maanemann Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Det er PvE byene. BK er ikke instanced og alle 9 keepene er åpne, at alle kan se dem etc. Ang lagg= Fog Of War.[klipp]. OK. Men hvordan vil man da håndtere cap på antall?
Christeven Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Det er PvE byene. BK er ikke instanced og alle 9 keepene er åpne, at alle kan se dem etc. Ang lagg= Fog Of War.[klipp]. OK. Men hvordan vil man da håndtere cap på antall? er det noe cap da? tror ikke det faktisk.
Vipera Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Vil vel være umulig å ha et cap når BK ikke er en instance
oophus_3do Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Godt og godt. (?) Ihvertfall gagner dette de beste på kort sikt. Lite motstand, komme lett til godene. Om normale spillere, casuals og noobs liker å bli wipet lett gjenstår å se. Tross alt de som utgjør 90% av kundemassene. Forsvinner disse 90 kan spillet ebbe ut. Ja, de beste vil nok levle kjapt for å være førstemann til mølla når det gjelder Battle Keeps. Men det vil ikke skje med det første ettersom man er avhengig av å eie et Player City først for resurser. Et kappløp vil det nok være for Player City byggingen i starten også, er man først ute så vil man ende med at "casuals" uten guilds vil handle og bruke guild byen din som handelssted = Cash for guilden. Man er naiv om man trur at man ikke vil bli ganket, wipet osv osv i The Border Kingdoms. Den sonen handler kun om makt, kontroll osv osv. Og guilds vil gjøre hva de kan for å forhindre andre til makta. Ergo, man vil bli drept, jaktet ned osv hvis man kommer inn der aleine. Skal du inn i the Border Kingdsom så drar du ikke aleine for å si det slik. Da legger du deg selv på et sølvfat. Så ja, den sonen er ikke laget for "casuals" og soloere. Det kan jeg si allerede nå, uansett, jeg har selv planer om å prøve meg litt solo der inne bare for å se hvordan jeg kan klare meg, man lærer av å feile og det har tenkt å utnytte. Klarer man å unngå bråk som solo spiller i en slik sone, så vil man hvertfall gjøre det bra med andre kamerater seinere når det virkelig gjelder. Såvidt jeg husker har dev'ene tidligere sagt at det skal være instansert og ca 3 Keep i hver instanse. De har jo også slitt med mange spillere i samme siege samtidig av hensyn til tekniske årsaker. Så ville overaske meg om alle kan entre samme område. Da får du vise meg den quoten din hvor de sier at det vil være instansiert, for den finner du ikke. Det vil være 3 SONER av The Border Kingdoms. Ikke 3 instancer. De 3 sonene vil knyttes til de 3 forskjellige landene vi har ved lansering. Cimmeria, Aquilonia og Stygia. Og disse sonene vil ikke "fordobles" eller forandres på noen måte. Det er KUN 3 soner, med plass til KUN 3 Keeps i hver sone, hvor vi da ender opp med KUN 9 plasser for Keeps. Siste rapport på det er at de har testet 200-300 personer ved samme plass med et greit resultat. Nå vet jeg ikke hva du mener med "mange" men for meg så er 200-300 personer mange. Men da forusetter du at alle guildene på server vil ha epic pvp gear fra dag 1. Når de første treffer lvl80 vil nesten ingen guild ha fullt epic pvp gear. Så den første perioden vil man kunne oppleve av store guild godt organiserte guild kan sikre seg et Keep. Nei, jeg forutser at highend guilder vil være der fra starten av. Man vil ikke se "casual" guilds komme først til the Border Kingdoms. Så jeg har nok rett i det jeg sier. Det koster endel å sette opp et Keep, og dette må man få fra sin Player City. Poenget mitt er bare at alle bør få kul gameplay og noe igjen for spilletiden sin. Det trenger ikke nødvendigvis å være et Keep (ihvertfall ikke på sikt). De bør ikke bli griefet, ganket konstant (ja vet at det finnes bounty, men tenker GvG nå), hvem orker vel et slikt gameplay? De må kunne føle mestring på sitt nivå og ikke bli mismodige. Heldigvis vil mercenary systemet hjelpe på dette tror jeg for endel. Ja, og det er akkurat det FunCom prøver på å gjøre. De har objektiver som casuals kan få sloss over, er ikke det nok så får de folka som er inne i casual guildene bruker Mercenary systemet for å oppleve et ordentlig highend siege engang i blandt. Uansett, det å eie et Fort eller en Nod vil nok gi deg ganske mye som en casual guild. Det ligger endel penger i det. Når det gjelder GvG, så klart vil man bli ganket. Er man havnet i krig mot en guild så må man da sannlig regne med at man vil bli jaktet ned. Det samme vil vell dere gjøre mot dem? Ganking er jo en måte for å fjerne ressursene til fienden, så det å bli ganket må man regne med. Griefing er noe helt annet, og folk har jo startet med å bruke det ordet til alt mulig rart nå, så før jeg svarer mot det så får du definere hva du legger i ordet "Griefing". For meg er Siege og WorldPvP to forskjellige ting. WorldPvP er åpne sletter, med symbolske objectives hvor folk stort sett kommer for å få "hk". Mulig det er pga at jeg kun har erfaring fra WoW på dette, men dett er ganske kjip gameplay fordi det alltid blir et gigantisk kaotisk zerg, som premierer caster klassene voldsomt. Selv er jeg alltid melee eller ranged missile, og da er en slik setting håpløs. Siege er derimot objectbased. Hvor det å ta/holde objektene har alt å si. Det å downe folk er egentlig sekundær/en bieffekt av å holde folk unna objektene. Objekter sprer folk ut og gir en skiftende spenning og ikke bare en DM