Gå til innhold

***LØST VI FIKK NY PC ***OPPDATERING! Elkjøp/infocare skal ha 700 kr TIL for 2. rep på kun 3 måneder, nå kommet til 3 reperasjon.


Anbefalte innlegg

Vi fikk ny pc av elkjøp! Les siste posten min!!

 

OPPDATERING: Pc igjen ødelagt.. blir det en tredje reperasjon?? Se siste innlegg.

 

Nå skal jeg fortelle en liten historie om lillbroren min som kjøpte seg en bærbar pc i mars 2007.

Denne er av typen HP DV9038. PC-en har fungert bra, helt til november 2007, da den begynte å slå seg av for så å ikke ville slå seg på igjen.

 

Har en del erfaring med pc hw så fant ut at man kunne prøve litt enkel feilsøking uten å bryte garantien.

Først brukte man lommelykt for å se på viftene om de er fulle av støv o.l. Ikke store støvmengder direkte på viftene fra det vi kunne se.

Vi fikk så til å slå på PC-en igjen etter at den hadde stått av, men den kom ikke lengre en loading skjermen til windows. Da gikk vi ut på verandaen og stod der i ett par minutter. Da kunne vi slå på PC-en igjen, og den fungerte som normalt. Noen som passet bra, da vi kunne ta backup av viktige skoledokumenter.

PC-en ble så levert inn på elkjøp, som så sendte den videre til verkstedet som de benytter.

 

Han fikk låne en pc av elkjøp noen dager etter at den var sendt inn, noe som var bra av elkjøp, da han MÅ ha denne på skolen.

 

Etter 2-3 uker fikk de en telefon fra elkjøp som fortalte at PC-en var kommet tilbake fra reperasjon. Grunnen til overopphetingen var at kjøleribber o.l. var fulle av støv. Greit nok, gikk ikke helt god for denne, da jeg vet at han tar godt vare på tingene sine. Samt at jeg synes at en bærbar pc bør tåle en del støv før at den tar kvelden. PC-en hadde også bare vært i bruk i 7 måneder, og vi kunne ikke se særlig med støv i viftene og rillene.

Uansett så gikk foreldrene mine med på å betale dette siden det var vanskelig å bevise at den var bra behandlet.

 

Det gikk 1-2 dager før PC-en igjen begynte å slå seg av, av samme grunn. PC-en ble sendt inn igjen 11. desember, og han fikk i dag melding om at han kan hente PC-en, og det blir igjen 700 kr å betale.

 

Spørsmålet er da, skal han betale for reperasjon begge gangene? Kanskje han bør betale for denne reperasjonen, men da skulle han aldri ha betalt for den første reperasjonen siden påstanden om misbruk(full av støv) mest sannsynlig var feilaktig. Hadde støvet vært problemet så skulle PC-en ha fungert etter å ha blitt åpnet og renset av teknikerene?

 

I morge vil de dra inn for å høre begrunnelsen, og jeg er mildt sagt meget spent hva de sier. Har egentlig lyst til å dra inn selv, for å selv prate med dem.

 

Noen som har full kontroll over lovene her? Er det etter 3 reperasjon at man kan be om nytt produkt?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde hjelp i forkant av dette av en hjelpsom kar som jobber for en annen elkjøp butikk. Og fikk en del tips, blant annet ett dokument med henvisning til lover osv osv. Men det virker nesten som om at selgerene ser at de prater med folk uten peiling, altså foreldrene mine, så prøver de seg. De har veldig lite peiling på pc, så de tar det som selgerene sier som god fisk, og de var ikke interessert i å krangle mere med dem.

 

Men skjønner ikke hvordan de tør å be om 700 kr til, nå som de selv beviste at støvet ikke var problemet. Blir jo som å sette bilen på verksted fordi den ikke går fremover. Så fikser de girkassen, og du betaler x kr. Setter deg i bilen, men den vil ikke starte. Så fikser de motoren, men trekker ikke fra den første unødvendige reperasjonen før du må betale for motorreperasjonen.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Noen som har full kontroll over lovene her? Er det etter 3 reperasjon at man kan be om nytt produkt?

 

Man kan heve kjøpet ved 3 gang samme feil på et produkt ja. Men det må ha vært feil som dekkes av garantien. Betalbare servicer er servicer som autoriserte teknikere mener ikke dekkes av garantien, som f.eks feil som skyldes dårlig vedlikehold av pcer.

