Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!

Nymph

Anbefalte innlegg

Skrevet
Merkelig så mange bedrevitere det var i denne tråden, da. Det verste jeg veit er folk som står på utsida og forteller hvordan verden skal være.

Uten sammenligning forøvring, har jeg selv hatt en lengre tids sykdom og opplevd at folk ikke helt tror meg eller forteller hva jeg gjør galt. Selv om de knapt kjenner meg. Det er forferdelig slitsomt!

De som er overvektige vet dette godt selv! De trenger ikke få det fortalt eller bli glodd stygt etter fordi de spiser en hamburger. For alt vi vet så kan det være den ene hamburgeren vedkommende spiser i året.

Overvekt kan være forårsaket spiseforstyrrelser. Da er det ikke bare bare å slanke seg, som mange påpeker her. Det er også personer som må gå på medisiner som gjør at de legger på seg mange kg. Det er frustrerende nok å kjenne at klærne blir trangere og tranger, enn at man i tillegg må høre på andres "gode" råd og kommentarer.

Tenk litt før dere kommer med bastante meninger. Det er et menneske med følelser bak.

Selv om overvekt er forårsaket av spiseforstyrrelser, ”medisiner”, osv. Forandre ikke dette det faktum at det er kcal inn kontra kcal ut. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det nettopp dette alt koker ned til. Som sagt er det 1-2 % av befolkningen som har noen genetiske forutsetninger for vekt/fettlagring, men dette er avviket. Det er ikke det vi diskuterer i denne tråden. Du kan ikke lagre mer energi en det du har tilovers. Du klarer heller ikke å lage energi fra luft!

Men det rare er at de fleste overvektige definerer seg selv som så veldig spesielle, med veldig spesiell forbrenning, at de er predefinert for fettlagring, og en hel hau med annet tull. Dette stemmer ikke. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men det rare er at de fleste overvektige definerer seg selv som så veldig spesielle, med veldig spesiell forbrenning, at de er predefinert for fettlagring, og en hel hau med annet tull. Dette stemmer ikke. :)

Halleluja! Det er DET jeg mener. De har alltid et "problem" når de er overvektige. SPiseforstyrrelser har de, fordi de klarer ikke stoppe å spise usunt/for mye. Det er bare at de har blitt vandt med å spise så mye og kanskje veldig salt/søt mat, og det er vanskligere for dem å kutte ned på så mye, enn det er for meg (som trener), som spiser sjeldent noe søtt (og bruker minimalt med salt på maten).

Og jeg er ikke en bedreviter, jeg bare interesserer meg veldig for kosthold og trening, og jeg har jo undersøkt mye før jeg kommer med påstander/info. Jeg gidder ikke diskutere med dårlige argument.

Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg overvektig selv, men jeg kjenner folk som f.eks er deppresiv og går på medisiner som gjør at man legger på seg. Man kan unngå å bli alt for tykk ved å slutte å spise.

Man kan f.eks. ha problemer med lavt stoffskifte. Da får man ofte nedsatt apetitt, men opplever likvel en vektøkning.

Jeg skjønner veldig godt at man legger på seg hvis man spiser mye og ikke er i bevegelse. Det tror jeg de aller fleste skjønner. Det jeg reagerer på at det blir skrevet at det er bare å trene og spise sunt. Det er ikke alltid like lett!

Og bl.a du Lise, nekter å tro på Oddzen som forteller om søstra si. Hvorfor i all verden skal han sitte her inne og lyve? Verden er dessverre ikke svart hvit, da hadde vi alle vært perfekte og ingen hadde slitt med overvekt.

Edit: Du skriver at du ikke gidder å diskutere med dårlige argumenter og at du kan mye om kosthold etc. Det tviler jeg ikke på, men jeg vet ikke helt om du skjønner hva en spiseforstyrrelse går ut på. Det er ikke bare fordi de har blitt vant til å spise mye. En spiseforstyrrelse sitter i hodet og er så mye mer omfattende enn hvilken mengde de er vant til å spise.

