Gå til innhold

Spillutvikling og utdanning, en guide til de som virkelig vil jobbe med spill!


_vamecum

Anbefalte innlegg

Av en script-programmerer, ville jeg forventet at han skulle klare å scripte hendelser og ting i programmets eksisterende miljø selv. For eks.

 

if (enemy.life <=0) then

kill (enemy)

 

Av en programmerer/utvikler, forventer jeg at personen skal kunne designe komplekse systemer som for eks. spillmotor og lignende. En programmerer lager gjerne "bindinger" som scriptere så kan jobbe med. Det vil si at når du kaller på kill (enemy) fra skriptet, så går det inn i spillmotoren og gjør masse svart magi for å sørge for at fienden blir tatt av dage på en korrekt måte.

 

Håper det ga noen som helst mening :)

 

Ofte jobber programmerere med scripting de også, fordi scripting kan modifiseres og testes på meget kort tid, så egner det seg veldig bra til ting som hele tiden må testes,justeres og finpusses.. for eks. gameplay, AI, etc.

Endret av _vamecum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

jeg vil gjerne bli:

Level Designer

For a 3D game, a level designer builds the interactive architecture (both constructed buildings and natural terrain) for a segment of the game. This means you'll be designing all the specific gameplay in your part of the game, since most 3D games use world architecture as the basis for gameplay. The level designer equivalent in game genres that don't rely on interaction within 3D spaces is the campaign or mission designer. This role is appropriate to games such as a tiled role-playing (RPG) or strategy (RTS) game in which designers use a game-specific layout editor to place terrain and resources. In all game types, level design may include scripting enemy goals, skills, and behavior.

men hva slags utdanning/retning for dette

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hey jeg vurderer å studere en 5årig master ved UiO: http://www.uio.no/studier/program/inf-prof/systemutvikling/

Vil jeg gjennom dette være kvalifisert til å begynne med spill-utvikling/programmering?

Hei. Systemutvikling på UiO er en av de mest egnede retningene for spill-utvikling synes jeg. Men.. alt avhenger mye av hvilke fag du velger underveis:

 

Jeg foreslår at du bytter MAT1000 (Matte i praksis?) med MAT1100 (Calculus) og velger som valgfag: MAT1110 (Linear algebra + avansert calculus) og MAT1120 (Linear algebra). Grafikk programmering hører med og da passer det godt å velge: INF2400 (hmm.. denne eksisterer tydeligvis ikke lenger), inf2310 (bildebehandling) og inf3320 (Metoder i grafisk databehandling, i.e. OpenGL). Andre fag som også passer inn er: INF2220 (alg.dat), INF3190 (data.kom), og kanskje INF2050 (dataanimasjon).

 

Spill-utvikling er jo alt fra a til å, så forslagene jeg kom med passer vel mest for de som interesserer seg for grafikk programmering. Mye egeninnsats må reknes med iløpet av disse 5-årene. Lykke til :)

Lenke til kommentar
noen som har erfaring med spill programmering i Rena?

Skrev dette en annen tråd før jeg så denne:

 

Studerer spillprogrammering på HIHM, avd Rena.

Nå vet jeg ikke så mye om tilsvarende studier andre steder, men jeg er veldig fornøyd med å studere her.

Studiet er lignende bachelor i informatikk, men med en del tilpassede fag, så det krever 2mx.

 

Rena er ikke noen storby, og det er ikke veldig mange på hvert årstrinn. Men definitivt verd å ta en titt på.

 

 

vame som startet tråden studerte også der, han kan sikkert fortelle deg mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rena har vært meget fint for oss i Tumbleweed Interactive :D

Som dere kan se

 

Det handler dog veldig mye om å ha yrkesstolthet og motivasjon. Det er ikke 1-2-3 å bli spillprogrammerer som yrke. Dvs. Du må ha nok guts til å faktisk utføre arbeid og virkelig jobbe. Late dessertgenerasjonbarn får det fort tøft ;p

 

Og skal du søke spillprogrammering, så vit at du kommer til å drive med veldig mye programmering og tekniske ting, og at skal du bli riktig flink må du nok programmere litt på fritiden også, sånn fordi det er jo faktisk tross alt dritkult å lage programmer/spill :D

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg begynte førsteåret Bachelor Datateknikk på Høgskolen i Narvik i år. Du kan velge spillutvikling og design som en av to retninger i dette faget, og etter de 3 årene har jeg planer om å fortsette til master hvis alt går bra. skal bli spennende å se hvordan spillmarkedet i Norge ser ut innen jeg er ferdig med utdanningen min. Håper at det er litt flere muligheter i Norge en Funcom ;) Har drevet med programmering siden jeg var 12 år gammel :p Starta med PHP, og så til GameMaker, og deretter 3+ år med C/C++ :D

 

Jeg tok noen snarveier for å komme hit jeg er nå. 18 år og høgskole er vel ikke det mest vanlige. Et minimum for de fleste, om ikke alle, datafag er generel studiekompetanse, noe som du får etter tre år på videregående. Hva jeg gjorde var at etter det første året på videregående, så hoppet jeg over til forkurs på NITH, og deretter rett over til Bachelor ved HiN. Jeg sparte altså et år på dette.

 

Men det forkurs året var ganske hardt, så det er ikke noe jeg vil anbefale uten at du VIRKELIG er satt inn for å komme deg raskest mulig forbi videregående, uten all de ekstra fagene.

