Gå til innhold

Kommentar: Pirater er fortsatt pirater


Anbefalte innlegg

Crappy artikkel som bærer et klart subjektivt preg. Ser at det er flere folk som reagerer og det er bra. Helt enig med KVLT. Noterte meg noen ord tidligere i dag, flere andre som har påpekt det samme, men fikk ikke anledning til å poste det før nå. Sorry for gjentagelse.

 

"En forutsetning for fildelingstjenester er at det ikke er profittbaserte"

Hvorfor er det? En fildelingstjeneste er en teknologi hvor brukere kan laste opp og ned filer.

 

Du hinter til at TPBs motivasjon er penger selv om de sier det motsatte. Selv om de tjener penger på hva de driver med så kan det hele bunne i ren idealisme. Å tjene penger og å drive med det noe man liker er ingen selvmotsigelse. Sammenligning kan være Michael Jordan, Rogder Federer, Tiger Woods.... Dessuten, hva er galt med å tjene penger?

 

"Aktører som formidler piratkopiert materiale skal ikke sitte igjen med profitt"

Helt enig! Men en ting..

TPB formidler ikke piratkopiert materiale, de formidler torrent filer. Det er brukerne av piratebay som eventuelt formidler piratkopiert materiale. En torrent fil inneholder ikke noe piratkopiert materiale. I Sverige er torrent filer som peker til piratkopiert materiale IKKE ulovlig å formidle.

 

Sammenlign TPB med Posten(Tjenesten, ikke pakken). Det er ikke Posten som gjør noe ulovlig om noen sender noe ulovlig. Dette må ligge på brukerne av postens tjenester.

 

Hvorfor skal vi være forsiktige med å støtte TPB? Jeg er tilhenger av tjenesten og ønsker at den skal vedvare. TPB tar dessuten ikke lenger i mot donasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Aktører som formidler piratkopiert materiale skal ikke sitte igjen med profitt"

Helt enig! Men en ting..

TPB formidler ikke piratkopiert materiale, de formidler torrent filer. Det er brukerne av piratebay som eventuelt formidler piratkopiert materiale. En torrent fil inneholder ikke noe piratkopiert materiale. I Sverige er torrent filer som peker til piratkopiert materiale IKKE ulovlig å formidle.

Å gurimalla, here we go again. Jeg hadde opprinnelig et avsnitt i kommentaren myntet på forumtroll som kverulerer på om TPB tilbyr piratkopiert materiale eller ikke. Ja, det stemmer at TPB ikke direkte formidler noe som helst kopibeskyttet materiale. Om de gjør det indirekte er et juridisk spørsmål som snart vil bli tatt opp i en svensk rettsal, men det viktige er at uten piratkopiert materiale hadde ikke TPB eksistert.

Lenke til kommentar
Posten stopper ulovlige pakker hvis de kan. Det gjør ikke piratebay, de oppfordrer til at folk skal sende ulovlige pakker til hverandre.

edit: Posten er dessuten basert på å sende lovlige pakker. Ytterst få bruker piratebay til noe lovlig.

 

Som jeg sa. Er ikke TPB sin feil om folk bruker den til noe ulovlig. Akkurat som det ikke er posten sin feil om jeg sender noe ulovlig. Det ville vært min feil. Og jeg er helt enig i det du skriver. Ytterst få bruker TPB til noe lovlig. Men det er brukerne som gjør dette. Ikke TPB selv. Viktig å skille brukerne fra TPB, akkurat som man skiller posten fra postens kunder.

 

Fra TPB

"The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the tracker."

Er dette oppfordringen du mener TPB driver med?

Lenke til kommentar
"Aktører som formidler piratkopiert materiale skal ikke sitte igjen med profitt"

Helt enig! Men en ting..

TPB formidler ikke piratkopiert materiale, de formidler torrent filer. Det er brukerne av piratebay som eventuelt formidler piratkopiert materiale. En torrent fil inneholder ikke noe piratkopiert materiale. I Sverige er torrent filer som peker til piratkopiert materiale IKKE ulovlig å formidle.

Å gurimalla, here we go again. Jeg hadde opprinnelig et avsnitt i kommentaren myntet på forumtroll som kverulerer på om TPB tilbyr piratkopiert materiale eller ikke. Ja, det stemmer at TPB ikke direkte formidler noe som helst kopibeskyttet materiale. Om de gjør det indirekte er et juridisk spørsmål som snart vil bli tatt opp i en svensk rettsal, men det viktige er at uten piratkopiert materiale hadde ikke TPB eksistert.

 

Det skal en lovendring til i Sverige før TPB bedriver noe ulovlig.

 

Usikker på hva du ligger i indirekte, men slik jeg forstår det så er jeg enig. Får vel gjenta meg selv her. TPBs torrenter peker i fleste tilfeller til piratkopier, men dette er i følge svensk lov ikke ulovlig. Det er brukerne av TPB som gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Fra TPB

"The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the tracker."

Er dette oppfordringen du mener TPB driver med?