Endret av Mirann
Skrevet (endret)

Hvor mange kjenner du som sier dette? Har du noen kilder på det? For jeg kjenner ingen/møtte på noen som sitter å unskylder seg på den måten.

Endret av Mirann
Skrevet
Nå er ikke jeg overvektig selv, men jeg kjenner folk som f.eks er deppresiv og går på medisiner som gjør at man legger på seg. Man kan unngå å bli alt for tykk ved å slutte å spise.

Man kan f.eks. ha problemer med lavt stoffskifte. Da får man ofte nedsatt apetitt, men opplever likvel en vektøkning.

Jeg skjønner veldig godt at man legger på seg hvis man spiser mye og ikke er i bevegelse. Det tror jeg de aller fleste skjønner. Det jeg reagerer på at det blir skrevet at det er bare å trene og spise sunt. Det er ikke alltid like lett!

Og bl.a du Lise, nekter å tro på Oddzen som forteller om søstra si. Hvorfor i all verden skal han sitte her inne og lyve? Verden er dessverre ikke svart hvit, da hadde vi alle vært perfekte og ingen hadde slitt med overvekt.

Edit: Du skriver at du ikke gidder å diskutere med dårlige argumenter og at du kan mye om kosthold etc. Det tviler jeg ikke på, men jeg vet ikke helt om du skjønner hva en spiseforstyrrelse går ut på. Det er ikke bare fordi de har blitt vant til å spise mye. En spiseforstyrrelse sitter i hodet og er så mye mer omfattende enn hvilken mengde de er vant til å spise etc.

Det er ingen som kan overgå fysikkens lover!! Det er absolutt ingen som klarer å skape energi!

Uansett hvor mye man forbrenner på en dag er det kcal inn vs kcal ut.

Hilsen FFB(Former Fat Boy), som har vært definert med fedme, men nå har 6-pack :)

Skrevet (endret)
Det er ingen som kan overgå fysikkens lover!! Det er absolutt ingen som klarer å skape energi!

Uansett hvor mye man forbrenner på en dag er det kcal inn vs kcal ut.

Hilsen FFB(Former Fat Boy), som har vært definert med fedme, men nå har 6-pack :)

Det er ren og skjær fakta at medisiner og f.eks. lavt stoffskifte kan føre til vektøkning. Det er bare å ta noen søk på nettet hvis du ikke tror meg.

Selv om du ble feit pga dårlig kosthold og mangel på trening, så betyr det ikke at det gjelder alle andre!

Endret av Mirann
Skrevet

Halleluja! Det er DET jeg mener. De har alltid et "problem" når de er overvektige. SPiseforstyrrelser har de, fordi de klarer ikke stoppe å spise usunt/for mye. Det er bare at de har blitt vandt med å spise så mye og kanskje veldig salt/søt mat, og det er vanskligere for dem å kutte ned på så mye, enn det er for meg (som trener), som spiser sjeldent noe søtt (og bruker minimalt med salt på maten).

Og jeg er ikke en bedreviter, jeg bare interesserer meg veldig for kosthold og trening, og jeg har jo undersøkt mye før jeg kommer med påstander/info. Jeg gidder ikke diskutere med dårlige argument.

Vel, ærlig talt, hva forventer du å få høre fra en person som er overvektig? I og med at fedme ofte (-men ikke alltid) har en sammenheng med psykisk helse, tror du da virkelig at en overvektig person som sliter med depresjoner kommer til å si "Jeg spiser mye fordi jeg er deprimert og bruker mat og godterier til å muntre meg selv opp i hverdagen. Sånn har jeg blitt feit"?! De fleste som sliter med dette innrømmer det knapt ovenfor seg selv. Derfor er det lettere å legge skylden over på et fysisk problem, som de ikke kan gjøre noe med, enn å praktisk talt si "jeg er feit. Jeg er mislykka". Dette er kanskje ikke så lett for deg, som "trener, sjeldent spiser noe søtt og bruker minimalt med salt på maten" å forstå, fordi du tydeligvis ikke har vært i nærheten av en lignende situasjon selv.

