Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utløpt leiekontrakt - oppsigelse


redouane

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer flyttet sammen 1. november 2005 og leier fortsatt samme leilighet. Kontrakten vi skrev med huseier var for ett år med skriftlig utløp 1. november 2006. Vi har to måneders oppsigelse, i følge kontrakten, som er utløpt...

 

Men gjelder disse to månedenes oppsigelse ettersom kontrakten er utløpt? Jeg vil tro at vi går på "måned-for-måned" nå og to mnd. oppsigelse ikke lenger gjelder. Har vi nå bare én mnd oppsigelse?

 

Vi har nemlig flytteplaner og de to månedenes oppsigelse er et lite hinder for oss. Vi ønsker ikke være "drittsekker" mot huseieren, men han er en prinsipiell mann og derfor vil vi også være det.

 

Takknemlig for innspill og oppklaring!

 

Edit: I følge lovteksten er vel vi over på "tidsubestemt leieavtale", men jeg finner likevel ikke noe om oppsigelse fra leieboers side.

Endret av redouane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: I følge lovteksten er vel vi over på "tidsubestemt leieavtale", men jeg finner likevel ikke noe om oppsigelse fra leieboers side.

Det står ganske klart:

 

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

 

Edit: Det enkleste for alle parter er som regel at noen nye leietakere overtar før det er gått 2 (eller 3..) måneder, hvis man vil flytte raskt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Edit: I følge lovteksten er vel vi over på "tidsubestemt leieavtale", men jeg finner likevel ikke noe om oppsigelse fra leieboers side.

Det står ganske klart:

 

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

 

Og det står også i samme §9-6: Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

Når vi har to måneders oppsigelse "i avtale", kan vi ikke plutselig få tre måneder - spesielt når vi har en utløpt kontrakt - vel?

Lenke til kommentar
Og det står også i samme §9-6: Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

Når vi har to måneders oppsigelse "i avtale", kan vi ikke plutselig få tre måneder - spesielt når vi har en utløpt kontrakt - vel?

Tja, det er et spørsmål som er åpent for tolkning.

 

"Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt."

 

Så kan man jo diskutere om den avtalen om 2 måneders oppsigelse fortsatt gjelder. Hvis jeg var utleier ville jeg nok ikke protestert på det. Noe kortere oppsigelsesfrist kan dere nok uansett ikke hevde. Det beste er som sagt å bli enige med utleier om en løsning begge kan leve med. Ofte ved at nye leietakere overtar.

Lenke til kommentar
Og det står også i samme §9-6: Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

Når vi har to måneders oppsigelse "i avtale", kan vi ikke plutselig få tre måneder - spesielt når vi har en utløpt kontrakt - vel?

Tja, det er et spørsmål som er åpent for tolkning.

 

"Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt."

 

Så kan man jo diskutere om den avtalen om 2 måneders oppsigelse fortsatt gjelder. Hvis jeg var utleier ville jeg nok ikke protestert på det. Noe kortere oppsigelsesfrist kan dere nok uansett ikke hevde. Det beste er som sagt å bli enige med utleier om en løsning begge kan leve med. Ofte ved at nye leietakere overtar.

 

Og når leieforholdet er gått over til å være tidsubestemt, slik vårt er, hva er retningslinjene da? Mulig det er jeg som treg, men jeg finner ingen klare svar på oppsigelse fra leieboer i en slik setting. Vi har jo ingen kontrakt, men ruller fra måned til måned. Da kan vi ikke forholde oss til en lengre oppsigelsetid?

Lenke til kommentar
Og når leieforholdet er gått over til å være tidsubestemt, slik vårt er, hva er retningslinjene da? Mulig det er jeg som treg, men jeg finner ingen klare svar på oppsigelse fra leieboer i en slik setting. Vi har jo ingen kontrakt, men ruller fra måned til måned. Da kan vi ikke forholde oss til en lengre oppsigelsetid?

Utgangspunktet er at en tidsubestemt leieavtale har 3 måneders oppsigelsesfrist.

