pink Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Noen her inne som har erfart at disse maskinene har gjort noe med lakken på bilen? Grunnen til at jeg spør er fordi dette skjedde meg i dag (9/2) på vår lokale shell-stasjon. Det er tydelige merker fra midten av panseret og ut mot sjåførsiden. Panser, venstre speil og venstre bak har fått seg skikkelig "juling". Merkene/ripene er sånn at de går i bestemte retninger. Dessverre har jeg ikke noe skikkelig kamera tilstede, måtte bruke mobilen. Selv om det er dårlige bilder synes merkene MEGET godt. Iom at Shell ikke har noe med denne maskinen å gjøre måtte jeg ringe firmaet som har. Min oppfatning av den samtalen syntes jeg ikke gikk i min favør. Han mente det var umulig at maskinen skulle kunne gjøre dette og at jeg var den første i historien som hadde noe å si på maskinen. Ordrett sa han "ikke mulig, har hatt 160.000 vask uten problem". Følte meg som en som ville lure til meg reperasjon av lakk! Skal møte dem mandag. Blir spennende å høre deres konklusjon
Proxes Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Vask bilen for hånd;) Har aldri vasket min bil i vaskemaskin, og skal aldri gjøre det heller...Børsteløs eller ei..
pink Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Vask bilen for hånd;) Har aldri vasket min bil i vaskemaskin, og skal aldri gjøre det heller...Børsteløs eller ei.. Litt sent nå. Men jeg skal aldri mer gjøre det
ChristR Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Normalt ville jeg ha ha sagt; Serves you right, eller noe i den duren. Det er kjent at vaskemaskiner riper, men ikke i dette omfanget. Siden VAG har veldig hard klarlakk, skal det veldig mye til for å lage såpass med skader. Og da det ser ut som bilen din ikke har blitt montert noen form for uorginale spoilere osv, tror jeg du faktisk kan ha en ganske god sak. Selvom det står at vask foregår på eget ansvar, kan de bare ikke fraskrive seg alt ansvar.
pink Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Normalt ville jeg ha ha sagt; Serves you right, eller noe i den duren. Det er kjent at vaskemaskiner riper, men ikke i dette omfanget. Siden VAG har veldig hard klarlakk, skal det veldig mye til for å lage såpass med skader. Og da det ser ut som bilen din ikke har blitt montert noen form for uorginale spoilere osv, tror jeg du faktisk kan ha en ganske god sak. Selvom det står at vask foregår på eget ansvar, kan de bare ikke fraskrive seg alt ansvar. Håper du har rett. Skal man ta skadeomfanget i kroner blir det mange,mange tusen. Jeg har vasket ofte i sånn vask uten noe problem
Chrisjs Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Tipper det blir raskt en 6k for og rette de skadene der. Jeg hadde en gammel BMW som var forholdsvis strøken i lakken. Etter jeg flyttet til Trondheim så hadde jeg ikke mulighet til selvvask, så maskinvask virket som en grei metode og vaske bilen på en vinter. Men når vårsola tittet frem så lakken helt jævlig ut. Både panser, tak og bagasjeromslokket hadde en masse vaskeriper. Så min nåværende bil skal aldri i maskin. Kun underspyling i så fall. Kjøp deg en god microfiber vaskehanske eller lignende samt en god bilshampo så beholder du lakken strøken i lang tid fremover.
pink Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Skrevet 2. mars 2008 Hvordan gikk det? Ørjan... Hei Ørjan! De vil prøve å rubbe vekk skavankene. Skal sette den inn nå til mandag (3/3)
ChristR Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Skal Shellstasjonen gjøre det, eller et proff-verksted?
