Gå til innhold

TEST: Logitech G9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt denne musa i 2 mnd nå, og må si meg storfornøyd. Har hatt MX1000/Revolution/G5 2007 før denne, og synes denne er den beste til mitt bruk så langt (wow, crysis, bioshock, UT3, HL2/TF2/mm). Som de fleste andre foretrekker jeg XL-skallet; ligger godt i hånden og blir ikke sliten, selv etter 5-6 timer med raiding i wow.

Liker drivene veldig godt; mange valg, god oversikt, avansert innstillinger. Før trengte jeg en mod for å sette opp oppdateringsfrekvens, alle knapper slik jeg ville osv, dette er nå tilgjengelig som standard.

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager er det ingen av dagens muser som kommer med knapp forran og bak musehjulet?

Jeg har en MX1000 per i dag og den har denne knappen, utrolig praktisk å bruke denne knappen som push to talk i f.eks teamspeak.

Nå har dem jo slutta å selge MX1000 også, før jeg rakk og kjøpe meg en reserver :( hva skal jeg gjøre når MX'n dør? :grumpy::no:

http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?si...p;fromform=true

Lenke til kommentar

Ved bruk av fristilt musehjul, trenger man bare å tappe musehjulet for å få det til å stoppe. Og hastigheten du snurrer hjulet bestemmer scrollehastigheten. Så den fristillingsfunksjonen gir jo mer frihet til å gjøre som du vil. Den vanlige scrollen er for ufleksibel til windows-bruk, mens fristillingen ikke vil fungere i spill siden man da må operere raskere og parallelt med andre handlinger.

Den dryfit(?)-overflaten blir slitt bort over tid på utsatte områder, feks tommelen.

Musa er litt kort, så det dannes et hulrom bak den. Gjør at jeg må holde musa mer med fingrene, og begrenser stabiliteten ved gaming.

Å gi et visuelt bilde av følsomheten synes jeg heller skal telle som positivt enn negativt. Om man ikke klarer å forstå at 1 prikk er lavere enn 3, så er det ikke i musa problemet ligger. De prikkene støtter også flere farger, slik at man kan se hvilken profil man bruker.

Man kan også relatere ulike spill med en profil, slik at bytting av profil foregår automatisk når man loader spillet.

Man kan også klokke opp musa direkte med programvaren, framfor å laste ned en egen hack via google, for å få musa til å fungere på 1000Hz framfor 200Hz. Samt fjerne den evinnelige akselerasjonen som man også må hacke windows for å få bort. Alt kan fikses :)

Lenke til kommentar
En mus med utbyttbare skall, og ikke en kommentar på hvordan dette funker? Byggekvalitet, festemekanisme, holdbarhet ?

Om du ser på dette bildet, ser du en flat knapp bak på musa. Når du skal bytte skall trykker du denne inn, og skallet kan løftes av. For å feste skallet igjen knepper du det bare tilbake, uten å måtte trykke noe som helst. Føyer også med et bilde av hvordan vektbyttingen foregår.

Skallene er heller ikke klin like i utformingen, noe som kommer bedre fram ved bruk av ulike vinkler. Skallene sitter som støpt på innmaten, og fører ikke til noen svakheter.

Skuffen med skallene trengs bare å trykkes på, så popper den ut. Må innrømme at om man rister på musa hører man en liten slamring fra denne skuffen. Men dette er ikke negativt merkbart under gaming.

Det er heller ikke plasser for å montere skates på denne musa, da de heller har satset på å lage sin egen versjon, som byr på større overflatekontakt enn skates jeg har erfart tidligere.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
Takk, slik info burde utvilsomt artikkelen inneholdt. :)

Skallene sitter godt, og du er ikke redd for at disse skal bli slarkete over tid altså?

Slitasje opplever jeg kun på utsiden av Drytech(eller hva det nå het)-skallet. Slark er jeg ikke redd for nei, ettersom jeg har brukt den en god stund nå. Sjansen er høyere for slark i vekt-skuffen, men jeg har tilpasset vektene, så da trenger jeg ikke bytte noe mer.

