Gå til innhold

Spillutvikling og utdanning, en guide til de som virkelig vil jobbe med spill!


_vamecum

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det er en del som har spillutvikling som drømmejobb, og som ønsker å velge utdanning som hjelper de til en karriere innenfor spillutvikling.

Dette er kjempebra! Norge trenger flere spillutviklere.

 

Men, spillutvikling er ikke én jobb, eller ett yrke. Spillutvikling omfavner utrolig mye, og det finnes mange måter å få seg jobb innenfor spillindustrien.

 

Ser også at mange er kjappe til å sikle etter studiepakker som tilbyr spillprogrammering osv, ofte på private høyskoler. Det er veldig flott og fint dersom det er programmering du har lyst å holde på med, men dersom du ikke liker programmering, så er det en nesten bortkastet utdannelse.

 

Mitt råd til alle som ønsker å drive med spillutvikling er først å finne ut av hvilken del av spillutvikling man virkelig brenner for.

 

Det viktigste her, er kanskje å lære mer om hvordan et spill blir laget. Hvilke forskjellige roller folk har, og finne ut hvilken rolle man kan tenke seg å utfylle.

 

Se her for forskjellige roller:

roller innefor spillutvikling

 

 

Det viktigste rådet jeg vil gi til alle som ønsker å jobbe i spillbransjen er:

Start tidlig med å finne ut hva du vil jobbe med.

Lek deg på gutte/jenterommet og lag ting på egenhånd. Spillbransjen er omtrent like eksklusivt som hollywood, du kommer ikke særlig langt om instillingen er, "hadde vært kult å lage spill kanskje.. eller noe sånt."

 

Det sier seg selv, at når produksjonen på et blockbuster-spill nærmer seg 400 millioner kroner, og en velkjent regel innenfor programvareutvikling er at det skal kun én feil ansettelse til for å styrte et helt prosjekt i grøfta, så er spillbransjen veldig ivrig etter å kun ansette de beste.

 

Selv har jeg gått på spill- og medieprogrammering på Rena.

Der lærte jeg en god del, men mest lærte jeg på gutterommet/studenthybelen når jeg lekte med teknologi i de sene nattetimer.

 

Om det er noe spørsmål, fyr laus!

Endret av _vamecum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082
Hei!

Ser det er en del som har spillutvikling som drømmejobb, og som ønsker å velge utdanning som hjelper de til en karriere innenfor spillutvikling.

Dette er kjempebra! Norge trenger flere spillutviklere.

 

Hvis jeg hadde hatt utdanning innenfor spill, så ville jeg nok være rask å prøve å få jobb i utlandet. Norge er det ikke mye å rytte med, og når mange 100 personer får spillutdanning så kan ikke Funcom ta inn alle. Og eventuelt de andre små selskapene ingen har hørt om.

 

Nei, Norge holder nok ikke.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Hei!

Ser det er en del som har spillutvikling som drømmejobb, og som ønsker å velge utdanning som hjelper de til en karriere innenfor spillutvikling.

Dette er kjempebra! Norge trenger flere spillutviklere.

 

Hvis jeg hadde hatt utdanning innenfor spill, så ville jeg nok være rask å prøve å få jobb i utlandet. Norge er det ikke mye å rytte med, og når mange 100 personer får spillutdanning så kan ikke Funcom ta inn alle. Og eventuelt de andre små selskapene ingen har hørt om.

 

Nei, Norge holder nok ikke.

 

forsåvidt enig i det.. norge trenger større spillindustri er vel kanskje riktigere.

Lenke til kommentar
Hei!

Ser det er en del som har spillutvikling som drømmejobb, og som ønsker å velge utdanning som hjelper de til en karriere innenfor spillutvikling.

Dette er kjempebra! Norge trenger flere spillutviklere.

 

Hvis jeg hadde hatt utdanning innenfor spill, så ville jeg nok være rask å prøve å få jobb i utlandet. Norge er det ikke mye å rytte med, og når mange 100 personer får spillutdanning så kan ikke Funcom ta inn alle. Og eventuelt de andre små selskapene ingen har hørt om.

 

Nei, Norge holder nok ikke.

Med den instillingen hadde det ikke vært noe Funcom eller andre spillselskaper i verden for å si det sånn.

Man må ikke gi opp om det er det som er drømmen din, men det gjelder vel for de fleste andre områder også om man vil slå gjennom, jobb hardt og ikke gi opp ved første nederlag.

Lenke til kommentar
Med den instillingen hadde det ikke vært noe Funcom eller andre spillselskaper i verden for å si det sånn.