følelse. Siege systemet i Age of Conan vil være i World PvP form. Det er PvP uten restriksjoner rett og slett. World PvP gjelder for det meste om å eie områder. Er man ute og gjør PvE og man møter motstand, så sloss man for å kunne gjøre PvE i fred. Nærmer du deg et resource sted med gull f.eks. og det kommer en som har sett det samme, så sloss man for guldet. Siege i Age of Conan handler om det samme. Rikdom. Eiendeler. Herredømme. Alt vil jo ikke være åpent i Siege. Det vil jo mest sannsynlig bli en cap på hvor mange som kan delta, og sikkert endel andre ting etterhvert. Nei, det finnes ingen regler for hvor mange som kan delta, hvor mange lag som kan sloss mot hverandre osv osv. Som sakt, det er ikke en instance. Det er åpent for alle. Et FFA spill som jeg har sakt X ganger. God World PvP er tydeligvis vanskelig å få til. Er vel bare DAoC, EVE og (Shadowbane?) som har fått til dette...(?) Blir spennende å se hvordan Warhammer lykkes her. Du har rett, spill som ikke har noe en kan vinne eller tape i PvP klarer ikke å gjøre det morsomt, det blir rett og slett meningsløst. World of Warcraft er et godt eksempel. I Age of Conan så vil man miste ting i PvP, og det vil gjøre det hele så mye mer interessangt, spennende. Har man tapt en kamp, så har man faktisk tapt. Man løper ikke tilbake som hodesløse kyllinger for å få revenge, for mest sannynlig så vil man tape enda mer på å gjøre det. Dermed så vil vinneren av PvP kampen kunne være en ordentlig vinner, ikke en taper som man er i spill uten R&C. I spill uten R&C (WoW) så ender man opp med at Vinneren blir angrepet over og over fordi taperen ikke gir seg. Hva skjer? Jo begge blir tapere, vinneren sløser bort tid som han egentlig hadde lyst til å bruke på questing, og må tilslutt gi seg fordi taperen har mer tid til å spille en den egentlige vinneren, det eller han er nødt til å gi fra seg området som han egentlig har rett til pga han vant til taperen fordi han må flytte på seg. Han vil helst bruke tiden på questing istedet for å slå ned en dum "Rubberband" PvP'er om og om igjen.. Det var ikke meningen at ordet jobb skulle taes for bokstavelig. Bare en folkelig måte å si at man har slitt lenge med å få tak i noe. Hele poenget var at du nevnte det å få tak i gear at det var en jobb. Såvidt jeg vet så handler stort sett alle MMOs om å få tak i gear. Så hvordan det å crafte, raide, gjøre PvP for gear kan kalles en jobb blir litt feil for meg. Feilen er vell det at du ser for deg måten WoW gjør det på, det at det å få tak i gear tar 1000 timer og item loot. Så der er jeg enig. Spill der det tar måneder og år for å få tak i gear passer ikke for item loot, men det er der jeg trur AoC kommer bedre ut enn World of Warcraft. Jeg håper det er mer fokus på craftinga slik at item loot bare vil gjøre økonomien bedre i spillet, samt fokuset på gear grindinga vil stoppe. Og på den måten kan spillutviklerne fokusere på andre ting i en expansion enn mere levler, mere gear, mere stats osv osv, og heller lage spennendes ting, mere content rett og slett, ikke påbygging av det samme contentet vi har fra før. Jepp det er det som er så utrolig kult på papiret i AoC. Håper de tar høyde for nye tier etterhvert også slik at crafting vil ha noe å spillet lenge etter launch også. Tingen er: Uten item loot så ser jeg ingen grunn til at crafting vil bety mer enn det gjør i World of Warcraft f.eks. Hva sker? Jo man får en person til å crafte x våpen, og denne har man helt til neste expansion hvor man trenger neste tier av x våpen. Med item loot så trenger man x våpen trutt og ofte. Så handlene mellom kunde og crafter vil skje så mye hyppigere enn det vil gøre ellers. På den måten vil prisene senkes, og det vil være overflod av behov for craftere i spillet. Eksempel igjen:Ta en person somer vedlig god i Arena. Han vinner faktisk sesong1. Si en sesong varer 6 måneder. Mens denne personen har brukt mye tid på å komme til tops på rankingen har de andre PvP'erne drevet Siege og skaffet seg bra siege gear. For de første vil disse ha en fordel mot denne personen i sesong2, og vil denne personen da gjøre Arena i sesong 2 når han ikke har fått bedre gear, kun symbolsk på 6mnd? Ja jeg er enig at tid brukt i hva som helst burde gi like bra gear. x timer i crafting, PvP, PvE burde gi samme tier i hver sitt "område". Men tingen er at i Arena PvP så mister man ingen ting. Hadde man mistet Blood Money, XP og alt det greiene der som man mister i World PvP så hadde vi jo vært på samme grunnlag. Men slik som det er nå (vi vet ikke sikkert hvordan det vil være i Arena PvP, men noen hint om at man vil miste noe er ikke kommet) vil selv den dårligste i Arena PvP få like bra gear som den beste i World PvP. Eneste forskjellen er at det nok vil ta litt lengre tid for den dårligste Arena PvP fyren. Uansett, etter en stund, så vil man se at unger uten jobb/skole vil løpe rundt med det beste gearet kun fordi de har tid til å skaffe det. Mens de som får gear igjennom World PvP må slite for å få det, nettopp pga man mister penger og XP på veien opp. Hva skjer så? Jo folk finner ut at den raskeste og sikreste veien til X gear, er igjennom Arena PVP og det vil bety døden for World PvP stort sett. Konklusjon: Er det XP+ loss for døden ute i verdenen så må det være XP+ loss for Arena PvP også. På den måten blir det hvertfall ballansert riktig, og man vil se at Arena PvP vil være like poppulært som World PvP.
