Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulempe erstatning ved utbygging ?


Wild Berries

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Henvender meg til Dere vedrørende Ulempe erstatning, ved utbygging av boligfelt. Eller andre "erstattninger" på vår eiendom.

 

Vi har idag en eiendom, som ligger midt i alt gravearbeidet, dette har medført mye støy, skader på bilene, utrygghet for ungene og masse skitt som følger med inn i huset, siden vi må / måtte gå i gjørmehull, for å komme inn i huset vårt.

 

Men nå har det seg slikt at jeg jobber kveld / natt og sover derfor om dagen (forsøker), siden det er store gravemaskiner som holder på utenfor hos oss.

 

Utenom lite søvn (2-4 Timer) før en skal på 12-14 timer`s kveld / nattevakt, så er de overnevnte skadene på våre eiendeler.

 

Nå skal dette firma grave inn på vår eiendom, for å legge til rette for nye kloakk rør, vannledninger og gråvanns rør.

 

Dette medfører at vi må flytte på Campingvognen, og støtte opp Verandaen, siden de skal grave inn på eiendommen for å legge disse rørene.

 

Vi har selvsagt en gammel steinmur som vender mot der de nye husene en gang kommer.

 

Så hva bør vi forvente, med hensyn til at de ikke kan ta hensyn til at eiendommen pr dags dato ikke er "up to date" og at søvnen for meg som jobber kveld / natt blir frarøvet ?

 

Eller`s vil de heller ikke legge / dekke det som kalles sandkomme / sandfanger, siden byggefirma ikke har lagt det inn i prisen.

 

Så har vi på den "gamle" delen av huset en mur ifra 1950`tallet og den tåler ikke den merbelastning som er tenkt, utifra arkitektene. Hva kan vi "kreve" av beregninger / erstattning / bevis for at vi ikke skal måtte se den gamle muren sige innover ?

 

Siden nivået idag er langt under vår eiendom pr dags dato, men vil bli likestillt / samme nivå som vår eiendom idag ?.

 

Kan vi forlange en skikkelige støttemur utifra at den gamle muren vil få større belastning, samt at det begrenser vår fremtidige utbygging av en "lavnivå" kjeller ?.

 

Så hva kan Dere anbefale ?

 

Hva gjør vi ?

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye å si om hva du bør gjøre fremgangsmessig, men et tips jeg ville benyttet meg av kan du få:

 

Dokumenter så mye du kan:

-Bilder av alt på eiendommen din som kan bli påvirket av byggingen. Sørg for å ta bilde av muren fra en slik vinkel at man vil se om den har flyttet seg om ma tar samme bildet en gang til.

-Prøv å holde mesteparten av kommunikasjonen skriftlig. Lagre alt med datoer.

-Skriv ned det du husker med en gang etter personlige samtaler og telefonsamtaler og merk dette med dato. Kommer du i en konflikt kan dette være gull verdt.

 

I tillegg er det lurt å være tidlig ute og peke på ting man ikke liker, og gjør helst også dette skritlig.

 

 

Videre hadde jeg litt problemer med å skjønne detaljene i disse spørsmålene:

 

Så hva bør vi forvente, med hensyn til at de ikke kan ta hensyn til at eiendommen pr dags dato ikke er "up to date" og at søvnen for meg som jobber kveld / natt blir frarøvet ?

 

Eller`s vil de heller ikke legge / dekke det som kalles sandkomme / sandfanger, siden byggefirma ikke har lagt det inn i prisen.

 

Så har vi på den "gamle" delen av huset en mur ifra 1950`tallet og den tåler ikke den merbelastning som er tenkt, utifra arkitektene. Hva kan vi "kreve" av beregninger / erstattning / bevis for at vi ikke skal måtte se den gamle muren sige innover ?

 

Siden nivået idag er langt under vår eiendom pr dags dato, men vil bli likestillt / samme nivå som vår eiendom idag ?.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye å si om hva du bør gjøre fremgangsmessig, men et tips jeg ville benyttet meg av kan du få:

 

Dokumenter så mye du kan:

-Bilder av alt på eiendommen din som kan bli påvirket av byggingen. Sørg for å ta bilde av muren fra en slik vinkel at man vil se om den har flyttet seg om ma tar samme bildet en gang til.

-Prøv å holde mesteparten av kommunikasjonen skriftlig. Lagre alt med datoer.

-Skriv ned det du husker med en gang etter personlige samtaler og telefonsamtaler og merk dette med dato. Kommer du i en konflikt kan dette være gull verdt.