 

Sikter mer til de truende brevene som diverse firmaer sender og som blir latterliggjort på siden, det at de uttaler selv at de ikke ser noe galt i å dele åndsverk, og det at de i det hele tatt kaller seg for "the pirate bay".

 

Og selv om eierne ikke bryter loven, så er de fleste enige om at det er umoralsk, og derfor bryter de uformelle normer for mange. The piratebay kan slette torrenter så mye de vil, men de gidder ikke. Bare fordi at de har funnet et smutthull i loven slik at de kan komme unna med dette, betyr ikke at skriveren av artikkelen ikke kan oppfordre folk til å ta avstand fra dem. Torrentfiler blir sett på som piratkopiert materiale av mange.

Lenke til kommentar

grei artikkel, selv om jeg personlig mener du bør dokumentere inntekts-siden da den virker litt oppblåst og således truer med å undreminerer hele meningsbæringen.

 

Som en liten digresjon ser jeg at NRK velger å distribuere Lars Monsens "365 nordkalotten" via torrent filer og således lære langt flere å sette pris på denne teknologien og dens fordeler.

Lenke til kommentar
Som en liten digresjon ser jeg at NRK velger å distribuere Lars Monsens "365 nordkalotten" via torrent filer og således lære langt flere å sette pris på denne teknologien og dens fordeler.

Dette går jo hånd i hånd med TV-lisensen de prakker på oss da, dette er bare kjekkere enn å se det på nettet som vi allerede kan. (Men for meg virker det litt rart at det akkurat er dette de legger ut som torrent, siden jeg tror at flesteparten av seerne ikke vet hva en torrent er for noe :p )

Lenke til kommentar
Crappy artikkel som bærer et klart subjektivt preg.

Jeg tror du har misforstått noe av poenget her. Det er en grunn til at overskriften innledes med "Refleksjon:"; nemlig at dette er noe som går under sjangeren kommentar, og er derfor ment å være nettopp en subjektiv tekst som reflekterer over et tema, og skal dermed ikke leses som en objektiv artikkel, som de fleste av sakene på HW.no er.

 

:)

Lenke til kommentar
Synes ikke denne artikkelen var spesielt bra egentlig, at TPB skal tjene penger er jo såå farlig, spesielt siden de har det som fulltidsjobb, servere båndbredde lokaler osv er kanskje gratis det da??

 

 

nei la meg si det ut: LENGE LEVE THE PIRATE BAY!

 

Du har ikke lest hverken artikkelen eller kommentarene? Det er en stor forskjell på piratkopiering til personlig bruk og det å tjene penger på det. Både i moralsk og strafferettsligforstand. Men skal man dømme etter ordbruken din er du neppe moden nok til å forstå forskjellen.

Jeg har nå faktisk lest hele artikkelen og de fleste av kommentarene......

Men jeg står for mine meninger om tpb, det de gjør er kun moralsk ulovlig og ikke strafferettslig.....

Som sagt minst en gang tidligere i tråden også, så trenger vi tpb, de holder disse søksmål-gale amerikanerene litt unna, er forresten ganske så god underholdning og lese brev/m svar på tpb sine sider ;)

Lenke til kommentar

Hva så om de tar seg betalt for annonse plasser. Jeg skal aldri ha noen annonser der, og jeg skal hvertfall ikke betale for det. Piratebay gir alle som vil muligheten til å laste ned gratis musikk, spill og film til alle som vil.(på samme måte som google gjør)

 

Hvis annonsørene er dumme nok til å betale 200.000kr dagen for annonser så er det dem du burde slengt drit om i artikkelen, ikke TPB :)

Lenke til kommentar

For tiden kan jeg ikke finne noe reklame på piratebay.org. Slik sett er de ikke spesielt profittmaksimerende for å si det mildt, dette i motsetning til hw.no. Jeg er enig i at prinsipielt sett så burde overskudd gå til de som sitter med opphavsretten, men i dag er det vanskelig å se for seg et samarbeid mellom to så bitre fiender. På sikt så håper jeg at dette vil bedre seg, men bransjen ikke tjener penger på piratebay synes jeg de kan skylde seg selv for! Personlig ønsker jeg å liberalisere opphavsrettsreglene. Dette er en kamp mot mektige internasjonale selskaper og da trenger man noen som kan gå i spissen. Et piratebay som står støtt økonomisk kan være med på dette.

 

Jeg synes dette ble veldig subjektivt og bærer mer preg av et klassisk debattinnlegg enn en nyhet. Det er godt skrevet og derfor et godt innlegg, men jeg er ganske uenig med deg :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Jeg synes dette ble veldig subjektivt og bærer mer preg av et klassisk debattinnlegg enn en nyhet. Det er godt skrevet og derfor et godt innlegg, men jeg er ganske uenig med deg :)

Du skal få lov til å være så uenig som du vil! :) Poenget med en kommentar er ikke å bestemme hva andre skal mene, men å la leseren tenke over en sak på en litt annen måte enn man kanskje vanligvis gjør.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette ble veldig subjektivt og bærer mer preg av et klassisk debattinnlegg enn en nyhet. Det er godt skrevet og derfor et godt innlegg, men jeg er ganske uenig med deg :)

Du skal få lov til å være så uenig som du vil! :) Poenget med en kommentar er ikke å bestemme hva andre skal mene, men å la leseren tenke over en sak på en litt annen måte enn man kanskje vanligvis gjør.