Men på den annen side mener jeg også at mange av disse problemene kunne vært løst ved at disse menneskene trente. Trening gir økt velvære, man blir mer fornøyd med seg selv og fedme er- og blir en "ond sirkel". Istedenfor bestemmer luringene i staten seg for å ilegge trening moms. Trening burde vært tilnærmet gratis og leger burde bli flinkere til å sende folk til trening. Det er såklart ikke alle tilfeller dette passer men enkelte kunne kanskje ha godt av å måtte dra på treningsstudio en-to ganger i uka for å kunne få sykepenger. Dette blir selvfølgelig en vurderingssak mellom lege og pasient.

Forresten: Det at du i det hele tatt skriver "jeg gidder ikke diskutere med dårlige argument" får deg ikke akkurat til å fremstå som særlig seriøs selv. Du skriver du synes synd på dine kollegaer som spiser 3 kakestykker, bruker fløte til kaffen og whatnot? Jeg synes synd på deg, som faktisk henger deg opp i sånt..

Skrevet
Det er ren og skjær fakta at medisiner og f.eks. lavt stoffskifte kan føre til vektøkning. Det er bare å ta noen søk på nettet hvis du ikke tror meg.

Selv om du ble feit pga dårlig kosthold og mangel på trening, så betyr det ikke at det gjelder alle andre!

Dette forandrer ingen ting. Det er fortsatt kcal inn kontra kcal ut. Hvor mange ganger må vi si det,

DET ER FYSIKKENS LOVER SOM GJELDER. Og som jeg har sagt, sett bort i fra den ene prosenten med genfeil, så er det en grunn, og en grunn alene at folk er over vektig. De inntar for mye energi, kontra det de forbruker!!

Ut i fra din argumentasjon skjønner jeg at du ikke kan sitte på så fryktelig mye informasjon om dette temaet. Jeg har lest flere bøker om temet, lest mange stuider,rapporter,artikkler, og deltatt på foredrag ++ Jeg har også fulgt nøye med denne diskusjonen i media de siste årene. Så jeg tror ikke du trenger å be meg ta et søk på nettet for å finne ut om thyroid disorders, eller medisiner som kan på virke hormonelle faktorer.

Så for min del avslutter jeg hele denne diskusjonen med et utdrag fra Termodynamikkens 1. lov

Energi kan overføres fra ett system til et annet, den kan anta forskjellige former, men forsvinner aldri og skapes heller aldri

God helg

Mvh

Kengdal :)

Skrevet
Dette forandrer ingen ting. Det er fortsatt kcal inn kontra kcal ut. Hvor mange ganger må vi si det,

DET ER FYSIKKENS LOVER SOM GJELDER. Og som jeg har sagt, sett bort i fra den ene prosenten med genfeil, så er det en grunn, og en grunn alene at folk er over vektig. De inntar for mye energi, kontra det de forbruker!!

Ut i fra din argumentasjon skjønner jeg at du ikke kan sitte på så fryktelig mye informasjon om dette temaet. Jeg har lest flere bøker om temet, lest mange stuider,rapporter,artikkler, og deltatt på foredrag ++ Jeg har også fulgt nøye med denne diskusjonen i media de siste årene. Så jeg tror ikke du trenger å be meg ta et søk på nettet for å finne ut om thyroid disorders, eller medisiner som kan på virke hormonelle faktorer.