Vipera Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Som sakt The Border Kingdoms ligger i en åpen sone. Det er ikke en instance, så dermed er det umulig med noen form for rating system.Og godt er det! Godt og godt. (?) Ihvertfall gagner dette de beste på kort sikt. Lite motstand, komme lett til godene. Om normale spillere, casuals og noobs liker å bli wipet lett gjenstår å se. Tross alt de som utgjør 90% av kundemassene. Forsvinner disse 90 kan spillet ebbe ut. Ser ikke helt problemet, BK er jo end game, 90% av spillerne i wow opplevde jo heller aldri naxramas(før BC, spiller ikke wow lenger så vet ikke hva den beste instancen er nå) men det hindret dem jo aldri i å spille spillet. Endret 8. februar 2008 av _Viper_
Kultom Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 "Item loot" - Du mener vel Decay? som i at våpnene tilslutt blir slitt ut og man vil trenge nye.
Christeven Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 "Item loot" - Du mener vel Decay? som i at våpnene tilslutt blir slitt ut og man vil trenge nye. nei. han mener Item loot: at man kan loote crafted gear fra folk man dreper i pvp. Dette er ikke bestemet enda, mest sannsynlig ikke ved release i det minste.
oophus_3do Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 "Item loot" - Du mener vel Decay? som i at våpnene tilslutt blir slitt ut og man vil trenge nye. Vell, det er noe av det samme. Item decay fungere på samme måte som item loot, begge fjerner items fra verdenen, eneste forskjellen er at item loot krydrer tilværelsen litt mer enn item decay. Begge to gjør jo slik at spillet er avhengig av et godt crafting system. Det beste hadde nok vært om spillet hadde begge deler, men item decay blir det jo ikke, det er bekreftet.
maanemann Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 (endret) La meg først takke o(O)phus for nok et godt og positivt svar. Bra jobba, selv om vi er uenig på noe Et kappløp vil det nok være for Player City byggingen i starten også, er man først ute så vil man ende med at "casuals" uten guilds vil handle og bruke guild byen din som handelssted = Cash for guilden. Er jo utrolig kult da hvs det er sånn. [klipp] Så ja, den sonen er ikke laget for "casuals" og soloere.Det kan jeg si allerede nå, uansett, jeg har selv planer om å prøve meg litt solo der inne [klipp] I "Oslo 2" eventet nevner Gaute G. at det vil være mekanismer som hindrer chain-ganking av lvl5. Mulig dette gjelder bare low-levels og utenfor BK. Men er vel et eller annet som kan gjøre at man kan komme seg ut igjen uten å måtte log av å vente til midt på natta når fienden har lagt seg for å komme ut igjen...(?) Da får du vise meg den quoten din hvor de sier at det vil være instansiert, for den finner du ikke. Det vil være 3 SONER av The Border Kingdoms. Ikke 3 instancer. De 3 sonene vil knyttes til de 3 forskjellige landene vi har ved lansering. Cimmeria, Aquilonia og Stygia. Og disse sonene vil ikke "fordobles" eller forandres på noen måte. Det er KUN 3 soner, med plass til KUN 3 Keeps i hver sone, hvor vi da ender opp med KUN 9 plasser for Keeps. Ser ikke helt bort ifra at jeg har sausa PvE City og soner der ja. Min feil samtidg kommer zerge frykten lett tilbake hvis absolutt alle er i samme zone. Se bare på hvor vanskelig dette er å unngå i AV med 80 spillere. Men la oss ikke gå ned den gata igjen hehe. Ang. 200-300 Jepp 200-300 er absolutt mange. Likefullt er du enig i at de har snakket om cap ved Siege? Mulig jeg må finne tilbake til dette da. Mener Athelan sa sette i et Internetradio intervju for mmo-communityet. Edit: Hørte igjennom Grenade/Überguild intervjuet på nytt nå, og der bekrefter Jason Stone det motsatte av hva jeg hørte førstegangen hehe. http://www.uberguilds.org/radio/grenade/interview102807 (mellom minutt 36 og 37). Så nei overhode ingen Siege cap. Må si jeg ser med skrekkblandet fryd frem imot hvordan dette vil funke. Hele poenget var at du nevnte det å få tak i gear at det var en jobb.Såvidt jeg vet så handler stort sett alle MMOs om å få tak i gear. Så hvordan det å crafte, raide, gjøre PvP for gear kan kalles en jobb blir litt feil for meg. Som sagt var dette bare ne folkelig måte å si det på, som man f,eks ser etter at folk har vunnet idrettskamper som håndball og ishockey. F.eks lag X klarte jobben, når de har vunnet en sliteseier over noen. Dette selvom laget ikke er profersjonelt. Burde antakelig satt det i anførselstegn. Det er selvsagt ikke en jobb. [klipp]Warcraft. Jeg håper det er mer fokus på craftinga slik at item loot bare vil gjøre økonomien bedre i spillet, samt fokuset på gear grindinga vil stoppe. [klipp]. Du nevner craftinga endel i postene, og jeg håper også alt du skriver. Så ening i det. Men jeg ser det også slik: Et av hovedproblemet med craftinga i WoW er at det er veldig ego-sentrert. Ta for eksempel X11 Som var en veldig bra craftet epic hodeplagg når det kom (overgangen season1/2 såvidt jeg husker). Denne var "Bind on Crafted", eller hva man skal kalle det. Altså når den er laget kan man ikke ta den ut av inventorien og selge den etc. Hvem orker vel da den kjipe mats grindinga med deg når det kun er du som får