pink Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Skrevet 9. mars 2008 Skal Shellstasjonen gjøre det, eller et proff-verksted? Det var et profesjonelt firma som gjorde jobben. Ble som ny igjen:-)
Bjerknez Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Det var godt og høre at det ordnet seg til slutt Godt gjort av Shell dette! Men dette understreker også det jeg skriver i en tidligere bilpleietråd her på forumet, angående disse maskinene og hvor ubrukelige dem er. Nå er som sagt ikke slike riper du har fått i dette tillfelle normalt, men man kan aldri vite hva som gjemmer seg inni disse børstene. Er man glad i bilen sin så bør man ALDRI under noen som helst omstendighet kjøre bilen inn i en slik automat! ALDRI!! Jeg vil tippe at fler og fler stasjoner satser på slike selvvask-båser hvor du legger på noen kroner før du spyler bilen selv. Slike Vaskemaskiner kan jeg ikke skjønne annet enn er på vei ut. Det finnes sef. mange eksempler på at biler har blitt ødelagt i slike vaskemaskiner. Derfor så håper jeg dem som har planer om eller pleier og bruke slike vaskemaskiner til å få bilen sin "ren" bruker dette som skrekkeksempel, og tenker seg om ett par ganger før døm kjører bilen inn i "kverna"
nightflyers Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Samme opplevelse hos min lokale Shell stasjon. Dette er en turtlewax maskin. Også her ble jeg fortalt at Iiingen hadde opplevd noe slik før... De skal prøve å rubbe det bort til tirsdag. Spennede å se resultatet...
AnaXyd Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Det er veldig liten sjanse for at de nyeste børstene klarer å ripe opp lakken din. Det skal rett og slett jævlig mye til, da det er fine skumgummitråder som er selve børstene. Disse er veldig glatte og fine, og det skal mye til for at en stein klarer å feste seg der inne. Det er såklart stor forskjell på ulike maskiner, dog. Det finnes folk som saboterer disse maskinene, og knyter fast stein i trådene. Da skjønner jeg jo at det blir et helvette med riper. Personlig vasker jeg ikke bilen min i børstemaskin. Når det kommer til maskin som kun tar høytrykk, så er det umulig med riper. De som påstår at riper kommer frem ved slik vask, har ikke peiling. Et scenario som kan tenke seg er at kunden kjører inn med møkkete bil i en maskin. Maskinen vasker av møkka, og bilen er ren for møkk når den kommer ut igjen. Når møkka blir borte, ser man ripene bedre, og det er veldig lett å skylde på maskinen, selv om det faktisk kan ha skjedd i en helt annen sammenheng, bare at kunden ikke har sett ripene før maskinen vasket den ren. Så, ikke utelukk det faktum at det faktisk kan være noe annet enn den maskinen du vasket bilen i.
O_K Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Det er veldig liten sjanse for at de nyeste børstene klarer å ripe opp lakken din. Det skal rett og slett jævlig mye til, da det er fine skumgummitråder som er selve børstene. Disse er veldig glatte og fine, og det skal mye til for at en stein klarer å feste seg der inne. Det er såklart stor forskjell på ulike maskiner, dog. Det finnes folk som saboterer disse maskinene, og knyter fast stein i trådene. Da skjønner jeg jo at det blir et helvette med riper. Personlig vasker jeg ikke bilen min i børstemaskin. Når det kommer til maskin som kun tar høytrykk, så er det umulig med riper. De som påstår at riper kommer frem ved slik vask, har ikke peiling. Et scenario som kan tenke seg er at kunden kjører inn med møkkete bil i en maskin. Maskinen vasker av møkka, og bilen er ren for møkk når den kommer ut igjen. Når møkka blir borte, ser man ripene bedre, og det er veldig lett å skylde på maskinen, selv om det faktisk kan ha skjedd i en helt annen sammenheng, bare at kunden ikke har sett ripene før maskinen vasket den ren. Så, ikke utelukk det faktum at det faktisk kan være noe annet enn den maskinen du vasket bilen i. Det finnes nok av muligheter for at stein og sand fester seg i børstene på slike maskiner. Skumgummi som blir litt slitt har en veldig stor evne til å ta opp små sandkorn. Dessuten så varierer det veldig på hvaslags sand / sten det er. Det værste er grus som er knust ned av biler, den blir veldig skarp i kantene og biter seg fast i alt mykt (inkludert skumgummi). Har bilen forran hatt store mengder slik sand så er børstene i praksis ødelagt. En annen ting som kan ødelegge børster, er ferskt asfalt søl. Dette klistrer seg på børstene, og gjør de "tunge" i endene så de slår inn i lakken. Jeg ville ikke vært redd for å vaske min bil i en maskin, om jeg visste at børstene var nye og rene. Lakken skal fint tåle behandlingen en vellfungerende maskin gir, problemet er at man vet aldri hva for slags skitt bilen forran har hatt. Derfor holder jeg meg til selvvask, og hjemmevask.
