Gå til innhold

Mandriva og Turbolinux lager ny distro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det verden spør seg om er nok fortsatt når man vil kunne se et reelt alternativt til piratkopierte Microsoft produkter. Hva med å ihvertfall midlertidig kaste stoltheten litt mtp. at alt skal være så jævlig åpent og heller spille samme skitne spill som Microsoft? Ta å legg ut "uoffisielle" tjuvlånte kodesnutter fra MS der det trengs.

 

Vi kommer aldri til å bli kvitt draugen MS på å lene oss på sterkt begrenset frivillig arbeid. Det må samarbeides, ikke springe i ulike kunstneriske retninger med fem millioner distroer som alle som en har fundamentale mangler og hver sitter på sin tue.

 

Vi har hørt det gospelet om desktop linux i 10 år nå. Hvorfor faen får de det aldri skikkelig til. Og da mener jeg skikkelig, ikke 90% hvis alt går på skinner.

Lenke til kommentar

kodesnutter frå ms?

 

Kva i alle ? mener du med dette.

Skal vi esrtatte linux kernelen med ein windows ein?

 

Kva er det du ikkje er fornøyd med i linux verdenen i dag?

 

Er det spill du tenker på?

 

 

Og kva er gale med mangfold med forskjelige distroer?

Det er jo faktiskt ein stor fordel da kun kan velge den distroen som passer best for din type smak og arbeid.

 

Skal du bare ha eit operativsytem som ikkje er ms basert so anbefales Ubuntu

 

Ellers har du jo mulighet å køyre distroer som tar i bruk alle optimaliseringer tilgjenglige for din maskin(Gentoo slackware)

Eller kanskje du har ein gammel maskin med lite ram du vil bruke .dsl;)

Eller du er på jakt etter ein distro med mye mediarelatert innhold og ikkje har lyst til å søke finne og instalere program etter program

etc

 

Alt avhenger av kva du vil ha

hvilke grafikk grensesnitt du vil bruke :kde,gnome ,e17,xfce,icewm,etc

hvilke programmer du trenger(stort utvalg;)

etc

 

 

Distrojungeleen eksisterer for at folk skal kunne få mest mulig ut av sine system basert på smak, maskinvarespecs og programbehov.

Du har ikkje dette valget i Windows xp. Der blir det samme systemet instalert uansett hvilke behov du har.

 

 

 

Det er jo bare å spørre linuxekspertene i dette forumet vis du lurer på noe om linux.

Vis du lurer på kva slags distro som passer deg best er det jo bare spør i vei her linuxforum

 

Her har du ein link til informasjon om forskjelige distroerDistrovalget

Lenke til kommentar

At det finnes et par tusen Linux-distribusjoner er ikke akkurat noe negativt, personlig synes jeg det er perfekt. Tenkt om folk skulle vært låst til Ubuntu eller Fedora, nei, da hadde jeg holdt meg til Windows.

 

Som sagt så finnes det så mange Linux-distribusjoner slik at du kan få velge den distribusjonen med den filosofien som passer deg best. Og slik er det også med det meste av programvaren til Linux. Hvis du ikke liker noe med det programmet, lag din egen versjon av kildekoden.

 

Det hele handler om valg. Ikke valg som alle andre tar, men valg som passer best for deg. Og det er det som er vakkert, alt kan skreddersys dine behov.

 

Personlig er jeg overbevist om at Linux er bedre enn Windows på de aller fleste punkter. Grunnen til at de fleste holder seg til Windows er fordi dette er hva alle andre bruker, fordi de er uvitende om Linux eller tror at Linux strengt tatt er kun for nerder. Eller at de benytter seg av programvare som ikke fungerer eller har et godt alternativ på Linux (spill er et veldig godt eksempel her).

 

Men etter veksten som GNU/Linux delen av diskusjon.no har hatt iløpet av 2007 (35%) og etter hvor mye mer fokus Linux får i media nå enn for et par år sia, så kan man trygt si at flere og flere bruker Linux idag enn i 2005, og jeg tviler på at tallet vil minske.