den og hva gangner det guildet når kun du får den. AoC's crafting bringer crafting av siege engines og bygninger. Såvidt jeg vet er dette unikt (hvis ikke DAoC har det da ). da blir crafte systemet noe alle kan ha glede av. At jeg faktisk bygger en siege engine gangner alle. Og det du skriver om at man hvis man er item-lootet, kan gå til smeden og få nytt gear. Det gjør craftesystemet så mye mer meningsfylt. Jepp det er det som er så utrolig kult på papiret i AoC. Håper de tar høyde for nye tier etterhvert også slik at crafting vil ha noe å spillet lenge etter launch også. Tingen er: Uten item loot så ser jeg ingen grunn til at crafting vil bety mer enn det gjør i World of Warcraft f.eks. Hva sker? Jo man får en person til å crafte x våpen, og denne har man helt til neste expansion hvor man trenger neste tier av x våpen. My point exactly! Bare mer detaljert skrevet. Det er jo det som har gjort f.eks leatherworking absolete for flere år siden i WoW. For hver nye instance som kommer (iform av patch eller expansion) bli crafting stadig mer utdatert siden det kommer nye tier med loot. Men tingen er at i Arena PvP så mister man ingen ting.Hadde man mistet Blood Money, XP og alt det greiene der som man mister i World PvP så hadde vi jo vært på samme grunnlag. Hmmm ja det blir et problem. :\ Godt og godt. (?) Ihvertfall gagner dette de beste på kort sikt. Lite motstand, komme lett til godene. Om normale spillere, casuals og noobs liker å bli wipet lett gjenstår å se. Tross alt de som utgjør 90% av kundemassene. Forsvinner disse 90 kan spillet ebbe ut. Ser ikke helt problemet, BK er jo end game, 90% av spillerne i wow opplevde jo heller aldri naxramas(før BC, spiller ikke wow lenger så vet ikke hva den beste instancen er nå) men det hindret dem jo aldri i å spille spillet. Ja det er en helt riktig observasjon at den store majoriten av spillere ikke så de høyeste instansene, og det har ihvertfall ikke blitt noe bedre i BC. Har en følelse at folk er enda mer på etterskudd nå. Jeg raider ikke selv så folk må gjerne korrigere meg her, men tipper at et gjennomsnittlig raide guild ligger 2-3 instancer etter topp instansene nå. Vil mest sannsynlig når neste expansion kommer være det samme (for det kommer enda fler instancer før neste expansion). Altså vil disse "90%" (store klyper salt) aldri se de 3-4 siste BC instancene for hvorfor skal de gjøre det når levelcap'en settes opp til 80 og 70 gear blir dårlig. Så kan man godt dra igang en diskusjon å spørre er det god investering? Lage masse fancy content som bare super hardcore vil se, mens resten av serveren "spiser tørt brød". med "tørt brød" mener mener jeg farme de gamle battlegroundsene, gamle karazan, de gamle 5man instancene som de har gjort det siste året++. Er liksom noe rart når folk er igang med alt nr 7. etc. også. Selvom jeg ikke vitenskapelig kan si at folk slutter, er det ganske åpenbart. Selv jeg sluttet jeg 13mnd før BC. Så ja folk sluttet. Ja, noen noe bytter sikkert server etc. Men masse folk er borte, og serveren har blitt veldig slapp. Min påstand er at når Blizzard sier de vokser så er ikke dette fordi ingen slutter. Nye markeder, prising, kampansjer etc. gjør dette. samtidig fryses jo abonnementet til de som slutter, så de telles fortsatt. Endret 8. februar 2008 av maanemann
oophus_3do Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 La meg først takke o(O)phus for nok et godt og positivt svar. Bra jobba, selv om vi er uenig på noe Ikkenoe problem. Morro med litt diskusjon. I "Oslo 2" eventet nevner Gaute G. at det vil være mekanismer som hindrer chain-ganking av lvl5. Mulig dette gjelder bare low-levels og utenfor BK. Men er vel et eller annet som kan gjøre at man kan komme seg ut igjen uten å måtte log av å vente til midt på natta når fienden har lagt seg for å komme ut igjen...(?) Ja det vil ikke være mulig å ganke andre på samme måte som man kan i andre spill. Såkallt Corpse Camping, eller chaing-ganking som du kaller det. Grunnen er at man kan selv velge hvor man vil spawne i en sone. Sonene vil ha flere spawneplasser slik at hvis du dør ved X plass, så vil du helst spawne langt unda gankerne, og du kan dette ved å spawne på Z plass istedenfor. En annnenting, jeg trur ikke man vil kunne PvP'e før man er level 20, ettersom det er da alle er ute fra "newbie" sonen Tortage, eller Barrachan Isles. Uansett, nå snakket vi jo om Ganking i The Border Kingdoms, og det kan man nok ikke unngå. Chain-ganking ja, men vanlig ganking? Nei. Ser ikke helt bort ifra at jeg har sausa PvE City og soner der ja. Min feil samtidg kommer zerge frykten lett tilbake hvis absolutt alle er i samme zone. Se bare på hvor vanskelig dette er å unngå i AV med 80 spillere. Men la oss ikke gå ned den gata igjen hehe. Zerg taktikken har eksistert så lenge vi har hatt krig på jorda. Så det er nok ikke til å unngå i et FFA spill. Spørsmålet er kanskje om det vil være mulig å ta en "300"? Uansett, det vil nok være smart å ha venner eller allianser i spillet om man vil nå langt i det, så dette vil jo også luke ut folk som oppfører seg som "WoW" spillere (dere skjønner hva jeg mener;)) som jo er bra. Oppfører man