Gå til innhold

Drar svaker maskinvare alltid ned nyere maskinvare?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Hadde en diskusjon med en venn i går om at gammel hardware drar ned ytelsen til sitt nivå, selv om du skulle ha annen maskinvare som er helt nytt.

Så kom vi inn på temaet harddisker: Er det sånn at hvis man f.eks har kjøpt seg helt ny pc, med alt nytt og så vil man sette i sin gamle harddisk fra sin gamle PC, på la oss si 4 år. Er det sånn at den drar ned lesehastigheten til sitt nivå, selv hvis den nye harddisken skulle ha rask lesehastighet? Gjelder dette også hvis man hadde lagt Windows på den nye harddisken?

 

Jeg bare spør av nyskjerighetet. Håper dere skjønner sånn ca hva jeg vil vite..!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spesifisere det litt mer:

 

Hardwaren er flaskehals bare når den er i bruk. Om du bruker en 20 år gammel harddisk som systemdisk, vil alt gå tregt. Om du bruker den som litt ekstra lager, så vil du bare oppleve det ekstra lageret som tregt.

 

IDE/PATA har en begrensning som gjør at den tregeste enheten bestemmer makshastigheten.

 

Ellers er det liten vits å ha en quad core til spill når skjermkortet ditt er fra 1998.

Lenke til kommentar
Jeg bare spør av nyskjerighetet. Håper dere skjønner sånn ca hva jeg vil vite..!?

 

Du vil vite om det å stappe gammel hardware i en ny maskin vil føre til at også de nye delene jobber senere?

 

Delvis er det det sant. F.eks vil det å kombinere en treg og en rask rambrikke i et dobbelkanalsoppsett føre til at den raske brikken må kjøre på samme fart som den trege.

 

Visstnok var det også slik i "gode gamle dager" at IDE-kontrollere fungerte slik at det å kombinere to harddisker på samme flatkabel kunne føre til at den raskeste disken (høyeste PIO eller DMA modus) måtte kjøre i samme modus som den tregeste. Selv har jeg ikke opplevd det problemet.

 

 

CD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...