 

Utviklere begynner også å bli mer oppmerksom på Linux nå enn tidligere, slik at mer programvare får sin egen Linux-klient. Fremtiden for Linux ser lys ut :)

 

Ontopic: Jeg vet at Mandriva lager gode distribusjoner, og jeg har hørt gode ting om Turbolinux. Jeg håper virkelig at dette samarbeidet høster gode resultater :)

Lenke til kommentar

Det viktigste poenget med mange distroer og mange forskjellige program som gjør nesten det samme er at det fremmer mangfoldet og kreativiteten.

 

Når noen finner på en lur ting kan andre distroer/programmer bruke det. En slik måte å gjøre det på fører til at utviklingen går fort framover.

Lenke til kommentar
Det viktigste poenget med mange distroer og mange forskjellige program som gjør nesten det samme er at det fremmer mangfoldet og kreativiteten.

 

Når noen finner på en lur ting kan andre distroer/programmer bruke det. En slik måte å gjøre det på fører til at utviklingen går fort framover.

 

Da ender man fort opp med 100 forker som alle har en geniale funksjoner som ikke fins i de andre, når hvermannsen kunne tenkt seg ett program med alle disse geniale tingene. Forking er bra når brukt på rett måte (x.org vs. xfree86), men bør være absolutt siste utvei! I dag forkes det over en lav sko, når man heller skulle bidratt til allerede eksisterende prosjekter. Fri programvare = frihet til å ikke samarbeide. Dessverre.

 

Edit: det er riktig at lure ting kan lages raskere ved forking, men man er da avhengig av at de man forket fra "backporter" dette slik at "hvermansen" kan få nytte av det. Blir det aldri "backportet" kan man bruke forken, men mister da andre lure ting som de man forket fra har lagt til i mellomtiden.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at det hjelper lite med ørten forskjellige skreddersydde versjoner når fellesfaktoren for dem alle er fundamentale mangler i kompabilitet og brukervennlighet. Folk vil ha en smidig overgang fra eksisterende operativsystem. Og vi har hørt om at linux skal klare dette i mange år.

 

Problemet er at det vi trenger er ikke lenger et system som er skreddersydd for nerdene som gidder å lære seg det... bare fordi de vil skille seg fra mengden. Da gjør folk heller som meg, piratkopierer windows og venter på den dagen man klarer å koordinere en kollektiv innsats på å få noe som gir en smertefri overgang og man ikke er nødt til å være ingeniør og bruke ti timer på å installere en driver dersom ting ikke går helt etter planen. Det skal være klikk klikk, bang, ferdig arbeid.

 

Istedet står hele verden og ergrer seg over den opportunistiske bremseklossen Microsoft som styrer hele showet gjennom shady drittsekkmetoder der målet er profitt, ikke brukertilfredsstillhet.

Hvorfor ikke bare inngå noen hestehandler for "the greater good" og lage en superkonfiguerbar distro der alt SKAL virke og er kompatibelt fordi det følger visse spilleregler?

 

Og det jeg mente med å spille samme skitne spill som MS har jeg ikke noe konkret eksempel på. Jeg bare mener at dersom det f.eks finnes muligheter for å tilby f.eks stjålet kode gjennom uoffisielle "undergrunnskanaler" for å overkomme proprietære låser og formater på markedet, bør det benyttes så man kan jobbe med noe viktigere i mellomtiden enn å lage en open source versjon av samme tingen så kan man nerde med dilldallet senere når de store hullene er tettet.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Jeg sier bare at det hjelper lite med ørten forskjellige skreddersydde versjoner når fellesfaktoren for dem alle er fundamentale mangler i kompabilitet og brukervennlighet. Folk vil ha en smidig overgang fra eksisterende operativsystem. Og vi har hørt om at linux skal klare dette i mange år.

 

Problemet er at det vi trenger er ikke lenger et system som er skreddersydd for nerdene som gidder å lære seg det... bare fordi de vil skille seg fra mengden. Da gjør folk heller som meg, piratkopierer windows og venter på den dagen man klarer å koordinere en kollektiv innsats på å få noe som gir en smertefri overgang og man ikke er nødt til å være ingeniør og bruke ti timer på å installere en driver dersom ting ikke går helt etter planen. Det skal være klikk klikk, bang, ferdig arbeid.

