Gå til innhold

Speedtouch 780 WLT - får ikke koblet til?


veos

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Etter et lynnedslag tok knekken på det 8 år gamle modemmet valgte jeg å gå til innkjøp av Speedtouch 780, som da er modem og router i et..

Har gjort alt etter boka, brukt innstalasjonscd'en som fulger med fra Telenor og koblet meg opp. Jeg får internett med en gang om jeg bruker kabel, men når jeg søker etter trådløse nettverk finner jeg det med kun 1 strek i signalstyrke - selv om jeg sitter 20 centimeter fra routeren. I tillegg får jeg aldri koblet meg til, den arbeider og arbeider, men det går aaaaaaaldri..

 

Noen som har et par gode tips på lager?

 

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo starte med å trekke ut strømmen og se om trådløssignalet forsvinner.

Mulig du må inn på webinterface og aktivere WLAN og synlig SSID.

Altså i routeren? Der er litt forskjellig jeg kan trykke på, men tjusan om jeg vet hva det betyr.

 

Skal interface være aktivert? Interface type? Broadcast network name? Allow new devices?

 

Takk for rask tilbakemelding! ;)

Lenke til kommentar

Har du sjekket om det tilfeldigvis er et annet nettverk enn ditt eget du forsøker å koble deg inn på? I så fall kan det forklare hvorfor signalstyrken er så lav ...

 

Hos Telenor kundeservice har de lagt ut diverse guider for de ulike ruter-modemene de supporter. Kikk gjennom dem og se om du finner noe nyttig.

 

- Er kryptering slått på/av? (Det bør være på, men ofte kan det være greit å ha det avslått inntil man klarer å koble seg opp trådløst. Det letter feilsøkingen. Slå på WPA (helst) når du har klart å koble deg opp.)

 

- Hvilken kanal bruker du? (1-13?) (Noen kanaler kan være mer utsatt for "støy" enn andre.)

 

 

du må holde inn den knappen i midten forran i ca. 5 sek. for at det trådløse skal virke.

Og når WLAN er slått på, så vil en egen grønn lampe lyse på fronten av boksen.

Lenke til kommentar

-Gå inn på http://10.0.0.138 i nettleseren

-Bla deg ned til der det står home network med rød skrift (ikke i menyen på venstre side) og trykk der det står "wireless"

-Se øverst i høyre hjørne, der står det "configure", trykk der.

-På siden som åpner seg skal det stå noe som "device enabled" eller noe i den dur. Sett en hake der, og trykk apply nederst på siden og du er good to go.

-I tillegg kan det være en idé å sette "channel selection" til manual og sette den på enten kanal 1,6, eller 11.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
du må holde inn den knappen i midten forran i ca. 5 sek. for at det trådløse skal virke.

Ja, det er jeg klar over! ;)

 

Har du sjekket om det tilfeldigvis er et annet nettverk enn ditt eget du forsøker å koble deg inn på? I så fall kan det forklare hvorfor signalstyrken er så lav ...

 

Hos Telenor kundeservice har de lagt ut diverse guider for de ulike ruter-modemene de supporter. Kikk gjennom dem og se om du finner noe nyttig.

 

- Er kryptering slått på/av? (Det bør være på, men ofte kan det være greit å ha det avslått inntil man klarer å koble seg opp trådløst. Det letter feilsøkingen. Slå på WPA (helst) når du har klart å koble deg opp.)

 

- Hvilken kanal bruker du? (1-13?) (Noen kanaler kan være mer utsatt for "støy" enn andre.)

 

Leter litt i Telenor Kundeservice ja, men finner ikke noe relevant, enda.

Krypteringen var på, med et umulig passord, så jeg bare tok av alt inntil videre for å se om jeg får det opp å gå først.

Kanal? Brukte automatisk, men valgte 6 nå, etter tips fra Xzii.

 

-Gå inn på http://10.0.0.138 i nettleseren

-Bla deg ned til der det står home network med rød skrift (ikke i menyen på venstre side) og trykk der det står "wireless"

-Se øverst i høyre hjørne, der står det "configure", trykk der.

-På siden som åpner seg skal det stå noe som "device enabled" eller noe i den dur. Sett en hake der, og trykk apply nederst på siden og du er good to go.

-I tillegg kan det være en idé å sette "channel selection" til manual og sette den på enten kanal 1,6, eller 11.

 

Lykke til!

Ja, det var ikke "device enabled", men "interface". Denne var visst huket ut, men jeg skiftet kanal til 6, som du sa.

Men har det noe å si hvilken kanal jeg velger, siden du sa 1, 6 eller 11?

 

 

Takk, nok en gang! ;)

 

 

EDIT: Forresten - når jeg endrer navnet på nettverket, eller slår av modemet, så henger det "gamle" igjen når jeg søker, om dere skjønner hva jeg mener..

EDIT2: Hmm, endret navn på nettverket, satte et passord og startet maskinen på nytt, og da fungerte alt, tydeligvis? Men nå lyser ikke den lapen på routeren som skal lyse grønn?

Endret av vegardostrem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...