Så for min del avslutter jeg hele denne diskusjonen med et utdrag fra Termodynamikkens 1. lov

Energi kan overføres fra ett system til et annet, den kan anta forskjellige former, men forsvinner aldri og skapes heller aldri

God helg

Mvh

Kengdal :)

Du er nok ikke så kunnskapsrik som du vil ha det til. Og det her nok heller du som mangler informasjon om temaet. Og det er heller ingen som nekter på at dårlig kosthold sammen med for lite bevegelse kan føre til overvekt. Mitt poeng er at dette ikke gjelder i alle tilfeller!

http://www.helsenytt.no/artikler/medikamenter_vektokning.htm

Noen utdrag fra artikkelen (les gjerne hele):

"- Dette problemet er meget alvorlig, og altfor lite påaktet både blant helsepersonell og folk flest, mener professor Røssner. - Mange mennesker blir rett og slett tykke av sin medisin."

- Alle vet at det kan være vanskelig å oppnå gode slankeresultater. Men fedme er vel først og fremst resultat av fysisk passivitet samt for mye og for fet mat?

- Økt ansamling av fett oppstår når energiinntaket overstiger energiforbruket. Men kroppsvekten øker iblant av andre grunner enn overforbruk. Det er viktig å kjenne til at "sekundære" årsaker til fedme kan foreligge. En rekke medikamenter kan gi vektoppgang på grunn av væskeoppsamling.

- Hva slags legemidler kan være årsak til vektøkning?

- Mange legemidler, de fleste av dem tilhører gruppen nervemedisin, har vist seg å kunne føre til kraftig vektøkning hos tidligere normalvektige mennesker. I mange tilfeller dreier det seg om en økning på godt over 10-15 kilo.

- En undersøkelse viser at vektoppgang inntrer hos over 50 prosent av pasientene som bruker nervemedisin.

Og hvis du vet så utrolig mye om lavt stoffskifte, så vet du nok også at man ofte mister matlyst. Så hva mener du da er grunnen til vektøkning?

Jeg kan godt spy opp flere artikler. Og hvis det ikke er bra nok så kjenner jeg flere som har opplevd dette på kroppen (bokstavelig talt) og som du sikkert kan få ta en prat med. Så stig ned fra din høye hest og innse at verden er ikke svart - hvit.

Skrevet (endret)
En rekke medikamenter kan gi vektoppgang på grunn av væskeoppsamling.

10-15kg væske vil være 3 ganger mindre volum enn fett.

Når det diskuteres opp i vekt i denne tråden så mener man fett og ikke silikonimplat og væske på syke mennesker.

I begrepet "feite mennesker" så ligger det jo i kortene at det er fett og ikke muskelmasse eller væske . Det er ikke tyngde men prosent fett.

Hvor mange tykke mennesker har egentlig en fettprosent på 13 og et høyt væskenivå? Isåfall ville man fått en myk kropp hvor man så merker etter stramme klær osv og ikke en stor mage.

Selv øker væskenivået mitt med 6-7 kg fra diett til bulk med kreatin, uten at det får meg til å se tykk ut noe sted

Selv trur jeg syke mennesker har en dårligere appetitt, og når dem behandles med medisin = blir friskere kommer appetitten tilbake med tilsvarende vektoppgang.

Så får man masse konfekt på sykehuset og familien stiller opp og hvelper deg med husarbeid og matlaging samtidig som man må hvile etter en evt opperasjon/annfallet osv.

Det finnes medisiner som gjør at man går opp i vekt ja, men ikke i fettprosent.

Alle kan vi spise masse salt og drikke vann og øke væskenivået kalorifritt.

Endret av War
Skrevet

Okei, mirann: Jeg vet godt hva jeg prater om, har 2 søstre som har hatt både bulimi og anoreksi. så spiseforstyrrelser er jeg ganske gode på. Og dessuten kalles det en SPISE-FORSTYRRELSE når man er overvektig også, for man spiser ikke normalt, og ikke har et normalt forhold til mat. I allefall hvis man fortsetter å gå opp hele tiden. Og jeg tror at søsteren til Odzen eller hva det var jobber med det, men det går ikke an å skylde på alt annet. Kcal inn - kcal ut. Enkelt. Men jeg befatter meg i korthet, og skulle jeg begynt å lagt ut alt jeg mener og vet her, er det ingen som hadde orket og lese det. Derfor det jeg sier kan misforstås litt, jeg har ingenting imot overvektige.