AnaXyd Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Det er veldig liten sjanse for at de nyeste børstene klarer å ripe opp lakken din. Det skal rett og slett jævlig mye til, da det er fine skumgummitråder som er selve børstene. Disse er veldig glatte og fine, og det skal mye til for at en stein klarer å feste seg der inne. Det er såklart stor forskjell på ulike maskiner, dog. Det finnes folk som saboterer disse maskinene, og knyter fast stein i trådene. Da skjønner jeg jo at det blir et helvette med riper. Personlig vasker jeg ikke bilen min i børstemaskin. Når det kommer til maskin som kun tar høytrykk, så er det umulig med riper. De som påstår at riper kommer frem ved slik vask, har ikke peiling. Et scenario som kan tenke seg er at kunden kjører inn med møkkete bil i en maskin. Maskinen vasker av møkka, og bilen er ren for møkk når den kommer ut igjen. Når møkka blir borte, ser man ripene bedre, og det er veldig lett å skylde på maskinen, selv om det faktisk kan ha skjedd i en helt annen sammenheng, bare at kunden ikke har sett ripene før maskinen vasket den ren. Så, ikke utelukk det faktum at det faktisk kan være noe annet enn den maskinen du vasket bilen i. Det finnes nok av muligheter for at stein og sand fester seg i børstene på slike maskiner. Skumgummi som blir litt slitt har en veldig stor evne til å ta opp små sandkorn. Dessuten så varierer det veldig på hvaslags sand / sten det er. Det værste er grus som er knust ned av biler, den blir veldig skarp i kantene og biter seg fast i alt mykt (inkludert skumgummi). Har bilen forran hatt store mengder slik sand så er børstene i praksis ødelagt. En annen ting som kan ødelegge børster, er ferskt asfalt søl. Dette klistrer seg på børstene, og gjør de "tunge" i endene så de slår inn i lakken. Jeg ville ikke vært redd for å vaske min bil i en maskin, om jeg visste at børstene var nye og rene. Lakken skal fint tåle behandlingen en vellfungerende maskin gir, problemet er at man vet aldri hva for slags skitt bilen forran har hatt. Derfor holder jeg meg til selvvask, og hjemmevask. Jeg tror ingeniørene som lager børstene tenker langt mer enn dette. En vaskemaskin vi har på en bensinstasjon her har ganske ny maskin, og børstene er knall rene til enhver tid.
kazzper Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Jeg tror ingeniørene som lager børstene tenker langt mer enn dette. En vaskemaskin vi har på en bensinstasjon her har ganske ny maskin, og børstene er knall rene til enhver tid. Jeg er glad jeg slipper å bevise det, men faktum er at de nye skumbørstene også lager riper; selv om børstene er aldri så nye. Det er riktignok snakk om "harmløse" swirls som man får uansett og som er nesten usynlige på lyse biler, men i en "bilpleienerds" øyne er finishen ødelagt når man har swirls. Ingeniørene er utvilsomt dyktige, men fysiske lover klarer de sjeldent å oppheve. Rester av asfalt og asfaltlim hefter seg på nesten hva det skal være, og det kombinert med piggstøv og små sandkorn er ikke en spesielt heldig å få på verken vaskevott, svamp eller børster...
AnaXyd Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Det er korrekt, maskinen lager helt sikkert swirls, noe uvittig bruk av svamp også gjør. Men det finnes mange kunder som prøver seg på å skylde på maskinen når det er bulker, dype riper og andre skader på bilen, og den tror jeg faktisk ikke maskinen klarer å lage. Et annet tilfelle som er i en selvvask er ei dame som skulle vaske bilen med børsten. Børsten falt av i det hun skulle vaske, men hun skjønte tydeligvis ikke dette, så hun stod å skrubbet bilen med metallplata som hang igjen. Makan til talentløse folk. Endret 24. mars 2009 av AnaXyd
kazzper Skrevet 24. mars 2009 Skrevet 24. mars 2009 Et annet tilfelle som er i en selvvask er ei dame som skulle vaske bilen med børsten. Børsten falt av i det hun skulle vaske, men hun skjønte tydeligvis ikke dette, så hun stod å skrubbet bilen med metallplata som hang igjen. Makan til talentløse folk. Hahahah!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå