Gå til innhold

Final Fanasy XII - bedre enn X?


chiefo

Anbefalte innlegg

Det rare ved å ha skaffet meg PS3 er at jeg i hovedsak har kost meg med PS2-spill. Nettopp runna Kingdom Hearts 2. KH1 var fantastisk, og om ikke KH2 var fullt så bra som forgjengeren var det likevel en høydare.

Men så hadde jeg plutselig 3 spill å velge mellom.. som neste prosjekt på maskinen.

 

Final Fantasy 12, God of War 2 - begge kjøpt til 199- , tenkte meg ikke om to ganger.

Så låner jeg Uncharted.

 

Sistnevnte var en... forfriskende pust etter KH2 - grafikkmessig. Litt selvsagt kanskje, men likevel. Veldig vakkert. Noen korte ord om Uncharted: Bra så langt, men fiende-kampene ble jeg litt lei av.

 

 

God of War 2, ikke prøvd.

 

Etter KH2 var det altså klart for FFXII, mitt første FF-spill som jeg eier selv. Alltid brukt min brors PS2 til slikt, og da var det FFX. Et helt fantastisk spill! Fantastiske cutscenes, og jeg likte omverden.

 

Så var det FFXII... såvidt komt i gang, men introen er litt kjedelig fortalt av en forteller stemme. De flotte cinematiske-klippene, av et brullyp, er helt ok. Kjenner at jeg savner Tidus allerede men. Så skjer det veldig mye på kort tid, uten at jeg skal røpe noe særlig her.. enda. :)

 

Jeg bare kjenner nå at dette spillet har potensialet til å vokse på meg, siden jeg såvidt har komt i gang, men det er noe med feelingen jeg ikke ble begeistret over. Slossinga er rar.. man kan røre på seg, men tar likevel 5sekunder før personen slår. Grafikken ble veldig kornete på stor skjerm merker jeg, og jeg greier ikke skifte på invert-kamerastyring; Men jeg har håp om at det siste kan løses.

 

Til poenget: Er FFXII så bra som det er skrevet? Eller er det en del irritasjonsmomenter?

Jeg elsket FFX, men FXII virker veldig ulikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ffxii er ikke noe dårlig spill! men jeg syns personlig at ffx er bedre!

Hvis du ikke har prøvd ffvii enda burde du prøve det selvom det er til ps1! Det er det beste ff spillet etter min mening!

 

Etter å ha spilt kingdom hearts 1 og 2. er du litt spent på om det kommer en 3er du å???

 

Husker jeg var helt på gråten når jeg hadde runda kingdom heart 1. Tror jeg aldri kommer til å glemme det øyeblikket i mitt liv. stevningen rundt det å sangen simpel and clean er noe av det beste jeg har opplevd i et spill!

Lenke til kommentar

Jeg mener at XII er bedre enn X. Skal nevnes at jeg gjennom hele X irriterte meg grønn av Tidus som karakter, og den dårlige jobben med å legge på amerikanske stemmer. Historiemessig synes jeg begge var bra. Flotte spill som absolutt er verdt å spille igjennom, begge to!

Lenke til kommentar
ffxii er ikke noe dårlig spill! men jeg syns personlig at ffx er bedre!

Hvis du ikke har prøvd ffvii enda burde du prøve det selvom det er til ps1! Det er det beste ff spillet etter min mening!

 

Etter å ha spilt kingdom hearts 1 og 2. er du litt spent på om det kommer en 3er du å???

 

Husker jeg var helt på gråten når jeg hadde runda kingdom heart 1. Tror jeg aldri kommer til å glemme det øyeblikket i mitt liv. stevningen rundt det å sangen simpel and clean er noe av det beste jeg har opplevd i et spill!

 

 

Går noen rykter om KH3, og så lenge de ikke har problemer med å samarbeide (disney + square enix) så lukter det gull og grønne skoger av en HD-versjon på PS3. Folk elsker jo disney-filmene, men problemet er å få det til å funke for en tredje gang. Men ja... jeg tror det kommer.