seg som drittunger, så får man ingen venner eller allianser som kan gi deg/dere en hjelpendes hånd når det trengs. Dette kan jo være alt fra litt hjelp til beskyttelse når man quester til det å få hjelp under et Siege. Ang. 200-300Jepp 200-300 er absolutt mange. Likefullt er du enig i at de har snakket om cap ved Siege? Mulig jeg må finne tilbake til dette da. Mener Athelan sa sette i et Internetradio intervju for mmo-communityet. Edit: Hørte igjennom Grenade/Überguild intervjuet på nytt nå, og der bekrefter Jason Stone det motsatte av hva jeg hørte førstegangen hehe. http://www.uberguilds.org/radio/grenade/interview102807 (mellom minutt 36 og 37). Så nei overhode ingen Siege cap. Må si jeg ser med skrekkblandet fryd frem imot hvordan dette vil funke. Trur aldri jeg har hørt Athelan snakke om noen "cap" når det gjelder Sieging. Han har hatt et bilde for hvordan han har tenkt til å lage PvP i spillet og holdt seg til det, stort sett. Du nevner craftinga endel i postene, og jeg håper også alt du skriver. Så ening i det. Men jeg ser det også slik:Et av hovedproblemet med craftinga i WoW er at det er veldig ego-sentrert. Ta for eksempel X11 Som var en veldig bra craftet epic hodeplagg når det kom (overgangen season1/2 såvidt jeg husker). Denne var "Bind on Crafted", eller hva man skal kalle det. Altså når den er laget kan man ikke ta den ut av inventorien og selge den etc. Hvem orker vel da den kjipe mats grindinga med deg når det kun er du som får den og hva gangner det guildet når kun du får den. Hvorfor i allverden tar du opp denne problemstillingen? Den har jo ingenting med Age of Conans crafting system å gjøre. Her er det Blizzard som har driti på leggen og gjorde Crafting til nok et grind. Vil man ha X11 item som i ditt tilfellet så måtte man grinde X profession, og lage X antall av crappy items før man fikk det man ville ha. Etter å ha gjort dette så fikk dem altså til det faktum at man ikke kunne tjene penger på det i tillegg? Kastet man den oppskriften da eller? Her snakker vi dårlig spilldisegn og ingenting annet, og det handler om World of Warcraft, ikke Age of Conan. AoC's crafting bringer crafting av siege engines og bygninger. Såvidt jeg vet er dette unikt (hvis ikke DAoC har det da ). da blir crafte systemet noe alle kan ha glede av. At jeg faktisk bygger en siege engine gangner alle. Og det du skriver om at man hvis man er item-lootet, kan gå til smeden og få nytt gear. Det gjør craftesystemet så mye mer meningsfylt. Akkurat, item loot vil gi crafterne i spillet en masse å gjøre. Det er jo det som har gjort f.eks leatherworking absolete for flere år siden i WoW. For hver nye instance som kommer (iform av patch eller expansion) bli crafting stadig mer utdatert siden det kommer nye tier med loot. Jepp. Crafting i WoW er en vits. La oss håpe at AoC gjør det bedre. Det er synd at det ikke vil være item decay i spillet, men jeg setter en knapp på item loot. Skjer ikke det, så er jeg redd crafting vil være nyttesløst når det gjelder "weaponsmith, armorsmith" og de folka der. Se for deg livet rundt byene hvis det blir item loot? Det vil faktisk florere av folk som vil handle, bytte og denslags fordi det vil være mye å hente på det. Man vil se folk be crafterne lage flere sett med gear slik at man vil hvertfall vil ha 1 sett i reserve hvis det skulle gå galt en kveld. Det å være en crafter vil faktisk være en "hel dags jobb" Nydelig for de som liker å holde på med slikt. Og på den måten så har Age of Conan plutselig fått 3 forskjellige endgames. PvE's dungeon crawling, PvP's Border Kingdoms og Crafting. Handel mellom byer vil også florere, da en guild kanskje vil kunne lage billige sverd pga de får inn en masser av tre og stål, mens en annen guild har en masse gull fra sine miner. Gull trenger man jo for å opprettholde sine Keeps, mens sverd er jo kjekt å ha endel av, slik at dine medlemmer ikke går tom for slagvåpen hvis det skulle komme en stor hær endag. Og på den måten så kan man kanskje se konvoier mellom disse to byene. Handelsmenn som frakter sitt gods. Kanskje vil det være mulig å bruke Mercenary systemet som en beskyttelse her også? Det har jo vært snakk om quests der man må beskytte en gjeng med handelsmenn, så det må da være mulig å overføre dette til "oss" også. Det hele avhenger jo av at det ikke vil være mulig å sende gull osv igjennom mail, men at man personlig må frakte ting fra x til y. Dette skaper jo også mer World PvP. Hmmm ja det blir et problem. :\ Så vi er enige nå? Rewards for Arena PvP er ikke helt bra? Så kan man godt dra igang en diskusjon å spørre er det god investering? Lage masse fancy content som bare super hardcore vil se, mens resten av serveren "spiser tørt brød". med "tørt brød" mener mener jeg farme de gamle battlegroundsene, gamle karazan, de gamle 5man instancene som de har gjort det siste året++. I Age of Conan vil hvertfall alle kunne se og føle på endgame PvP'en. Enten igjennom egen guild og allianser, eller mellom Mercenary øynene.. Er ikke dette nok så kan man jo også faktisk ta fart og løpe inn i en pågående siege og se hvor lenge man overlever der med 200 mann som slår villt rundt seg..
