Gå til innhold

- Du må jo tro på NOE!


Anbefalte innlegg

Hva skulle vi levd for om vi ikke trodde det kom en ny dag etter natten?

 

Det er jo derfor de kristne lever, er det ikke? Sånn at de kan dø og komme til herligheten de tror på! Jeg har forstått og akseptert at det er samme F hva jeg enn tror på, for blir jorden sprengt i fille biter fordi en meteoritt treffer jorden i morra er det ikke en dritt jeg kan gjøre med det! Da er galaksen melkeveien uten arten menneske og en rekke arter med dem og da er det sånn. Jeg som individ betyr ikke en lunken dritt fra eller til allikevel, det er sammen vi kan være sterke og komme noen vei og derfor syntes jeg at det er fortvilende at det fremdeles finnes mennesker som skal tro på et regime som ikke finnes og aldri har fantes isteden for å være med å dra lasset sammen! I mine, og i ganske mange andres øyne, er religion regnet som den største hemskoen til menneske heten FORDI den hemmer fri tenkning! Og fremmer ting som hykleri, overtro og selvforherligelse i en eller annen guds navn.

 

Så ja, jeg tror på noe og det er at verden vil bli et langt LANGT bedre sted hvis vi fikk luket vekk religion! Og det TROR jeg på! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten noen form for tro, ville vi dødd ut. Hva skulle vi levd for om vi ikke trodde det kom en ny dag etter natten?

 

dyrene klarer å overleve uten en gud, hvorfor kan ikke meneskeheten også klare det. er vi så avhengi av å tro på noe at vi blir blendet av en gud? kan ikke mennesket tenke selv? alle har noe å leve får, enkelte er det å overleve en krig for andre er det å bli verdensmester i fotball.

fre mitt synspunkt trenger vi egentlig ikke noen guder, bare sunn fornuft som kan skille mellom rett og galt, eller er vi blendet av en gud som skal dømme oss?

Lenke til kommentar
Man TROR ikke på evolusjon. Man TROR ikk på fakta. Man vet.

 

Du ser faen ikke forskjellen på tro på fravær og fravær av tro! Nok en gang: Jeg tror ikke at det ikke finnes en gud. Jeg tror ikke at det finnes en gud. Det er ingen tro, det er fravær av tro.

 

Unnskyld meg, men det var du som sa i første posten at du "trudde" på evolusjon.

Eg føler at ordet "tru" er veldig vanskeleg å bruke riktig, sidan det kan lett bli missforstått.

Kanskje det blir lettare å sei at "ateistar meinar at det ikkje finnst nokon gud"

Eller "kristne (f.eks) meinar at det finnst ein gud"

Kven veit kva som er galt eller riktig? Det eg prøvar å sei, er berre at man "trur"/meinar at ein av dei er riktig og at den andre er feil.

 

 

Hørt om vitenskap? Vel, det fungerer slik at vi sier at vi "vet" når vi har mange bevis for en ting og få bevis imot. Vi aksepterer at vi ikke er 100% sikre, men vi går ikke rundt og "tror" på ting bare for moro skyld.

 

No snakka ikkje eg om kva "vi"(menneskeheten) veit når det gjelder vitenskap og slikt. For vitenskap har vel endå ikkje bevisst at det ikkje finnast nokon gud? Og det er vel heller ikkje vitenskapleg bevisst at det finnst ein gud?

 

Det eg meinte var at ingen er 100% sikkre på om at det finnst ein gud eller ikkje, og at folk sjølv velger å tru på "overnaturlege ting"

 

Det var ikke jeg som begynte å dra paralleller mellom tro på Gud og tro på evolusjon. Jeg følte derfor for å påpeke forskjellen. Ja, jeg tror på evolusjonsteorien, men samtidig vet vi nesten sikkert (og da ikke bare 99.9%, men virkelig nesten sikkert) at den stemmer. Evolusjonsteorien er en teori, og det er fakta.