 

Vel, ville bare dele noen erfaringer ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg kaster da inn et spørsmål her.

 

Jeg har bakgrunn nå med GK-Trearbeid, og går no IKT-Servicefag.

Planer for neste år er Almenn påbyggning for Studiekompetanse.

 

Det jeg lurer på er hvilken type utdanning må jeg ha videre får og få jobbe med spill? Rettere sagt det jeg vil gjøre er og planlegge hvordan selve spillet er og hvordan diverse ting burde fungere, litt mer som leder-rollen.

 

Jeg kunne også tenkt meg som programmer også eventuelt være den som tester spillet og komme med innspill for hvordan de kan forbedre dette.

 

 

Jeg veit jeg virker litt usikker på hvilken den jeg vil jobbe med men jeg har egentlig de 3 tingene der som aktuelle alternativer.

Lenke til kommentar

Det å bli tester er den enkleste måten å komme inn i bransjen på, og derfra kan man arbeide seg opp til å bli spill-designer etter en stund.. Men her er det mye repetivt arbeid: om du finner en feil må du kunne reprodusere den, se om det er andre måter å fremprovosere den på, og gjerne bidra til å lokalisere hvor feilen egentlig oppstår.

Dog, det er veldig mange i bransjen som har startet på denne måten.

 

Det å starte direkte som spill-designer er vanskelig. For inntil du ha fått ut et spill er det vanskelig å se om du har det som trengs eller ikke. Studerer du spill-design vil du få en del nyttig input, men du bør også jobbe som designer på et open source spill, gjerne bare lage små quester til en rpg e.l. men gjør ting utenom skolen som viser at du faktisk brenner for dette og har anlegg for det.

 

Programmering er ikke så lurt om du bare "kanskje kunne tenke deg" å gjør det. Det krever mye, vil gi mange mange mange timer med frustrasjon når du leter etter feil (det være seg egne eller andres), og kan være mye kjedelig koding, selv om det også kan være utrolig givende når ting faller på plass.. Men hvis du tror du har det som trengs, så for all del, kjør på. Bare vær klar over at det ikke er en enkel 9-17 jobb. Du kan også ha glede av å utdanne deg til en spesiell type programmerer. De fleste her nevner grafikk, men det trengs minst like mye folk som kan AI og fysikk og nettverk.

 

 

 

Sureup> Det er en god måte å komme seg inn i spill-bransjen på. Jeg vil også (an)befale deg å dra på utveksling til et universitet som tilbyr mer direkte spill-relaterte kurs enn hva som, for tiden, er tilgjengelig på UiO.

Du kan også legge til INF5062 til listen med kurs tresko ga. Det er et kurs hvor du lærer å programmere skjermkort, ps3 og et nettverkskort med flere prosessorer. Veldig spennende og nyttig!

Lenke til kommentar

(Ironisk nok) Programmeringskunnskap er nyttig, så du hjelpe med å lokalisere feilen.

Ellers er det en fordel å kunne formidle problemet, så engelsk vil kunne være nyttig. Utover det tror jeg det viktigste er villighet til å flytte på seg. Det er ikke akkurat skrikende mangel på testere noe sted, og ihvertfall ikke her i Norge, så du må være villig til å flytte til utlandet.

 

Men du kan jo godt kontakte noen av de mindre norske spill-selskapene og høre hvordan de løser QA/testing, og om hva de ville anbefale deg å satse på for å starte med spill-design...

Lenke til kommentar
Hvordan kan man bli en sånn tester isåfall? hvilke videre utdanning trenger jeg for og starte der?

 

hvis du er villig til å flytte til utlandet og jobbe for luselønn så er det ikke noe problem å bli spilltester. en gang i blandt dukker det opp jobbanonser for norsk-språklige testere basert i england på gamesindustry.biz. ellers kan du sjekke nettsidene til ulike utviklere å se om de trenger testere.

Endret av designer0
Lenke til kommentar

NITH fokuserer på å gi deg arbeidserfaring før du er ferdig på skolen, og få studentene ut i arbeid. De er ganske realistiske angående mangelen på arbeidsplasser, så i 3. året utfører man hovedprosjektet sitt hos et firma (ikke nødvendigvis spillfirma, men folk har jobbet for funcom). Spilldesignere vil ha en portfolie/"svennegreie" å vise fram når de slutter.

Jeg går 1. året på NITH, og synes denne skolen gir et litt proffere tilbud enn de andre høyskolene. Hvis du vil programmere så er NTNU og NITH ca. like gode, men er jo flere seriøse utvikler-spirer på NITH.

Studieprogrammet er bygget opp med hjelp av 2 Funcom-karer som har deltidsjobb på NITH, og de er ansvarlige for spilldesign-linjen. Skolen er dog privat, og koster i underkant av 30 000 hvert semester. Jeg klarer meg fint på studielån da, siden privatskole-studenter får høyere lån til skolepenger.

 

Jeg kunne ha ranta i vei, men får begrense meg. Jeg vet at MANGE NITH-studenter har jobbtilbud før skolen er over, men dette har vært generelle IT-jobber. De første spilldesignerne er bare halvveis i utdanningen. Allikevel, NITH har et bra samarbeid med næringslivet. Det har selvfølgelig NTNU og andre høyskoler også, men det er en del tidligere NITH og NTNU folk i Funcom f. eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...