 

I tillegg er det lurt å være tidlig ute og peke på ting man ikke liker, og gjør helst også dette skritlig.

 

 

Videre hadde jeg litt problemer med å skjønne detaljene i disse spørsmålene:

 

Så hva bør vi forvente, med hensyn til at de ikke kan ta hensyn til at eiendommen pr dags dato ikke er "up to date" og at søvnen for meg som jobber kveld / natt blir frarøvet ?

 

Eller`s vil de heller ikke legge / dekke det som kalles sandkomme / sandfanger, siden byggefirma ikke har lagt det inn i prisen.

 

Så har vi på den "gamle" delen av huset en mur ifra 1950`tallet og den tåler ikke den merbelastning som er tenkt, utifra arkitektene. Hva kan vi "kreve" av beregninger / erstattning / bevis for at vi ikke skal måtte se den gamle muren sige innover ?

 

Siden nivået idag er langt under vår eiendom pr dags dato, men vil bli likestillt / samme nivå som vår eiendom idag ?.

 

Takker Dem for raskt svar :thumbup:

 

Når det gjelder de detaljene De ikke skjønte, skal jeg gjøre ett forsøk på å forklare.

 

Sandkummer er en oppfanger for Takvann og "gråvann / restvann" som ikke er kloakk. Sandkummen fanger da opp rusk og rask, før det sendes i det kommunale rørsystemet.

 

Når det gjelder "up to date", så er eiendommen i den tilstanden som en forventer at en eiendom skal være, men med de mangler det gjelder som egne drensrør, sandfanger og gråvannsrør. Eller`s er alt "up to date".

 

Grunnen til at de skal grave på vår eiendom er at de gamle rørene våres, går over de nye eiendommene. Dette medfører masse graving på vår tomt, for at de skal slippe tinglysning.

 

Egentlig er det "greit" at de gjør det, men det medfører endel merarbeid for oss.

 

Så til kostnadene ved at de "fikser" opp rørene våres, ja det er "greit" men at de ikke gir en kompensasjon, med å "spandere" en sandkumme / sandfanger, når de først er igang, og ikke minst at vi lider under dems arbeid.

 

Og hvilke "krav" kan jeg stille, med hensyn til at jeg ikke får sove på dagtid, når jeg jobber alt ifra 12-14 timer Kveld / Natt ?, og derfor må sove på dagtid, når de arbeider og må bråke med store maskiner ? Har jeg noen rettigheter der ?

 

Når det gjelder "nivået", så er det slikt at den gamle eiendommen, ligger minst 1-en meter lavere enn vårt terreng, dette skal selvsagt byggefirma fulle opp, slikt at de kommer opp i samme nivå som vår eiendom. Altså heve terrenget fra den gamle eiendommen opp til vår eiendom med 1-en meter.

 

Min oppfattning er at belastningen på den gamle muren vil bli større, grunnet at massenivået kommer opp, samt at de fjerner den gamle steinmuren.

 

Den gamle muren (på huset) er ifra 1950`tallet og en kan knapt nok kalle det en mur, men den holder styrken nedover, men ikke for mye press fra sidene, og siden de vil heve nivået, vli presset bli desto større.

 

Takker Dem for svar og håper at jeg har klart å komme bedre frem med mitt budskap.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Redigert enkelte skrivefeil. Og tilføyd noe.

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Hei.

 

Til De av Dere som har giddet å lest igjennom dette tråden.

 

Nå kommer jeg rett i fra ett meget kjapt møte med utbygger, og det var nedslående for å si det mildt.

 

1. Vi må selv betale all kloakk, som utbyggerne har forlangt hele tiden. 50 000.-Avslått

 

2. Skader som vi påviste og har dokumentert med bilder, ble Avslått

 

3. Dag søvnen som jeg har behov for, blir det ikke "gjort" noe med, siden utbygger holder seg innenfor lovene som gjelder for nabolovene. Altså det medfører at jeg må slite med søvnen, komme trøtt på jobb, få problemer der og kanskje litt hjemme og. (Blir fortere gretten med så lange vakter og så lite søvn).Avslått

 

4. Siden vi er i oppfatning på at grunnmuren er i så "dårlig" forfatning, så ville vi stille "krav / garanti" på at det arbeidet utbygger gjør, også kan medføre enda større skade på vår mur. Dette ble avslått, siden utbygger holdt seg innenfor gjeldende regler, og skulle jeg ha det skriftelig, det som utbygger sa, så måtte jeg stille opp med en takst på forholdene muren er i, fra den dagen vi kjøpte huset og frem til idag. Avslått

 

5. Bedre sikring for våre barn og dere`s venner. Avslått

 

Og for å si det mildt, alt som kunne nevnes, ble Avslått.

