Gå til innhold

Prøver meg på arch

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens.

Har brukt ubuntu i snart et år nå, og tenkte jeg skulle prøve meg på Arch. Da jeg har hørt mye posetivt om den også. Innstalerte Arch, men nå mangler jeg gnome, og xorg. Har prøvd i x antall timer nå og fulgt forskjellige guider, for og få det til og fungere, så tenkte jeg at kanskje noen her inne viste om en super guide så kunne de poste den. Da kunne jeg prøve den før jeg rett og slett maste her om hjelp om hva som er galt. Er en eldgammel pentium 3 med integrert skjermkort, får vist ikke konfigurert xorg.conf filen skikkelig, Så all tips til hva som burde gjøres taes imot med takk, sammen med guider...

Har prøvd guiden på arch for gnome og xorg.

har innstalert gnome gnome-extra xorg

har endret /etc/rc.conf i DEAMONS

Har innstalert xf86-video-intel driveren

Det er vel dette som har skjedd til nå..

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

det beste stedet å starte er definitvt beginners guide, som tar for seg alt fra instalasjon av basissystem til gnome/kde og noe sentral programvare.

Dette står i guiden, men tar det med likevel. Du må installere driver for kortet ditt slik:

# pacman -S xf86-video-intel

og deretter kan du la Xorg konfigurere seg selv slik:

# Xorg -configure

# cp /root/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf

edit: så ikke at du hadde installert driveren.

Endret av anders iver
Skrevet

Den skal i det minste prøve å starte X..

lagt til gdm på rc.conf, og installert denne pakken?

Når du har gjort det, starter du om igjen, og nå vil du i det minste få en feilmelding fra xorg.. Skriv det som står..

Skrevet

Det vil med andre ord si at jeg vil innstalere xorg, og ikke lage noen som helst xorg konfigurasjons fil. Ville det ikke engang være lurt og hive inn noen driver, er jo tross alt et intel skjermkort som er integrert i hovedkortet..

Jeg vil prøve på nytt igjen senere idag, så skal jeg se om jeg ikke får det opp og gå, skriver feilmeldingen her om jeg ikke kommer meg inn. Gir ikke opp altså!

Skrevet

Forsøk først uten xorg.conf fila. Så kan du lage en senere dersom det ikke går bra. Det er dessverre ikke mulig å lage en delvis konfigurasjonsfil. Det er enten himmel eller helvete.

Ørjan...

Skrevet
Stemmer. Tror det kom med xorg 7.3 eller xorg.server 1.4.

Ørjan...

Det kom med Xorg 7.2 (xorg-server 1.2)

Det vil med andre ord si at jeg vil innstalere xorg, og ikke lage noen som helst xorg konfigurasjons fil. Ville det ikke engang være lurt og hive inn noen driver, er jo tross alt et intel skjermkort som er integrert i hovedkortet..

Du må såklart ha driver, xf86-video-intel (+ xf86-input-mouse|keyboard).

Skrevet

Hei. Ligger det ikke VESA/Universal Driver for skjermkort inne da? i alle fall når det gjelder X. Hvis du derimot har et ATi skjermkort (Noe som jeg selv har), så må man installere Driver, for hvis man ikke gjør det blir det ganske så svart når du skal inni X :p.

Skrevet

Du må ha driver for intel-skjermkort (men Xorg autodetecter og bruker denne automagisk om du ikke har xorg.conf). Legg inn xf86-video-intel (eller xf86-video-i810, som kan funke bedre på noen chipsett).

Skrevet (endret)

Har nå innstalert xorg, gnome. gnome-extra og xf86-video-intel og får opp denne feilmld når jeg prøver meg på gnome-session

(gnome-session:7028) Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library.

Using the fallback 'C' locale.

(gnome-session: 7028): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Har også prøvd og kjøre "startx" men da klikker bare hele skjermen, og det kommer masse farger, og fine ting.

Hva skal jeg gjøre nå fornoe da ? er rett og slett ganske fast her..

Endret av stianiquniez
Skrevet
(gnome-session:7028) Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library.

Using the fallback 'C' locale.

Har du kommentert ut localet du vil bruke i fila /etc/locale.gen og kjørt kommandoen "locale-gen" etterpå?

Har også prøvd og kjøre "startx" men da klikker bare hele skjermen, og det kommer masse farger, og fine ting.

Da ville jeg prøvd xf86-video-i810-driveren isteden.

Skrevet

Har valgt ut riktig i locale.gen og kjørt locale-gen, og skiftet driver til xf86-video-i810, får enda samme beskjed opp..

Er en pentium 3 dette om det har noe og si ?

Skrevet

BUMP

Ingen som vet hva som må til for og få x til og fungere ? vil gjene ha GUI på denne maskinen for og teste.. Eller må jeg finne meg en annen maskin der kanksje skjermkort er mer støttet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...