 

Istedet står hele verden og ergrer seg over den opportunistiske bremseklossen Microsoft som styrer hele showet gjennom shady drittsekkmetoder der målet er profitt, ikke brukertilfredsstillhet.

Hvorfor ikke bare inngå noen hestehandler for "the greater good" og lage en superkonfiguerbar distro der alt SKAL virke og er kompatibelt fordi det følger visse spilleregler?

 

Og det jeg mente med å spille samme skitne spill som MS har jeg ikke noe konkret eksempel på. Jeg bare mener at dersom det f.eks finnes muligheter for å tilby f.eks stjålet kode gjennom uoffisielle "undergrunnskanaler" for å overkomme proprietære låser og formater på markedet, bør det benyttes så man kan jobbe med noe viktigere i mellomtiden enn å lage en open source versjon av samme tingen så kan man nerde med dilldallet senere når de store hullene er tettet.

 

Som feks. Fedora og Ubuntu mener du? Fedora er forsåvidt mer konfigurerbar enn ubuntu i dette tilfellet. Men det aller meste bare fungerer her, med mindre du vil kjøre windows programmer eller har ustøttet hardware. Disse distroene følger også visse standarder som du snakker om som LBS og XDG. Blir nesten litt lei meg når du sier at det ikke finnes Linux-distroer med brukervennlighet, da Ubuntu blir i min mening lettere å bruke enn Windows (så lenge du ikke forventer at det skal fungere akkurat som Windows). Og når det gjelder kompatibilitet så er Linux Linux. Alt skal teoretisk sett fungere tvers over distribusjoner. Og i verste fall må du kompilere programvaren på nytt, men dette er ikke akkurat en vanskelig oppgave. Og stort sett finnes programvaren du trenger i pakkesystemet uansett så dette pleier å være unødvendig...

 

Og når det gjelder egne operativsystemer for nerdene så finnes det egne Linux-distribusjoner for dem, som feks. Arch eller Gentoo.

Lenke til kommentar

Turbolinux er etter min mening ett skritt foran de andre linux distroene når det gjelder akkurat overgangen mellom linux of windows, turbolinux er etter hva jeg har hørt og lest ekstremt populær i de asiatiske landene, og stjeler hvert år nye andeler fra ms.

 

Så vidt jeg vet er f.eks en del av ms sine codecs brukt i mediespiller og slikt i turbolinux, så slike småting for å få bedre mediaavspilling i linux ser jeg på som veldig positivt da dette rett og slett er tungvindt og elendig i de fleste andre linux distroer.

 

Turbolinux aka Fuji, er langt bedre utviklet i forhold til brukervennlighet enn f.eks ubuntu etter min mening :grin:

Lenke til kommentar
Det viktigste poenget med mange distroer og mange forskjellige program som gjør nesten det samme er at det fremmer mangfoldet og kreativiteten.

 

Når noen finner på en lur ting kan andre distroer/programmer bruke det. En slik måte å gjøre det på fører til at utviklingen går fort framover.

 

Da ender man fort opp med 100 forker som alle har en geniale funksjoner som ikke fins i de andre, når hvermannsen kunne tenkt seg ett program med alle disse geniale tingene. Forking er bra når brukt på rett måte (x.org vs. xfree86), men bør være absolutt siste utvei! I dag forkes det over en lav sko, når man heller skulle bidratt til allerede eksisterende prosjekter. Fri programvare = frihet til å ikke samarbeide. Dessverre.

 

Edit: det er riktig at lure ting kan lages raskere ved forking, men man er da avhengig av at de man forket fra "backporter" dette slik at "hvermansen" kan få nytte av det. Blir det aldri "backportet" kan man bruke forken, men mister da andre lure ting som de man forket fra har lagt til i mellomtiden.

 

Jeg ser ikke problemet. Innenfor Linux har du grovt sett følgende miljøer.