 

Så hva kan Dere i Juss delen kunne bidra med, for nå er jeg mildt sagt "varm", og vil ikke i min villeste fantasi, anbefale det firma til noen.

 

Takker Dere på forhånd.

 

Vennlig Hilsen.

 

W_B

Lenke til kommentar
dette minner om hærverk, det er min personlige mening.

 

trodde ikke folk kunne ta seg til rette på privat eiendom som ikke tilhørte dem uten tillatelse fra grunneier.

 

Takk.

 

Det er den oppfatning en selv sitter med etter møtet idag. Har prøvd her på dette forum å kalle inn ekspertisen, og Takker de som tar turen innom, og leser tråden og ikke minst svarer :thumbup:

 

Skulle bare ønske det var mer lover og regler for oss som er midt i "skuddlinjen" til en utbygger som gir blanke F....

 

Har nok problemer med å svelge de kamelene som utbygger kommer med , og vet at det vil bli flere kameler å svelge fremover. :cry:

 

Skal ta kontakt med Teknisk Etat, imorgen. Men som vi er blitt fortalt av utbygger, Sitat : jeg er på fornavn med alle, og får det stort sett som jeg vil, alltid. :mad:

 

Hmmm, tankefull blir en ihvertfall. :hmm:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

plan og byggningslov

 

§32

 

§ 32. Erstatning for tap ved reguleringsplan og bebyggelsesplan

 

1. Medfører en reguleringsplan eller bebyggelsesplan ved bestemmelser om byggegrense innenfor veglinjen eller av andre særlige grunner at en eiendom blir ødelagt som byggetomt, og den heller ikke kan nyttes på annen regningssvarende måte, skal kommunen betale erstatning etter skjønn med mindre den erverver eiendommen i medhold av § 43. Det samme gjelder hvis reguleringsplan medfører at eiendom som bare kan nyttes til landbruksformål ikke lenger kan drives regningssvarende. Ved regulering av naturvernområder etter loven her skal kommunen betale erstatning etter skjønn i samsvar med lov 19. juni 1970 nr. 63 om naturvern §§ 20, 20 b og 20 c.

 

Krav om erstatning må være satt frem senest 3 år etter at reguleringsplanen er kunngjort etter § 27-2 nr. 3, eller vedtak etter § 28-1 nr. 2 er gjort kjent eller bebyggelsesplan er kunngjort etter § 28-2 femte ledd.

 

Er grunnen bebygd, har eieren (festeren) det samme krav når bebyggelsen er fjernet. Kravet må i så fall være satt frem senest 3 år etter dette tidspunkt.

 

Erstatning for tap ved reguleringsplan som blir utarbeidet og vedtatt av departementet eller av kommunen i medhold av § 18, skal når ikke annet er bestemt betales av staten.

 

2. Når en eiendom bebygges i henhold til reguleringsplan eller bebyggelsesplan som gir den en vesentlig bedre utnytting enn andre eiendommer i området, og verdien av disse som følge av dette er blitt betydelig forringet, kan deres eiere (festere) ved skjønn tilkjennes erstatning hos eieren av den førstnevnte eiendom. Erstatningsbeløpet kan ikke settes høyere enn den verdiøkning som den bedre utnytting medfører for vedkommende eiendom, etter fradrag for de refusjonsbeløp som eieren (festeren) i tilfelle er blitt tilpliktet å betale i medhold av bestemmelsene i lovens kap. IX som følge av eiendommens utnytting.

 

Krav om erstatning må være satt frem senest 3 måneder etter at byggetillatelse er gitt. Eier (fester) av eiendom som gis bedre utnytting, kan kreve forhåndsskjønn til avgjørelse av erstatningsspørsmålet når endelig reguleringsplan eller bebyggelsesplan foreligger. Erstatningsbeløpet forfaller til betaling når byggearbeider er satt i gang, men tidligst 3 måneder etter at beløpet er endelig fastsatt.

 

Endret ved lov 20 juni 1986 nr. 37.

 

den kan vel kanskje brukes?

 

hva med paragraf 38: § 38.

Grunneiers rett til ekspropriasjon til atkomst, avløpsanlegg og fellesareal samt parkbelte i industriområde

 

Hvor det i henhold til § 67 er bestemt at deling eller bebyggelse ikke må skje med mindre veg eller hovedavløpsanlegg er lagt, kan grunneieren (festeren) med samtykke av kommunestyret foreta ekspropriasjon til disse formål. I samband med ekspropriasjon til avløpsanlegg gjelder § 37 første ledd annet punktum tilsvarende.

