Gå til innhold

Hvor mye er hd-en verd?


JFM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke har tenkt å bruke denne disken i mer enn et par års tid, så er den kanskje verd 200 kroner ...

Men harddisker er ferskvare, og denne er 1-2 år gammel, som du skriver. Jeg hadde seriøst vurdert om det ikke hadde vært bedre å vente til jeg kunne kjøpe en splitter ny en til 600,-.

Ferskvare, hva snakker du om?

 

Den disken er da fult brukbar den! Kjøp den for 200,- men prut og se om du kan få den for 150.

 

Seagate har dessuten 5 års garanti. Og når du sier de er ferskvare, da tror jeg ikke du har helt peiling.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har tenkt å bruke denne disken i mer enn et par års tid, så er den kanskje verd 200 kroner ...

Men harddisker er ferskvare, og denne er 1-2 år gammel, som du skriver. Jeg hadde seriøst vurdert om det ikke hadde vært bedre å vente til jeg kunne kjøpe en splitter ny en til 600,-.

Ferskvare, hva snakker du om?

 

Den disken er da fult brukbar den! Kjøp den for 200,- men prut og se om du kan få den for 150.

 

Seagate har dessuten 5 års garanti. Og når du sier de er ferskvare, da tror jeg ikke du har helt peiling.

Jeg mener at enhver harddisk crasher før eller siden. Og at en disk som allerede har vært brukt i 1-2 år sannsynligvis vil ryke før en splitter ny disk.

 

En harddisk er vel den mest komplekse elektromekaniske komponenten i en PC, så det er noe av det siste jeg ville ha kjøpt brukt. Men det er mitt syn - andre har sitt.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tror dere det vil gå før den ryker da?

Anyway, så er det jo 5 års garanti?

 

Tror jeg kommer til å si at jeg tar den for 150 og ikke et øre mere. Høres det lurt ut?

 

Hvis det har noe betydning har jeg slike disker fra før: Samsung 300GB SATA, 2stk Western Digital 500GB og en ekstern disk på 250GB (som jeg vant på lan). Tilsammen 1300GB (intern)+250(ekstern)= 1.55TB

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har tenkt å bruke denne disken i mer enn et par års tid, så er den kanskje verd 200 kroner ...

Men harddisker er ferskvare, og denne er 1-2 år gammel, som du skriver. Jeg hadde seriøst vurdert om det ikke hadde vært bedre å vente til jeg kunne kjøpe en splitter ny en til 600,-.

Ferskvare, hva snakker du om?

 

Den disken er da fult brukbar den! Kjøp den for 200,- men prut og se om du kan få den for 150.

 

Seagate har dessuten 5 års garanti. Og når du sier de er ferskvare, da tror jeg ikke du har helt peiling.

Jeg mener at enhver harddisk crasher før eller siden. Og at en disk som allerede har vært brukt i 1-2 år sannsynligvis vil ryke før en splitter ny disk.

 

En harddisk er vel den mest komplekse elektromekaniske komponenten i en PC, så det er noe av det siste jeg ville ha kjøpt brukt. Men det er mitt syn - andre har sitt.

Min nye samsung 250gb røyk etter 1 uke. Hmmm..... Er vel ikke alltid splitter ny er bra!

Men derimot min 4 år gamle seagate 120gb, fungerer som en klokke.!

Lenke til kommentar
Jeg mener at enhver harddisk crasher før eller siden. Og at en disk som allerede har vært brukt i 1-2 år sannsynligvis vil ryke før en splitter ny disk.

 

En harddisk er vel den mest komplekse elektromekaniske komponenten i en PC, så det er noe av det siste jeg ville ha kjøpt brukt. Men det er mitt syn - andre har sitt.

Min nye samsung 250gb røyk etter 1 uke. Hmmm..... Er vel ikke alltid splitter ny er bra!

Men derimot min 4 år gamle seagate 120gb, fungerer som en klokke.!

Det var derfor jeg brukte ordet "sannsynligvis". Hvis du har 100 nye disker og 100 som er 4 år gamle, så vil du etter et år sannsynligvis erfare at de gamle diskene har en høyere feilrate enn de nye.

 

(Jeg har forøvrig flere klokker hjemme som ikke fungerer lenger, så det er ikke alltid noen god målestokk.)

 

Men denne ny/brukt-problematikken har aldri forhindret meg fra å kjøpe brukte biler. Jeg er bare litt mer skeptisk når det gjelder brukte disker ...

