Gå til innhold

Fotovideo Oslo, dårlig service og tvilsomme uttalelser.


Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg har vært kunde hos Fotovideo i Oslo siden 2005. Til sammen i privat- og jobbsammenheng har jeg handlet utstyr her for ca kr. 35 000,-

Jeg har bestemt meg for å skifte ut min gamle 350D og sendte e-post til Fotovideo med prisforespørsel på 40D + EF 24-70 f/2,8L USM.

Jeg fikk e-post tilbake dagen etter med tilbud på denne kombinasjonen til kr. 17 633,-

Dette syntes jeg var en hyggelig pris (ordinær pris hos FV kr. 19 729,-) og jeg aksepterte tilbudet.

Når jeg så fikk tilsendt ordrebekreftelsen var prisen plutselig blitt kr. 19 729,-

Jeg ringte selgeren og ba han sende meg en ny ordrebekreftelse med riktig pris. Han sa at det kunne han ikke gjøre fordi jeg hadde fått oppgitt feil pris i tilbudet. Han hadde sett feil i prislisten (hadde han enda sagt i fra før han sendte meg bekreftelsen, men han tok sjansen og håpet at jeg godtok det).

Jeg viste til tilbudet og forlangte å få utstyret til den prisen, men han var urokkelig. Han lovte imidlertid å ta opp dette internt og ringe meg tilbake. Jeg fikk aldri noen tilbakemelding og sendte derfor en e-post dagen etter hvor jeg etterlyste svar. Denne fikk jeg heller ikke noe svar på. Jeg ringte derfor tilbake igjen og traff nå en annen selger. Han var like lite imøtekommende og begynte å legge ut om hvor lite de tjente på produktene sine. Da jeg nevnte at både Japan Photo og Fotohuset var rimeligere på 40D-hus enn FV fikk han virkelig vann på mølla. Han ga meg en leksjon om hvorfor de andre kunne selge billigere; både Japan Photo, Fotohuset og også Fotoknudsen driver med såkalt gråimport fikk jeg høre. Jeg spurte om hvordan de andre da kan tilby nordisk utgave og nordisk garanti slik som FV, han svarte da at de trikser med garantidokumentasjon og brukermanualer.

Nå har jeg overhodet ikke noe greie på akkurat dette, men jeg synes det høres ganske usannsynlig ut at seriøse aktører som Japan Photo, Fotohuset og Fotoknudsen holder på slik.

Uansett så er det skikkelig lavmål av FV å komme med slike påstander. De burde heller være ydmyke i forhold til egne feil i stedet for å rakke ned på konkurrentene.

 

Denne FV selgeren lovte også å ta opp min sak internt og ringe meg tilbake, men jeg hørte selvfølgelig aldri noe fra dem…

 

 

Tenkte bare jeg ville dele denne erfaringen med andre og håper for Fotovideos del at dette ikke er måten de vanligvis opptrer på.

Endret av NetromA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japan Photo har "gråimportert" enkelte produkter før, men det er særdeles lite av det nå i dag.

 

Fotohuset har aldri drevet med noen som helst form for gråimport.

 

Fotoknudsen har jeg heller aldri hørt at har gjort dette (selv om de påstår at Fotohuset gjør det).

 

Du kan jo gjerne ringe Canon Norge og forhøre deg. Jeg vil tro de kan svare bekreftende på at alle tre ovenstående butikker kjøper sine salgsprodukter hos dem.

 

Jeg vet ikke om det var deg jeg snakket med på telefon i går, men hvis ikke, så har det altså vært flere tilfeller av slike påstander om butikken jeg jobber for.

 

Det er leit at en ansatt hos en av våre konkurrenter skal komme med totalt usaklige og feilaktige opplysninger direkte til sine egne kunder bare fordi andre er rimeligere enn dem. Når de da blir avslørt, som i dette tilfellet, slår det bare negativt tilbake på butikken.

Lenke til kommentar

I guess this Fotovideo selger was either frustratet or overmotivated. But I do not think that this behaviour is typical for them. They have actually very good and well educated sales people. Many of them have worked for one of the three named companies before and know the truth. They`re not suddenly bad because they wear a different T-Shirt...or?

 

Everybody can have a bad day...I`m sure if you write to their kundeservice, thei`ll clean this mess up...

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
I guess this Fotovideo selger was either frustratet or overmotivated. But I do not think that this behaviour is typical for them.

Saken her er ikke at "alle" på Fotovideo kommer med feilaktige påstander, men at én gjør det... kanskje to eller flere for alt jeg vet. Problemet er imidlertid at om én ansatt har denne oppfatningen, så smitter det over på kollegaene slik at kanskje flere bruker dette som påstand overfor kunder, fordi de tror på sin kollega. Etter hvert som flere kunder også får denne oppfatningen, så blir det til et rykte som ikke er til noen av konkurrentenes beste.

