Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i kunnskapsløftet - forbedring av karakterer pluss nye fag


Anbefalte innlegg

Jeg går på VG2 Studiespesialisering og var i dag og snakket med rådgiver angående privatisteksamener. Han sa at man kan forbedre hva man vil og ta opp så mange nye fag man vil mens man går på videregående, uten at man får sekundærvitnemål. Han sa også at ved forsøk på å forbedre karakterer vil det være den beste som teller på vitnemålet, selv om man har en 4'er og får 3 på privatisteksamen, vil 4'eren telle. Jeg tenkte da å ta opp et fag jeg ikke var fornøyd med fra første klasse, og gå opp som privatisk i Informasjonsteknologi i år, istedetfor å ha undervisning på skolen. Må da eventuelt melde meg opp i morgen.

 

Men så snakket jeg med en fra en annen skole, der de hadde fått beskjed om at både nye fag og forbedring, uansett, vil gi sekundærvitnemål. Så jeg lurte på om noen her har noe informasjon om dette. Det er sikkert nyttig for flere enn meg også.

 

Takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Læreren din tar feil. Så lenge du forbedrer vitnemålet ditt (tar privatisteksamener i fag du allerede har hatt som elev) så havner du i ordinærkvoten med den forbedrede karakteren, men i primærkvota med den gamle karakteren.

Tar du opp nye fag som privatist mens du går på videregående havner du i primærkvoten. Tar du opp nye fag etter at du er ferdig ville du i reform 94 havnet i primærvitnemålskvoten om de utløste nye poeng (realfags- eller fordypningspoeng), men ikke under kunnskapsløftet.

Lenke til kommentar

Har tenkt å ta eksamen i tysk som privatist til vinteren. Det gjør vel ingenting at jeg fortsatt går på skole? Gikk studiespesialiserende 1. klasse i fjor og hadde tysk for 4. året. Men nå går jeg i 2. på noe som heter IB (et alternativ til norsk studiespes.) og har begynt med spansk. Skal derfor ta tysk eksamen som privatist siden jeg ikke fikk avsluttet det kurset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...