Gå til innhold

Uklart bilde av scooter i fart? Hva er gjort galt?


Anbefalte innlegg

Det kommer an på blitsen sitt ledetall som angir styrke.. Større tall jo sterkere.

 

Man kan som sagt lage til og sette 'hetter' på blitsene, med dette sier de på Strobist at de lett plasserer en Vivitar 285HV 30m unna og klarer seg med det... Nå har ikke jeg sammenlignet styrken på den blitsen så jeg vet ikke hvordan det fungerer mot den som jeg venter på.

 

Blits vil hjelpe i mørket. Men det kommer an på hvor langt unna, hvor stort område du skal belyse osv... Det er en del som spiller inn.

 

Jeg anbefaler det å søke etter "Strobist" og lese litt der, så får du noen tanker og ideer rundt dette med blits.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil 'se' det i søkeren jo. Dersom du undereksponerer og kameraet ikke kan kompensere for det ved hjelp av auto-ISO vil lukkertiden (i Tv) eller blenderen (i Av) begynne å blinke (streken under de).
Et annet tips er å stille inn hjulene slik at du får mulighet til å justere ISO-verdien med det ene hjulet og blender/lukkertid med det andre i hhv. Av/Tv-modiene. Da kan du selv kontrollere hvilken ISO-verdi som velges, samtidig som du kan velge annen verdi uten å flytte øyet fra søkeren (siden GX-10 er vennlig nok til å tilby ISO-informasjon i søkeren ;o)
Lenke til kommentar

Ja denne iso funksjonen er noe og vurdere, men tror at jeg vil ta noen orøve bilder og la kameraet være slik kansje da det ikke forandrer seg så mye..

 

Men men i dag har vi mildvær og den lille snøen vi har forsvinner vell..

 

Skal prøve og se litt på det med blits, men må insømme at det er ikke så høyt oppe på lista mi..

Lenke til kommentar
Ja denne iso funksjonen er noe og vurdere, men tror at jeg vil ta noen orøve bilder og la kameraet være slik kansje da det ikke forandrer seg så mye..
Ellers har også kameraet ditt en TAv-modus, der kameraet stiller ISO selv, mens du stiller lukkertid og blender. Kall det godt en lett tilgjengelig auto-ISO.

 

Skal prøve og se litt på det med blits, men må insømme at det er ikke så høyt oppe på lista mi..
Blits er ikke dumt, og bør nok stå nokså høyt oppe på listen. Personlig ønsker jeg meg først optikk som gjør at jeg kan ta bilder der blits er "umulig" eller i beste fall meget komplisert (lang tele og noenlunde lyssterkt objektiv til nordlysbilder m.m.). Utendørs har dessverre ekstern blits mindre effekt enn den har innendørs (der den er gull verdt!), men kan nok hjelpe i mange sammenhenger...
Lenke til kommentar
Et annet tips er å stille inn hjulene slik at du får mulighet til å justere ISO-verdien med det ene hjulet og blender/lukkertid med det andre i hhv. Av/Tv-modiene. Da kan du selv kontrollere hvilken ISO-verdi som velges, samtidig som du kan velge annen verdi uten å flytte øyet fra søkeren (siden GX-10 er vennlig nok til å tilby ISO-informasjon i søkeren ;o)

Ah... Stemmer det at jeg kan gjøre det.

Har bare ikke benyttet meg av det, siden å holde inne "OK" knappen i 4-veis-kontrollen lar meg justere ISO'en vha fremre hjulet. (Fra Firmware 1.10)

Etter det ble det på en måte litt overflødig for min del å legge iso inn på et hjul siden det allerede er tilgjengelig i alle moduser på et hjul ved nevnte metode.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Ja er lyssterkt objektiv som er fløttet høyt opp på min liste også nå:)

Men først en liten sekk til kun kamera og batteri som jeg kan ha på ryggen mens jeg kjører...

Så må bare finne en som sitter godt...

Ville kikket på Slingshot fra Lowepro, de er veldig hendige å få frem uten å ta av hele sekken. Har selv AW200, den er ganske romslig, og har plass til noen objektiver i tillegg, men AW100 burde være tilstrekkelig til din bruk. Er nok litt større enn du har tenkt, men det byr mest sannsynlig ikke på noen problemer.
Lenke til kommentar
Etter det ble det på en måte litt overflødig for min del å legge iso inn på et hjul siden det allerede er tilgjengelig i alle moduser på et hjul ved nevnte metode.
Synes det er veldig greit å slippe å trykke noen knapper for å justere ISO, og har ikke noe bedre å bruke hjulet til :o) Eksponeringskompensasjon er likevel lett tilgjengelig på samme måte som du nevner, bare med egen knapp, og bruker ikke det like ofte...
Lenke til kommentar

Hmm, dere er to scootere ute og freser?

Vurdert å hjelpe til med lyskasteren på den andre scooteren isåfall, om det er mulig å beregne litt hvor bildet skal taes?

 

Evnt, hvis strøm-muligheten er tilstede på scooteren du har, om det gikk an å fikle til en billig løsning med litt ekstra lys? (ja, skikkelig jallemikk mener jeg).

 

Utvalget i fargetemperaturer på ting som skal lyse etter 12V er jo rimelig stort om dagen også. Halogen/xenon/wannabe-xenon..

Lenke til kommentar

Ja da har vi vært ute en tur igjenn, var dessverre alt for seint i gang med og ta bilder, men blei i det minste noe i dag..

 

Nå er det kun mine manglende evner i lightroom som det står på...

 

Minusene med bildene i dag er mye støy da jeg brukte ISO1600 + at jeg selvfølgelig glemte alt jeg leste om i går med og over eksponere på snø..

Så blei litt mørke og groggy pga høy ISO.

