Gå til innhold

Objektiv til portretter utendørs


Anbefalte innlegg

135 syns jeg blir litt i lengste laget jeg da. Men 105 er noe jeg gleder meg til.
Så er det uansett snakk om 1.3x crop her. Så 135mm tilsvarer egentlig mer 120mm (117) på Nikon...

 

Det er så vidt jeg vet bare Nikon som har DC-objektiver, men noen av Canon-objektivene har vel soft-focus, hva nå enn det gjør...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
135 syns jeg blir litt i lengste laget jeg da. Men 105 er noe jeg gleder meg til.
Så er det uansett snakk om 1.3x crop her. Så 135mm tilsvarer egentlig mer 120mm (117) på Nikon...

 

Det er så vidt jeg vet bare Nikon som har DC-objektiver, men noen av Canon-objektivene har vel soft-focus, hva nå enn det gjør...

 

Ett av Canon objektivene har det (135/2.8), som forøvrig er det eldste EF objektivet i salg.

Hvorvidt noen vil betale for å få blurring av bildene på denne måten er en annen sak....Me, not.

En grei 135mm skal det være, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Soft focus var veldig populært på 70 og 80-tallet. Litt samme effekt som å smøre inn frontelementet med vaselin - man får en slags glød rundt det som er i fokus. DC på de mest ekstreme innstillingene skal vist også gi soft focus - uten at jeg har noen praktisk erfaring.

 

Når jeg tenker på soft focus, så tenker jeg på Farrah Fawcett: http://www.flickr.com/photos/hillyblue/439008472/

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Får se hvilken jeg tar. Finnes det en mellomting som dere kan anbefale? Hehe..
Canon 100mm f/2 USM.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Mangler den røde ringen, men du kan kanskje tegne en selv? :o)

 

Ja den er også helt suveren, eventuellt kan du vurdere 100mm 2.8 macro USM som er et überskarpt objektiv (så får du 1.klasses macro i tillegg).

100/2.8 er en god kandidat ja, og når man får 1:1(?) macro på kjøpet er den en god konkurrent mot 100/2 USM.

Får nesten sjekke prisene på jobben først, så ser jeg fort hva som lønner seg og hva som ikke gjør det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...