Gå til innhold

Jeg savner titler og yrkesrespekt i samfunnet...


Anbefalte innlegg

Før var det sånn at man tiltalte politikonstabelen som herr politikonstabel, bakeren som "bakermester" (hvis han var mester), etc.

Jeg vil si de var mye mer høflige. I land som England er det (tror jeg) vanlig å tiltale folk etter tittel, som et tegn på respekt.

Finnes det egentlig noen titler bortsett fra i militæret man kan/må tiltale? Jeg vet at kongen ikke kan eller bør tiltales med fornavn, og at man kan kreve å bli kalt "doktor" hvis man har tatt en doktorgrad. Men når man f.eks. går ut med en mastergrad på universitetet, kan man kreve å bli kalt mester? Det står jo tross alt f.eks. "Master of Sience" på papiret.

 

Evt. hva er deres syn på høflig tiltale? Burde vi adoptere måter og skikker som tyskere, franskmenn og engelskmenn alltid har brukt, eller burde vi drite helt i slike formelle ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før var det sånn at man tiltalte politikonstabelen som herr politikonstabel, bakeren som "bakermester" (hvis han var mester), etc.

Jeg vil si de var mye mer høflige. I land som England er det (tror jeg) vanlig å tiltale folk etter tittel, som et tegn på respekt.

Finnes det egentlig noen titler bortsett fra i militæret man kan/må tiltale? Jeg vet at kongen ikke kan eller bør tiltales med fornavn, og at man kan kreve å bli kalt "doktor" hvis man har tatt en doktorgrad. Men når man f.eks. går ut med en mastergrad på universitetet, kan man kreve å bli kalt mester? Det står jo tross alt f.eks. "Master of Sience" på papiret.

 

Evt. hva er deres syn på høflig tiltale? Burde vi adoptere måter og skikker som tyskere, franskmenn og engelskmenn alltid har brukt, eller burde vi drite helt i slike formelle ting?

 

Jeg går ut av studien på master nivå om ett år og jeg hadde ikke hatt noe i mot å bli kalt "master". Men det er vel litt for mye å forlange fra det norske samfunnet, kan jeg tenke meg. Personlig synes jeg at ved å vise litt respekt for folk hadde vært fint. Samfunnet hadde hatt bare godt av det.

Lenke til kommentar
Respekt skal fortjenes, ikke bare gies pga et papir. Og jeg kan vise respekt uten å måtte vise til hva de jobber med, det telles ikke for meg, men hvilken person de er.

 

Såeh, kan du se på folk om de skal respekteres eller ikke? Hva sier du når du møter noen for første gang? Viser du dem respekt og høflighet?

Lenke til kommentar

For å si det på denne måten:

 

Som ts nevner, så burde man si Herr Politikonstabel, som det å jobbe i politiet automatisk krever respekt. Sterkt uenig, jeg kjenner opptil flere som jobber i politiet som er eh..."mindre snille mennesker".

 

Mens en annen jeg kjenner var vaktmester, krevdes null utdanning, som var verdens mest hjelpsommelige menneske, alt fra frivilligarbeid til hjelp for familie og venner, denne personen fortjener respekt.

 

Et yrke er bare et yrke, en person er så mye mer enn det.

Lenke til kommentar

Du 'savner' dette? Du må kanskje være forumets eldste poster for å savne dette. Men jeg er enig, jeg har ikke noe imot at vi kan tiltale hverandre på mer høflige måter - men å stille et krav om det er noe annet, vil heller se på det som en gest.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner trådstarter, men det er andre ting som jeg savner, hva angår høflighet i samfunnet vårt. Å gi plassen sin på bussen til eldre, åpne døren for folk, som det å hilse på folk man kjenner i stedet for å se den andre veien og late som at man ikke har sett personen, takke for gaver, som det å la andre gå av trikken før man selv stiger på...

 

Så det å bruke titler for å vise respekt, det kommer langt ned på listen for min del. Personlig hadde jeg satt mer pris på om du ventet på at jeg hadde gått av bussen før du braste inn, enn at du bruker tittelen doktor på meg!

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at dette med titler vil forandre noe på så veldig mye. Det med avrespekt(spesielt blant barn) er et problem i dag, men jeg tror ikke problemet ligger i titteler.

 

En grunn til at det blir lagt mindre vekt på titler er vel at vi har en kultur som ikke knytter yrke opp til identitet i like stor grad som før.

 

Ang. respekt og høfflighet. Når jeg møter en person jeg aldri har møtt før så har jeg nøytral respekt for ham. Respekt må han gjøre seg fortjent til. Men jeg er nok mer høfflig, (og formell på arbeidsplasser) mot en ukjent enn folk jeg kjenner. Men respekt, det skal fortjenes. Ideen om at alle har respekt fra før dreper mye motivasjon blant folk, også til å være høfflig. Man har ingenting å strekke seg etter.

 

Forøvrig så synes jeg overdreven fokus på titler er noe overfladiske greier. I Tyskland så har de voldsom kultur for slik, i tillegg til streng dresskode og ufleksibel hierkisk bedriftsstruktur. En kollega på jobb fortalte i dag når hun hadde jobbet på et oljeprosjekt i Norge. De hadde hyret inn et tysk firma, og her var det hierki, titler og hele pakka. Maka til ueffektive greier, hvis hun trengte informasjon fra en sjef så kunne hun ikke gå rett til ham, men måtte gå igjennom alle slags ledd i noe hierki-drit. Virker som eneste funksjonen til slikt er å pleie egoet til sjefer. På bedriften jeg jobber i er det rimelig flat struktur. Det vil si, det er sjefer(autoriteten deres er klar), men jeg kan gå helt til CEO uten problem hvis det er han jeg trenger informasjon fra. (Og jeg er så langt nede på rangstigen som du kommer: lærling.) Hvorfor skal jeg gå igjennom alskens unødvendige ledd hvis jeg vet hvor det jeg trenger er?

 

Jeg snakket med en britisk venn av meg som har levd over 10 år i Norge men er oppvokst i Storbrittania, og har dermed kjennskap til begge kulturer. Jeg sa til at folk var så mye mer høffelige i hans land og at jeg nesten skammet meg over mitt land. (Nevnte åpne dører som eksempel.) Han var faktisk helt uenig og mente det var omvendt. For å sitere "A brit may open the door for the lady, but he'll say fucking bitch behind her back." Var antagligvis ment som en illustrasjon snarere enn en påstand om at alle briter var slik.

 

PS: Er klar over at samtaler med folk ikke akkurat teller som kilder, men er vanskelig å finne det på dette her. Ikke lett å kjøre statistikk på kultur gitt.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Går det ann å kjøpe seg tittler? En i klassen min sier han vil kjøpe seg til å hete Lord Alexaner, Haha:D

 

Fullt mulig det. Går vel å kjøpe seg en jordflekk nede i Skottland og få en symbolsk adelig tittel med på kjøpet.

 

Tjaaa. Man kan vel ikke kjøpe seg en lord-tittel, da disse blir utpekt av dronningen av england eller no', hvis man bor der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...