 

Hva er det beste verktøye for og fjerne ISO støy?

 

Men blei i det minste klare bilder, kunne kansje brukt lavere lukketid, siden jeg i dag fikk til og følge scootern med kameraet, men dessverre blei ikke det gjort...

 

Men alle råd og tips jeg har fått her, hjalp en masse, sitter igjenn med masse RAW bilder som trenger litt etterbehandling...

Noen gode tips til sider som enkelt lærer meg og etterbehandle?

 

Nevnte jeg tusen takk for alle tipsa?

Om ikke TUSEN TAKK!!!

Lenke til kommentar

Godt å høre at du syns det går fremover med tipsene du fikk :)

Jeg håper du legger ut et lite bilde etterhvert så vi får se fremgangen.

 

Når det kommer til LR: Lightroom Killer Tips har en god del instruksjonsvideoer om funksjoner i LR, og generelt smarte tips. Jeg anbefaler deg å laste ned filmene og se de. De er ikke så store og lange, men det er lærerikt hver gang.

 

Videre finnes det en annen side jeg ikke husker, men den er linket til ett eller annet sted (tror det er under bildebehandling og redigering). Der er det en mer start-to-finish gjennomgang av LR, hvordan alt funker fra A-Å.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La det inn som en link.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Eneste problemet er jo at det går jo ikke legge opp 16mb da..

 

Men her er en liten .jpg versjon av ett bilde så kansje jeg kan få noen tips om hva som burde røres?

Akkurat nå surrer jeg med alle spaker og har ingen peiling :blush:

 

post-28938-1200590238_thumb.jpg

post-28938-1200590227_thumb.jpg

 

post-28938-1200590445.jpg

 

Som dere ser scooter'n er klar og fin, så har i det minste kommet så langt men er masse støy, og som sagt glemte og over eksponere...

 

Dette er RAW som kun er gjort om til .JPG

 

Noen tips om hvilke spaker som burde trekkes i?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Bruk eyedropper på snøen til å sette WB.

+0.5->1 i Exposure. Noe fill light. Litt 'blacks' (5-8).

 

Clarity 50. På kurven prøv å hev midten og toppen opp litt.

 

Legg da ut ett nytt bilde slik at jeg kan se hvor mye støy som poppet opp i tillegg. Kan være det blir for mye med exposure +1 og fill light..

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Bruk eyedropper på snøen til å sette WB.

+0.5->1 i Exposure. Noe fill light. Litt 'blacks' (5-8).

 

Clarity 50. På kurven prøv å hev midten og toppen opp litt.

 

Legg da ut ett nytt bilde slik at jeg kan se hvor mye støy som poppet opp i tillegg. Kan være det blir for mye med exposure +1 og fill light..

 

Mvh,

Beej80

Sjelden jeg drar Clarity over 5. I verste fall 10. Alt over det, synes jeg gir et kunstig preg på bildene. Men det er min personlige mening. Du Beej80 har en annen oppfatning. Jeg kan leve med det :)

Clarity er egentlig en form for unøyaktig oppskarping. Fin til sitt bruk, men bør etter mitt syn ikke overdrives. Da er det bedre å dra litt mer på de egentlige oppskarpingspakene. Et annet alternativ er å endre den lokale kontrasten på annet vis.

 

Du har kommet et godt stykke på vei. Bildene er skarpe. Bra!!! Men du har undereksponert grovt. Alle forsøk på å kompensere det i ettertid i Lightroom gir bare økt støy.

Du må nok ut en tur til :) Men fortvil ikke.

Trolig burde du hatt omtrent ett trinn lengre lukkertid, for å få omtrent korrekt eksponering. Spørsmålet er om det da blir skarpt. Det er nettopp dette som gjør akkurat det du holder på med så veldig krevende. Høy ISO stiller veldig store krav til at eksponeringa sitter. På lavere ISO kan du justere mere. Men det hjelper deg ikke her.

Om det blir skarpt med halvering av lukkertid, så kan du vurdere å gå enda litt lenger. Senker du ISO 1/3 trinn, så kan det hende at det og hjelper mye på støyen. Men pass fortsatt på eksponeringa. Det er først når du beveger deg under 800 ISO at du får noe særlig frihet til å etterjustere.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Sjelden jeg drar Clarity over 5. I verste fall 10. Alt over det, synes jeg gir et kunstig preg på bildene. Men det er min personlige mening. Du Beej80 har en annen oppfatning. Jeg kan leve med det :)

Clarity er egentlig en form for unøyaktig oppskarping. Fin til sitt bruk, men bør etter mitt syn ikke overdrives. Da er det bedre å dra litt mer på de egentlige oppskarpingspakene. Et annet alternativ er å endre den lokale kontrasten på annet vis.

Ja der er vi nok rimelig uenige når det gjelder Clarity. Syns det gjør seg på mange bilder. Blir en del klarere på en måte som oppskarping ikke gjør.

Clarity bruker jeg å variere fra 10-50, alt etter som. På Landskapsbilder blir det ofte nærmere 50 enn 10 for min del.

 

Jeg var litt redd for at jeg drog for hardt i den spaken til å begynne med, men har i ettertid sett at Matt Kloskowski fra Lightroom KillerTips har samme tilnærming som meg til akkurat den funksjonen, så da har jeg ikke tenkt så mye over det.

Kanskje litt ukritisk fra min side, men alle har da sin personlige smak om hva som er pent og ikke.

 

Det kan godt være at han må stille exposure så mye opp at det ikke er 'brukendes' mtp hvor mørkt bildet er. Var akkurat derfor jeg advarte han mot å undereksponere ved høy iso tidligere, og anbefalte å overeksponere. Snøen gjør det jo ikke lettere.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...