Ålreit, jeg hang meg vel litt på hylekoret. Jeg ser nå at artikkelen er merket REFLEKSJON, så da er vel det nokså greit egentlig :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Jaha. Så reklameinntekter er umoralsk på piratebay, siden de er, sitat: "bittorrent- hackere". Mens reklameinntekter på et hvilket som helst annet sted er helt greit. Ikke nok med det - det er ingen tvil (i følge amobil) at det er et kalkulert grep å erte på seg Ifpi og RIAA, kun for å håve inn reklameinntekter.

 

For noe ufattelig vås. Jeg håper inderlig at ingen får betalt, på noen måte, for å skrive slikt ulidelig lavmål.

 

Skjønt - hvis noen faktisk fikk penger for det - ja da er det nok sikkert at det er et kalkulert grep for å gjøre seg fortjent til pengene man får av IFPI! Seriøst - noe så komplett idiotisk har jeg ikke lest på lenge. Ellers så hører jeg at Martha tjener penger på media- styret rundt englene - til våben, Amobil! Her må umoral legges for dage! :roll:

Lenke til kommentar
"Aktører som formidler piratkopiert materiale skal ikke sitte igjen med profitt"

Helt enig! Men en ting..

TPB formidler ikke piratkopiert materiale, de formidler torrent filer. Det er brukerne av piratebay som eventuelt formidler piratkopiert materiale. En torrent fil inneholder ikke noe piratkopiert materiale. I Sverige er torrent filer som peker til piratkopiert materiale IKKE ulovlig å formidle.

Å gurimalla, here we go again. Jeg hadde opprinnelig et avsnitt i kommentaren myntet på forumtroll som kverulerer på om TPB tilbyr piratkopiert materiale eller ikke. Ja, det stemmer at TPB ikke direkte formidler noe som helst kopibeskyttet materiale. Om de gjør det indirekte er et juridisk spørsmål som snart vil bli tatt opp i en svensk rettsal, men det viktige er at uten piratkopiert materiale hadde ikke TPB eksistert.

Troll? Er det kverulering å påpeke noe som er fastslått i svensk rett? Hvis man f.eks har et fnugg av respekt for svensk lov og rett er det ganske arrogant å avfeie distinksjonen på denne måten. Hva som er viktig kan like gjerne være slike prinsipper, heller enn en triviell årsak-følge-tankegang, det kommer ann på øyet som ser.

Lenke til kommentar

Er det ingen som husker hvorfor og med hvilken tanke INTERNETT ble startet??!

 

Fri, gratis og usensurert flyt av informasjon!

 

Følg med på når "gamlegutta" er på TV og forteller om oppstarten!

 

Skjønner godt at Hardware.no hiver seg med på debatten om "pirat/ torrent's"!!

 

Undersøk litt selv og finn ut hvem som eier HW.no og hvilke motiver som kan ligge bak!!

 

Tips.

HW.no hadde for en tid tilbake, noen fine artikler om nettbutikker!

Håper at de etter hvert får med noen andre butikker og ikke bare "stor-annosørene".

 

HUSKEREGEL.

 

Det er lovt til å tenke selv!

Ikke alt man ser og hører er sant!

Kritiske tanker og ord er FARLIG i et velsmurt samfunn!

"NIKKERNE" er MANGE, så ikke rugg båten!!!

 

 

Ellers, ha en fortreffelig dag!

:-)

Lenke til kommentar

Medvirkning kalles det. Også etter svensk lov. Du legger bevisst til rette for ulovligheter. Mest sannsynlig er det det personene bak the pirate bay eventuellt vil bli dømt for også. Å trekke frem posten som en analogi faller på sin egen urimelighet. Om det aller meste av innhold som ble distribuert av posten hadde vært ulovlig materiale så ville vi ikke hatt posten i det hele tatt. Om det aller meste som tpb hadde distribuert hadde vært lovlig materiale, så hadde ingen giddet ta ut tiltale mot dem heller... Om de aller fleste private våpen ble brukt til å drepe/skade andre personer så hadde vi ikke solgt våpen i stort og fritt omfang etc( minus land ala USA hvor det er helt texas angående denne problemstillingen.. noe vi ikke bør strekke oss etter hvertfall...). Derfor har vi lover og regler i utgangspunktet. Inet kan aldri bli ett totalt fritt og åpent sted av samme grunn. Alltid vil det dukke opp noen destruktive idioter, det være seg enkeltpersoner, eller store multinasjonale selskaper. Derfor må vi ha regulerende mekaniskmer som hindrer partene i å ødelegge hverandre. Som vi alle vet er det så veldig mye enklere å ødelegge noe enn å skape og bygge opp noe. Men det er noe mange kvasianarkister ikke helt forstår... at inet er ikke annerledes enn annen kommunikasjon og infrastruktur i samfunnet vi lever i, og derfor faller under de samme lover og regler.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...