 

Jeg mener at XII er bedre enn X. Skal nevnes at jeg gjennom hele X irriterte meg grønn av Tidus som karakter, og den dårlige jobben med å legge på amerikanske stemmer. Historiemessig synes jeg begge var bra. Flotte spill som absolutt er verdt å spille igjennom, begge to!

 

 

Lot meg ikke irritere av det faktisk. Tidus fallt i smak hos meg, selv om jeg sikkert kan være enig i ettertid. Men velger å la være å grave i gode minner ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns Final Fantasy XII er ubegripelig mye bedre enn X. X var et stort tilbakesteg fra de tidligere spillene i serien, med mindre bevegelsesfrihet, slappere historie og lite nye gameplay-elementer. XII har en form for world map, et kampsystem som er et friskt pust i serien, god grafikk, gode karakterer, god voiceacting og en profesjonell dynamikk i historien og måten den fortelles på.

 

Skjønner ikke at det er mulig å savne tidus. En liten pjott med det styggeste antrekket noen sinne, og en ekstremt irriterende og nassal voice-over. "Eeeeeh.. Gimme a break!"

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Nei, FF12 er overhodet ikke bedre enn FF10 etter min mening. Har alltid elsket Final Fantasy spillene og har rundet 8,9 og 10. Når 12 kom sto jeg klar og plukket det opp med en gang, men hva skjedde med Final Fantasy? Borte var de kule karakterene, den spennende historien og de morsomme kampene. Det eneste jeg satt igjen med når jeg kjøpte FF12 var en sippegutt som hele tiden kvinet om at "I wanna be a sky pirate!", en kjedeli uengasjerende historie og håpløse kamper. Tror ikke jeg orket mer enn 10 timer. Noe som er svært lite sammenlignet med at jeg sikkert brukte 150+ på FF8.

 

FF12 er for all del et helt ok spill, men det hører ikke hjemme i Final Fantasy serien rent kvalitetsmessig etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt FFXII i ca. 28 timer og har såvidt kommet halvveis i handlingen.. Det er et sinnsykt bra spill, men jeg vet ikke om jeg noengang orker å ta det opp igjen og runde det. Det er så omfattende at det er slitsomt å bare tenke på å ta det opp igjen .. Men så klart, når FF-suget kicker inn og hvis jeg har tid så er det fullt mulig. Uansett, det er ihvertfall bedre enn X synes jeg.

Lenke til kommentar

Dette er helt opp til deg. Selv synes jeg XII når X et sted mellom brystet og skuldrene. Likte bedre det artistiske i X, og Sin (for pokker!). Men XII er på flere måter et veldig godt spill, og mye bedre rnn det meste som står i hyllene. Jeg X hadde også kampsystemet i X var bedre, og det hadde mye vanskeligere superbosser. Yiazmat, verstingen i XII var bare 50.000.000 hp og et par timer sløst fritid...NEXT!

Lenke til kommentar
Nei, FF12 er overhodet ikke bedre enn FF10 etter min mening. Har alltid elsket Final Fantasy spillene og har rundet 8,9 og 10. Når 12 kom sto jeg klar og plukket det opp med en gang, men hva skjedde med Final Fantasy? Borte var de kule karakterene, den spennende historien og de morsomme kampene. Det eneste jeg satt igjen med når jeg kjøpte FF12 var en sippegutt som hele tiden kvinet om at "I wanna be a sky pirate!", en kjedeli uengasjerende historie og håpløse kamper. Tror ikke jeg orket mer enn 10 timer. Noe som er svært lite sammenlignet med at jeg sikkert brukte 150+ på FF8.

 

FF12 er for all del et helt ok spill, men det hører ikke hjemme i Final Fantasy serien rent kvalitetsmessig etter min mening.

