Gå til innhold

Fotovideo Oslo, dårlig service og tvilsomme uttalelser.


Anbefalte innlegg

Når det gjelder EU modeller, så har det i de siste 5 årene florert med gråvaremodeller i alt fra nettbutikker til feks Japan Photo. Nå skal jeg ikke si at alle har gjort det, men for ikke så veldig lenge siden var det en nettbutikk som solgte VELDIG billig Canon optikk, og det spørs vel om de kanskje var importert fra USA.
At "mange" har solgt EU modeller, forsvarer ikke at Fotovideo sin ansatte serverer løgner og anklager om dokumentfalsk om konkurrentene, direkte til sine egne kunder for å holde på de. Så hva dine argumenter om akkurat det gjør i denne diskusjonen, er jeg ikke helt sikker på.
Innkjøpsprisen på dette kittet er 6725,- (Olympus E-510 dobbel zoom kit med EZ 14-42 og EZ 40-150mm), så fatter ikke hvordan noen kan selge det for under 7000...

Om det er USA varer eller EU varer så kan jeg skjønne det...

Der jeg jobber, selger vi Olympus E-510 double zoom kit til under 7000 kroner. Hva som er innkjøpspris på Olympus E-510 (kit) tør jeg ikke si for sikkert, men jeg vet med 100% sikkerhet at alt vi selger, er norske modeller, og alle Olympuskamera kjøpes direkte fra Olympus Norge. Det er ikke verre enn å ta en telefon til dem og spørre, om man er usikker (eller til en hvilken som helst annen norsk importør).

 

Ofte undrer jeg meg også over hvordan andre kan selge visse varer så billig, men jeg sier aldri til en kunde at den og den butikken bedriver gråimport og forfalsker dokumenter for å dekke over det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder EU modeller, så har det i de siste 5 årene florert med gråvaremodeller i alt fra nettbutikker til feks Japan Photo. Nå skal jeg ikke si at alle har gjort det, men for ikke så veldig lenge siden var det en nettbutikk som solgte VELDIG billig Canon optikk, og det spørs vel om de kanskje var importert fra USA.
At "mange" har solgt EU modeller, forsvarer ikke at Fotovideo sin ansatte serverer løgner og anklager om dokumentfalsk om konkurrentene, direkte til sine egne kunder for å holde på de. Så hva dine argumenter om akkurat det gjør i denne diskusjonen, er jeg ikke helt sikker på.
Innkjøpsprisen på dette kittet er 6725,- (Olympus E-510 dobbel zoom kit med EZ 14-42 og EZ 40-150mm), så fatter ikke hvordan noen kan selge det for under 7000...

Om det er USA varer eller EU varer så kan jeg skjønne det...

Der jeg jobber, selger vi Olympus E-510 double zoom kit til under 7000 kroner. Hva som er innkjøpspris på Olympus E-510 (kit) tør jeg ikke si for sikkert, men jeg vet med 100% sikkerhet at alt vi selger, er norske modeller, og alle Olympuskamera kjøpes direkte fra Olympus Norge. Det er ikke verre enn å ta en telefon til dem og spørre, om man er usikker (eller til en hvilken som helst annen norsk importør).

 

Ofte undrer jeg meg også over hvordan andre kan selge visse varer så billig, men jeg sier aldri til en kunde at den og den butikken bedriver gråimport og forfalsker dokumenter for å dekke over det.

 

Håper du ikke oppfattet meg dithen at jeg beskyldte dere for gråimport.

Jeg bare mener at det er utrolig hvor billig noen modeller blir solgt, kan ikke være store fortjenesten.

Lenke til kommentar
Håper du ikke oppfattet meg dithen at jeg beskyldte dere for gråimport.

Jeg bare mener at det er utrolig hvor billig noen modeller blir solgt, kan ikke være store fortjenesten.

Joda, jeg skjønte det :) Ville bare forsikre meg om at heller ikke andre oppfattet det som en beskyldning. Angående fortjeneste, så er det enkelte kamera vi har 60-70 kroners fortjeneste på. Men normal fortjeneste ligger vel normalt rundt 10-15% tror jeg.
Lenke til kommentar
Men normal fortjeneste ligger vel normalt rundt 10-15% tror jeg.
Vi har minst 13%, for å dekke senter- og kjedeavgift. Uten det går det ikke rundt... Vi ligger helt på grensen på noen kameraer, og har bl.a. ikke dekning for lønn. Videokameraer er som sagt enda verre - der er vi helt avhengig av mersalg for å tjene penger...
Lenke til kommentar
Vi har minst 13%, for å dekke senter- og kjedeavgift. Uten det går det ikke rundt... Vi ligger helt på grensen på noen kameraer, og har bl.a. ikke dekning for lønn. Videokameraer er som sagt enda verre - der er vi helt avhengig av mersalg for å tjene penger...
Fordelen til min arbeidsgiver, er at vi har små lokaler (selv om det totalt med lagere, kontor, laboratorie, kjøkken osv.... blir ganske stort). Til tross for beliggenheten, har vi da relativt lav husleie ("bare" ca. 50k i måneden, kun for selve butikklokalet riktignok, og det er noen år siden jeg hørte den prisen). Uansett, med tanke på alle andre utgifter som lønn, strøm osv... hadde heller ikke vi overlevd særlig mye lengre uten mersalget og egen produksjon.