maanemann Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Spørsmålet er kanskje om det vil være mulig å ta en "300"? OM det går an å ta en 300 vil ihvertfall jeg reise meg opp å klappe sakte før alle en etter en, og til slutt alle, reiser seg og jubler slik som på film. Ihvertfall såfremt dette ikke var pga at en OP klasse gjorde det. Forskjellen fra gamle Hellas og film iforhold til MMO er at det finnes noe som heter aoe. hvis persene hadde kunnet aoe'e spartanerene ville nok den historien gått ned litt annerledes i historiebøkene... :\ Hvorfor i allverden tar du opp denne problemstillingen? Den har jo ingenting med Age of Conans crafting system å gjøre. Her er det Blizzard som har driti på leggen og gjorde Crafting til nok et grind. Vil man ha X11 item som i ditt tilfellet så måtte man grinde X profession, og lage X antall av crappy items før man fikk det man ville ha. Etter å ha gjort dette så fikk dem altså til det faktum at man ikke kunne tjene penger på det i tillegg? Kastet man den oppskriften da eller? Her snakker vi dårlig spilldisegn og ingenting annet, og det handler om World of Warcraft, ikke Age of Conan. Det er ike en problemstilling, jeg ville bare tydeliggjøre og samtidig gi AoC kudos for at de ikke har gjort som i X11 eksempelet, men heller lagd crafting til et felles anliggende. Det neste du skriver viser at du fikk med deg hele poenget. For å svare på spørsmålet så kastet de nok ikke oppskriften (går nok ikke an å kaste en learned oppskrift tror jeg). Men de lagde seg heller dette itemet som var bra en sesong for dem. Men tipper at det var en ganske lang og ensom grind å komme dit. WoW's crafting er veldig; meg, meg, meg. Meg tjene penger, meg få bedre item. hvis andre hjelper meg å ta en boss (som dropper materialet jeg trenger) så er de enten ekstremt snille eller dumme som hjalp meg, fordi de får ingenting igjen for det. Husk også at disse tingene også har meget lav droprate, så vennene mine må farme bossen sammen med meg før jeg tilsutt sitter igjen med "bukta og enden", mens de har en kjip repair-bill. AoC er imotsetning til dette mye mer "oss". Hvis jeg langer et tårn som beskytter Keepet vårt vil faktisk andre i guilde ha noe igjen for å farme mats sammen med meg, for vi ender ikke opp med min greie, men vårt tårn, som hjelper oss til å overleve et angrep etc. Hvis en blacksmith i guildet før meg og jeg vil hjelpe han å skaffe mats til endel sverd han skal lage så gjør jeg det for mange i guildet vil bli bedre til f.eks å angripe et Keep altså ganger det meg indirekte. Det er dette jeg synes er så positivt. Det er synd at det ikke vil være item decay i spillet, men jeg setter en knapp på item loot. Skjer ikke det, så er jeg redd crafting vil være nyttesløst når det gjelder "weaponsmith, armorsmith" og de folka der. Jepp da er jeg redd at de kan falle i min mye omtalte WoW-leatherworking-absolete-felle. Se for deg livet rundt byene hvis det blir item loot?Det vil faktisk florere av folk som vil handle, bytte og denslags fordi det vil være mye å hente på det. Man vil se folk be crafterne lage flere sett med gear slik at man vil hvertfall vil ha 1 sett i reserve hvis det skulle gå galt en kveld. Jepp vile vært veldig bra! Det å være en crafter vil faktisk være en "hel dags jobb" [klipp] Du sa j o b b-ordet! Handel mellom byer vil også florere, da en guild kanskje vil kunne lage billige sverd pga de får inn en masser av tre og stål, mens en annen guild har en masse gull fra sine miner.Gull trenger man jo for å opprettholde sine Keeps, mens sverd er jo kjekt å ha endel av, slik at dine medlemmer ikke går tom for slagvåpen hvis det skulle komme en stor hær endag. Og på den måten så kan man kanskje se konvoier mellom disse to byene. Handelsmenn som frakter sitt gods. Kanskje vil det være mulig å bruke Mercenary systemet som en beskyttelse her også? Det har jo vært snakk om quests der man må beskytte en gjeng med handelsmenn, så det må da være mulig å overføre dette til "oss" også. Det hele avhenger jo av at det ikke vil være mulig å sende gull osv igjennom mail, men at man personlig må frakte ting fra x til y. Dette skaper jo også mer World PvP. Alt dette "musikk" i mine ører. Så vi er enige nå? Rewards for Arena PvP er ikke helt bra? Nei men jeg ser problemet. Grunnen til at gear rewards funker så bra i WoW-Arena, er det er den "høyeste" form for PvP i spillet. I AoC derimot har man noe som står over (Siege), noe alle er enig om at skal stå over. Med det at World-PvP/Siege gjør at du taper noe, og det at du ikke direkte taper noe i Arena (bare mulighet til å kjøpe mer gear), ser jeg problemet slik du forklarte det. Ja, man risikerer at Arena sniker seg forbi Siege som høyeste form for PvP fordi det blir en letter vei til epics. Alle velger minste motstand osv. Alt dette slik du beskrev det. Den prognosen har du rett i. Slik jeg ser det da. Har man 3 muligheter i AoC-Arena-> A: gi folk blått PvP gear og de beste tier1 PvP gear, mens Siege gir tier2,3,4 osv. Hver gang det kommer en ny sesong oppgraderer man til neste tier, mens Siege oppgraderes tilsvarende slik at Siege alltid ligger 1-2 tier foran Arena. da vil de beste Arena folka ha bedre gear enn de dårligste Siege folka. Med denne løsningen ville ddev'ene si at Siege er gull, Arena sølv. Noe jeg tror alle vil akseptere og tjene på. B: Det jeg skreiv i A og la Siege gear ha 0 i stats i Arena, slik at man må gjøre Arena for å være bra i det. C: Dropp Arena og bruk utviklingsressursene på noe annet. Jeg ser dog at løsning A vil ha en hvis "naxxramas-gear-effekt" (du må gjøre noe du ikke har tid/lyst til for å være bra i en annen sjanger) Jeg vil dog ha med Arena som en solid entry i spillet fordi det er veldig bra for casuals.