 

Ateister mener ikke at det ikke finnesn noen gud. Ateister mener ikke at det finnes noen gud.

 

Vitenskapen kan ikke motbevise guder fordi det er umulig å motbevise noe man ikke vet hva er. Hvis noen kan gi en presis definisjon på hva en gud er, kan man sikkert enkelt bevise det. De kristne har gitt en slik presis definisjon gjennom Bibelen, og denne guden er motbevist.

Lenke til kommentar
Du tror at det kommer en dag i morgen, og dermed er man troende. Så klart ikke troende på en gud, men å tro på noe mer enn det som akkurat skjer NÅ, er hele drifkraften bak mennesket.

 

Uten noen form for tro, ville vi dødd ut. Hva skulle vi levd for om vi ikke trodde det kom en ny dag etter natten?

Jeg _vet_ at det kommer en dag i morgen. Dessuten overlever jeg helt fint uten noen tro.
Lenke til kommentar
Jeg som individ betyr ikke en lunken dritt fra eller til allikevel, det er sammen vi kan være sterke og komme noen vei og derfor syntes jeg at det er fortvilende at det fremdeles finnes mennesker som skal tro på et regime som ikke finnes og aldri har fantes isteden for å være med å dra lasset sammen! I mine, og i ganske mange andres øyne, er religion regnet som den største hemskoen til menneske heten FORDI den hemmer fri tenkning! Og fremmer ting som hykleri, overtro og selvforherligelse i en eller annen guds navn.

 

Så ja, jeg tror på noe og det er at verden vil bli et langt LANGT bedre sted hvis vi fikk luket vekk religion! Og det TROR jeg på! :D

 

Hjertens enig!

 

I mine øyne melder de religiøse seg på en måte ut av både menneskeheten og virkeligheten. Tenk hva vi kunne utrettet om alle var fornuftige ateister med humanetiske verdier! I stedet kaster folk bort det eneste livet de har på å drømme om noe bedre.

 

Verden ville definitivt vært et bedre sted uten religion, overtro og irrasjonalitet. Men hvordan får vi bukt med viruset?

Lenke til kommentar
Uten noen form for tro, ville vi dødd ut. Hva skulle vi levd for om vi ikke trodde det kom en ny dag etter natten?

 

dyrene klarer å overleve uten en gud, hvorfor kan ikke meneskeheten også klare det. er vi så avhengi av å tro på noe at vi blir blendet av en gud? kan ikke mennesket tenke selv? alle har noe å leve får, enkelte er det å overleve en krig for andre er det å bli verdensmester i fotball.

fre mitt synspunkt trenger vi egentlig ikke noen guder, bare sunn fornuft som kan skille mellom rett og galt, eller er vi blendet av en gud som skal dømme oss?

 

Vi er avhengig av å tro på noe, men vi er ikke avhengig av faith, eller TRO om dere vil.

 

Dyrene har også tro på at om de ikke spiser mat, vil de dø. Men det er ikke faith. Ingen andre dyr enn mennesket går rundt og har faith. Og heller ikke vi er avhengig av det for å overleve.

Lenke til kommentar
Det ville vært praktisk om Norsk Språkråd lagde et ord.

 

1. Språkrådet lager ikke ord.

2. "Overbevisning" er et fint ord. Det finnes allerede i det norske språk.

3. "Antagelse" er et fint ord. Det finnes allerede i det norske språk.

 

... "fattige norske språk" ... pøh.

 

Men topic: Man antar at man kommer til å overleve — eller er det ikke egentlig slik at man ikke antar det uventede? Man antar ikke at man kommer til å få et flygel i hodet mens man går nedover gata, man antar ikke at man skal dø mens man sover, man antar ikke at bananen man spiser inneholder stryknin ...

