Gå til innhold

Den amerikanske statsgjelda, hvor stor andel er skyldt til Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det, men fant bare 268 milliarder USD gjeld til oss fra mange land. Sikkert 267 som USA skylder oss. :p Uansett er det jo ikke mye i forhold til de 9,200 milliarder de skylder...er vel Kina mesteparten?

Skrevet (endret)
Norge er forresten en av veldig få land i verden som står gjeldsfrie. Prise oljen!

Den norske utenlandsgjelden er faktisk større enn oljefondet... norske kommuner er synderen.

Endret av robertaas
Skrevet
Vi har vel utenlandsgjeld vi også, men vi har lånt ut mer enn vi skylder.

Kan ikke du heller sjekke linken jeg la ut før du uttaler deg, eller gjorde du det og valgte å ignorere tallene?

Skrevet

Er ikke utenlandsgjeld altså den totale gjelden i et land ovenfor utenlandet? Og USA som har så vanvittig mange bedrifter, og et par av de er virkelig enorme, selvsagt har de høy gjeld.

Skrevet

Det er en forskjell på gjelden som alle individer og bedrifter skylder til utlandet. Mot gjelden det offentlige har, nasjonen USA/Norge. Norge er en stat som går i pluss og låner ut, USA går i minus og tar opp gjeld.

Skrevet

I trådstarter sitt innlegg komme det ikke frem om det er samlet gjeld, offentlig eller hva det enn er. Har du tall på hvor mye norge låner ut, og hvor mye USA skylder?

Skrevet

Jupp, men til sammenligning så har jo mange fattige land i verden også høyere gjeld i prosent av BNP. Lebanon f. eks.

Japan har også nest høyest samlet gjeld i forhold til BNP. Men Japan går faktisk i pluss og låner ut. 170% av BNP liksom.

Skrevet

Hm. Tror jeg må sette meg litt mer inn i dette før jeg kan være med videre i diskusjonen.

Det jeg tror (og håper å finne ut av) er at gjeld sier lite om hvor mye/lite penger et land har. Et stort og rikt land som USA vil selvsagt ha mer gjeld en Moldova og Lithauen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...