 

På samme måte kan grunneier (fester) i kvartal hvor det i reguleringsplan eller bebyggelsesplan er lagt ut område til felles avkjørsel og fellesområde for parkering, felles lekeareal, felles gårdsplass og annet felles areal for flere eiendommer, gis samtykke til å foreta ekspropriasjon til hel eller delvis gjennomføring av reguleringen.

 

Hvor kommunen med hjemmel i § 67 a annet ledd har stilt som vilkår for byggetillatelse at parkbelte i industriområde blir ervervet i samsvar med reguleringsplan eller bebyggelsesplan, kan grunneieren (festeren) med samtykke av kommunestyret foreta ekspropriasjon til dette formål.

 

hva med: Kap. XVIII. Straffansvar.

 

men så har du jo også paragraf 101: § 101.

Tiltak på nabogrunn

 

1. Dersom byggverk kan bli utsatt for skade ved vannsig, ras eller utglidning fra nabogrunn, kan kommunen pålegge eier av nabogrunnen å foreta nødvendige forebyggende tiltak på sin grunn.

 

2. Kommunen kan tillate at nabogrunn i nødvendig utstrekning blir brukt for utføring av bygge- og vedlikeholdsarbeid - herunder til atkomst -, når enten arbeidet ikke lar seg utføre på annen måte, eller dette etter kommunens skjønn vil medføre vesentlige økte kostnader.

 

3. Før pålegg etter nr. 1 eller tillatelse etter nr. 2 blir gitt, skal naboen gis høve til å uttale seg.

 

Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen, herunder at det på forhånd blir stilt slik sikkerhet som kommunen bestemmer.

 

Erstatning for skade og ulempe fastsettes ved skjønn. Er de tiltak som nevnt i nr. 1 gjort nødvendig ved at naboen har forsømt sin plikt til å lede bort vannet, kan denne ved skjønn pålegges å erstatte eieren kostnader, skade og ulempe.

link til §101

 

kan noe av dette brukes? eller?

 

lykke til uansett.

 

*edit* tillegg

kan dette være relevant?:kapittel 28 i straffeloven, skadeverk

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Takker og bukker :thumbup:

 

Klart, noe av dette kan brukes :yes:

 

Skal sende en mail over til Ubygger sin representant, med henvisning til nevnte lover og regler.

 

Skal også ta kontakt med Teknisk Etat i løpet av morgentimene idag.

 

Sørger for at alt vi skriver blir sendt på mail, med bekreftelse svar ifra de som representerer utbyggerfirma.

 

Så nå skal jeg etter en lang natt, ta til orde å forfatte ett høflig, men bestemt brev / mail, om at det de har ødelagt skal settes istand, fort.

 

Men da blir det enda ett nytt spørsmål, kan jeg stille krav om når det skal være satt i stand igjen ?

 

Takker Dem og alle andre for svar.

 

Skal holde dere oppdatert.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Juss er vel og bra i denne sammenhengen, men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg fått en bekjent av meg som jobber i anleggsbransjen til å komme på befaring, jeg vet iallfall at jeg selv ikke har den kompetansen som trengs for å si at det og det må utbygger gjøre, slik og slik kan man ikke gjøre. Arbeider som foregår på deres eiendom er jo viktig at gjøres forskriftsmessig, og man kommer ofte til kort i en diskusjon med noen som tror de vet alt så inmari godt.

 

Jeg er ikke inni jusen heller, men det å oppsøke teknisk etat og snakke med dem er definitivt det beste du kan gjøre. Noen av dem som jobber der har sikkert juridisk kompetanse, og om du kommer greit overens med mennesker og finner riktig person kan du få ganske mye gratis hjelp og informasjon her. Du trenger heller ikke få all informasjonen på en gang, det kan være verdt å ta flere turer. Men jeg tror dette er en såpass kompleks sak at det kan være nødvendig å kontakte noe juridisk bistand. Det beste er selvsagt om du kjenner en advokat såpass at du kan drøfte problemet uten å faktureres, men de må sikkert fakturere med en gang de skriver noe for deg e.l. uansett hvor godt du kjenner dem.

 

Det jeg også lurer på er om det i utgangspunktet finnes noen tinglyste rettigheter for å føre vann og kloakk over deres tomt? Er jo ofte at ved en oppsplitting av en større tomt så blir det tinglyst visse rettigheter, greit å sjekke grunnboken for slike tinglysninger kanskje? Viktig at du får tak i alle relevante papirer før du oppsøker advokat iallfall.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...