Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys


Badjoker

Anbefalte innlegg

... Uansett synes jeg dette er en fillesak...

 

Synd at det å bli blendet av noen som bryter trafikkloven har blitt en fillesak.. Mulig du ikke er plaget av dette, men det kan ha noe med bilen du kjører og hvor du eventuelt kjører.

 

Jeg kjører en relativt lav sedan og er veldig plaget med dette.

 

Jeg skulle gjerne blitt politi jeg, hadde det ikke vært for det faktumet at jeg tjener mer i min nåværende jobb uten høyere utdanning enn jeg ville gjort som Politi.

 

Jeg kjører en helt vanlig BMW 5-serie touring. Dette med tåkelys har aldri vært noe problem for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener det er ulovlig med "hjørnelys" som kommer på når du svinger? Det er jo rart at ikke myndighetene mener det samme da.

 

Tåkelysene skal ikke benyttes i sammenheng med nærlys, så ja. Det mener jeg

 

Vel, du får mene hva du vil, men det er ikke ulovlig med tåkelys som kommer på automatisk i svinger. Hvor i landet er du fra forresten?

Riktig. Kurvelysene på Roomsteren min slår seg kun på i sving eller når blinklyset slåes på i under ca. 30 km/t, og det er et unntak i loven for svingkjøring i lave hastigheter. De vil aldri være tent under kjøring i vanlige hastigheter langs landeveien, og jeg tviler på at de kan blende møtende trafikk.

 

Jeg er såpass gammel at jeg blir blendet av de som kjører med alle fire tent langs landeveien, og på våt vei blir det dobbelt så ille.

 

De som kjører med alle fire tent får også dårligere sikt bortsett fra rett foran bilen, så det er enda en grunn til å ta til fornuft.

Lenke til kommentar
Så du mener det er ulovlig med "hjørnelys" som kommer på når du svinger? Det er jo rart at ikke myndighetene mener det samme da.

 

Tåkelysene skal ikke benyttes i sammenheng med nærlys, så ja. Det mener jeg

 

Vel, du får mene hva du vil, men det er ikke ulovlig med tåkelys som kommer på automatisk i svinger. Hvor i landet er du fra forresten?

Riktig. Kurvelysene på Roomsteren min slår seg kun på i sving eller når blinklyset slåes på i under ca. 30 km/t, og det er et unntak i loven for svingkjøring i lave hastigheter. De vil aldri være tent under kjøring i vanlige hastigheter langs landeveien, og jeg tviler på at de kan blende møtende trafikk.

 

Jeg er såpass gammel at jeg blir blendet av de som kjører med alle fire tent langs landeveien, og på våt vei blir det dobbelt så ille.

 

De som kjører med alle fire tent får også dårligere sikt bortsett fra rett foran bilen, så det er enda en grunn til å ta til fornuft.

 

Ikke snakk så høyt, kanskje noen her gjør det til sitt personlige oppdrag å få tilbakekalt Roomster også! :)

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke tåkelysene foran er det store problemet. JEg har blitt litt blendet av de, men det er ikke ofte.

 

Da syns jeg at det er mer plagsomt med billister som bruker tåkelys bak når det ikke er noen tåke.

 

Også burde flere lære seg hvordan de slår på parklysene når de har stoppet i mørket.

Det jeg hater mest, er i mørket treffe på en bil på rasteplass/busslomme med fjernlysene på. Og sjåføren er ofte ute av bilen og holder på med andre ting. Det er uansvarlig og uforsvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er enig med DJ_Matsern her - med visse forbehold.

på vått føre er det ikke noe gøy å møte folk som kjører med tåke/kurvelys. dette er mye fordi tåkelysene har til intensjon å lyse opp området rett foran bilen (ved tåke har jo dette et naturlig fortrinn - prøv å kjør med fjernlys i tåke, umulig!). når da disse tåkelysene lyser såpass mye nedover mot veibanen, blir lyset skikkelig reflektert i vannet. grusomt å møte (alt etter hva tåkelys det er da - linselys er ikke så galne).

 

men på tørre veier, der det også kanskje er opplyste veier, ser jeg ikke problemet med å kjøre med tåkelys i kombinasjon med nærlys, utenom at det selvfølgelig er ulovlig da.

nå bor jeg på en plass der politiet er fraværende, så det er ikke store problemet.

Lenke til kommentar

Det er utrolig hvor mange nyere biler som kjører med nærlys og tåkelys samtidig. Jeg kjører 5 km til jobb. På den strekningen om morgenen når det er mørkt- ser jeg vel hvertfall 10biler med nærlys og tåkelys.

 

Det er ikke noe problem egentlig. Mulig om man kjører på mørk, våt,glatt vei. Men generelt blir jeg ikke distrahert av tåkelys itillegg til nærlys.

 

Det verste er Xenon nærlys og Tåkelys på en gang. Ikke nok med de 10 000k xenon lysa som blender nok fra før- men itillegg tåkelys.

Lenke til kommentar
Hvorfor slår de seg automatisk på i svinger? :dontgetit:

Dette er mer snakk om kurvelys enn tåkelys, og de lyser mest ut til siden. I hvert fall er det slik på Skodaen min. Det er faktisk ganske kjekt ved manøvrering på mørke steder. Systemet er kun aktivt ved svinging eller blinklysbruk i lave hastigheter og vil neppe kunne genere møtende trafikk.