Lenke til kommentar
Jeg mener at enhver harddisk crasher før eller siden. Og at en disk som allerede har vært brukt i 1-2 år sannsynligvis vil ryke før en splitter ny disk.

 

En harddisk er vel den mest komplekse elektromekaniske komponenten i en PC, så det er noe av det siste jeg ville ha kjøpt brukt. Men det er mitt syn - andre har sitt.

Min nye samsung 250gb røyk etter 1 uke. Hmmm..... Er vel ikke alltid splitter ny er bra!

Men derimot min 4 år gamle seagate 120gb, fungerer som en klokke.!

Det var derfor jeg brukte ordet "sannsynligvis". Hvis du har 100 nye disker og 100 som er 4 år gamle, så vil du etter et år sannsynligvis erfare at de gamle diskene har en høyere feilrate enn de nye.

 

(Jeg har forøvrig flere klokker hjemme som ikke fungerer lenger, så det er ikke alltid noen god målestokk.)

 

Men denne ny/brukt-problematikken har aldri forhindret meg fra å kjøpe brukte biler. Jeg er bare litt mer skeptisk når det gjelder brukte disker ...

 

 

Disker som ikke feiler det første året varer ofte lenge. Mens de diskene som har produksjonsfeil pleier og feile det første året.

 

Og kjøpe en 2 år gammel disk eller en helt ny disk vil jeg faktisk påstå at det sikkert er høyere sannsynlighet for at den nye feiler. Hvis den disken på 2 år har vært i bruk så burde den ha feilet for lenge siden, mens den nye disken kan være en defekt disk etter en mnd. Jeg gidder ikke google på kilde, men tror jeg har rett (hvis det teller :D )

Rett meg hvis jeg tar feil...

 

Seagate har vel 5 års garanti som noen skrev, så diskene er vel tiltenkt og leve så lenge. Vil anta at langt over 50% lever så lenge siden de har en 5 års garanti ordning.

Lenke til kommentar

En f.eks ny Seagate disk har en MTBF, dvs "gjennomsnittlig" tid før feil på 750 000 timer. Det er vel 8 760 timer i et år, så da forstår man egentlig hvor lang levetid en harddisk har i "gjennomsnitt".

 

Nå er det andre forhold som også betyr noe, men når det gjelder "contact start/stop" (som vel er det samme som å slå på/slå av disken fullstendig) er det angitt til 50 000 ganger, og feilrate (dvs antall disker som ryker f.eks første år, eksklusive produksjonsfeil) er på 0,34 %.

 

Så det er nok langt langt over 50 % av disker som har mer enn 5 års levetid. Som mange andre har jeg disker som er 8 - 10 år gamle, og som lever i beste velgående.

 

Så ut fra dette vil en 2 år gammel HD faktisk være relativt trygg å kjøpe.

Lenke til kommentar
En f.eks ny Seagate disk har en MTBF, dvs "gjennomsnittlig" tid før feil på 750 000 timer. Det er vel 8 760 timer i et år, så da forstår man egentlig hvor lang levetid en harddisk har i "gjennomsnitt".

 

Nå er det andre forhold som også betyr noe, men når det gjelder "contact start/stop" (som vel er det samme som å slå på/slå av disken fullstendig) er det angitt til 50 000 ganger, og feilrate (dvs antall disker som ryker f.eks første år, eksklusive produksjonsfeil) er på 0,34 %.

 

Så det er nok langt langt over 50 % av disker som har mer enn 5 års levetid. Som mange andre har jeg disker som er 8 - 10 år gamle, og som lever i beste velgående.

 

Så ut fra dette vil en 2 år gammel HD faktisk være relativt trygg å kjøpe.

 

 

 

bare man passer på å ikke legge OS på en HDD man er usikker på så går det fint mn ellr skal det gå greit med BKUP hvis du tar det jevnlig

Lenke til kommentar
bare man passer på å ikke legge OS på en HDD man er usikker på så går det fint mn ellr skal det gå greit med BKUP hvis du tar det jevnlig

 

OS-et er nå det jeg er minst redd for. Har man satt opp systemet rett og lager image med jevne mellomrom så er det kurant å få på plass det. Det er dokumenter osv som er viktig å ha på det mest holdbare mediumet (samt backup). Personlig lagrer jeg hver epostfilene eller noe annet av virkelig betydning på OS-disken.

 

Så har jeg en disk som jeg er usikker på, vil jeg helst ha OS-et på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...