Og jeg har aldri spurt noen om "hvorfor er du tykk" sånn at de svarer "nei, det er medisinen min som gjør det". Men DE selv sier det, uten at det er i sammenheng til temaet vi prater om, at "å, jeg har lagt på meg igjen. Jeg tåler ikke medisinen min/tåler ikke sukker/ett-eller-annet" og da begynner jeg å lure litt.

Dessuten kjære melkekartong. Det er unødvendig å være frekk. GRUNNEN til at jeg sa jeg ikke gidder å diskutere med dårlige argument, var fordi mirann sa jeg var en bedreviter. Jeg ville bare si at jeg prøver å ha fakta å komme med, ikke bare diskutere ut i lufta. Og jeg gidder ikke ramse opp alt som skjer med hu dama på jobb, det var et eksempel. Hun er overvektig fordi hun spiser seg til døde, og det er noe jeg har lagt merke til i de 3 årene vi har jobbet sammen. Så spar meg.

Skrevet
En rekke medikamenter kan gi vektoppgang på grunn av væskeoppsamling.

10-15kg væske vil være 3 ganger mindre volum enn fett.

Når det diskuteres opp i vekt i denne tråden så mener man fett og ikke silikonimplat og væske på syke mennesker.

I begrepet "feite mennesker" så ligger det jo i kortene at det er fett og ikke muskelmasse eller væske . Det er ikke tyngde men prosent fett.

Hvor mange tykke mennesker har egentlig en fettprosent på 13 og et høyt væskenivå? Isåfall ville man fått en myk kropp hvor man så merker etter stramme klær osv og ikke en stor mage.

Selv øker væskenivået mitt med 6-7 kg fra diett til bulk med kreatin, uten at det får meg til å se tykk ut noe sted

Selv trur jeg syke mennesker har en dårligere appetitt, og når dem behandles med medisin = blir friskere kommer appetitten tilbake med tilsvarende vektoppgang.

Så får man masse konfekt på sykehuset og familien stiller opp og hvelper deg med husarbeid og matlaging samtidig som man må hvile etter en evt opperasjon/annfallet osv.

Det finnes medisiner som gjør at man går opp i vekt ja, men ikke i fettprosent.

Alle kan vi spise masse salt og drikke vann og øke væskenivået kalorifritt.

Det går vel litt på hva man mener er overvektig, ja. Men det står jo også at man kan gå opp fra 10 - 15 kg og det er ganske mye. :)

Ang. syke, så kommer det helt an på hva som er problemet. F.eks. kjenner jeg noen med MS, noen som er depresive eller har en annen psykisk lidelse. Da "må" man gå på medisiner for å få en nogen lunde normal hverdag. Det blir jo ikke helt det samme som i situasjonen du beskriver.

Uansett, jeg tror nok vi alle egentlig er enige. Jeg synes det er synd at mange faktisk er uvitende om matinntak og overvekt. Det er ikke til å legge under en stol at overvekt er stort problem! Men ofte ligger det mye bak overvekt. Det er ikke bare å slanke seg for alle. Og sånn som det er i dag, så er det en ekstrem fokusering på fedme, sunn mat og trening etc. så tror jeg kanskje overvektige vil bli sett enda mer ned på. Mange har jo en stakkarslig holdning til overvektige og mange tenker også på de som dumme. Og det er synd.

Skrevet
Og dessuten kalles det en SPISE-FORSTYRRELSE når man er overvektig også, for man spiser ikke normalt, og ikke har et normalt forhold til mat. I allefall hvis man fortsetter å gå opp hele tiden. Og jeg tror at søsteren til Odzen eller hva det var jobber med det, men det går ikke an å skylde på alt annet. Kcal inn - kcal ut. Enkelt.

Det er klart at kcal ut og kcal inn er alfa og omega.