 

Når det gjelder Fotovideo og høye priser, så er det bare å se på lokalene for å forstå hvorfor de må selge en del produkter dyrere enn konkurrentene. Er ganske naturlig det. Og de har vel heller ikke noen egen produksjon for å spe på fortjenesten.

Lenke til kommentar
Vi har minst 13%, for å dekke senter- og kjedeavgift. Uten det går det ikke rundt... Vi ligger helt på grensen på noen kameraer, og har bl.a. ikke dekning for lønn. Videokameraer er som sagt enda verre - der er vi helt avhengig av mersalg for å tjene penger...
Fordelen til min arbeidsgiver, er at vi har små lokaler (selv om det totalt med lagere, kontor, laboratorie, kjøkken osv.... blir ganske stort). Til tross for beliggenheten, har vi da relativt lav husleie ("bare" ca. 50k i måneden, kun for selve butikklokalet riktignok, og det er noen år siden jeg hørte den prisen). Uansett, med tanke på alle andre utgifter som lønn, strøm osv... hadde heller ikke vi overlevd særlig mye lengre uten mersalget og egen produksjon.

 

Når det gjelder Fotovideo og høye priser, så er det bare å se på lokalene for å forstå hvorfor de må selge en del produkter dyrere enn konkurrentene. Er ganske naturlig det. Og de har vel heller ikke noen egen produksjon for å spe på fortjenesten.

 

50K for den lille butikken????

Fy f... Ikke lett å drive butikk i Oslo skjønner jeg.

Lurer da på prisen foto&video betaler :-D

Lenke til kommentar

Jeg ser at Fotovideo har svart på innlegget mitt og jeg må si jeg er overrasket over noen av påstandene.

For det første så fikk jeg ikke noe nytt tilbud på kr. 19300,- som de skriver i svaret. Hverken muntlig eller skriftlig. Som jeg skrev i startinnlegget mitt så skulle selgeren ta opp dette internt hos Fotovideo og ringe meg tilbake igjen, noe han ikke gjorde.

 

For det andre så har jeg ikke fått noen mail som bekrefter riktig pris annet enn ordrebekreftelsen som kom dagen etter at jeg bestillte. Det var etter at jeg fikk denne jeg ringte og ble fortalt at jeg hadde fått feil pris i tilbudet.

 

Sist men ikke minst så sier Fotovideo i svaret at det ble gitt tilbud og ikke ble inngått en avtale. Dette er direkte feil. Jeg sendte mail om at jeg aksepterte tilbudet. Dagen etter fikk jeg svar tilbake (på den samme mailen) der de bekrefter at de har satt opp bestilling til meg og at varene sendes samme dag. Her ble det ikke skrevet noe om at jeg hadde fått feil pris.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at det kan gjøres feil, men da bør det etter min mening takles på en annen måte enn det har blitt gjort her.

Når Fotovideo i tillegg kommer med direkte usannheter i sitt svar bekrefter det bare mitt inntrykk av denne butikken.

Endret av NetromA
Lenke til kommentar
Svar fra Fotovideo

 

I denne saken her så ble det gitt en gal pris. Kunden spurte om en pris på 2 produkter og det ble her gjort en feil og kunden fikk oppgitt galt svar på prisen fra oss. Missforståelsen mellom Fotovideo og kunden var objektivet 24-70 og 24-105. Kunden fikk pris på 40D med 24-105 som er kr 17 633.- inkl mva. Den prisen som skulle vært gitt var for Canon 40D med 24-70 kr 19 700.- . På telefonen ble det gitt beskjed om at vi hadde gjort en feil noe som vi så klart beklager, det ble også gitt et nytt tilbud der vi ga kunden en pris på 19 300.- inkl mva som plaster på såret.

 

Forskjellen her er enkel. Et tilbud er ingen bindene avtale og da kunden ønsket å kjøpe produktet så ble feilen oppdaget, kunden ringte oss og vi beklaget at vi har gjort en feil, det ble også sendt en mail fra oss som bekreftet riktig pris. Dette er så klart ikke gjort med overlegg, det er ingen av våre konkurrenter som gjør slikt. Men vi er mennesker og ikke feilfrie.

 

Det ble gitt et tilbud og ikke inngått en avtale og da feilen ble oppdaget når avtalen skulle inngås så har kunden ikke krav på den prisen som først ble opplyst i tilbudet. Kunden fikk vite dette gjennom en mail og på telefonen i senere samtale.

