Gå til innhold

Hvor mange millimeter kan jeg planslipe Duronen min??


AMDguru1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil, men jeg ville nok ikke prøvd meg på en Duron fordi du på alle dagens AMD CPU'er har kjernen liggendes utildekket. På gamle P3 og Celeron etc. så lå kjernen den andre veien, med en varmespreder oppå. Så vidt jeg husker var det denne folk pleide å slipe ned..

 

Som sagt, mulig jeg tar feil, men jeg tror ganske sikkert du ødelegger Duronen ved å slipe den ned!

 

Andy

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Har selv planslipt ned en del gode gamle Celeroner,og det funket utmerket bra. Men det er ikke ønskelig å slipe ned et exact anntall mm,men å "rette opp" ujevnheter.

Hvis du skal gjøre dette skikkelig er det en omstendig prosess. Du må isolere hele cpu`en med tape ( ikke vanlig tape,men den grå-hvite tapen som ikke er statisk elektrisk) Når jeg sier hele cpu så mener jeg hele!! På begge sider,helt inntil kjernen. Du må med andre ord gjøre hele cpu "vanntett" og støvtett. Gjerne bygge opp noe på undersiden der som pinnene er,,for det er der du skal holde fingeren. Bruk papir eller et stykke antistatisk-skumgummi. (den som fulgte med da du kjøpte cpu`en ) Da er du mer sikret mot at du bøyer noen pinner.

 

Så trenger du en glassplate. Jo tykkere jo bedre. Den må være plan!

På den limer du fast et ark med vannslipe papir. 1000 eller 1200 hvis du bare skal sjekke/korrigere planheten på flata. 2000 papir benyttes for polering.

 

Ha på litt vann, og beveg så flata på cpu i en 8-talls bevegelse. Dette må gjøres supernøyaktig!!! Hvis du tilter( holder den skjev) cpu`en,risikerer du at kantene og hjørnene på flata blir avrundet! Da er jo hele vitsen med planslipinga borte...

 

Etter slipinga rengjøres cpu grundig med isopropanol,vær sikker på at det ikke fins rester av slipekorn eller metall på noen av sidene!

 

Når du først er igang bør du oxo slipe og polere kjøleribba! Dette er VEL så viktig som å slipe cpu`en! Oxo mye enklere. Skaj mye til for å ødelegge den :)

Hvis ribba har mye unøyaktigheter eller maskinerings merker benytter du grad 360 eller 600 noen strøk for å rette dette. Samme fremgangsmåte som for cpu,,men denne trenger du ikke å isolere først... :wink:

 

Når du har gjort en god jobb kan du innkassere gevinsten,lavere temp :woot:

 

Hvorvidt det er noe vits å slipe ned en Duron vet jeg ikke. Det er mye arbeid/forarbeid for å kunne gjennomføre dette på en god måte..

Men nå har du i allefall oppskrifta på hvordan det gjøres. :D

 

PS: Tror ikke du får en ny cpu på garantien hvis noe går galt :wink:

Lenke til kommentar

Som andre har sakt er det fult mulig å planslipe din Duron, men du bør ta fram linjalen å se hvor mye en millimeter er :wink:

Etter en liten titt på linjalen skjønner du sikkert at det i de fleste tilfeller holder med en tidels millimeter for å få en prosessorkjerne helt plan. Du vil uansett ikke oppnå så mye bedre varmeoverføring, forutsatt at du allerede nå benytter en bra "kjølepasta".

 

Men jeg er helt enig: En Duron til noen få hundrelapper er den perfekte prosessor å benytte til eksperimentering med slikt.

Lenke til kommentar

Er det i det heletatt noe poeng å slipe en Duron? En Duron blir da skjelden særlig varm.

 

*kremt*

 

Faktisk så kjører jeg en Duron 800 uten pasta eller noe som helst. Er lei allt klinet med pasta og slikt, for hver gang jeg vil rengjøre kjøleribba for støv (da gjennomgår den en ordentlig runde i oppvaskkummen med såpe og det hele - rent blir det ;) ).Har bare planslipt og polert kjøleren. Tempen ligger faktisk bare på 38 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...