 

Dersom dere skal påberope 2 månders frist, må det isåfall være fordi dere hadde det i den tidsbestemte avtalen. Spørsmålet er om man kan ta med seg denne delen av avtalen, over i den "nye". Jeg heller mot at det kan man, siden det ikke kan være tvil om at andre deler av avtalen (f.eks. ikke røyking, snemåking, etc etc) naturlig vil følge med.

 

Edit: Man kan vel egentlig si det slik at avtalen er den samme, bortsett fra akkurat det med at den var tidsbestemt.

 

Er dessverre ikke noen husleie-jus-ekspert, dog. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Og når leieforholdet er gått over til å være tidsubestemt, slik vårt er, hva er retningslinjene da? Mulig det er jeg som treg, men jeg finner ingen klare svar på oppsigelse fra leieboer i en slik setting. Vi har jo ingen kontrakt, men ruller fra måned til måned. Da kan vi ikke forholde oss til en lengre oppsigelsetid?

Utgangspunktet er at en tidsubestemt leieavtale har 3 måneders oppsigelsesfrist.

 

Dersom dere skal påberope 2 månders frist, må det isåfall være fordi dere hadde det i den tidsbestemte avtalen. Spørsmålet er om man kan ta med seg denne delen av avtalen, over i den "nye". Jeg heller mot at det kan man, siden det ikke kan være tvil om at andre deler av avtalen (f.eks. ikke røyking, snemåking, etc etc) naturlig vil følge med.

 

Edit: Man kan vel egentlig si det slik at avtalen er den samme, bortsett fra akkurat det med at den var tidsbestemt.

 

Er dessverre ikke noen husleie-jus-ekspert, dog. :p

 

Her er et argument for 3 måneders frist (fra en amatør):

 

Når en leieavtale går over til å være tidsubestemt, så er det flere

forhold ved oppsigelse som berøres. En kan protestere på en oppsigelse

og utleier risikerer da å måtte prøve rettsligen om oppsigelsen er gyldig.

Jmf Husleieloven §9-8. Dette tilsier at oppsigelses-fristen er 3 måneder

når annet ikke er avtalt siden ellers kunne f.eks. leier få friheter

som utleier bare kunne godta så lenge han/hun følte å ha god kontroll

ved tidsbestemt utleie. En annen tids-frist kunne bli for kort eller for lang.

F.eks. ved en tidsbestemt utleie kunne en i prinsippet

godta 2 års oppsigelsesfrist dersom utleien varte i 4 år - men en

tidsubestemt utleie med oppsigelses-frist på 2 år ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Antar at dere leier hos noen som bor i boligen siden dere hadde en tidsbetsemt kontrakt på et år. Det er ikke utvilsomt at dere nå bor på tidsubestemt kontrakt, siden dere ikke har fått pålegg om å flytte ut eller har flyttet ut.

 

>Selv om selve kontrakten har blitt tidsubestemt, er det ikke dermed sagt at kontrakten dere skrev med to månders oppsigelsestid bare kan settes til side av denne grunn. De andre reglene kan jo gjelde, men dette vil jo selvfølgelig komme ann på en tolkning av avtalen og leieforholdet.

 

Dere burde nok heller snakke med utleier før dere kommer drassende med tungt skyts.

Lenke til kommentar
Dere burde nok heller snakke med utleier før dere kommer drassende med tungt skyts.

 

Men liker dere å tenke på konflikter og problemer i stedet for noe høyverdig,

så finn frem noen paragrafer å slå deres medmennes med. La dem få føle seg tråkket

på, lurt, miste kontrollen, etc etc. Så er dere i gang :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Ettersom jeg tolker det jeg har lest så har Dere 2 måneders oppsigelse fra den 1. i hvilken som helst kalendermåned. Etter standard leiekontrakt skulle Dere egentlig hatt 3 måneder, så dette er jo absolutt i Deres favør. Nyansen er at ved tidsbestemte leieavtaler er det svært vanskelig å flytte ut før ett år er gått, dersom ingen kontraktbrudd foreligger. Men etter 1. år gjelder 3 måneders oppsigelsestid, i Deres tilfelle, 2 måneder.

 

Se over Husleieloven til egen informasjon. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...