 

Mvh

 

Fotovideo

 

Et tilbud er ingen avtale, men her ble jo tilbudet akseptert - og da har man en avtale. Det kan selvsagt være at Fotovideo har skrevet i vilkårene sine at avtale ikke anses inngått før det er sendt ordrebekreftelse, og man kan diskutere om slike vilkår vil stå seg i en situasjon som denne. Men det er særdeles dårlig kundebehandling å ikke stå ved tilbud man har gitt - i hvert fall når kunden åpenbart har vært i god tro (prisforskjellen er prosentmessig liten).

 

Jeg har ikke handlet hos Fotovideo ennå, men nå kommer jeg antagelig ikke til å gjøre det heller. Det er positivt at folk skriver om slike opplevelser på forumet.

Lenke til kommentar
Et tilbud er ingen avtale, men her ble jo tilbudet akseptert - og da har man en avtale. Det kan selvsagt være at Fotovideo har skrevet i vilkårene sine at avtale ikke anses inngått før det er sendt ordrebekreftelse, og man kan diskutere om slike vilkår vil stå seg i en situasjon som denne. Men det er særdeles dårlig kundebehandling å ikke stå ved tilbud man har gitt - i hvert fall når kunden åpenbart har vært i god tro (prisforskjellen er prosentmessig liten).

 

Jeg har ikke handlet hos Fotovideo ennå, men nå kommer jeg antagelig ikke til å gjøre det heller. Det er positivt at folk skriver om slike opplevelser på forumet.

 

Ser av kjøpsbetingelsene til FotoVideo her:

 

Ordrens gyldighet

En ordre er gyldig når ordrebekreftelse er mottatt. Ordrebekreftelse sendes per e-post. Ved bestillinger gjennom telefon, faks eller brev er det implisitt gitt at ordrebekreftelse er gitt såfremt ikke Fotovideo opplyser noe annet. Ved innlegging av en ordre plikter kjøper å følge Fotovideo sine salgsbetingelser. En ordre/bestilling er gyldig inntil varen er avbestilt eller Fotovideo AS skriftlig/per e-post kansellerer ordren.

 

og her:

 

Fotovideo tar forbehold om evt. prisfeil på Internett og i trykksaker. Fotovideo kan imidlertid ikke endre prisen på en vare kjøper har fått bekreftet pris på. Det er alltid den bekreftede prisen på ordretidspunktet som gjelder. Fotovideo forplikter seg til å levere varen til avtalt pris.

 

 

Og ordrebekreftelsen du fikk hadde jo faktisk "riktig" pris, altså den prisen som da står på siden til FotoVideo.

Så da har de faktisk sitt på det tørre.

Sånn lovlig sett altså.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Og ordrebekreftelsen du fikk hadde jo faktisk "riktig" pris, altså den prisen som da står på siden til FotoVideo.

Så da har de faktisk sitt på det tørre.

Sånn lovlig sett altså.

FotoVideo har ikke hjemmel til å overstyre avtaleloven i sine kjøpsbetingelser...

http://www.lovdata.no/all/hl-19180531-004.html

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...&ArtKey=253

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Driver man butikk, så må man enkelte ganger bite i det sure eplet. Om Fotovideo har rett til å bryte denne avtalen, skal jeg ikke prøve å finne ut, men ønsker man fornøyde kunder, så er man litt fleksibel på slike ting.

 

Jeg "dreit meg ut" selv for en kort stund siden. På grunn av en liten skrivefeil (to tegn forskjell på to forskjellige gjenstander, og jeg leste feil), så fikk en kunde en meget god pris på en gjenstand som normalt koster langt mer. Det er slike ting som skjer, men tilbudet ble overholdt. Det er bare slike ting en butikk må ta med i budsjettet. Om en butikk ikke har tatt høyde for uforutsette ting, så kan de fort komme i problemer både økonomisk og med tanke på ryktespredning/jungeltelegrafen.

Lenke til kommentar
Driver man butikk, så må man enkelte ganger bite i det sure eplet. Om Fotovideo har rett til å bryte denne avtalen, skal jeg ikke prøve å finne ut, men ønsker man fornøyde kunder, så er man litt fleksibel på slike ting.

 

Jeg "dreit meg ut" selv for en kort stund siden. På grunn av en liten skrivefeil (to tegn forskjell på to forskjellige gjenstander, og jeg leste feil), så fikk en kunde en meget god pris på en gjenstand som normalt koster langt mer. Det er slike ting som skjer, men tilbudet ble overholdt. Det er bare slike ting en butikk må ta med i budsjettet. Om en butikk ikke har tatt høyde for uforutsette ting, så kan de fort komme i problemer både økonomisk og med tanke på ryktespredning/jungeltelegrafen.

 

Ryktene sier at FotoVideo ble stengt i da klokken 11 av kemneren, noen andre som har hørt det??

 

Her er link til "ryktene" fra foto.no: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...amp;bokmerker=0

 

OPPDATERING!!!!!!

Det kan se ut som om FotoVideo er konkurs!

Slo opp på Brønnøysundregistrene og fant dette: http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp...verdi=960397061

 

Det er da FotoVideo Norge AS, men det må jo være moderselskapet.

 

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...