Gå til innhold

kva yrker bør få høgare lønn? og kva yrker bør ikkje få det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
brød:jo det er dei. herregud dei gjer jo ingeting!! dei lærararen eg har gjer ingeting, ikkje mier enn elvane (som må gå på skulen) gjer, medan lærararen til og med får betalt for det!!!

Men om man øker lønningene til lærerne tror jeg dette vil tiltrekke flere gode lærere, spesielt realfagslærere, og læreryrket får kanskje igjen litt av statusen det en gang hadde.

Man må gjøre en ond sirkel til en bedre en.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
robertaas: ja eg vil dei skal få høgare subsider og få meir betalt for melk og kjøt

De får allerede mye mer i subsidier enn hva de klarer å ta ut i lønn. Og din løsning er da å øke subsidiene enda mer?

Bønder/ matprodusenter opperer på en helt annen måte enn andre private næringer, det er derfor ikke urimelig å gi de mer subsidier om man mener de fortjener mer lønn.

 

brød:jo det er dei. herregud dei gjer jo ingeting!! dei lærararen eg har gjer ingeting, ikkje mier enn elvane (som må gå på skulen) gjer, medan lærararen til og med får betalt for det!!!

 

Problemet med lønningsnivået i læreryrket er at de tjener for dårlig i forhold til hvor lang utdanning de har. Smarte studenter vil derfor velge andre studier som resulterer i en bedre lønn, og læreryrket blir derfor for de med dårligere karakterer eller spesielt interesserte.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
brød:jo det er dei. herregud dei gjer jo ingeting!! dei lærararen eg har gjer ingeting, ikkje mier enn elvane (som må gå på skulen) gjer, medan lærararen til og med får betalt for det!!!

 

 

Kjenner du mange lærere?

Min moder er lærer, og hun jobber mye mer enn noen elev jeg noen gang har møtt, de jobber ikke bare fra 8 til 16, de jobber ettermiddager og kvelder itillegg, når de skal legge opp til undervisning, gi karakterer for oppgaver. De har som regel ikke bare en klasse, så blir fort 40-60 (omså mer) oppgaver å lese gjennom. Og det tar sin tid.

Lenke til kommentar

Leger bør få mindre lønn. Helt klart.

 

Lege

Utdannelse - typisk 10 år? med spesialisering etc

Ansvarsområde - Liv, helse etc

Lønn - fra 5-600k?

 

Vaskekjerringer

Utdannelse - 10min?

Ansvarsområde - Gjøre rent etter blant annet overbetalte leger

Lønn - 110-120kr timen?

 

Hvorfor skal samfunnet betale mer for en uten utdannelse enn f.eks. hva en førskolelærer vil tjene?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal utdannelse være det eneste som bestemmer lønn? Det er jo tross alt andre faktorer som fører til at folk tar utdannelse en lønn. Erfaringer tilsier også at det er flere ting enn lønn som motiverer til utdannelse, da andelen som tar utdannelse er høy selv om lønnsforskjellene er små.

Lenke til kommentar
De får allerede mye mer i subsidier enn hva de klarer å ta ut i lønn. Og din løsning er da å øke subsidiene enda mer?

 

Riktig. Var akkurat det jeg hadde ment å skrive men du var før meg. Er det noe som irriterer meg så er det de høye statlige subsidier som de får. De klarer ikke å gjøre noe fornuftig med disse pengene heller. I tillegg til dette så driver staten med proteksjonistisk landbrukspolitikk ved å sette opp tollmurer i alle retninger. Det resulterer at norske bønder har mer eller mindre pris monopol på enkelte varer. Og det er resten av befolkningen som må betale disse høye prisene siden varer fra andre land ikke får lov å konkurrere med norske bønder.

 

Når det gjelder lege yrket så ville ikke jeg gjøre noe som helst med deres lønn. Faktisk så hadde jeg økt deres lønninger hvis det var mulig. Hvor matvarer kommer fra er akkurat det samme for meg så lenge prisen er overkommelig, men når det kommer til leger så vil jeg helst ha de beste som finnes. For å få dette til så må mann gjøre lege yrke så lukrativ så mulig.

 

Advokater kunne gjerne tjene litt mindre. De er byråkrater og gjør ikke noe viktigere samfunnsjobb enn industriarbeidere. Derimot vil jeg helst øke lønninger til lærere når jeg ser hvor dårlig de norske elever er i forhold til andre land. I tillegg syns jeg at sykepleiere, hjelpepleiere og resten av de som jobber i helsevesen kunne få mer i lønn siden de har for lav lønnsinntekt fra før.

Lenke til kommentar

Det bør selvfølgelig være slik at yrker med høyere utdanning burde per idag ha mer lønn enn det nivået de ligger på nå, det er ihvertfall slik det praktiseres i andre land.

Men bare så det er sagt; jeg håper det ikke er slik at det er lønn som er folks motivasjon når de velger et yrke. Slik at det i framtiden hvis f.eks. lærerlønnen skulle økes betraktelig iforhold til dagens nivå, blir slik at folk velger å bli lærer pga. lønnen. Det blir også selvsagt helt feil.

Lenke til kommentar
De får allerede mye mer i subsidier enn hva de klarer å ta ut i lønn. Og din løsning er da å øke subsidiene enda mer?

 

Riktig. Var akkurat det jeg hadde ment å skrive men du var før meg. Er det noe som irriterer meg så er det de høye statlige subsidier som de får. De klarer ikke å gjøre noe fornuftig med disse pengene heller. I tillegg til dette så driver staten med proteksjonistisk landbrukspolitikk ved å sette opp tollmurer i alle retninger. Det resulterer at norske bønder har mer eller mindre pris monopol på enkelte varer. Og det er resten av befolkningen som må betale disse høye prisene siden varer fra andre land ikke får lov å konkurrere med norske bønder.

 

De klarer ikke å gjøre noe fornuftig med disse pengene heller
Kjøpe seg mat og klær? Drekker opp penga? Hva i alle dager mener du med dette utsagnet?

 

Det resulterer at norske bønder har mer eller mindre pris monopol på enkelte varer. Og det er resten av befolkningen som må betale disse høye prisene siden varer fra andre land ikke får lov å konkurrere med norske bønder.

Matvareprisene i Norge er svært lave i forhold til hva vi tjener. Subsidiene er med på å holde prisene lave, nettopp fordi bonden da teoretisk sett ikke trenger å ha et stort overskudd på selve produskjonen og kan selge billigere.

 

Nå er matvarer langt i fra det eneste vi har tollmurer mot i Norge, tollmurer er med på å holde et næringer og produksjon i landet i gang. Dersom vi skulle fjerne all toll og ha fri flyt av varer og tjenester, ville vi med kostnadsnivået i Norge gjøre det umulig å tjene penger på landbruk i landet. Det er kanskje greit at ting "produseres der det billigst", men dette er mat vi snakker om ikke joggesko. Importerer vi mat tar vi den bare av bordet til andre, fattigere mennesker.

Lenke til kommentar

Synes det er helt rettferdig at de som har lengst og vanskleligst utdanning, og som har slette seg gjennom et dødsvanskelig studie skal uten tvil ha mer betalt enn de som valgte den enkle veien. Derfor er det helt rettferdig at en advokat og lege tjener myye bedre enn ei vaskedame. De har fortjent det, rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...