Gå til innhold

Er det på tide å realisere fondsandeler i Odin Maritim (og andre fond)?


wawa

Anbefalte innlegg

Dette året har jo bare alt gått rett ned, spesielt for Odin Maritim som per i dag er over 15% ned i 2008.

 

Hva tror dere på forumet? Kan det hende verdensøkonomien, styrt av USA, går i bratt nedoverbakke nå fremover, altså at vi kan se et ordentlig krakk?

Eller tror dere at fondene (Skagen, Odin) vil returnere til status quo i løpet av 2008 (altså at de i sum ikke går ned, men i pluss, i løpet av 2008) og at det derfor er best å vente med å ta ut pengene? (btw: jeg trenger ikke pengene nå i år, men vil nødig miste dem!)

 

Jeg valgte Odin Maritim basert på tips på dette forumet om at det ville fortsette å øke, men kan nå ikke si annet enn at jeg skulle ønske jeg hadde gått inn i det fondet for noen få år siden istedet for noen få måneder siden... Da hadde det i hvert fall ikke svidd så mye at fondet får ned 20% eller noe (dog, så klart det ville også svi dersom det gikk mye mer ned enn det, selv om det hadde økt mye tidligere år).

 

Enn om dollaren kollapser fullstendig? Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Miste? Hva mener du med å miste? Man mister penger når bedrifter går konkurs. Hvis ikke kalles det papirtap. Du sier selv at du har god tid. Nedgangen er kanskje snart slutt. Hvis du skal selge deg ut, så synes jeg du er sent ute.

 

Året 2008 kommer nok til å ende i pluss.

Lenke til kommentar
Miste? Hva mener du med å miste?

 

Ehm, tape... "Same same" vet du! Dersom USA og resten av vesten går i dass, vil jeg tape/miste penger/pengene vil forsvinne/gå opp i luft/fordufte/reduseres dersom kursene forblir elendige fram til det tidspunktet jeg tar ut pengene. Jeg vil muligens ta ut pengene om et par år, så spørsmålet blir om kursene vil gå enda mer ned i løpet av det neste året eller to år enn de allerede er blitt.

Hva får deg til å tro at 2008 vil ende i pluss? Stein Erik Hagen tror børsene kan falle opptil 30% i 2008.

 

Dersom verdensøkonomien går til helvete, vil jeg (som har sparehorisont på 1-2 år) miste penger...

Lenke til kommentar

Hadde jeg visst når det er lurt å realisere fondsandeler hadde jeg vært rik. I etterpåklokskapens klare lys ser jeg at jeg skulle ha solgt alt 23.juli i fjor. Men jeg sitter på mine andeler og håper bunnen snart er nådd.

 

De gangene jeg har prøvd å time markedet har det vært lite vellykket, så jeg velger å sitte rolig til jeg skal bruke pengene. Det sies at det verste er ikke å bli med på nedgangene, men å gå glipp av oppgangene :cool:

 

Når jeg tar det såpass rolig har det også å gjøre med at jeg ikke har tenkt å bruke noe særlig av sparepengene før om 8-10 år, så jeg kan skjønne at TS er litt nervøs som snakker om 1-2 år. Det er en grunn til at de som har greie på slikt ikke anbefaler fond om man har mindre enn ca. 5 års sparehorisont.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Jeg solgte en god del i februar 2007. Glad for det nå........

 

Ellers haddet "tapet" vært på 16 000 i dag.

 

Jeg solgte det meste jeg hadde i beggynnelsen av 2007 jeg også, resten solgtge jeg med Terra skandalen da jeg visste det bare var en forsamk på hva som ville komme.

 

Det jeg har nå er 50 aksjer i UPI (unotert selskap), noen fondsandeler i postbanken (som jeg har tapt 400 kr på sånn ca på papiret) og så kjøpte jeg noen aksjer i storebrand, domstein og marine harvest når aftenposten meldte om bunnoteringen til storebrand her om dagen. Uansett så har det funket, bare i dag gikk deporkontoen opp 6,6%. Skal ikke klage over det.

 

Uansett betyr finansielle instrumenter is i magen og kanskje ikke alltid følge saueflokken. Når avisene skriver at aksjenekursene aldri har vært så høye osv, er det kanskje lurt å vurdere salg.

 

Så bunn i grunn så mener je gat du ikke burde selge, heller ha litt is i magen. Markedet vil mest sannsynlig ta seg opp igjen, og ved fond så må man ha lang horisont, minst 4- 5 år.

Lenke til kommentar

Jeg tror at USA er på vei mot en dollar kollaps, ihvertfall svakere dollar og stadig høyere renter som vil være gunstig for faste aktiva. Jeg mener også at det er det som driver oslo børs nå. Jeg var positiv til dollaren for en stund siden, men jeg fikk nesten ikke sove om natta på grunn av dollar bekymringer. Nå har jeg mesteparten i aksjer og har ingen slike bekymringer. Hvor mye gjeld er det USA har når alt av forpliktelser er tatt med? 3 ganger så mye som resten av verden tilsammen, samtidig som resten av verden tilsammen har dobbelt så stort BNP som USA. Forhåpentligvis sprer det seg ikke til den norske krona, men det er ikke sikkert. Papirpenger er helt verdiløst. Jeg tror det er lite smart å ha alt av verdier bundet opp i kontanter. Det er ihvertfall smart å ha noe investeringer i råvarer og faste verdier som er knyttet til den langsiktige trenden i Kina. Det er en mulighet for at panikken i hele verden, og styrkelsen av dollaren i det siste er helt mot den fundamentale trenden som tilsier at USA snart mister sin AAA rating.

 

Jeg tror at denne trenden: http://research.stlouisfed.org/fred2/fredgraph?s[1][id]=DTP5A10

kommer til å fortsette, at dollaren kan kollapse, at rentene i USA vil gå opp, og at hele råvaretrenden sannsynligvis vil fortsette. Det er ikke sikkert, men i det siste har jeg begynt å se det for meg.

 

Jeg tror at baltic dry indeksen kommer til å begynne å stige, det er jeg helt sikker på vil skje i neste uke, og det vil da være på grunn av svakhet i dollaren.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Her er avkastning i prosent for Odin Maritim:

 

Avkastning %

1-dag +1.6

 

1-uke +7.8

 

1-måned -27.8

 

6-måneder -48.7

 

1-år -59.9

 

3-år annualisert -4.8

 

5-år annualisert +17.5

 

I år -55.2

 

Så det ser ut som fondene dine begynner så smått å gå oppover igjen.

Lenke til kommentar
Papirpenger er helt verdiløst. Jeg tror det er lite smart å ha alt av verdier bundet opp i kontanter.

 

Jeg trodde du mente at "Cash is King"? Mener du det er smart å kjøpe aksjer i dag? Evt. hvilke?

 

Jeg tror aksjer er smart nå. Det virker som det er en trend i markedet at selskaper som tjener på lavere råvarepriser

skal bli mer verdsatt samtidig som vanlige råvareaksjer er oversolgt. Det er de aksjene som tjener på lavere råvarepriser som det er mest oppdrift i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...