Gå til innhold

overføre bilder til pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bruker kortleser + Adobe Lightroom. Katalogstruktur er ikke så farlig synes jeg. Bare importerer rett inn i default katalog-struktur for Lightroom. Sålenge du er flink til å tagge og sålenge du bruker lightroom sin "edit in external application"-feature så beholder du god oversikt!

Men det er jo også relativt enkelt å sette opp lightroom til å importere til en katalogstruktur du har definert.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg bruker kortleser + Adobe Lightroom. Katalogstruktur er ikke så farlig synes jeg. Bare importerer rett inn i default katalog-struktur for Lightroom. Sålenge du er flink til å tagge og sålenge du bruker lightroom sin "edit in external application"-feature så beholder du god oversikt!

Men det er jo også relativt enkelt å sette opp lightroom til å importere til en katalogstruktur du har definert.

 

Tom

 

Jepp, bruker en strikt katalogstruktur. Greit om en skulle skifte software senere, i tillegg er en ikke helt avhengig av tags for å finne igjen bilder.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Lightroom til import fra SD-kortet.

 

Lightroom har jeg satt opp slik at alt blir importert i en katalogstruktur som følger: D:\Mine bilder\"årstall"\"Dato + Beskrivelse"\'her er bildene'.

 

Dette er en enkel sak som man fikser i importdiaglogen til LR, og når det er gjort en gang trenger man ikke tenke mer på det, for da vil LR passe på det hele veien.

 

Systemet er heller ikke avhengig av LR siden det da er en vanlig mappestruktur, med årstall og dato + beskrivelse, som like gjerne kunne ha vært lagt inn manuelt, men at LR gjør det for meg er jo mye lettere.

 

Skulle jeg velge å bytte program i fremtiden er ikke det noe problem i seg selv, siden det er et system i bildene på den måten.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Bruker selv Lightroom, MEN problemene med lightroom er at; det går igjennom alle bildene du har på kortet selv om de er overført og du tar ett nytt bilde etter de som er overført, tar det likevell 5-10 min å overføre det ene bildet som blir liggende bakerst i køen. (av og til greit å ha bilder liggende på kortet)

 

Den lager en mappe for hver dag/dato. Vil ha alle bildene i en mappe for hver måned og bruke standard filnavnene fra kameraet(_DSC0001 osv)

men samtidig alle RAW-filene i en ny mappe i den gitte måneden.

Kan jo selvsakt be den om å legge bildene i den mappen jeg lager, men da blir jpeg og raw liggende i samme mappe. Synes den skulle kunne lage en my mappe automatisk hver måned.

 

Brukte et HP-program før, det kunne alt det, men det funker ikke på vista. Vurderer å gå tilbake til XP kunn for det programmet hvis jeg ikke finner noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Bruker selv Lightroom, MEN problemene med lightroom er at; det går igjennom alle bildene du har på kortet selv om de er overført og du tar ett nytt bilde etter de som er overført, tar det likevell 5-10 min å overføre det ene bildet som blir liggende bakerst i køen. (av og til greit å ha bilder liggende på kortet)
Det er ein enkel sak å velge bort bilete, eller heile dagar. Dei andre problema dine ser ikkje eg nokon løysing på, men so er ikkje eg nokon ekspert på LR.
Lenke til kommentar
Bruker selv Lightroom, MEN problemene med lightroom er at; det går igjennom alle bildene du har på kortet selv om de er overført og du tar ett nytt bilde etter de som er overført, tar det likevell 5-10 min å overføre det ene bildet som blir liggende bakerst i køen. (av og til greit å ha bilder liggende på kortet)

 

Den lager en mappe for hver dag/dato. Vil ha alle bildene i en mappe for hver måned og bruke standard filnavnene fra kameraet(_DSC0001 osv)

men samtidig alle RAW-filene i en ny mappe i den gitte måneden.

Kan jo selvsakt be den om å legge bildene i den mappen jeg lager, men da blir jpeg og raw liggende i samme mappe. Synes den skulle kunne lage en my mappe automatisk hver måned.

 

Brukte et HP-program før, det kunne alt det, men det funker ikke på vista. Vurderer å gå tilbake til XP kunn for det programmet hvis jeg ikke finner noe tilsvarende.

 

Litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener.

Du kan merke av hvilke bilder du vil ha overført, dersom du ønsker at kun "det siste" bildet skal overføres kan du merke av det siste bildet og få denne overført i løpet av 2-3 sekunder.

Jeg lager mapper på forhånd og overfører bildene til disse mappene. Du kan overføre jpeg og RAW hver for seg.

Lenke til kommentar
Bruker selv Lightroom, MEN problemene med lightroom er at; det går igjennom alle bildene du har på kortet selv om de er overført og du tar ett nytt bilde etter de som er overført, tar det likevell 5-10 min å overføre det ene bildet som blir liggende bakerst i køen. (av og til greit å ha bilder liggende på kortet)

 

Jeg formatterer alltid minnekortet mitt når bildene er ferdig opplastet til Lightroom. Men jeg har jo løpt inn i dette jeg også. Jeg velger hvilke datoer jeg skal importere fra i import-dialogen når jeg har glemt meg :)

 

Problemet her er at Lightroom ikke stoler på at samme filnavn betyr samme fil. Og det er jo riktig, for filer kan bli redigert in-camera, og kameraer kan også omstarte filnummerering-syklusen sin. Det blir altså vanskelig å lage en virkelig trygg algoritme for dette problemet.

 

Den lager en mappe for hver dag/dato. Vil ha alle bildene i en mappe for hver måned og bruke standard filnavnene fra kameraet(_DSC0001 osv)

men samtidig alle RAW-filene i en ny mappe i den gitte måneden.

Kan jo selvsakt be den om å legge bildene i den mappen jeg lager, men da blir jpeg og raw liggende i samme mappe. Synes den skulle kunne lage en my mappe automatisk hver måned.

 

Hvorfor tar du vare på JPEGs? Du kan ha gode grunner, så jeg skal ikke gå altfor høyt ut her. Men i mitt system så er å lagre JPEGs når man har Lightroom jo å kaste lagringplass ut av vinduet. Skal jeg ha ett eller flere bilder ut, så bruker jeg en av mine mange export-presets :)

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener.

Du kan merke av hvilke bilder du vil ha overført, dersom du ønsker at kun "det siste" bildet skal overføres kan du merke av det siste bildet og få denne overført i løpet av 2-3 sekunder.

Jeg lager mapper på forhånd og overfører bildene til disse mappene. Du kan overføre jpeg og RAW hver for seg.

Men for å få opp hvilke bilder jeg vil ha inn må den lese alle av kortet først, å siden det ligger sist tar det flere minutter å gå igjennom alle bildene før den kommer til det siste bildet. Med mindre jeg selv går inn å velger bort alle bortsett fra det siste. Synes sånne ting ikke skal være nødvendig og at den gjør de tingene selv, slik som andre programmer kann.

Jeg får heller ikke opp Import-ruten når jeg setter inn kortet, selv om Lightroom startes.

Lenke til kommentar

Om jeg har skjønt deg riktig så ville jeg ha reinstallert LR.

 

Det du sier skal rett og slett ikke skje.

LR trenger ikke å laste ned alle bildene for å importere ett bilde. Det er bare å krysse de vekk i LR.

 

Importdialogen skal komme opp, dersom alt er riktig innstilt når LR startes automatisk, men lurer på om det er en opsjon i menyen som må sjekkes av for at det skal virke.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...