Gå til innhold

Finne kortnummer på Visa Electron?


axelpaxel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke du får brukt Visa Electron på nettet, hvis det er det du tenker på...

 

EDIT: Det er vel en ganske feilplasert tråd?

Jo, det er myte mulig, men jeg fant ikke noe annet sted som passet. Er litt ny med forum osv., beklager.

søk er et fint dyr..

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=892418

 

link edit

 

å, sorry.. har søkt litt på nettet, trodde ikke det var noe å finne om dette her. Skal huske det til nesten gang. Men takk for raskt svar!

Endret av axelpaxel
Lenke til kommentar

På følgebrevet som var med kortet ditt så var det sannsynligvis med et lite grønt papirkort med telefonnummer til sperretjenesten, samt kortnummeret.

 

VISA Electron har kortnummer på samme måte som alle andre kort fra VISA har det. Det er bare ikke preget inn i forsiden. Dette kommer blandt annet av at i gamle dager (og til dels nå idag) så brukte man "strykejern" når man skulle betale med slike kort. Altså, at det ble tatt et avtrykk av kortet som deretter ble sendt for autorisasjon mot VISA, slik at betalingsmottaker kunne få pengene sine uten å måtte ha en terminal. Siden et Electron-kort kun skal fungere når det er online-dekningskontroll tilgjengelig, så utstyrte man ikke Electron-kort med dette kortnummeret siden det ikke var behov for det.

 

Dette er relativt utdatert i dag, men det finnes fortsatt slike "strykejern" rundt omkring i verden, så det er nok derfor man har beholdt systemet slik det er. Kortnummeret skal det derimot ikke være noe som taler mot å bruke på nett etc. men det er nok fortsatt en del feil/mangelfull/utdatert kunnskap rundtomkring i en del banker. Flere og flere Electron-kort kommer nå med kortnummeret printet på forsiden, men ikke preget inn.

 

Hvis du ikke har beholdt følgebrevet som kom med kortet ditt, så tar du bare kontakt med banken din og håper at du får pratet med en som har god kunnskap på området, så skal du ikke se bort ifra at de skaffer deg den informasjonen du behøver. Kortet skal tross alt ikke være mulig å bruke om det ikke er noen dekningskontroll, uavhenging om du bruker det i terminal eller på internett.

 

Det er dog verdt å merke seg at det er opp til hver enkelt bank om de ønsker å sperre sine Electron-kort for bruk på internett spesifikt, så det er ikke sikkert at du vil få brukt det uansett om du har kortnummeret eller ikke.

Endret av Wlffrsether
Lenke til kommentar
Kortnummeret får du bare i Nordeabanker. Jeg ble medlem der for noen uker siden bare pga. det. :)

 

Off topic: Hvor tror noen at man blir "medlem" av banker? Som om det er en klubb eller organisasjon elns.

 

Man blir kunde av en bank, og medlem i Penny-klubben.

 

Sånn, der har jeg sagt det. :new_woot:

Lenke til kommentar

javel.. enten noen gjort noe feil, eller så har du hatt gode kontakter.

 

Jeg antar du mener et Visa Classic debetkort og ikke kreditt, det finnes også et produkt kalt visa classic som er et rent kredittkort.

 

Et Visa debet kort kan ikke utstedes til mindreåring fordi det ikke er nødvending å forta dekningskotroll i kjøpsøyeblikket, det er dermed fysisk mulig å overdra kortet og dermed opparbeide deg gjeld, noe du ikke har anledning til som mindreårig.

Lenke til kommentar
Jeg har VISA Classic kreditt kort og det er ikke akkurat et problem å komme seg unda ''18 års grensen''

 

Da snakker du om dokumentforfalskning, gitt at du noe sted har oppgitt feilaktig opplysninger, unlatt å opplyse om noe med den hensikt å feilaktig erverve deg kortet, at du har klart å lure en kredittutsteder er jo tross alt ikke tilsvarende med at det er et produkt tilgjengelig for deg(eller personer under myndighetsalder for den saks skyld), hvis kredittutsdereren mot formodning ikke har et kontrollsystem for kundens alder vil jeg finne det ganske skremmende.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19270422-003.html

 

Vergemålsloven

 

§ 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.

 

Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år.

 

Endret ved lover 7 feb 1969 nr. 6, 8 juni 1979 nr. 38.

 

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Lenke til kommentar
Jeg har VISA Classic kreditt kort og det er ikke akkurat et problem å komme seg unda ''18 års grensen''

 

Da snakker du om dokumentforfalskning, gitt at du noe sted har oppgitt feilaktig opplysninger, unlatt å opplyse om noe med den hensikt å feilaktig erverve deg kortet, at du har klart å lure en kredittutsteder er jo tross alt ikke tilsvarende med at det er et produkt tilgjengelig for deg(eller personer under myndighetsalder for den saks skyld), hvis kredittutsdereren mot formodning ikke har et kontrollsystem for kundens alder vil jeg finne det ganske skremmende.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19270422-003.html

 

Vergemålsloven

 

§ 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.

 

Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år.

 

Endret ved lover 7 feb 1969 nr. 6, 8 juni 1979 nr. 38.

 

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

*kremt*

 

Før du beskylder noen for ulovligheter, har du undersøkt hva familiekort innebærer?

 

Eller det kan jo også hende at foreldrene har gitt vedkommende et kort i hånda for alt det du vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...