 

For en stor, landsomfattende kjede som Japan Photo, er dette et særdeles lite og forsvinnende problem. Men for små butikker, kan det være et stort problem at en av de nærmeste og største konkurrentene kommer med denne påstanden. En forskjell i dagsomsetning på 20.000 utgjør faktisk en viss forskjell, og en langt større prosentandel av dagsomsetningen enn for Japan Photo.

 

En av mine kollegaer jobber for Fotovideo nå, så at alle på Fotovideo har denne oppfatningen vet jeg at ikke er tilfelle. Men det er faktisk et problem at bare én har dette. Som sagt, så har jeg hørt et par påstander fra kunder som har vært på Fotovideo før... og vi hører nok om langt fra alle som har blitt fortalt dette og som kjøper på Fotovideo i stedet for oss, selv om vi er billigere, ettersom Fotovideo har overbevist disse om at vi har "gråimporterte" varer.

 

Det som er enda mer kritikkverdig, er påstanden om at vi trikser med garantikort og brukerdokumentasjoner. Førstnevnte av dette er jo faktisk straffbart.

Lenke til kommentar
(....)

Jeg fikk e-post tilbake dagen etter med tilbud på denne kombinasjonen til kr. 17 633,-

Dette syntes jeg var en hyggelig pris (ordinær pris hos FV kr. 19 729,-) og jeg aksepterte tilbudet.

(....)

 

Virker ellers som du har en god sak. Du har jo fått et tilbud, og slike tilbud er vanligvis bindende så lenge du har akseptert det innen rimelig tid.

Dette var også et tilbud som ikke ligger så langt unna den ordinære prisen at du burde skjønt at noe var feil.

Du aksepterte jo budet, og fikk aldri tilbakemelding om at det var en feil i prisen.

 

Synes du bør ta en kjapp telefon til forbrukerrådet for å høre hva de har å si:

Telefon:

815 58 200 (0900-1500)

0,39 kr pr. min.

 

Difinisjon av tilbud:

Tilbud: Bindende skriftlig løfte fra leverandør til oppdragsgiver om å levere ytelser (varer eller tjenester) på nærmere angitte vilkår.

(Regner med at e-post anses som skriftlig...)

 

Litt lignende sak

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig en god sak i og med at jeg har det skriftlig, men jeg gidder ikke å "grine" meg til å få kjøpe hos Fotovideo. Hele settingen med hvordan jeg ble behandlet samt uttalelsene om konkurrentene gjorde at jeg mistet lysten til å handle der.

 

Jeg var forøvrig ute og handlet nytt kamera i går - hos Fotohuset.

Lenke til kommentar
Og når en ser hvilke priser FotoVideo opererer med så forstår jeg ikke at folk handler der.

Så tilfeldig at FotoHuset i Oslo selger Olympus E-510 med veske og dobbeltkit for kr 6990,-. http://www.fotohuset.no/

FotoVido tar kr 8290,- for samme pakka uten veske.

Fotovideo var veldig, veldig billig en lengre periode for å skape et inntrykk av å være billigst, og å skape en kundegruppe og et såkalt "word of reputation". Når de så setter opp prisene, er det mange av de faste kundene som ikke sjekker priser andre steder, fordi de alltid har vært billigst før. Helt fair enough og smart markedsføring det.

 

Samtidig, er man fornøyd med tidligere service, så ser man gjennom fingrene med å måtte betale noen hundrelapper ekstra. Vi opplever det stadig der jeg jobber også... selv om de har sett kameraet de ønsker litt billigere et annet sted, så vil de heller handle hos oss pga. service. Fotovideo har et solid rykte på seg for å gi god service og ha god kunnskap, og det teller positivt også når nye kunder skal velge hvor de skal handle.

 

Også har jo Fotovideo veldig lekre lokaler som mange faller for. Men vil man handle i lekre lokaler, så må man som kunde finne seg i å betale for det også, og de lokalene kan ikke være billige. Fotovideo ønsker jo å overleve de også, og med større utgifter, så øker også behovet for inntjening.

 

De som derimot ønsker å spare penger fremfor å handle i overdådige lokaler, de kan jo sjekke andre steder for å se om det finnes billigere alternativer. De fleste seriøse fotobutikker har både kunnskap og service på lik linje med Fotovideo (og de færreste har gråimporterte varer, i motsetning til hva enkelte ansatte på Fotovideo tror :) ).