oophus_3do Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 (endret) OM det går an å ta en 300 vil ihvertfall jeg reise meg opp å klappe sakte før alle en etter en, og til slutt alle, reiser seg og jubler slik som på film. Ihvertfall såfremt dette ikke var pga at en OP klasse gjorde det. Forskjellen fra gamle Hellas og film iforhold til MMO er at det finnes noe som heter aoe. hvis persene hadde kunnet aoe'e spartanerene ville nok den historien gått ned litt annerledes i historiebøkene... :\ Det vil nok være store muligheter for taktikker. Det er et FFA spill, og da er veldig mye lagt til grunn for spillerne selv. Men man skal ikke se bort ifra at folk vil prøve "zerg" taktikken engang i blandt da det faktisk fungerer ganske så bra. Forskjellen er: I andre MMOs uten noen form for dødsstraff så ser man spillere hoppe inn i kampen igjen kun fordi de vil inn og gjøre mest mulig DPS før de dør igjen, dette blir da en "kjip" måte for zerg taktikk. I Age of Conan så vil man som sakt miste ting når man dør i PvP (blodpenger og XP) så man vil nok se at denne måten for zerg taktikk vil forminskes kraftig nettopp pga er nødt til å tenke seg om enda en gang før de gjør som de "pleier". Det er ike en problemstilling, jeg ville bare tydeliggjøre og samtidig gi AoC kudos for at de ikke har gjort som i X11 eksempelet, men heller lagd crafting til et felles anliggende. Det neste du skriver viser at du fikk med deg hele poenget. Noen ting du skriver syns jeg kan være lett missforstått. AoC er imotsetning til dette mye mer "oss". Hvis jeg langer et tårn som beskytter Keepet vårt vil faktisk andre i guilde ha noe igjen for å farme mats sammen med meg, for vi ender ikke opp med min greie, men vårt tårn, som hjelper oss til å overleve et angrep etc.Hvis en blacksmith i guildet før meg og jeg vil hjelpe han å skaffe mats til endel sverd han skal lage så gjør jeg det for mange i guildet vil bli bedre til f.eks å angripe et Keep altså ganger det meg indirekte. Det er dette jeg synes er så positivt. Nå vil jo byene også være en by for alle på serveren hvis man har portene åpne, så crafterne kan jo sette opp "vendorer" eller handelsstasjoner i sine byer slik at andre folk i og utenfor guilden kan handle derifra, selv når craftern er offline. Slik jeg ser det da. Har man 3 muligheter i AoC-Arena->A: gi folk blått PvP gear og de beste tier1 PvP gear, mens Siege gir tier2,3,4 osv. Hver gang det kommer en ny sesong oppgraderer man til neste tier, mens Siege oppgraderes tilsvarende slik at Siege alltid ligger 1-2 tier foran Arena. da vil de beste Arena folka ha bedre gear enn de dårligste Siege folka. Med denne løsningen ville ddev'ene si at Siege er gull, Arena sølv. Noe jeg tror alle vil akseptere og tjene på. B: Det jeg skreiv i A og la Siege gear ha 0 i stats i Arena, slik at man må gjøre Arena for å være bra i det. C: Dropp Arena og bruk utviklingsressursene på noe annet. Jeg ser dog at løsning A vil ha en hvis "naxxramas-gear-effekt" (du må gjøre noe du ikke har tid/lyst til for å være bra i en annen sjanger) Jeg vil dog ha med Arena som en solid entry i spillet fordi det er veldig bra for casuals. Jeg vil helst at gear skal komme fra enten A: drops(PvE) eller B: Crafting (PvP/PvE) Hvis man MÅ ha rewards fra Arena PvP så vil jeg isåfall heller se at man får ressurser, som jo da må taes til en crafter for å gjøre sitt eksisterendes gear bedre. Endret 10. februar 2008 av o(O)phus
maanemann Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 (endret) Det er ike en problemstilling, jeg ville bare tydeliggjøre og samtidig gi AoC kudos for at de ikke har gjort som i X11 eksempelet, men heller lagd crafting til et felles anliggende. Det neste du skriver viser at du fikk med deg hele poenget. Noen ting du skriver syns jeg kan være lett missforstått. Oh really? Jeg skriver ting stort sett overtydelig som i dette eksempelet. Som sagt viste du jo at du skjønte akkurat hva jeg mente. Hvordan kan du da ha misforstått? jeg har en liten mistanke om at "noen" tror jeg er kritisk til alt i spillet. Jeg er jo nesten like pro spillet som deg, jeg er jo bare nøktern og viser bekymring ovenfor noen elementer. Derfor er det ikke slikt at jeg stiller kritiske spørmål til alt, og "noen" må alltid overbevise meg om det motsatte, men jeg stiller spørsmål ved noen ting, og gir spillet kreditt for andre ting som jeg synes er bra. Altså har jeg to tanker i hodet samtidig. Dette var andre avsnitt i samme tankerekke. Hvor jeg først hadde sagt at X11 eksemplifiserte det egosentriske. Og hvor altså følgende avsnitt hører til, hvor jeg sier at crafting (i AoC imotsetning til WoW) gagner alle, og at det er menigsfylt. Dette