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar

bare så det er sagt så har jeg særdeles liten tro på at en laptop skal være så tett av støv etter 7 måneders bruk...

høres mildt sagt overdrevent ut. jobber på en skole med over 800 bærbare PC-er og ikke en av de har hatt det problemet over de 2 årene jeg har jobbet der. kontakt infocare og be om rapporter over begge reparasjoner, andre gangs feil høres da mer ut som en følgefeil, da fjerning av støv ikke har løst problemet.

 

my 2 cents...

Lenke til kommentar

Lær deg lovene, hvis du sender inn maskinen på service og de ikke ringer deg for å si hvor mye det koster kan de ikke kreve å ta betalt, står i kjøpsloven hvis jeg ikke husker feil lov.

 

Har jobbet på service og da måtte jeg ringe kunden hver gang for å si hvor mye reparasjon ville koste (feks virus og slikt) og hvis kunden ikke blir informert har ikke bedriften lov til å kreve betaling.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke noe at infocare bruker 1 - 4 mnd'er på alt av utstyr fortida heller..

Har hat tilfeller der PCer er sendt inn, vært der ca 1mnd, så ringer vi og spør hvza som skjer med den..Nei den venter på deler.. så ringer vi neste mnd. da har den stått i 4 uker til uten at reparasjon er blitt starta, enda delene kom inn rett etter vi ringte sist.

Hadde også en LCD tv inne i 3mnd og 11 dager, denne tven ble returnert innen 7 dager til infocare, dermed DOA.. men neida..over 3mnd skulle det gå før de fikk delen de venta på.. Saken var jo at kunde skule fått ny tv med en gang.. Hvis du kan, velg systec for rep. av pc. Dette gjelder i hvertfall pcer fra FSC, siden de bruker både infocare og systec...

Lenke til kommentar

prøv å gå til telehuset hvis du har en i hjembyen din, personlig soler jeg ikke på elkjøp.

jeg kjøpte en telefon på elkjøp og skjermen min gikk og jeg dro til elkjøp og forklarte meg, han skrev da på raporten at skjermen var knust av ukjente årsaker og jeg ventet i 3 uker og fikk en regning med forklaring at skjermen var utsatt får feilbruk av meg, noe som jeg og han som sendte den in på reprasjon ikke skrev på raporten.

elkjøp er elkjøp :thumbdown:

Lenke til kommentar

En skole er nok mindre støvete enn et ditt typiske "gutterom". Har man maskinen i fanget, på dyna o.l. blir den fort støvete invendig. Har man husdyr og/eller røyker er det enda lettere.

 

Uansett: I returbetingelsene står det nok at man må betale for reparasjoner som ikke omfattes av garanti/reklamasjonsretten. Det er ikke dermed sagt at man bare kan kreve penger for dette. Her kommer blant annet håndtverkerloven inn. Du har krav på et prisoverslag. Igjen kan verkstedet kreve penger for dette, men da må du akseptere dette på forhånd.

FKL sier kun noe om betaling av forundersøkelse; man kan ikke kreve penger for å undersøke om en vare dekkes av garanti/reklamasjon, uten at dette er samtykket på forhånd. (link)

 

Uansett er det dårlig av IC og ikke ringe for å gi deg et prisoverslag.

Lenke til kommentar
En skole er nok mindre støvete enn et ditt typiske "gutterom". Har man maskinen i fanget, på dyna o.l. blir den fort støvete invendig. Har man husdyr og/eller røyker er det enda lettere.

 

skolen kanskje ja, men dette er elev maskiner som dra's med overalt :p

 

80% av det som kommer inn er pebcak eller mishandling,

tror ikke det er en eneste maskin som er kommet inn med støv/varmeproblemer de siste 3 årene...

Lenke til kommentar
Dessuten er støv noe som HELT klart påvirker maskiner. Har jobbet som servicetekniker på laptops, og jeg har hat nok maskiner med tykke filtmatter over ribbene.

 

Trykkluft på boks er løsningen :)

 

Hvordan går man fram for å bruke trykkluften på en bærbar? Vil man da ikke bare blåse støvet inn i maskinen? Åpner man den, går jo garantien.

Lenke til kommentar
Hvordan går man fram for å bruke trykkluften på en bærbar? Vil man da ikke bare blåse støvet inn i maskinen? Åpner man den, går jo garantien.

Etter hva jeg har fått vite fra Dell om deres bærbare kan man åpne den uten å miste garantien. dvs ta ut tastaturet, da får man tilgang til å renske pc-en for støv innvendig. Men det er når folk begynner å bytte innmaten selv dell begynner å bli litt strenge.

Bytter du tastatur, ram eller harddisk, så beholdes garantien, men skal du f. eks bytte LCD panel og gjør det selv, da mister du garantien.

 

Men dette er det vel stor forskjell på fra merke til merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...