 

1. Kjernen. Der samarbeides det tett. Der har de klare mål og jobber mot dem.

 

2. Skrivebordsmiljøer. Der er det samme, Det er store grupper som jobber mot det samme måle innenfor hvert miljø. Det er riktignok mange miljøer i Linux, men så lenge programmer kan utvikles på tvers av skrivebordsmiljøet ser jeg ikke noe problem med det. Skrivebordsmilkøer.

 

3. Programmer. Der har du alt mulig rart, fra de som jobber med store prosjekter, slik som Wine til de som lager programmer som er laget for at de skal oppfylle et mål som utvikleren har og som han ikke finner i andre programmer. Det er ofte programmer som er vanskelige å bruke for andre en den som har laget det.

 

4. Distroer. Det er blandingen av 1,2 0g 3. Kan være laget av store selskaper, slik som Novell, Red Hat og lignende, eller laget av enkeltpersoner. De inneholder forskjellige versjoner av kjernen, skrivebordsmiljø og programmer. Holder du deg til en av de tre store ( Ubuntu, Fedora, Open Suse) så får du en distro som er stabil og enkel å bruke. En til fordel med de tre store er at de har en stor brukermasse og aktive forum. Jeg installerte Fedora( i helgen og fikk noen problemer. Fikk hjelp fem minutter etter at jeg postet problemet mitt på Fedora forumet. Det samme har jeg opplevd på Ubuntu forumet.

Lenke til kommentar

Ok, mye er sikkert fint og bra; men la oss stikke fingeren i jorda og prøve å komme med et realistisk estimat; når vil Ola Nordmann installere Linux - og hva må til? Vi har jo hørt masse prat og lovord og at vi nesten er der i flere år nå. Når skal det kicke ass så det monner - så man får lyst til å hive inn linux over en piratkopi av Windows? Skjønner egentlig ikke helt hva som er så forbannet vanskelig - virker som det det har med manglende organisering å gjøre. Er det virkelig helt fjernt å samle utviklere, produsenter osv. rundt bordet en gang for alle og SATSE!!!!!! skikkelig så alle kan nyte godene av det senere? Det vi vil ha er jo et Open Source OS der alle kan konkurrere på likt grunnlag (det er også lov å tjene penger, men da på ærlig vis) uten å kunne benytte lock-in på markedet. Blodkapitalistene må VEKK, de beste bak tastaturet må dyrkes, ikke business-mafiaen som bare suger energi ut av hele bransjen. Nerdenes hevn, som også gagner folk flest - når skal det skje?

 

F.eks med spill - man har snakket om DirectX emulering lenge nå. Det prates alltid fint om noe som skal komme om et halv til et år - men det blir aldri så glamorøst som forventet.

 

Og codecs er forresten et godt eksempel på det jeg nevnte over - stjel fra MS og lanser "uoffisielt", men med minimalt stress for å installere for sluttbrukeren. Når det funker, SÅ kan man fikle med egne OS codecs osv. Når alt annet er på plass. Istedet for å være så forbannet kunstnerisk og prinsippiell - det er det store målet som teller, og for å nå dit så det blir forhold for mer eksperimentering, så må man gjøre noen kompromiss i mellomtiden. Få kongen Microsoft av haugen nå engang for alle. Kick despoten og så kan vi ta den diplomatiske borgerkrigen senere.

Lenke til kommentar

 

Ok, mye er sikkert fint og bra; men la oss stikke fingeren i jorda og prøve å komme med et realistisk estimat; når vil Ola Nordmann installere Linux - og hva må til? Vi har jo hørt masse prat og lovord og at vi nesten er der i flere år nå. Når skal det kicke ass så det monner - så man får lyst til å hive inn linux over en piratkopi av Windows? Skjønner egentlig ikke helt hva som er så forbannet vanskelig - virker som det det har med manglende organisering å gjøre. Er det virkelig helt fjernt å samle utviklere, produsenter osv. rundt bordet en gang for alle og SATSE!!!!!! skikkelig så alle kan nyte godene av det senere? Det vi vil ha er jo et Open Source OS der alle kan konkurrere på likt grunnlag (det er også lov å tjene penger, men da på ærlig vis) uten å kunne benytte lock-in på markedet. Blodkapitalistene må VEKK, de beste bak tastaturet må dyrkes, ikke business-mafiaen som bare suger energi ut av hele bransjen. Nerdenes hevn, som også gagner folk flest - når skal det skje?

