Gå til innhold

Den amerikanske statsgjelda, hvor stor andel er skyldt til Norge?


Anbefalte innlegg

Hm. Tror jeg må sette meg litt mer inn i dette før jeg kan være med videre i diskusjonen.

 

Det jeg tror (og håper å finne ut av) er at gjeld sier lite om hvor mye/lite penger et land har. Et stort og rikt land som USA vil selvsagt ha mer gjeld en Moldova og Lithauen.

 

Selvfølgelig, men forskjellen ligger i om de går i pluss. Norge og Japan har gjeld, men de går i pluss. USA har gjeld, men går ikke i pluss og gjelden øker. Det er faktisk nødvendig å ha gjeld, men å ha jævlig mye gjeld man ikke klarer å balansere, er ikke positivt, hverken for rike eller fattige land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm. Tror jeg må sette meg litt mer inn i dette før jeg kan være med videre i diskusjonen.

 

Det jeg tror (og håper å finne ut av) er at gjeld sier lite om hvor mye/lite penger et land har. Et stort og rikt land som USA vil selvsagt ha mer gjeld en Moldova og Lithauen.

 

Selvfølgelig, men forskjellen ligger i om de går i pluss. Norge og Japan har gjeld, men de går i pluss. USA har gjeld, men går ikke i pluss og gjelden øker. Det er faktisk nødvendig å ha gjeld, men å ha jævlig mye gjeld man ikke klarer å balansere, er ikke positivt, hverken for rike eller fattige land.

 

Gikk det ikke en episode av "60 min" for ikke så lenge siden der amerikanske økonomer advarte mot USAs økonomiske utviklling. Det kom frem at USA låner mer enn aldri før og hvis trenden fortsetter så kan USA forvente seg en vanvittig økonomisk smell på størrelsen av børs hysterien på slutten av 20-tallet. Det var snakket om 10-15 år i fremtiden. Det som var enda verre var at USAs velferd blir bare større for hver gang USA skifter regjering dvs. at politikere lover mer enn USAs økonomi tåler. Dermed forplikter de seg urealistiske vefrdsordninger som de prøver å gjennomføre for å bli gjenvalgt for neste periode. De føderale myndigheter har blitt advart flere ganger om denne dårlige utviklingen i USAs økonomi men har valgt å ignorere advarsler.

 

Rampage, vet du når tid sånn ca begynte USA å låne mer enn de tjente, alså når plus snudde til minus (for å si det veldig enkelt)?

Lenke til kommentar

Jeg trodde faktisk at USA skyldte penger til Norge, det er det jeg har hørt, men jeg har ikke noe fakta å gå etter her! :)

 

 

jascko:

 

Ikke bare at de gir mere velferd enn hva de har råd til, men de fører krig mot to land åpent nå.

Tror irak krigen alene koster mer per dag enn hva den norske stat hadde klart på et år, men så er jo budsjettet deres vanvittig mye større enn det norske også.

Lenke til kommentar
Det siste utsagnet ditt der er litt tvilsomt. Hva mener man med hva den Norske stat hadde klart. Altså hadde vi kun brukt penger på irakkrigen så skulle vi klart å opprettholde krigen i alle fall i et halvt år.

ja, men så skal jo ikke landet gå fullstendig i stå fordi vi er i krig med et land. Vi er ikke i 1940 lengre.

Lenke til kommentar
Noen som har tall på andre land?

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...y_external_debt" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...y_external_debt</a>

 

Del tallet på antall innbyggere og se Norge toppe lista...

Ser at kilden er CIA World Fact Book og at de har fått med seg at Norge er i en litt spesiell situasjon:

Norway $350.3 billion; note - Norway is a net external creditor (30 June 2006)

Selv om Norge har gjeld er andre lands gjeld til oss større. I praksis har vi ikke utenlandsgjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...