Men det jeg sier er at kroppen hennes reagerer anderledes på hvor mye hun forbrenner i løpet av en dag, enn det min kropp gjør for eksempel. Skal hun trene i 5 timer og få samme resultat som jeg gjør på 1 time. For kan du si meg hvorfor kutose dietten jeg gikk på ikke fungerte på henne som spise MYE mindre enn meg, og hun trente MYE mere en meg i den tiden hun holdt på, og hun holdt på MYE lengre. Det samme med resten av de diettene hun holdt på med.

Kroppen hennes forbrenner ikke så mye kcal som den burde gjort, og da er noe feil. Uansett hva du sier til dette vil det være ulogisk, for det er ikke naturlig, kroppen reagerer ikke naturlig.

Og da er det feil å si at det er hennes feil at hun er feit. Hadde du orket å trene 5 timer dagen når du har en unge og en kjæreste, et hus og en familie hun på ta seg av?

Skrevet

Vil tippe hun kuttet formye og at kroppen nedprioriterte organer for å ha energi til kroppen og forbrenning av muskelmasse isteden for fett.

Husk at regnestykket skal gå på fettfri masse og hvor lenge hold hun på?

Det er snakk om 20-25 timer på mølla i uka for å gå ned 1 kg

Man kan kutte det med kosten men man får 10 timer trening i uka

Det holder med 500 kcal mindre i kosten og 500 kcal trening pr dag.

Større kutt en det så kommer man dårligere ut av det.

Og her kommer historiene inn om de som kuttet ned på treningen og spiste mere plutselig begynnte å gå ned i vekt.

Skrevet

Ja hun har tydeligvis gjort noe feil tidligere før hun satte seg inn i ting. Hun har jo i tidligere år gått på shake, etc.

Så det tror jeg har mesteparten av skylden og kroppen slår seg vrang.

Skrevet (endret)
Du er nok ikke så kunnskapsrik som du vil ha det til. Og det her nok heller du som mangler informasjon om temaet. Og det er heller ingen som nekter på at dårlig kosthold sammen med for lite bevegelse kan føre til overvekt. Mitt poeng er at dette ikke gjelder i alle tilfeller!

Og hvis du vet så utrolig mye om lavt stoffskifte, så vet du nok også at man ofte mister matlyst. Så hva mener du da er grunnen til vektøkning?

Jeg kan godt spy opp flere artikler. Og hvis det ikke er bra nok så kjenner jeg flere som har opplevd dette på kroppen (bokstavelig talt) og som du sikkert kan få ta en prat med. Så stig ned fra din høye hest og innse at verden er ikke svart - hvit.

Hahaha, dette her er jo helt latterlig. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere dette, men jeg klarte ikke å dy meg for dette var så dumt. Og hvis du skal komme med en artikkel, bør du kanskje lese gjennom denne selv. Og du bør kanskje forstå hva som det blir snakket om? Har du forresten hatt naturfag på skolen, tror de gikk igjennom teamet energi der?

Jeg siterer:

Professor Røssner oppsummerer forholdet mellom ulike legemidler og vektøkning på denne måten:

Psykose-legemidler

De fleste hittil brukte legemidler ved psykose, gir ofte vektoppgang. Årsaken er ofte at midlene fører til et spesielt stort sukkerbehov. Preparat av typen klorpromazin brukes som nervemedisin, men har også vært utgangspunkt for en rekke antihistaminer (allergimidler). Vektoppgang, men i mindre grad, er altså også konstatert når det gjelder en del allergimedikamenter.

Litium

Litium, en hovedgruppe av forebyggende legemidler mot manisk-depressive lidelser, leder til vektoppgang på grunn av dels økt sultfølelse, dels tørste under behandlingen. Dette kan lede til et høyt væskeinntak. De pasienter som slukker tørsten med flere liter kaloriholdige drikker, kan på den måten komme opp i betydelig kaloriinntak.