Men jeg skulle gjerne sett til at musen passet bedre i hånden. Den er for kort for å kunne holde den godt med hele hånden, og ikke mest med fingrene. Største minuset jeg har funnet. Resten er jeg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
At du trekker musen for upresist rullehjul i fri modus er totalt bogus. Da kunne du like godt trukket den for å være alt for presis i trinnmodus, det blir samme greia. Jeg benytter alltid trinnløs modus i Windows, mens når jeg er i spill er jeg nødt til å ha med trinn (slik at jeg kan scrolle gjennom f.eks. våpen). I Windows derimot, med trinnløs hjul, er en av de beste funksjonene jeg noen gang har hatt på en mus.

Ja, det blir som å trekke for at det ene skallet er har ruglete overflate dersom anmelderen liker det glatte skallet bedre. :!:

Lenke til kommentar
At du trekker musen for upresist rullehjul i fri modus er totalt bogus. Da kunne du like godt trukket den for å være alt for presis i trinnmodus, det blir samme greia. Jeg benytter alltid trinnløs modus i Windows, mens når jeg er i spill er jeg nødt til å ha med trinn (slik at jeg kan scrolle gjennom f.eks. våpen). I Windows derimot, med trinnløs hjul, er en av de beste funksjonene jeg noen gang har hatt på en mus.

Ja, det blir som å trekke for at det ene skallet er har ruglete overflate dersom anmelderen liker det glatte skallet bedre. :!:

Eller for å dra den enda lenger: Det blir som å si at Intel er bedre enn AMD.

Hehehe... måtte bare.

OT:

Skribenten sier også at "En artig detalj, om enn ikke akkurat noe som gir deg noen fordeler, er at du kan endre fargen på lampene i G9."

Jeg synes det er en fordel, slik at jeg vet hvilken profil jeg benytter meg av, og at den automatiske profil-byttingen går som den skal.

Legger også til at man også kan scrolle sidelengs med rullehjulet.

Lenke til kommentar

folk klager på designen her og så nevner RAZOR DeathAdder som et bedre design? DeathAdder er jo ubruklig for folk som faktisk liker å holde på musa med hele hånden. Har selv testet både Logitech G5 (som har samme formen som MX518) og en DeathAdder. Er natt og dag hva passform gjelder. Med DeathAdder må jeg holde den på hver siden med bare fingrene. Og de gummilistene er der sikkert for å få maksimalt grep med fingrene.

G9 er enda bedre å holde i igjen.

Når det gjelder presisjon og reaksjonsevne så synes jeg G5 har klart seg fint, men med G9 så har dem endelig fått laser opp på nivå med optiske mus.

Lenke til kommentar

Kunne vi fått en skikkelig sammenligning av Logitech G9 vs Razer Lachesis? :)

Det er liksom det som er den store duellen innenfor gaming mus disse dager..

Må si at Lachesis sine spesifikasjoner virker mer overbevisende, men det er jo på langt nær alltid det betyr at den er best i praksis. Så en skikkelig sammenligning hadde vært noe :D

Kanskje også tatt med en Microsoft SideWinder :)

Hadde vært morsomt med en skikkelig "Gamer Mus Test" her på hardware.no :D

Så vi kunne fått fram fordelene og ulempene med de forskjellige kandidatene :)

Kanskje også legge til hvordan de er iforhold til MX518, DeathAdder, Copperhead osv og.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
... Er natt og dag hva passform gjelder. Med DeathAdder må jeg holde den på hver siden med bare fingrene. Og de gummilistene er der sikkert for å få maksimalt grep med fingrene.

....

Samme som jeg opplever. Etter 90 min med intens firstshooter blir jeg stiv i lillefingeren siden jeg i hovedsak holder musa med tommel og lillefinger. Og lillefingeren er svakest og bikker først. Hadde musa vært litt mer tilpasset hånda hadde den gitt mer stabilitet og bedre utholdenhet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
... Er natt og dag hva passform gjelder. Med DeathAdder må jeg holde den på hver siden med bare fingrene. Og de gummilistene er der sikkert for å få maksimalt grep med fingrene.

....

Samme som jeg opplever. Etter 90 min med intens firstshooter blir jeg stiv i lillefingeren siden jeg i hovedsak holder musa med tommel og lillefinger. Og lillefingeren er svakest og bikker først. Hadde musa vært litt mer tilpasset hånda hadde den gitt mer stabilitet og bedre utholdenhet.

noen som har noe mer å si om denne musa før jeg kjøper meg en? og hvordan den er vs Razer Lachesis og eller Microsoft SideWinder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...