Lenke til kommentar

Ser at FotoVideo får litt pepper for at de har driti seg ut med et tilbud, og burde enkelt og greit bare gjort en deal med kunden for å få denne saken ut av verden.

 

Men synes det er litt rart med alt det andre som blir dratt inn. Vi har jo en modernator her som ikke har gjort noe annet enn å snakke nedlatende om FotoVideo de 2 siste årene, men det er jo ikke så rart ettersom han er ansatt hos en konkurrent.

 

Når det gjelder EU modeller, så har det i de siste 5 årene florert med gråvaremodeller i alt fra nettbutikker til feks Japan Photo. Nå skal jeg ikke si at alle har gjort det, men for ikke så veldig lenge siden var det en nettbutikk som solgte VELDIG billig Canon optikk, og det spørs vel om de kanskje var importert fra USA.

 

Men får å være konkret i dette tilfelle, så anbefaler jeg vel FotoVideo å gi typen det tilbudet de ga han først, men hva de gjør, det vet jeg ikke....

Lenke til kommentar

Litt Off-Topic men:

 

Hva er forskjellen på fotomagasinet.no og fotovideo.no??

Bortsett fra at Fotomagasinet er billigere på en del ting.

Ser ut som om de har samme lager også, og i tillegg Roar som eier/har en finger med i begge.

Noen som vet hva forskjellen er?

 

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar
Og når en ser hvilke priser FotoVideo opererer med så forstår jeg ikke at folk handler der.

Så tilfeldig at FotoHuset i Oslo selger Olympus E-510 med veske og dobbeltkit for kr 6990,-. http://www.fotohuset.no/

FotoVido tar kr 8290,- for samme pakka uten veske.

 

Innkjøpsprisen på dette kittet er 6725,- (Olympus E-510 dobbel zoom kit med EZ 14-42 og EZ 40-150mm), så fatter ikke hvordan noen kan selge det for under 7000...

Om det er USA varer eller EU varer så kan jeg skjønne det...

Lenke til kommentar
Litt Off-Topic men:

 

Hva er forskjellen på fotomagasinet.no og fotovideo.no??

Bortsett fra at Fotomagasinet er billigere på en del ting.

Ser ut som om de har samme lager også, og i tillegg Roar som eier/har en finger med i begge.

Noen som vet hva forskjellen er?

 

Andreas

 

Er vell som Maarud's potetgull med salt og Firstprize sitt, det er samme produkt produsert på Maarud begge.

Lenke til kommentar
Litt Off-Topic men:

 

Hva er forskjellen på fotomagasinet.no og fotovideo.no??

Bortsett fra at Fotomagasinet er billigere på en del ting.

Ser ut som om de har samme lager også, og i tillegg Roar som eier/har en finger med i begge.

Noen som vet hva forskjellen er?

 

Andreas

 

Er vell som Maarud's potetgull med salt og Firstprize sitt, det er samme produkt produsert på Maarud begge.

 

Ok, ser da ut til at jeg må få lagd en bedriftskonto der også.

Er noen tusenlapper å spare ved å kjøpe enkelte ting der.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Svar fra Fotovideo

 

I denne saken her så ble det gitt en gal pris. Kunden spurte om en pris på 2 produkter og det ble her gjort en feil og kunden fikk oppgitt galt svar på prisen fra oss. Missforståelsen mellom Fotovideo og kunden var objektivet 24-70 og 24-105. Kunden fikk pris på 40D med 24-105 som er kr 17 633.- inkl mva. Den prisen som skulle vært gitt var for Canon 40D med 24-70 kr 19 700.- . På telefonen ble det gitt beskjed om at vi hadde gjort en feil noe som vi så klart beklager, det ble også gitt et nytt tilbud der vi ga kunden en pris på 19 300.- inkl mva som plaster på såret.

 

Forskjellen her er enkel. Et tilbud er ingen bindene avtale og da kunden ønsket å kjøpe produktet så ble feilen oppdaget, kunden ringte oss og vi beklaget at vi har gjort en feil, det ble også sendt en mail fra oss som bekreftet riktig pris. Dette er så klart ikke gjort med overlegg, det er ingen av våre konkurrenter som gjør slikt. Men vi er mennesker og ikke feilfrie.

 

Det ble gitt et tilbud og ikke inngått en avtale og da feilen ble oppdaget når avtalen skulle inngås så har kunden ikke krav på den prisen som først ble opplyst i tilbudet. Kunden fikk vite dette gjennom en mail og på telefonen i senere samtale.