Man må ikke gi opp om det er det som er drømmen din, men det gjelder vel for de fleste andre områder også om man vil slå gjennom, jobb hardt og ikke gi opp ved første nederlag.

Funcom kan kanskje være litt hardt for enkelte å satse mot, siden disse satser internasjonalt og på et svært "utsatt" marked. Ellers tror jeg ikke "rene" spillutviklerstudier har livets rett i norge. Da passer det bedre som spesialiseringer i en ordinær høgskole/univ utdannelse (nå snakker jeg primært om programvareutviklingsdelen av spillutvikling).

Lenke til kommentar

Igjen så tenker dere ganske så smalt.

 

Hva er i veien for å starte et eget selskap? Bare se på sverige og se hvor mange utviklingsselskaper de har fått til. De fleste har spunnet ut ifra gutterommet.

 

Men over til et annet poeng, kan man programmere så er veien for å jobbe i de fleste andre lignende jobber helt åpen. Er det animasjon man kan så er vel tv, reklame, film osv lignende bransjer man kan søke seg jobb i.

Lenke til kommentar
Heisan, hva kan man egentlig tjene innenfor spillbransjen?

Liker å lage mine egne ting, og lærer nye ting fort. Liker å programmere litt smått. Men jeg er jo bare 15 år enda, men jeg har lyst til å vite litt mer om hvordan der er å jobbe innenfor spillbransjen.

Utfordrende.

:)

Lønn er jeg ikke sikker på, da jeg og noen andre har started selskap istedet for å søke etter jobb etc.

Enkleste måten å finne ut av lønn på er kanksje å kikke på stillingsannonser.

www.gamedev.net og www.gamasutra.com har stillingsannonser. se om du finner noen som spesifiserer lønn der.

Lenke til kommentar
Heisan, hva kan man egentlig tjene innenfor spillbransjen?

Liker å lage mine egne ting, og lærer nye ting fort. Liker å programmere litt smått. Men jeg er jo bare 15 år enda, men jeg har lyst til å vite litt mer om hvordan der er å jobbe innenfor spillbransjen.

Nå holder jeg ikke på med spill-delen av it-bransjen, men det jeg har hørt fra andre er det ikke lønnen som tiltrekker spillutviklere. For dem er det en hobby, en hobby som dem holder mye på med og dermed blir veldig flinke. Det er vel stort sett bare blårussen som tjener gode penger på spill. Generelt sett er andre sektorer i it-bransjen mer (økonomisk) lønnsomt enn spillsektoren.

 

Selv er jeg 26 og kan runde 420 000 i året som systemkonsulent på et godt år. Det er fordi mitt firma jobber FOR en kunde og ikke lager produkt til seg selv. Fordelen er at vi kan sende fakturaer til kunden mens selskaper som lager noe til seg selv ikke tjener mer penger om prosjektplanen sprekker. Dermed ligger jeg antageligvis høyere lønn enn mine jevnaldrende kollegaer i spillsektoren.

Lenke til kommentar
Har lært meg veldig basic scripting, har scriptet litt i PAWNO (programeringsspråket for San andreas Multiplayer) og litt .bat sripting.

 

Har også tenkt å kjøpe meg en bok om scripting, enten C# eller C++ men vet ikke hvilken, noen forslag?

C++ er et etterhvert aldrende programmeringsspråk, men er vel fortsatt det mest brukte innen spillprogrammering. Det gir deg en bedre kontroll over f.eks minnestyring enn f.eks C# og det hevdes at C++ programmerer ikke lærer seg unoter i samme grad som Java og C# proggere gjør, men kan være litt vanskelig for en nybegynner å lære seg. Jeg tror kanskje C#, VB.net eller Java er greiere for en nybegynner å ta tak. Siden du vil spesialisere deg inn mot spill har jeg hørt at C# og C++ ligger ganske nærmt syntaksmessig så jeg ville gått for denne. Kjøp deg en god bok med øvelser etter hvert kapittel og kos deg med denne. Ta tiden til hjelp, dette er stoff som må modnes. heng på proggeforum og spør masse dumme spørsmål. Ta små skritt av gangen, du blir ikke spillprogger det første året ;-)

 

Btw, begynn gjerne med scripting, men det er programmering du vil holde på med :p

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Ok tusen takk for svar :)

 

Hva er egentlig forskjellen på scripting og programmering? (Det første dumme spørsmålet xD)

Programmering er koding av en selvstendig program som kan kjøres uavhengig av andre programmer. Scripting er mer enn modifikasjon/manupulering av et eksisterende program og kjøres vanligvis bare i et gitt miljø.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Scripting_language

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...