Gå til innhold

Det går ikke framover!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så tunge vekter at siste set er tungt. Superset er når du f.eks. trener biceps, og rett etter setet trener motstående muskel, altså triceps. Dette er ufattelig deilig, og skikkelig tungt! Eventuellt kan du velge ut 2 eller 3 øvelser for samme muskelgruppe, og deretter kjøre øvelsene rett etter hverandre (du må bruke lavere vekter på de siste øvelsene siden muskelen er sliten). Dette sliter muskelen helt ut, og bør ikke gjøres for ofte (krever mye restitusjon). Jeg er ikke ekspert, men tror dette er lurt å gjøre av og til. (ta alt med en klype salt)

Lenke til kommentar

-Man kan ikke øke hele tiden, ting tar tid

 

-Har du løftet tungt lenge og stagnerer, kan det være på tide med en uke eller to uten trening

 

-Spis mer

 

-Husk progresjon på vektene, løfter du samme antal kg, samme antall ganger med samme antall sett dag ut og dag inn gir du ikke kroppen din mye grunn til å gjøre seg selv sterkere

Lenke til kommentar
-Man kan ikke øke hele tiden, ting tar tid

 

-Har du løftet tungt lenge og stagnerer, kan det være på tide med en uke eller to uten trening

 

-Spis mer

 

-Husk progresjon på vektene, løfter du samme antal kg, samme antall ganger med samme antall sett dag ut og dag inn gir du ikke kroppen din mye grunn til å gjøre seg selv sterkere

 

Ok. Til mandagen nå har jeg hatt en uke fri og skal begynne på nytt. Fant ett 5x5 program på iform. Likte at står konkret hva jeg skal gjøre hele veien :) Og har nok av fritid til og kunne gjennføre dette også. Hva synes dere om det?

Lenke til kommentar

Mange på iform som bruker 5x5, men hvis jeg ikke husker feil blir det oppfattet som rettet mer mot styrke enn mot massebygging, i motsetning til hva artikkelen sier.. o0

 

Har du sett på RYP? Også veldig populært, og det er et veldig effektivt og fint program

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Mange på iform som bruker 5x5, men hvis jeg ikke husker feil blir det oppfattet som rettet mer mot styrke enn mot massebygging, i motsetning til hva artikkelen sier.. o0

 

Har du sett på RYP? Også veldig populært, og det er et veldig effektivt og fint program

Har sett på RYP ja, men ble ganske forvirret av det =/ Men kan jo prøve en gang til.

Lenke til kommentar

Største feilen du kan gjøre er å trene hver dag. Tren annenhver, IKKE oftere. Når du trener og er ferdig skal du være sliten, SKIKKELIG sliten.

 

På hviledagen bruker kroppen til å bygge opp musklene igjen.

 

Dersom du trener veldig tungt mange dager rett etter hverandre kan du risikere at musklene blir mindre!

Lenke til kommentar
Største feilen du kan gjøre er å trene hver dag. Tren annenhver, IKKE oftere. Når du trener og er ferdig skal du være sliten, SKIKKELIG sliten.

 

På hviledagen bruker kroppen til å bygge opp musklene igjen.

 

Dersom du trener veldig tungt mange dager rett etter hverandre kan du risikere at musklene blir mindre!

Akkurat det jeg har gjort =/

 

Har ett spørsmål om det 5x5 programmet. Det står at du skal øke med ca. 2,5 kg i uka, er det på hvert sett eller på det siste settet, også neste uke også det andre osv.?

Lenke til kommentar
Han mener vel dropsett?

 

Nei, det tror jeg ikke.

 

Jeg tolket det på denne måten.

 

1. tirsdag - overkropp

Kjør med få reps.

 

2. lørdag - overkropp

Kjør med mange reps.

 

Gjenta i neste uke.

 

Mulig jeg tar feil.

 

Så nå har jeg spurt både her, og sendt DNA en PM hvor jeg spør om han kan utdype, fordi jeg er interesert i å høre om det.

 

Jeg har ikke fått et pip tilbake.

 

Så til deg @DNA. Neste gang du føler for å yttre noe, men ikke har tenkt/er i stand til å forklare hva du mener, men bare skape enda mer forvirring - ikke si det! :roll:

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svar! :) Men kan noen svare meg på disse spørsmålene om det 5x5 programmet? :p

 

-Det står at jeg bør øke med 2.5 kilo i uka. skal jeg da øke 2.5 kilo på alle settene, eller øke på ett sett av gangen?

 

-"Øker du vektene for fort, vil fremgangen stoppe raskt, og programmet vil være bortkastet. Hjelpeøvelsene på 10 reps kan du imidlertid kjøre til total utmattelse (failure) på hvert sett"

Jeg tolket det som om jeg skal kjøre 10 reps. øvelsene så hardt jeg kan fra dag 1. Riktig?

Lenke til kommentar
Han mener vel dropsett?

 

Nei, det tror jeg ikke.

 

Jeg tolket det på denne måten.

 

1. tirsdag - overkropp

Kjør med få reps.

 

2. lørdag - overkropp

Kjør med mange reps.

 

Gjenta i neste uke.

 

Mulig jeg tar feil.

 

Så nå har jeg spurt både her, og sendt DNA en PM hvor jeg spør om han kan utdype, fordi jeg er interesert i å høre om det.

 

Jeg har ikke fått et pip tilbake.

 

Så til deg @DNA. Neste gang du føler for å yttre noe, men ikke har tenkt/er i stand til å forklare hva du mener, men bare skape enda mer forvirring - ikke si det! :roll:

 

Tror han mener det du sa, bortsett fra at dagen med få reps kjører man store belastninger (altså oppimot max med +- 5 reps), mens med mange reps kjører man lettere vektere. Dette trener vel både styrke (masse) og utholdenhet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...