mye fart ( Dette spørs hvor mann spiller, jeg spiller på sentral midtbane og der gjelder dette i allefall ;)

 

Spiller du på en eller annen kant / spiss da har man mer behov for fart men ikke på lenger dist. enn 10-20 meter ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Orker ikke å delta i denne diskusjonen, men må bare si at man ikke trenger verken løpskraft på 40 eller 60 meter i en fotballkamp. 10 meter er mer enn nok, og hvis du har god kondisjon trenger man ikke mye fart ( Dette spørs hvor mann spiller, jeg spiller på sentral midtbane og der gjelder dette i allefall ;)

 

Spiller du på en eller annen kant / spiss da har man mer behov for fart men ikke på lenger dist. enn 10-20 meter ;)

 

Hurtighet topper seg blant de viktigste fysiske ferdighetene i fotball, så jeg tror du bør revurdere utsagnet ditt om at en sentral midtbane ikke trenger mye fart, så lenge han har god utholdenhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...