Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettighet til bruk av egne bilder på MSN...?


Leo_

Anbefalte innlegg

Husets datter på 13 mottok en kraftig overhøvling fra stemor pr. msn fordi hun hadde et baby-bilde av halvsøsteren sin på MSN. Bildet hun brukte på msn har hun selv tatt en av de siste gangene de møttes og viser bare ansiktet. Siden stemor truer med å legge bilder av jenta helt eller delvis avledt ut på nettet, blir nok dette en sak vi må gå videre med.

 

Uansett, er det noen som er uenige med meg når jeg mener jenta fint kan vise fram et bilde av halvsøsteren sin sitt ansikt til venner på msn, på lik linje som om vennene var her og så i et album? Jenta har vel ellers også rettighetene til bildet, siden det er hun som har tatt bildet. (stemor forlanger at jentungen sletter bildene av babyen fra datamaskinen)

 

Det er ikke snakk om å sende bildet noen vei, kun bruke det midlertidig som personlig bilde på msn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husets datter på 13 mottok en kraftig overhøvling fra stemor pr. msn fordi hun hadde et baby-bilde av halvsøsteren sin på MSN. Bildet hun brukte på msn har hun selv tatt en av de siste gangene de møttes og viser bare ansiktet. Siden stemor truer med å legge bilder av jenta helt eller delvis avledt ut på nettet, blir nok dette en sak vi må gå videre med.

 

Uansett, er det noen som er uenige med meg når jeg mener jenta fint kan vise fram et bilde av halvsøsteren sin sitt ansikt til venner på msn, på lik linje som om vennene var her og så i et album? Jenta har vel ellers også rettighetene til bildet, siden det er hun som har tatt bildet. (stemor forlanger at jentungen sletter bildene av babyen fra datamaskinen)

 

Det er ikke snakk om å sende bildet noen vei, kun bruke det midlertidig som personlig bilde på msn.

 

 

øhm?

"Siden stemor truer med å legge bilder av jenta helt eller delvis avledt ut på nettet" ??

 

Nr1, var stemor tilstedet når bildet ble tatt?

Nr2, viste hun at datteren ikke skulle få ta\lagre bildet?

 

dette er ikke noe jeg har VELDIG greie på men,

dette høres ut som noe veldig feil.

 

hvis din datter har tatt et bilde med sammtykke er det hennes eiendom,

forutsett at hun spør før hun deler det ut på internett og lignende.

(samtykke for og trykke)

 

utenom det så var det en kraftig trussel stemor kom med der syns jeg.

 

jeg ville nok tatt dette videre.

Endret av enator
Lenke til kommentar

På tidspunktet bildet ble tatt bodde jentungen sammen med far og stemor. (jeg er populært kallt "stepappa'n min") Jenta fikk aldri være alene sammen med babyen (kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor) så det skulle være rimelig umulig for mor/stemor å ikke få med seg at det ble tatt bilder. Jenta syntes jo det var stas å få en lillesøster, og det er det saken bunner i, at ei 13 år gammel jente viser venninnene sine et bilde av lillesøster.

 

Reaksjonen var mildt sagt hårreisende, så div. instanser er blitt kontakten.

 

Det er egentlig litt på sidelinja her at jeg lurer på om ikke jenta kan vise bildet hun selv har tatt fram til venner og familie. Et bilde man tar privat og ikke legger ut for kopiering/distribuering bør vel da være beskyttet av åndsverksloven skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Fullversonen av bildet er vel ikke mulig å kopiere, får vel ikke gjort stort annet enn å ta et screenshot av bildevisningen.

 

Jeg mener også at et 2cm visningsbilde på msn ikke er annet enn en framvisning av et privat bilde, begrenset til de inviterte på msn.

Lenke til kommentar
Fullversonen av bildet er vel ikke mulig å kopiere, får vel ikke gjort stort annet enn å ta et screenshot av bildevisningen.

 

Jeg mener også at et 2cm visningsbilde på msn ikke er annet enn en framvisning av et privat bilde, begrenset til de inviterte på msn.

 

problemet er at når du tar bilder av andre så kan de faktisk kreve de slettet. Jeg skal likevel sette spørsmålstegn ved håndteringen; Det virker rimelig søkt å true med å henge ut en 13åring avkledt på bakgrunn av noe så trivielt som et bilde.

Mitt første spørsmål er jo hva faren og moren tenker om en stemor som prøver å gjøre noe slikt. Bildene av jenta kan hun jo ha tatt selv, så jeg er ikke så forundret over hvor de kan komme fra, men mer at noen eventuelt vil misbruke dem slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...