Antiepileptika

Epileptiker-midler med fellesbetegnelsen antiepileptika, kan gi betydelig vektoppgang uten påviselige forskjeller i sult eller tørst. Mekanismen ved vektoppgangen er derfor uklar.

Bieffekter av slike preparater gir blant annet munntørrhet. Det øker risikoen for inntak av kaloririke drikker.

Kortison

Kortisonpreparater, som brukes bl.a. ved leddgikt og enkelte kreftsykdommer, gir iblant sterk sultfølelse, med vektoppgang som følge.

Oi, hva er det han kunkuldere med her? Jo det er nettopp at de inntar mere kcal en det de forbruker. Det er jo dette jeg har sagt hele tiden. Mennesker kan ikke skape energi, energi kan bare overføres fra ett system til et annet. Hvis du går opp i vekt, så intar du mere kcal en det du forbruker. Sett bort i fra vann vekt da. Men når vi prater om fedme, er det fett altså overskudd av energi, og ikke vann.

Men nå melder jeg meg helt ut av denne tråden. Men du bør kontakte det norske forskermiljøet for å titte på de som du kjenner som klarer å skape energi og unngår Termodynamikkens 1. lov. Eller enda bedre, kontakt Mulder og Scully, de er flinke på slike mystiske saker ingen andre kan forklare. :)

Og til slutt vill jeg legge med noen gode ord fra en klok man. Nemlig Ernæringsprofessor Birger Svihus.

” - Men uansett kommer man ikke utenom at årsaken til overvekt er at energiinntaket ikke står i forhold til hva man forbruker”

Nå skal jeg gå og innta litt energi,

God kveld :)

Endret av kengdal
Skrevet

Det var faktisk et veldig bra innlegg Kengal! :) Du er flink. hehe

Og jeg håper alle har lest første post, der jeg skriver at "feite folk kan skylde på seg selv" er en påstand, og ikke noe jeg selv mener 100 %. Overskriften er bare for å provosere litt, hadde det vært min mening hadde jeg skrevet noe i denne duren : overvektige må ta ansvar for sitt eget liv, eller noe sånt :)

Skrevet

kendal, du får bare stå på ditt. Du har i det minste en god fan i Lise. Jammen bra du ikke kan bli gravid, så slipper du å bli feit noen gang igjen. ;)

Jeg får gjøre som visse andre her inne, melde meg ut av diskusjonen.

Skrevet
kendal, du får bare stå på ditt. Du har i det minste en god fan i Lise. Jammen bra du ikke kan bli gravid, så slipper du å bli feit noen gang igjen. ;)

Jeg får gjøre som visse andre her inne, melde meg ut av diskusjonen.

Herregud da, miss bitter. Dette er diskusjon.no og selv om vi kanskje er uenige med deg, betyr ikke at vi tar feil da :p

Skrevet

Slik jeg ser det er vekt et resultat av gener eller kultur eller begge. Man kan verken velge hvilke foreldre man skal ha eller hva slags familie man skal bli født i. Valg er alfa og omega når vi snakker om skyld, ergo kan ikke feite folk skylde seg selv for at de er feite. Ivrigheten over å stemple dem som "svake" er bare et utslag av urnorsk kjiphet og hovering, eller mobbere som prøver å rettferdiggjøre oppførselen sin. Har man ikke annet å føle seg stolt over enn at man selv er tynn og andre er feite, kan man dra til helvete og brenne kartet.

Imidlertid er det bare den overvektige selv som kan ta tak i problemet, men det er ikke så enkelt som at man kan si at han velger å ikke ta ansvar og dermed likevel er skyldig. Ansvar og skyld er to forskjellige ting, og noe så mangefasettert som et fedmeproblem er utrolig vanskelig å få bukt med. Ofte er det bare heldige omstendigheter som spiller inn, som for eksempel da jeg gikk ned 15 kilo fordi jeg flyttet til et sted som gjorde at jeg ble nødt til å gå en hel masse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...