 

Så mens det er fristende for "de troende" å anta at alle tror på "noe", henger argumentet bedre sammen om man hevder at de "ikke-troende" ikke "tror" (antar) at mønsteret natt->dag, sovne->våkne etc kommer til å forandre seg.

 

Men det skal sies at da jeg var ung, klarte jeg ikke å forstå at ikke alle andre mennesker i hele verden likte akkurat det samme som jeg. Jeg "visste" (antok?) at min smak var representativ for alle andres. Noen vokser kanskje aldri ut av den fasen, og fortsetter å anta at sin egen modell er den beste for alle. :ermm:

Lenke til kommentar
Det ville vært praktisk om Norsk Språkråd lagde et ord.

 

1. Språkrådet lager ikke ord.

2. "Overbevisning" er et fint ord. Det finnes allerede i det norske språk.

3. "Antagelse" er et fint ord. Det finnes allerede i det norske språk.

 

... "fattige norske språk" ... pøh.

 

Men topic: Man antar at man kommer til å overleve — eller er det ikke egentlig slik at man ikke antar det uventede? Man antar ikke at man kommer til å få et flygel i hodet mens man går nedover gata, man antar ikke at man skal dø mens man sover, man antar ikke at bananen man spiser inneholder stryknin ...

 

Så mens det er fristende for "de troende" å anta at alle tror på "noe", henger argumentet bedre sammen om man hevder at de "ikke-troende" ikke "tror" (antar) at mønsteret natt->dag, sovne->våkne etc kommer til å forandre seg.

 

Men det skal sies at da jeg var ung, klarte jeg ikke å forstå at ikke alle andre mennesker i hele verden likte akkurat det samme som jeg. Jeg "visste" (antok?) at min smak var representativ for alle andres. Noen vokser kanskje aldri ut av den fasen, og fortsetter å anta at sin egen modell er den beste for alle. :ermm:

 

Overbevisning er ikke et like religiøst ord som faith. Overbevisning bygger som regel på fornuft og logikk. Faith får man ved å lese hellige bøker.

Lenke til kommentar
Uten noen form for tro, ville vi dødd ut. Hva skulle vi levd for om vi ikke trodde det kom en ny dag etter natten?

Uten noen form for tro, ville vi fremdeles ha levd i beste velgående. Hadde ingen hatt noen religion hadde vi nok også hatt det mye bedre.

 

Men hvis vi overlever, bare ved å tro. Tror da maur? Bikkjer? Elefanter? osv?

Lenke til kommentar

Jeg ser på religion mer som noe som ble grunnlagt av noen skrivekløende mennesker på den tiden da jorda var flat, og jeg nekter å bli fortalt hva jeg skal tro på og hvordan jeg skal tro, og i det hele tatt bli fortalt hvordan jeg skal leve livet mitt. Har vi ikke et ord på det... propaganda? Kristendommen og lignende religioner har blitt brukt som maktredskap over mennesker som ikke hadde andre synsvinkler. Tenk på korstogene. Strider ikke det med alt f.eks. kristendommen står for? Neida, det er bare å kalle det for hellig krig.

 

Jeg synes det er mye fint som står i Bibelen, klok filosofi osv. Og jeg respekterer andres valg og livssyn. Dette er bare mitt syn på saken. Når kristendommen etter min mening er blitt mishandlet og misformet etter århundrer mener jeg det er noe man må ta avstand fra.

Lenke til kommentar
Vi er avhengig av å tro på noe, men vi er ikke avhengig av faith, eller TRO om dere vil.

 

Dyrene har også tro på at om de ikke spiser mat, vil de dø. Men det er ikke faith. Ingen andre dyr enn mennesket går rundt og har faith. Og heller ikke vi er avhengig av det for å overleve.

Dyrene VET at de kommer til å dø hvis de ikke spiser mat.

Jeg VET at jeg dør hvis jeg ikke spiser.

Jeg VET at det kommer en dag i morgen, og jeg HÅPER at det ikke kommer en komet og sprenger jorden i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...