Gå til innhold

Objektiv til portretter utendørs


Anbefalte innlegg

Vurderer et nytt objektiv til portretter utendørs. Noen tips? Skal ha originalt fra Canon. Skal også kjøpe brukt, med mindre jeg kjøper gjennom jobben.

 

Pris: Maks 4000-5000 kroner brukt.

 

Takker for alle innspill.

 

Hvordan vil en 85/1.8 USM fungere? (den vil jo også fungere greit innendørs (haller og slikt)).

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et portrettobjektiv, og ett objektiv til innendørsbruk (50/1.4), men hvis det er mulig å få alt i ett objektiv så er jo det positivt. Skal også ha en 17-40/4L til landskap og slikt snart.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke få skamrost 85mm nok :)

Jeg benytter riktig nok Nikon utgaven i 1.8 og er mektig fornøyd. Denne kan dog ikke brukes til helportrett inne, med mindre du bor i en gymsal.

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1218..._Autofocus.html

 

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=3

 

 

her noen eksempler hva Nikon 85mm 1.8 gjør på brennvidden 1.8

 

http://farm3.static.flickr.com/2020/206618...b2f48dd1a_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2071/206699...25ca67fce_o.jpg

 

Dette er et objektiv du VIL få mye glede av, og du kan eksperimentere i det uendelige, som på eksemplene mine hvor jeg la bokehen i forgrunnen av motivet :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke få skamrost 85mm nok :)

Jeg benytter riktig nok Nikon utgaven i 1.8 og er mektig fornøyd. Denne kan dog ikke brukes til helportrett inne, med mindre du bor i en gymsal.

Hehe. Hadde jeg ønsket å ta helportretter inne hadde jeg nok ei heller kjøpt en 85mm. Som sagt skal en 17-40/4L også kjøpes snart.

 

Kan legge til at objektivet skal brukes på 1D mk.II :)

Lenke til kommentar

Det er fantastisk objektiv. 1.2 utgaven hadde jeg kanskje ønsket med som canonist, men igjen koster den skjorta

 

Ved å kjøpe det på linken koster det deg ca 2600 kroner i din postkasse.....NYTT! :)

 

Livet er for kort til å dvele med kanon objektiv til en slik latterlig pris :)

 

 

Legger til at jeg har bestilt en 105mm til portretter også da. Og jeg bruker d80 (cropfaktor 1,5)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Det er fantastisk objektiv. 1.2 utgaven hadde jeg kanskje ønsket med som canonist, men igjen koster den skjorta

 

Ved å kjøpe det på linken koster det deg ca 2600 kroner i din postkasse.....NYTT! :)

 

Livet er for kort til å dvele med kanon objektiv til en slik latterlig pris :)

Hehe. Tror kanskje jeg får det relativt billig gjennom jobben også, men takk for linken.. :)

Lenke til kommentar

 

Fankern heller, Øivind. Ligger du skjult i buskene å tar bilder av damer som går forbi...?

 

 

;)

 

 

Vil du ha Det beste portrettobjektivet (utendørs), Gisse, til den prisen (og litt til..). 135/2.0L

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Vil du ha Det beste portrettobjektivet (utendørs), Gisse, til den prisen (og litt til..). 135/2.0L

Du sier nok noe der. Hva ligger bruktprisen på den, tror du? Mulig den blir litt for heavy for meg, mtp. størrelse og brennvidde. Ikke prismessig - jeg betaler det det koster, og spytter heller i noen ekstra tusenlapper for å få noe jeg blir fornøyd med, men jeg tror bare at 135mm blir litt for mye. Sikkert bra på FF, men tror det blir litt i trangeste laget med mk.II. Eller tar jeg helt feil nå? :ermm:

Lenke til kommentar
Vil du ha Det beste portrettobjektivet (utendørs), Gisse, til den prisen (og litt til..). 135/2.0L

Du sier nok noe der. Hva ligger bruktprisen på den, tror du? Mulig den blir litt for heavy for meg, mtp. størrelse og brennvidde. Ikke prismessig - jeg betaler det det koster, og spytter heller i noen ekstra tusenlapper for å få noe jeg blir fornøyd med, men jeg tror bare at 135mm blir litt for mye. Sikkert bra på FF, men tror det blir litt i trangeste laget med mk.II. Eller tar jeg helt feil nå? :ermm:

 

Prismessig med en nypris på ca 9300,- snakker vi en bruktpris på 6500-7000,-.

Er du ute er det ikke trangt i det hele tett på en 1D (ikke på 1.6X heller spør du meg) dersom formålet er portrett. Derimot kommer du på en behagelig avstand på 3-4m fra personen.

Objektivet er noe inni helsike godt.

 

Så lenge jeg hang med, brukte jeg 135L på 1DII under oktoberfesten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839706&hl=

Lenke til kommentar
Ikke prismessig - jeg betaler det det koster, og spytter heller i noen ekstra tusenlapper for å få noe jeg blir fornøyd med, men jeg tror bare at 135mm blir litt for mye. Sikkert bra på FF, men tror det blir litt i trangeste laget med mk.II. Eller tar jeg helt feil nå? :ermm:
Jeg (og mange andre) har tatt flere fine portrettbilder med 200mm på film, så tror den blir ganske suveren på 1D MkII.
Lenke til kommentar
Ikke prismessig - jeg betaler det det koster, og spytter heller i noen ekstra tusenlapper for å få noe jeg blir fornøyd med, men jeg tror bare at 135mm blir litt for mye. Sikkert bra på FF, men tror det blir litt i trangeste laget med mk.II. Eller tar jeg helt feil nå? :ermm:
Jeg (og mange andre) har tatt flere fine portrettbilder med 200mm på film, så tror den blir ganske suveren på 1D MkII.

Ok, det høres ganske bra ut, egentlig. Får se hvor billig jeg får den gjennom jobben, men den er altså vesentlig bedre enn 85/1.8? :)

Lenke til kommentar
Ok, det høres ganske bra ut, egentlig. Får se hvor billig jeg får den gjennom jobben, men den er altså vesentlig bedre enn 85/1.8? :)

 

Vil si bedre ja, men 85/1.8 er ekstremt god den også, så å si vesentlig bedre er å overdrive.

Største grunn til prisforskjell ligger jo i at det er bedydelig mer (og dyrere) glass. (85/1.8 er 58mm frontelement mens 135 er 72mm)

 

(begge har rask USM jo)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Ok, det høres ganske bra ut, egentlig. Får se hvor billig jeg får den gjennom jobben, men den er altså vesentlig bedre enn 85/1.8? :)

 

Vil si bedre ja, men 85/1.8 er ekstremt god den også, så å si vesentlig bedre er å overdrive.

Største grunn til prisforskjell ligger jo i at det er bedydelig mer (og dyrere) glass. (85/1.8 er 58mm frontelement mens 135 er 72mm)

 

(begge har rask USM jo)

Åja, visste ikke at 135/2 hadde USM.

 

Får se hvilken jeg tar. Finnes det en mellomting som dere kan anbefale? Hehe..

Lenke til kommentar
Får se hvilken jeg tar. Finnes det en mellomting som dere kan anbefale? Hehe..
Canon 100mm f/2 USM.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Mangler den røde ringen, men du kan kanskje tegne en selv? :o)

 

Ja den er også helt suveren, eventuellt kan du vurdere 100mm 2.8 macro USM som er et überskarpt objektiv (så får du 1.klasses macro i tillegg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...