 

Mvh

 

Fotovideo

Svar_fra_Fotovideo.doc

Lenke til kommentar
Svar fra Fotovideo

 

I denne saken her så ble det gitt en gal pris. Kunden spurte om en pris på 2 produkter og det ble her gjort en feil og kunden fikk oppgitt galt svar på prisen fra oss. Missforståelsen mellom Fotovideo og kunden var objektivet 24-70 og 24-105. Kunden fikk pris på 40D med 24-105 som er kr 17 633.- inkl mva. Den prisen som skulle vært gitt var for Canon 40D med 24-70 kr 19 700.- . På telefonen ble det gitt beskjed om at vi hadde gjort en feil noe som vi så klart beklager, det ble også gitt et nytt tilbud der vi ga kunden en pris på 19 300.- inkl mva som plaster på såret.

 

Forskjellen her er enkel. Et tilbud er ingen bindene avtale og da kunden ønsket å kjøpe produktet så ble feilen oppdaget, kunden ringte oss og vi beklaget at vi har gjort en feil, det ble også sendt en mail fra oss som bekreftet riktig pris. Dette er så klart ikke gjort med overlegg, det er ingen av våre konkurrenter som gjør slikt. Men vi er mennesker og ikke feilfrie.

 

Det ble gitt et tilbud og ikke inngått en avtale og da feilen ble oppdaget når avtalen skulle inngås så har kunden ikke krav på den prisen som først ble opplyst i tilbudet. Kunden fikk vite dette gjennom en mail og på telefonen i senere samtale.

 

Mvh

 

Fotovideo

 

Her synes jeg Foto&Video har opptrådt helt korrekt.

Lenke til kommentar
Svar fra Selger

(....klipp.....)

Forskjellen her er enkel. Et tilbud er ingen bindene avtale og da kunden ønsket å kjøpe produktet så ble feilen oppdaget, kunden ringte oss og vi beklaget at vi har gjort en feil, det ble også sendt en mail fra oss som bekreftet riktig pris. Dette er så klart ikke gjort med overlegg, det er ingen av våre konkurrenter som gjør slikt. Men vi er mennesker og ikke feilfrie.

(...klipp....)

 

Her synes jeg Foto&Video har opptrådt helt korrekt.

 

Prinsippielt synes jeg dette er en interssant debatt.

Det springende punkt er vel om tilbudet faktisk ER bindende.

 

Se f.eks. avsnitt 2 her Avtaleinngåelse på Internett:

"Et tilbud binder avsenderen i det øyeblikket det kommer til mottakerens kunnskap, dvs. når tilbudet er gjennomlest og/eller forstått. "

og om e-post kontra vanlig post:

"...om tilbud og aksept formidles via vanlig brev eller e-mail, skulle i utgangspunktet gå ut på ett"

 

Hvis dette dermed var et tilbud, i lovens forstand, burde tilbudet være bindende.

Spørsmålet er om dette er et slikt tilbud, noe jeg synes avsnittet over tilsier.

 

En ting som muligens kan "frikjenne" Selger, er vel om Selger har gått ut over sine fullmakter, og at kjøper burde ha forstått det.

Fra "Avtaleloven":

"Har fuldmægtigen handlet i strid med forskrifter, som fuldmagtsgiveren har git ham, og forstod tredjemand det eller burde han forstaat det, blir retshandelen ikke bindende for fuldmagtsgiveren, selv om den ligger indenfor fuldmagten."

 

Men her kunne vel ikke kjøper vite det?

Prisen var ikke SÅ lav, at man skulle tro dette var en feil?

 

(Byttet ut FotoVideo med "Selger" da det kan være greit å ta dette på et prinsippielt plan)

Lenke til kommentar
Her synes jeg Foto&Video har opptrådt helt korrekt.
Nei, som KalleKanin påpeker er avtaleloven ganske klar på dette: et tilbud er bindende når det er gjort kjent for kunden. Skulle FotoVideo sluppet unna dette, måtte de ringt kunden før han mottok tilbudet og forklart feilen. Nå har de likevel sluppet unna, siden kunden ikke stod på sitt, men jeg synes likevel de bør gjøres oppmerksom på at tilbudene deres er bindende.

 

Som det påpekes, e-mail kom mange år etter loven, men det skulle ikke være noen prinsipiell forskjell på e-mail og brev, spesielt ikke siden muntlige avtaler også er innebefattet.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvis trådstarters informasjon stemmer, og Fotovideo i sin epost til ham spesifiserer hvilket utstyr de gir pristilbud på, synes jeg ikke Fotovideo har handlet korrekt. Dette burde Fotovideo tatt på egen kappe, når de først har gjort en feil, som for kunden ikke fremsto som så ekstremt godt tilbud at det var åpenbart feil. Det som også er kritikkverdig er Fotovideos ansattes karakteristikk av konkurrenter. Det er lov å gjøre feil, men det er også lov å beklage dette på en skikkelig måte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...