ble klipt bort i quoten din. -> AoC's crafting bringer crafting av siege engines og bygninger. Såvidt jeg vet er dette unikt (hvis ikke DAoC har det da ). da blir crafte systemet noe alle kan ha glede av. At jeg faktisk bygger en siege engine gangner alle. Og det du skriver om at man hvis man er item-lootet, kan gå til smeden og få nytt gear. Det gjør craftesystemet så mye mer meningsfylt. [klipp]Hvis man MÅ ha rewards fra Arena PvP så vil jeg isåfall heller se at man får ressurser, som jo da må taes til en crafter for å gjøre sitt eksisterendes gear bedre. Det er også en bra mulighet. Ja, man må ha rewards eller så blir det bare noe som ingen gjør. Endret 10. februar 2008 av maanemann
Kultom Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Ressurser som rewards syntes jeg høres ut som en nydelig idé, nå var det bare å få utviklerne til å være enige da :/ Men det er vel ikke blitt uttalt noe sted hva slags rewards man får på slikt? Mener da det var snakk om rimelig gode gear rewards fra instanced pvp opplegget.
Christeven Skrevet 10. februar 2008 Skrevet 10. februar 2008 Ressurser som rewards syntes jeg høres ut som en nydelig idé, nå var det bare å få utviklerne til å være enige da :/ Men det er vel ikke blitt uttalt noe sted hva slags rewards man får på slikt? Mener da det var snakk om rimelig gode gear rewards fra instanced pvp opplegget. mener de sa man ikke fikk gear fra instanced pvp.
oophus_3do Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ja, man må ha rewards eller så blir det bare noe som ingen gjør. Akkurat som Counter Strike? Arena PvP er for meg et minigame når jeg tenker på AoC sammenheng. Derfor syns jeg lite om rewards for det.
Registrert-Brukar Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Eg er glad det blir utsatt. Bedre at me får eit ferdig og vel utvikla spel ein noko slikt som World of Warcraft. Er lett villeg til å venta lenger for eit spel som eg ser har stort potensiale.
maanemann Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ja, man må ha rewards eller så blir det bare noe som ingen gjør. Akkurat som Counter Strike? Arena PvP er for meg et minigame når jeg tenker på AoC sammenheng. Derfor syns jeg lite om rewards for det. Nei, akkurat som WorldPvP i WoW, duell i WoW eller Arena'n i Strangleton Vale også WoW Hvis AoC hadde hatt 0 stats på items og kun satset på kul gameplay kunnet man sammenlignet dette med CS. Stats på items (noe som ligger i så å si alle mmo'er) gjør at at det ikke blir rent skill (og ping ) based som CS. Uten disse sjangerforskjellene, ville nok folk spilt Arena dersom banene, våpnene og gameplayet var ekstremt kult.
RamGuy Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg syntes det bare er positivt at Funcom våger å utsette spillet jeg Det beviser at de ønsker å få en best mulig release, bedre det enn at de stresser for å nå deadline også ender vi med en veldig dårlig release. Kan godt utsette det 1år til for min del, jeg vil ha et best mulig spill jeg!
oophus_3do Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ja, man må ha rewards eller så blir det bare noe som ingen gjør. Akkurat som Counter Strike? Arena PvP er for meg et minigame når jeg tenker på AoC sammenheng. Derfor syns jeg lite om rewards for det. Nei, akkurat som WorldPvP i WoW, duell i WoW eller Arena'n i Strangleton Vale også WoW Hvis AoC hadde hatt 0 stats på items og kun satset på kul gameplay kunnet man sammenlignet dette med CS. Stats på items (noe som ligger i så å si alle mmo'er) gjør at at det ikke blir rent skill (og ping ) based som CS. Uten disse sjangerforskjellene, ville nok folk spilt Arena dersom banene, våpnene og gameplayet var ekstremt kult. Ser du ikke her hva problemet er og hva jeg vil frem til? Rewards ødelegger alt av hva som egentlig er morro. World PvP i WoW var faktisk litt morro en stund før Battlegrounds kom og fokuserte all PvP i instancer, KUN pga det gav "epix". Var battlegrounds mer morro enn hva World PvP var? Nei. Det tvang folk dit kun pga man MÅTTE inn dit for å holde tritt med resten av gjengen. Så ja, du har rett. Rewards gjør det slik at alle gjør det. Men er det pga de rette grunnene? Gjør man det pga det er morro eller gjør man det fordi man blir tvunget til å gjøre det for å holde tritt med resten av "gjengen"? Uansett, vi snakker om Age of Conan her i tråden, ikke hvor jævli dårlig Blizzard klarte å lagde PvP endgamet i World of Warcraft. Det spillet der er et PvE spill uansett. Arena PvP i Age of Conan er et minigame uansett hvordan man ser på det. Det burde kun gjøres for gøy. Ikke for at man MÅ gjøre det fordi det gir rewards.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå