Gå til innhold

converter til 55-200mm f:4-5,6?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en 1,4x eller 2x konverter vil fungere tilfredsstillende til Nikon 55-200mm AF-S VR f:4-5,6?

vil jeg da få en greit fungerende 110-400mm?

eller er det hodeløst? Hva med 70-300mm kombinert med konvertere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Med en 2x teleconverter vil du jo få største blenderåpning f:8-11,2. Vet ikke hvordan det er med de dyrere modellene til Nikon, men D80 krever i hvert fall at største blenderåpning er f:5,6 eller større for at autofokus skal fungere. Tviler på at D40/D40x er noe bedre i hvert fall.

Skrevet
er det stor kvalitetsmessig forskjell på 55-200mm og 70-300mm? Førstnevnte får jo mye skryt, mens jeg ikke har lest noe særlig om 70-300...
Hvilken 70-300? Nikon har 3, Sigma to og Tamron to...
Skrevet
er det stor kvalitetsmessig forskjell på 55-200mm og 70-300mm? Førstnevnte får jo mye skryt, mens jeg ikke har lest noe særlig om 70-300...
Hvilken 70-300? Nikon har 3, Sigma to og Tamron to...

NIKON AF-S VR 70-300MM 4,5-5,6G ED-IF

Skrevet
NIKON AF-S VR 70-300MM 4,5-5,6G ED-IF
Bra objektiv det også, men ikke like mye for pengene som 55-200VR. Det er nok gjennomgående bedre, men kanskje ikke like mye som man kunne vente, prisforskjellen tatt i betraktning.
Skrevet
Vet ikke hvordan det er med de dyrere modellene til Nikon, men D80 krever i hvert fall at største blenderåpning er f:5,6 eller større for at autofokus skal fungere.

Er du sikker på dette? Jeg har aldri testet i praksis, men ut ifra hva jeg har lest, så gjør Nikons AF alltid en "best effort" uavhengig av blenderåpning - den bryr seg rett og slett ikke. Canon vet jeg at kutter ut ved f/5.6 på forbrukerhus.

Skrevet

Tja, jeg har ikke testet, jeg bare baserte meg på det som står i manualen. Og siden jeg for tiden ikke har noen objektiver under f/2,8 i nærheten er det vanskelig å teste :p

Men jeg tror uansett det skal slite med f/8-11,2 som største blender.

Skrevet
Men jeg tror uansett det skal slite med f/8-11,2 som største blender.

Utvilsomt.

FWIW, så ser jeg at folk bruker 200-400/4 VR med 2xTC (altså f/8) med AF på D200. Det funker. D80 har jo nesten samme AF-modul... Nå ble jeg veldig nysjerrig - er det noen som har prøvd å pine D80 til å autofokusere med mindre blender enn f/5.6? :)

Skrevet

Uhm,

jeg blander meg opp i ting jeg ikke har peiling på rett og stadig, så vi gjør et forsøk her også ;)

Jeg trodde det 'kryss-sensorene' som sluttet å fungere med blenderåpning mindre enn f/5.6. Med andre ord så blir AF'en mindre 'predictive' (i mangel av et godt ord) når man bruker kontinuerlig AF.

Men som jeg indikerte i toppen av innlegget... Meget tynn is akkurat nå ;)

Mvh,

Beej80

Skrevet
Noen som vet om en 1,4x eller 2x konverter vil fungere tilfredsstillende til Nikon 55-200mm AF-S VR f:4-5,6?

vil jeg da få en greit fungerende 110-400mm?

eller er det hodeløst? Hva med 70-300mm kombinert med konvertere?

Nå vet jeg ikke om det fortsatt er aktuelt, men jeg har en Nikon TC-20E II, og det eneste objektivet det fysisk passer med er 70-200 F2,8.

Alle de andre objektivene jeg har er ikke i nærheten av å passe så lenge jeg ikke fjerner litt glass her og der...

Skrevet
Jeg trodde det 'kryss-sensorene' som sluttet å fungere med blenderåpning mindre enn f/5.6. Med andre ord så blir AF'en mindre 'predictive' (i mangel av et godt ord) når man bruker kontinuerlig AF.

Meg bekjent kutter heller ikke kryssensorene hos Nikon ut på noe tidspunkt, i motsetning til hos Canon, som i mange tilfeller krever f/2.8.

Skrevet
'predictive' (i mangel av et godt ord)
Forutsigbar

"Forutseende" i så fall. "Forutsigbar" er "predictable" på engelsk.

Men "prediktere" er faktisk et helt brukbart norsk (fremmed-)ord, og det vanligste uttrykket på norsk er meg bekjent "predikterende autofokus".

Skrevet (endret)
"Forutseende" i så fall. "Forutsigbar" er "predictable" på engelsk.
I sammenhengen er det 'forutsigbar' som passer (AF kan knapt sies å være 'forutseende' i noen tilfeller), således har antakelig Beej80 valgt feil engelsk ord :-)

Edit: i følge FreeTranslation.com er oversettelsen av 'predictive' nettopp 'forutsigbar'...

Men "prediktere" er faktisk et helt brukbart norsk (fremmed-)ord, og det vanligste uttrykket på norsk er meg bekjent "predikterende autofokus".
Det norske ordet er 'predikere', og dermed 'predikerende' :o)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Men nok språktull :o)

Endret av k-ryeng
Skrevet
I sammenhengen er det 'forutsigbar' som passer (AF kan knapt sies å være 'forutseende' i noen tilfeller)
Hele poenget med predikterende autofokus er jo nettopp at den skal være "forutseende". Predikterende autofokus er når autofokusen følger et motiv i bevegelse og prøver å ekstrapolere fremover i tid for å beregne hvor motivet kommer til å være i det lukkeren åpnes.

Det norske ordet er 'predikere', og dermed 'predikerende' :o)

Jeg tror du vil finne at begge formene er brukt (jeg finner i hvert fall "prediktere" i flere av ordbøkene vi har i biblioteket her på instituttet), selv om "predikere" kanskje er den mest korrekte formen.

Skrevet
I sammenhengen er det 'forutsigbar' som passer (AF kan knapt sies å være 'forutseende' i noen tilfeller)
Hele poenget med predikterende autofokus er jo nettopp at den skal være "forutseende". Predikterende autofokus er når autofokusen følger et motiv i bevegelse og prøver å ekstrapolere fremover i tid for å beregne hvor motivet kommer til å være i det lukkeren åpnes.

Det er sant, følgefokus bruker nok en variant av kalman-filtrering for å forutsi hvor fokuspunktet vil være om et lite øyeblikk. Uansett - i dette tilfellet var det ikke følgefokus (eller predikerende fokus) som var temaet, men hvorvidt man kunne stole på autofokusen - hvor forutsigbar den er.

Jeg tror du vil finne at begge formene er brukt (jeg finner i hvert fall "prediktere" i flere av ordbøkene vi har i biblioteket her på instituttet), selv om "predikere" kanskje er den mest korrekte formen.
Jeg sjekket Bokmålsordboken på nett, og den "sier" 'predikere'. Tanum derimot bruker 'prediktere'. Magefølelsen er enig med Bokmålsordboken, og det er det jeg selv bruker, men jeg skal ikke påstå at det er det "eneste rette", det ser ut til å være flere varianter i bruk som du sier ja.
Skrevet
Det er sant, følgefokus bruker nok en variant av kalman-filtrering for å forutsi hvor fokuspunktet vil være om et lite øyeblikk. Uansett - i dette tilfellet var det ikke følgefokus (eller predikerende fokus) som var temaet, men hvorvidt man kunne stole på autofokusen - hvor forutsigbar den er.
Tja, nå er det bare beej som kan svare på hva han mente, men jeg tolket i hvert fall utsagnet "Med andre ord så blir AF'en mindre 'predictive' (i mangel av et godt ord) når man bruker kontinuerlig AF." i den retning at det dreide seg om følgefokus, siden han snakker om kontinuerlig AF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...