Gå til innhold

Forskjell fra VGA til DVI?


MrNilsen1986

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt meg en BenQ 2400W.

Jeg kjøpte denne som demovare på komplett, og der stod det at den skulle være sort, og det var med DVI ingang. Nå når jeg får denne, er den sølv og kun med VGA ingang.

 

Blir jeg og merke forskjell i spillene pga at det er VGA?

Jeg spiller crysis på høy grafikk, og cod4 på full grafikk.

 

Om jeg ikke ser noe forskjell, beholder jeg denne.

Om det blir synlig forskjell i bildet, sender jeg denne i retur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok merke det, jeg gjør det i alle fall.

 

Men dersom det var oppgitt at skjermen var sort og med DVI så skal du ha en skjerm som er sort og med DVI, selv om det er en demovare. Kjøpsloven gjelder uansett, så du har i realiteten fått en vare med mangel (ikke i henhold til oppgitte spesifikasjoner).

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med komplett nå.

Og eneste de kunne gjøre, var og gi meg gratis frakt på en ny skjerm eller ordre.

De innrømte og ha gjort feil med leveringen, men siden det var en demovare, kunne de ikke gi meg samme prisen på den jeg egentlig skulle ha.

 

Jeg fikk også forklart, at enste forskjellen mellom analog og digital var HZ.

En digital skjerm støtter opp til 120hz, mens en analog støtter opp til 75hz.

 

Og jeg kommer ikke til og få noe redusert bildetkvalitet eller spillkvalitet av denne grunnen. Det kom ikke til og bli noe forskjell i crysis.

 

Stemmer dette?

 

Blir isåfall og beholde denne, da jeg ikke har mulighet til og sende denne inn igjen, og vente på penger før jeg bestiller en ny. Det kommer nok til og ta over 14 dager.

Lenke til kommentar

Makan til frekke folk.

De kan da ikke si at du ikke kommer til å få redusert bildekvalitet.


På min samsung(samtron) 17" ser bilde soleklart ut med vga.
På min acer 17" er det bittelitt dårligere med vga.
På min chimei 22" ser man godt forstyrrelsene med vga.
(trenger ikke mer enn å åpne startmenyen i windows vista og jeg ser at teksten har "striper")

Jeg tror det raskt blir verre bilde med vga når man beveger seg over 19". (dette sier jeg kun på grunnlag av erfaring tough)


Jeg ville sendt skjermen inn igjen, men så ville jeg heller ikke kjøpt den skjermen med min nåværende instilling.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

fra wikipedia:

The DVI interface uses a digital protocol in which the desired illumination of pixels is transmitted as binary data. When the display is driven at its native resolution, it will read each number and apply that brightness to the appropriate pixel. In this way, each pixel in the output buffer of the source device corresponds directly to one pixel in the display device, whereas with an analog signal the appearance of each pixel may be affected by its adjacent pixels as well as by electrical noise and other forms of analog distortion.

 

Previous standards such as the analog VGA were designed for CRT-based devices and thus did not use discrete time display addressing. As the analog source transmits each horizontal line of the image, it varies its output voltage to represent the desired brightness. In a CRT device, this is used to vary the intensity of the scanning beam as it moves across the screen.

 

DVI cable connectors are designed in such a way as to not allow the user to connect the cable in an incorrect position or orientation, despite the DVI connectors being available in five models, differing as it handles analog or digital transfers. In the digital transfer one or two channels are present, and video and monitors cards which are exclusively digital cannot be connected to analog, but they can be connected to equipment that handles both analog and digital signals. DVI standard supports also the Display Data Channel (DDC) and the Extended Display Identification Data (EDID) which allows computer to communicate with the different monitor extensions. DVI-I stands for DVI-Integrated and supports both digital and analog transfers, so it works with both digital and traditional monitors. DVI-D stands for DVI-Digital and supports digital transfers only.

Endret av GrumpY
Lenke til kommentar

Da er det klart, behold skjermen og lev lykkelig fornøyd!

 

jeg har hatt flere lcd skjermer med både vga og dvi, og også lurt på om det er noe forkjell på vga og dvi kvalitets messigt, vekslet mellom dem, og kan ikke si at jeg har merket noe forkjell, selv ikke om jeg klemmer skallen langt inn i skjermen.

 

er nok som ble nevt, at forkjellen mer ligger i modell skjerm/panel/elektronikk

 

noe du kan gjøre for å teste skjermen, er å åpne paint:

1.tegne masse 1 pixel linjer, annenhver svart/hvit, og se om det kommer forstyrrelser (tegn både vertikalt og etterpå roter til horisontalt)

2.tegne masse "pure color" pixler, se etterpå om skjermen klare vise fargene uten forstyrrelser

3.tegne masse "2 pure color" pixler, og se etter forstyrrelser.

 

Om du får forstyrrelser, kan du prøve å tune skjermen din og/eller se om signal kabel ligger ved en støykilde

 

Med pure color mener jeg at kun en farge i en pixel er aktivert og med 2 pure color er kun to farger aktivert.

 

(en pixel består av 3 farger, rgb, så pure color vil være reint rødt/grønt/blått, 2 pure color vil være fargene en får ved å blande rød/blå (lilla), rød/grønn (GUL!) og blå/grønn (lys blå)

 

ELLER kan du bare vær fornøyd og begynne bruke skjermen til det den skal! ;)

Lenke til kommentar

Ved video og lenvende bilder er det svært vanskelig å se forskjell, men på enda større skjermer 37" ++ så kommer dvi til sin rett, har en 42" plasma og er ganske tydelig forskjell her. Har hatt 19" med dvi og vga og eneste som var mulig å se forskjell på de var med høyoppløselige bilder, til video og spill er det vigtigst at du ikke har etterslep så ville nok beholdt skjermen siden den var så billig :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...