Gå til innhold

Det går ikke framover!


Anbefalte innlegg

Sliter noe jævlig med fremgangen på styrketreninga nå for tia, det går jo så utrolig sakte framover! SLiter utrolig med og bli større/sterkere. Blir så irritert når jeg ser på noen av kameratene mine som lever på cola og nudler, har bedre fremgang en meg..

Selv har jeg lagt om til ett bedre kosthold de siste 4 månedene, men det går like dårlig :(

Hvorfor, noen som vet? =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sliter noe jævlig med fremgangen på styrketreninga nå for tia, det går jo så utrolig sakte framover! SLiter utrolig med og bli større/sterkere. Blir så irritert når jeg ser på noen av kameratene mine som lever på cola og nudler, har bedre fremgang en meg..

Selv har jeg lagt om til ett bedre kosthold de siste 4 månedene, men det går like dårlig :(

Hvorfor, noen som vet? =/

 

Muligens du ikkje trena riktig... Månge som går på den blemma der..

 

http://www.trim.no/pub/kat.php?id=15

 

Sett deg ned å les litt, så ordna alt seg=)

Håpe ditta hjelpe deg :thumbup:

Lenke til kommentar
Sliter noe jævlig med fremgangen på styrketreninga nå for tia, det går jo så utrolig sakte framover! SLiter utrolig med og bli større/sterkere. Blir så irritert når jeg ser på noen av kameratene mine som lever på cola og nudler, har bedre fremgang en meg..

Selv har jeg lagt om til ett bedre kosthold de siste 4 månedene, men det går like dårlig :(

Hvorfor, noen som vet? =/

 

Spiser du nok mat da? Mulig du må opp en 3-400 kcal om dagen for å få fremgang.

Lenke til kommentar

Begynn å løfte tyngre enn du pleier! Musklene vokser best når du løfter med mye motstand og få repetisjoner!

 

Hvis du føler at du ikke får til å løfte tyngre; kjør serier med negative repetisjoner!

Poenget med negative repetisjoner er at du ikke skal være sterk nok til å løfte vekten selv.

 

Negative reps i benkpress er et godt eksempel. Du starter med vekta oppe, og skal greie å senke den ned til bryste selv. Derfra må du få hjelp av en annen til å løfte den opp igjen, da det er for tungt for deg.

Den som hjelper med å løfte vekten opp skal bare hjelpe til akkurat det som trengs.

 

Tyngden på stanga skal være rett over det du greier maks av alene.

Når du etterhvert greier å løfte den tunge vekten selv øker du antall kilo.

 

Men husk: Det er viktig å ha en med litt peil til å stå bak.

Lenke til kommentar

Er 17 år gammel, og her er omtrentlig hva jeg spiser iløpet av en dag;

 

07.00: Havregryn med melk og en proteinshake

 

10.00: 3 brødskiver med diverse pålegg

13.00: 3 brødskiver med diverse pålegg

16.00: 2 brødskiver og en boks tunfisk

19.00: middag, poteter/pasta + kjøtt og grønnsaker

22.00: en boks tunfisk

 

Spiser ikke pyseskiver, 2 skiver veier rundt 100g. Lurer på om jeg i det hele tatt klarer og få i meg mer. Kunne fått til en porsjon til til frokost kanskje.

 

 

også treningsprogrammet ja;

 

 

Del 1:(Lår, bryst, skuldre og tri)

 

Knebøy

Leg press

Leg extension

Skråbenk i smith-stativ

Brystpress m/hantler

Stående kryssdrag (flyes m/kabler)

Skulderpress m/manualer

Strak sidehev

Dips (med støtte på 9 og 12 reps, uten på 6 rep.)

 

 

Del 2:(Bakside lår, legg, rygg, biceps)

 

Sittende lårcurl

Lårcurl

Liggende tåhev

Stående fronttrekk

Ryggliggende omvent kryssdrag

Scott curl

Stående bicepscurl m/hantler

 

Disse to delene skal jeg kjøre 3 ganger i uka.

Jeg skal alltid kjøre 3 sett, men skal kjøre 3 uker med 12 rep., 3 uker med 9 rep., og 3 uker med 6 rep. Også begynne forfra igjen.

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar
Begynn å løfte tyngre enn du pleier! Musklene vokser best når du løfter med mye motstand og få repetisjoner!

 

Hvis du føler at du ikke får til å løfte tyngre; kjør serier med negative repetisjoner!

Poenget med negative repetisjoner er at du ikke skal være sterk nok til å løfte vekten selv.

 

Negative reps i benkpress er et godt eksempel. Du starter med vekta oppe, og skal greie å senke den ned til bryste selv. Derfra må du få hjelp av en annen til å løfte den opp igjen, da det er for tungt for deg.

Den som hjelper med å løfte vekten opp skal bare hjelpe til akkurat det som trengs.

 

Tyngden på stanga skal være rett over det du greier maks av alene.

Når du etterhvert greier å løfte den tunge vekten selv øker du antall kilo.