 

F.eks med spill - man har snakket om DirectX emulering lenge nå. Det prates alltid fint om noe som skal komme om et halv til et år - men det blir aldri så glamorøst som forventet.

 

Og codecs er forresten et godt eksempel på det jeg nevnte over - stjel fra MS og lanser "uoffisielt", men med minimalt stress for å installere for sluttbrukeren. Når det funker, SÅ kan man fikle med egne OS codecs osv. Når alt annet er på plass. Istedet for å være så forbannet kunstnerisk og prinsippiell - det er det store målet som teller, og for å nå dit så det blir forhold for mer eksperimentering, så må man gjøre noen kompromiss i mellomtiden. Få kongen Microsoft av haugen nå engang for alle. Kick despoten og så kan vi ta den diplomatiske borgerkrigen senere.

 

 

En distro to rule them all vil aldri skje. Det finnes distroer der en med letthet kan installere alle de codecs ditt hjerte måtte ønske.

 

Ola nordmann vil aldri starte å bruke linux før det kommer preinstallert på pc. De fleste jeg kjenner klarer ikke å installerer Windows på en pc. Selvom det, etter min mening og erfaring. er letter å installere linux på en maskin, vil den vanlige bruker aldri gjøre det. Derfor er det viktig å få maskiner med linux ferdig installert på. Om det er Ubuntu eller open suse er ett fett. Da får maskiner ferdig oppsatt med alle codecser som trenges.

 

WINE bruker sin tid, det kommer jo delvis av at directX er et bevegelig mål. Ting forandrer seg der hele tiden. For å se om noen av spillene du spiller virker under wine sjekk WINEsin database.

 

Hvilke distroer har du prøvd forresten? Jeg begynte med dualboot, men oppdaget etter et halvt år at det eneste jeg brukte Windows til var å kjøre oppdateringer og spille litt hver fjortende dag. Ellers brukte jeg bare Linux. Da jeg så det fjernet jeg Windows.

Lenke til kommentar
Ok, mye er sikkert fint og bra; men la oss stikke fingeren i jorda og prøve å komme med et realistisk estimat; når vil Ola Nordmann installere Linux - og hva må til? Vi har jo hørt masse prat og lovord og at vi nesten er der i flere år nå.
Ser ut for meg som om dette skjer akkurat nå, men det er litt tidlig å bli veldig optimistisk. Det vi trenger mest nå er å få portet over spill, resten ser ut til å gå av seg selv. Det er en gradvis prosess, hvor linux blir moden for stadig større del av brukermassen. Den eneste store brukermassen som er utenfor i dag er spillerne, men det er i det minste noen positive signaler. Ansvaret der ligger naturligvis på oss forbrukerne. Kjøp fortrinnsvis spill som gies ut også for linux, selv om du bruker XP/Vista.
Når skal det kicke ass så det monner- så man får lyst til å hive inn linux over en piratkopi av Windows?
Hva med å hive det inn over fire lisensierte windows? Jeg har ikke angret et sekund.
de beste bak tastaturet må dyrkes,
Noen av verdens beste programmerere jobber med linux kjernen, hadde det ikke vært for GPL hadde MS patchet den inn for lengst.
F.eks med spill - man har snakket om DirectX emulering lenge nå. Det prates alltid fint om noe som skal komme om et halv til et år - men det blir aldri så glamorøst som forventet.
Det er slike prosjekter som tar fokus vekk fra hva som bør gjøres. Emulering er ikke løsningen.
Og codecs er forresten et godt eksempel på det jeg nevnte over - stjel fra MS og lanser "uoffisielt", men med minimalt stress for å installere for sluttbrukeren.
Dette er på plass allerede, codecs er et mye større problem på XP/Vista.
Når det funker, SÅ kan man fikle med egne OS codecs osv. Når alt annet er på plass. Istedet for å være så forbannet kunstnerisk og prinsippiell - det er det store målet som teller, og for å nå dit så det blir forhold for mer eksperimentering, så må man gjøre noen kompromiss i mellomtiden.
Det du øsnker er ikke forenelig med GPL.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9018234
Folk vil ha en smidig overgang fra eksisterende operativsystem.