 

Det finnes visst også for ettermontering:

http://www.presseweb.no/hellanor/article.php?id=91&p=

Lenke til kommentar

Syntes det er greit å bruke "tåkelysene" når man kjører bak andre biler, det gjør ikke at jeg får noe dårliger sikt fremover, for nærlysa lyser bare i bilen foran alikevel.

Men "tåkelysa lyser bra opp på siden av veien. Og strekningen jeg kjører til jobb er veldig mørk og dyrevennlig. Ellers bruker jeg de ikke.

 

Skjønner ikke folk klarer å bli blendet av orginalmonterte tåkelys en gang. Man blir ikke blendet av noe man ikke ser på!

Eneste lys som irriterer meg er de som har en gåen pære foran så de kjører med det som virker på fult for å kompensere.

Lenke til kommentar
Hvorfor gjør du det?

 

Hvis du i mørket møter en bil med fjernlys. Setter ikke du også på fjernlysene da?

 

Men om man ser andre bryter reglene, så trenger man jo ikke å bryte dem selv.

 

Faktisk så ser jeg ofte mange damer oppi 50årene som kjører med nærlys og tåkelys.

Og jeg regner med at de ikke vet hvordan de slår av tåkelysene engang.

Lenke til kommentar
Syntes det er greit å bruke "tåkelysene" når man kjører bak andre biler, det gjør ikke at jeg får noe dårliger sikt fremover, for nærlysa lyser bare i bilen foran alikevel.

.. isåfall kjører du enten 1) under 40km/t, eller for nært forankjørende. Jeg lurer på hvordan du klarer å reagere og utføre en handling som skal hindre et sammenstøt på et tidsrom på ca. ett sekund.

 

Hvis vi sier at tåkelys lyser maks 10 meter, så blir det i 40km/t ca. 1 sekund med lysstrekning i forhold til fart. Hvordan klarer du å nyttiggjøre deg med dette ene sekundet?

 

Det at du sansynligvis kjører såpass nært forankjørende hindrer deg også i å utnytte forankjørendes nærlys til å se lengre, og det blir ikke noe bedre av å blende seg selv med tåkelys.

 

En veldig grei måte å finne ut om (at) tåkelys ikke er nyttig i et gitt tilfelle er å slå av nærlys, og kjøre kun med tåkelys. Dersom det er mulig å trygt kjøre slik, og dette gir tilstrekkelig sikt, så kan de gi nytte, hvis ikke, så gir de bare ulemper som følge av egenblending. Det er ikke uten grunn at det er forbudt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Å kjøre med tåkelys i mørket er jo like ulovlig som å kjøre med både nærlys og tåkelys.

 

Noe jeg irriterer meg for er bilister som blinker til meg når jeg kjører i yttersving med fjernlys og lyser mer inn i skogen enn på den møtende bilen. Man blir jo ikke blendet annet enn når man får lysstrålen(e) midt på seg. Grunnen til at mange blir "blendet" er nok fordi de ikke helt veit hvor de skal ha blikket.

Lenke til kommentar
Eneste gangene jeg skrur på tåkebaklysa er når jeg har en dust bak meg som kjører med nærlys og tåkelys.

Veldig enig her!

Som oftest hjelper det også, siden det visstnok skal blende noe helt jævlig for den som ligger bak.

Dermed holder han lengre avstand, og du slipper å bli blendet.

Lenke til kommentar
Syntes det er greit å bruke "tåkelysene" når man kjører bak andre biler, det gjør ikke at jeg får noe dårliger sikt fremover, for nærlysa lyser bare i bilen foran alikevel.

.. isåfall kjører du enten 1) under 40km/t, eller for nært forankjørende. Jeg lurer på hvordan du klarer å reagere og utføre en handling som skal hindre et sammenstøt på et tidsrom på ca. ett sekund.

 

Hvis vi sier at tåkelys lyser maks 10 meter, så blir det i 40km/t ca. 1 sekund med lysstrekning i forhold til fart. Hvordan klarer du å nyttiggjøre deg med dette ene sekundet?

 

Det at du sansynligvis kjører såpass nært forankjørende hindrer deg også i å utnytte forankjørendes nærlys til å se lengre, og det blir ikke noe bedre av å blende seg selv med tåkelys.

 

En veldig grei måte å finne ut om (at) tåkelys ikke er nyttig i et gitt tilfelle er å slå av nærlys, og kjøre kun med tåkelys. Dersom det er mulig å trygt kjøre slik, og dette gir tilstrekkelig sikt, så kan de gi nytte, hvis ikke, så gir de bare ulemper som følge av egenblending. Det er ikke uten grunn at det er forbudt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

 

Tåkelysa lyser mest i grøfta og lite fremover, nærlysene lyser fremover. Aldri noen som har blinket på meg eller satt på tåkelysa etter jeg har kommet bak de. Jeg kjører ca så langt bak at nærlysa når bilen foran (40-50m)

Da ser jeg bedre på siden av veien, som dyr ol.

Selvfølgelig benytter jeg meg av lysa til han foran, men de lyser ikke i grøften på siden av bilen min.

Syntes ikke det gjør noe om bilen foran kjører med tåkelys jeg. Orker ikke irritere meg litt en gang :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...