 

Men husk: Det er viktig å ha en med litt peil til å stå bak.

Så jeg skal få hjelp på hver eneste rep.?

Lenke til kommentar
Nei, -Eriksen har rett!

 

Du skal ha hjelp til å løfte opp vektene etter hver repetisjon. Prøv med tre tepetisjoner til å starte med! :)

Edit: Med tanke på negative repetisjoner, altså!

Ok ;) Har dog alltid tenkt smått om folk som lesser på med kilo og ikke klarer og få den opp SELV engang :p

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar

Jeg tipper at problemet ligger i kostholdet. Du spiser ikke nok (sett at du ikke veier 55kg da). Hvor tung er du?

 

Synes du skal begynne med å ta en uke treningsfri, og så begynne "på nytt igjen". Men være sikker på at du ligger i kcal-overskudd.

 

Når du begynner å trene igjen er det vitalt at du trener med progresjon.

 

Det vil si at hvis du i uke 1 trener som følger.

 

Knebøy: 60kg 60kg 60kg 62,5kg

 

Skal du i uke 2, trener som følger.

 

Knebøy 60kg 60kg 62,5kg 62,5kg

 

Det er en måte å trene med progresjon på. (Vil anbefale det fremfor det som blir foreslått ovenfor).

 

Til slutt ville jeg funnet meg et skikkelig program.

 

Leg extension - tullete øvelse

Skråbenk i smith-stativ - smith er fy-fy

Stående kryssdrag (flyes m/kabler) - litt tvilsom

 

Ikke del opp "låret" på 2 forskjellige dager.

 

Del 2:(Bakside lår, legg, rygg, biceps) (Her er det jo INGEN baseøvelser, hva slags tullete opplegg er dette?)

Sittende lårcurl - bare tull

Lårcurl - tull

Stående fronttrekk - tja

Ryggliggende omvent kryssdrag - tja

 

Hvor mange dager pr uke trener du? 2 eller 4? (Sorry hvis du allerede har sagt det). Jeg skal vedde på at du vil få mye bedre utbytte av et fullkroppsprogram ala RYP, en upper/lower, eller en push/pull split.

 

Og igjen, det er _vitalt_ at du ligger i kcal-overskudd!

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Veldig enig i mye av det Stian89 sier her - selv om jeg mener du skal få lov til å fortsette med lårcurls (den sittende varianten kan du godt droppe)

 

Vet ikke hvor lenge du har holdt på, men er du ny i gamet virker det som du har unødvendig mange øvelser, skulle ikke overraske meg om du fikk bedre fremgang ved å kutte ut et par "tulleøvelser" og heller være mer effektiv.

 

Virker som rygg er underprioritert i programmet du bruker nå?

Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Stian89: Veier rett under 80 kg. Trener 3 ganger i uka.(står litt mer om reps og lignende under treningsprorammet som jeg postet) Og treningsprogrammet fikk jeg av en treningsveileder på spenst som jeg trodde kunne sakene sine :p

Er ikke heelt ny i gamet, men har kun drevet på med tulleprogram har jeg skjønt.

 

Hvor mye mat mener du jeg skal få i meg?

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar

TN.no har på sine hjemmesider noen kalkulatorer, blant annet en for daglig energiforbruk.

 

Veldig kjapp og grei pekepinn på forbruket ditt :)

 

Skal ikke si at programmet ditt har vært bare tull, men alt kan bli bedre!

 

At instruktører på spenst har greie kunnskaper om trening bør man vel kunne forvente, men ville generelt sjekket alt du får av treningsinspill fra flere kilder. Også på teknikk på øvelser og kosthold

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Du burde legge inn mer proteiner i kosten og trene mindre.

 

Bytt ut de 6 dagene i uken med 3 dager og kjør et fullkropps program med 1-2 sett per muskelgruppe 3 ganger i uken. Og bytt ut øvelser som benpress og lex extension og annet lignende med baseøvelser som knebøy, benkpress, markløft, stangroing osv og ikke tren så mye biceps.

 

Dette er nok mye av grunden til at du sitter fast; du er for overhyppig på å trene og kostholdet er for dårlig.

Lenke til kommentar
Du burde legge inn mer proteiner i kosten og trene mindre.

 

Bytt ut de 6 dagene i uken med 3 dager og kjør et fullkropps program med 1-2 sett per muskelgruppe 3 ganger i uken. Og bytt ut øvelser som benpress og lex extension og annet lignende med baseøvelser som knebøy, benkpress, markløft, stangroing osv og ikke tren så mye biceps.

 

Dette er nok mye av grunden til at du sitter fast; du er for overhyppig på å trene og kostholdet er for dårlig.

Trener bare 3 ganger i uka da :p

Men hadde vært fint om noen hadde giddi og satt opp ett treningsprogram til meg :) Kommer ikke til og klare å sette sammen ett selv. Sjekket det RYP programmet, men mistet endene når jeg kom til 10RM og økinga osv. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...