 

Jepp, det er essensen i det hele! Folk som er vant med kjente MS-produkter vil ha en myk overgang, uten for mye å sette seg inn for de som ikke vil det.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt planer om og bruke linux på en eller 2 av mine maskiner. men jeg klarte ikke fikse det trådløse kortet på noen av distroene. Lengste jeg kom var og søke opp wireless signaler. men uansett hvor bra signalet var så klarte ikke noen distroer og koble til.

 

Umulig og kjøre linux uten fast internett. er så mye pakker og ting jeg må legge inn for og få tilpasset det til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt planer om og bruke linux på en eller 2 av mine maskiner. men jeg klarte ikke fikse det trådløse kortet på noen av distroene. Lengste jeg kom var og søke opp wireless signaler. men uansett hvor bra signalet var så klarte ikke noen distroer og koble til.
Jeg har hjulpet mange med trådløskort i linux, ennå ikke sett et som ikke funker. At disse kortene ofte ikke er støttet ut-av-boksen kan og skal ikke linux lastes for. Rett kritikken der den hører hjemme. For ditt kort vil jeg tro ndiswrapper vil gjøre jobben helt greit, finn kortet ditt her:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/...mid,33/id,list/

ofte er det flere drivere for et kort, bare prøv til du finner et som virker. Heldigvis er dette et problem i rask bedring, den raskest voksende kodebasen i linuxkjernen for øyeblikket er trådløsstøtten.

Lenke til kommentar
Så hvorfor i granskauen er det ingen i linuxmiljøet som gjør noe med den saken?
Det er gjort masse med saken, og det går framover i stormfart. Hva er det du savner?

Gjennombruddet. Hvorfor tror du ikke folk legger inn linux idag? Helt ærlig, du som kjenner systemet bedre enn meg - hva tror du? Dersom de hadde vært der de trenger idag, hadde folk fått nyss om det fort.

 

For min del; 100% NTFS og DirectX emulering så jeg kan spille spill uten å fikle med masse innstillinger. Ikke at jeg spiller mye spill, men jeg vil ha muligheten.

Lenke til kommentar
Gjennombruddet. Hvorfor tror du ikke folk legger inn linux idag?
Mange jeg kjenner holder på å konvertere til linux for tiden. Eeepc selger som hakka møkk. Dell selger visstnok godt selv om de skjulte ubuntu maskinene så godt de kan. Folk legger ikke inn windows i dag heller, de kjøper ferdiginstallert.
Helt ærlig, du som kjenner systemet bedre enn meg - hva tror du? Dersom de hadde vært der de trenger idag, hadde folk fått nyss om det fort.
Det er ikke et kommersielt produkt, så det kan ikke lite på reklame, kun jungeltelegrafen. Da har du et høna og egget situasjon når slike som deg påstår hardnakket at det ikke er klart ennå.
For min del; 100% NTFS og DirectX emulering så jeg kan spille spill uten å fikle med masse innstillinger. Ikke at jeg spiller mye spill, men jeg vil ha muligheten.
NTFS støtten er der i dag! Samt en hel rekke andre filsystemer til diverse behov. DirectX kan ikke støttes, det er en proprietær løsning i utvikling. Du må som forbruker bruke din stemme og støtte OpenGL-baserte spill når valget er åpent. Hvis ikke har du ikke annet valg enn å håpe at myndighetene griper inn for å hindre prispremiumen vi alle nå betaler p.g.a. at markedet ikke fungerer. Forøvrig opplever jeg at altfor mye tid svies av på spill selv om jeg kun har linux. Nå er det slik at forbausende mange spill til MS faktisk fungerer meget godt i linux.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...