 

Hvordan kan man nevne ordet sippegutt og ikke ha Tidus i samme setningen? :) Tidus og hans konstante sutring med den nasale stemmen gjorde det ekstremt vanskelig for meg å spille (les: halvsove) gjennom hele FFX.

 

FFXII prøver å gå litt bort fra det tradisjonelle med kampsystemet sitt, nydelig grafikk, en bra og engasjerende historie, og ekstremt god voiceacting :love:.

 

Begge spillene er verdt å ha/spille gjennom, men pågrunn av Tidus må jeg si at FFXII er bedre.

Lenke til kommentar

jeg synes også at ffx er mye bedre enn ffx||, det 12'ern ahr mangelt for meg er sjel. Det ALLE tidligere ff spill, eller vaffal så langt tilbake som til 3'ern har det vært en kjærlighets historie. Og jeg synes voice actingen er veldig god, skjønner ikke all klagingen :p

 

Stemningen er kjempe fin, og det er noen scener jeg nesten begynner å grine av :whistle:

 

De som sier at det ikke er frihet har tydeligvis ikke spilt til du er er kommet langt i storien :

 

Jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å spille spillet en gang til mens jeg har spilt ffx masse ganger.

Lenke til kommentar
en kjedeli uengasjerende historie og håpløse kamper. Tror ikke jeg orket mer enn 10 timer.

Da fikk du vel gjerne ikke med deg hele historien..?

 

Kanskje den engasjerer tregt? Noe som er grunnen til jeg tar opp tråden.. er foreløpig ikke "betatt".

Historien er i alle fall veldig annerledes bygd opp en den i X, så det er nok mye av grunnen for at det er så ulike meninger om hvilket som er best. Men jeg syns VII engasjerte mye tregere enn X og XII til sammen, og allikevel er det beste spillet i serien.

Lenke til kommentar

Likte X bedre enn XII, men jeg syntes begge er to veldig gode spill. Kampsystemet i XII likte jeg veldig godt, men er nok mer glad i det klassiske systemet som vi finner i de andre gamle spillene i serien. Likevel er begge to veldig gjennomførte spill, selvom det ene er litt bedre pågrunn av historien og karakterene :)

Lenke til kommentar
Jeg har spilt FFXII i ca. 28 timer og har såvidt kommet halvveis i handlingen.. Det er et sinnsykt bra spill, men jeg vet ikke om jeg noengang orker å ta det opp igjen og runde det. Det er så omfattende at det er slitsomt å bare tenke på å ta det opp igjen .. Men så klart, når FF-suget kicker inn og hvis jeg har tid så er det fullt mulig. Uansett, det er ihvertfall bedre enn X synes jeg.

 

Samme med meg. Var så dum at jeg la det fra meg for en skakket stund, og glemte det selvfølgelig ut. Å hoppe rett inn igjen er ikke lett, men jeg digget det nye de har gjort med serien og SKAL runde det engang. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg synes at XII er bedre enn X. XII har bedre grafikk. Voiceacting er langt bedre, men ellers er musikken ikke bedre enn X. Jeg synes også at historien er bedre i XII. Det nye kampsystemet er en fin nyskapning innen FF og fungerer som rakkern. Verden er mye åpnere og et kan vi vel si om spillet generelt.

 

Og dere som ikke har spilt XII ferdig enda, så vil jeg anbefale å ta det opp igjen. Det er på slutten at sånne store RPGs er mest spennende. Dere har jo til nå bare spilt igjennom "det kjedeligste".

Lenke til kommentar

Som sagt voicingen i XII er vel over det i X. X hadde generelt gode stemmer, men James Arnold Taylor, derimot, gjorde ikke helt jobben han ble betalt for. Men det som imponerte meg med stemmene i XII, var at dialektene varierte med hvor folkene kom fra, som i Archadia snakket de en mer britisk engelsk, mens i Dalmasca hadde de amerikansk engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...