Gå til innhold

Advokat Tor Erling Staffs uttalelser i media om Lommemannens overgrep.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men når man åpent påstår (og mener det) at det er helt uproblematisk å seksuelt misbruke et barn så må alle få øynene opp og reagere synes jeg.

Dette er uærlig argumentasjon. Det Staff snakket om var tukling gjennom bukselommen.

 

Jeg hørte på et intervju med Staff på P4 på radioen i dag, og jeg skylder Staff en uforbeholden unnskylding.

 

Jeg baserte mitt syn på den informasjonen som sto på Dagbladet (se første post) og dette viser seg å være helt feil.

Staff har jo videre beklaget at hans uttalelse kunne misforståes, og at dersom noen følte seg krenket så var ikke det meningen.

 

Staff påpekte der nettopp det du sier at det han snakket om var det han konkret var siktet for, noe som da altså var tukling gjennom bukselommen.

 

Og her er jeg enig med Staff, det er ekkelt nok, men jeg synes det høres rart ut at noen skal få psykiske lidelser av en slik opplevelse..

Nå er ikke jeg psykolog, men jeg ville i hvert fall ikke sett livet falle i grus av dette..

 

Staff var helt klar på at annet missbruk, som oralsex er en meget grov handling…

 

Så jeg beklager så mye, jeg skal oppdatere første post også….

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Det at Staff kommer med disse uttalelsene, gjør ikke slik at ofrene synes det er greit det de har blitt tvunget til, tvert imot.

Kan du påvise at et barn automatisk får psykiske plager av å ta på en penis gjennom en bukselomme? Eller kan det være samfunnets krisemaksimering som gjør at barna eventuelt føler at de har vært utsatt for noe av det verste som kan skje, og at Staffs uttalelser motvirker dette hysteriet og dermed demper eventuelle skader?

Nå er det ikke bare berøring av kjønnsorgan det er snakk om, men også tvang til oralsex. Uansett om ofrene får automatisk plager av å bli lurt til å ta på en annen manns penis, eller om plagene kommer på grunn av samfunnets krisemaksimering, så er de fleste av disse ofrene plaget av det. Og måten Staff prøver å dempe denne saken på, blir helt feil - synes jeg. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror at å si noe lignende av "det der er ingenting å grine av", får kanskje ungen til å slutte å grine, men den vonde følelsen tror jeg ikke forsvinner.

 

Hva hadde du gjort om noe slikt som dette hadde skjedd med et av barna dine (om du hadde hatt barn(?)):

- Han kalte guttene for "jentene mine"

 

- Han satt i badstua og ventet da de to guttene mine kom opp fra bassenget sammen med en kamerat. Guttene var da seks og åtte år, kompisen var sju. Mannen sendte de to eldste guttene ut for å hente vann til å helle på ovnen, mens han ble igjen alene i badstua med minstegutten. Her gnikket han seg inntil guttungen og la kjønnsorganet på skuldra hans, forteller moren.

Hadde du sagt noe slikt som "slapp av sønnen min, det var bare en penis!"? Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Enig i at Norge trenger folk som tør å stå opp for det de mener, også med de meningene som er utenfor de politisk korrekte rammer. Men enkelte meninger går ikke godt sammen med enkelte stillinger i samfunnet.

Dersom en politimann går ut i media og sier at alle svartinger har godt av juling, men at det rigide lovverket i Norge hindrer ham i å utføre dette... så er ikke mannen skikket til å være politimann...

Men han må gjerne ytre det...i ett annet yrke...

 

Enkelte yrker og meninger og yrker passer bare ikke sammen.

Det er jo ikke i nærheten av det samme! Staff representerer bare seg selv eller sine klienter, han er med andre ord ingen offentlig person.

 

Forresten dreier Staffs uttalelser seg kun om det "Lommemannen" kanskje er siktet for da han uttalte det. Altså bare de historiene som har gitt 50-åringen navnet "lommemannen". Jeg tror ikke det er så skadelig å møte en manns penis når man stikker hånden ned i lommene hans (Har ikke vært borte i det selv, så er en liten mulighet for at jeg tar feil), men når mediene gjør store saker ut av det blir jeg kvalm og tenker på de stakkars offrene som ikke kan lese avisen uten å se kart over hvor "Lommemannen" har "forgrepet" seg.

Lenke til kommentar
Enig i at Norge trenger folk som tør å stå opp for det de mener, også med de meningene som er utenfor de politisk korrekte rammer. Men enkelte meninger går ikke godt sammen med enkelte stillinger i samfunnet.

Dersom en politimann går ut i media og sier at alle svartinger har godt av juling, men at det rigide lovverket i Norge hindrer ham i å utføre dette... så er ikke mannen skikket til å være politimann...

Men han må gjerne ytre det...i ett annet yrke...

 

Enkelte yrker og meninger og yrker passer bare ikke sammen.

Det er jo ikke i nærheten av det samme! Staff representerer bare seg selv eller sine klienter, han er med andre ord ingen offentlig person.

 

Helt feil. Staff har deltatt i den offentlige debatt i mange år, for ikke å glemme at det er umulig å være høyesterettsdommer og ikke fungere i offentligheten, så han er i høyeste grad en offentlig person.

Lenke til kommentar
Enig i at Norge trenger folk som tør å stå opp for det de mener, også med de meningene som er utenfor de politisk korrekte rammer. Men enkelte meninger går ikke godt sammen med enkelte stillinger i samfunnet.

Dersom en politimann går ut i media og sier at alle svartinger har godt av juling, men at det rigide lovverket i Norge hindrer ham i å utføre dette... så er ikke mannen skikket til å være politimann...

Men han må gjerne ytre det...i ett annet yrke...

 

Enkelte yrker og meninger og yrker passer bare ikke sammen.

Det er jo ikke i nærheten av det samme! Staff representerer bare seg selv eller sine klienter, han er med andre ord ingen offentlig person.

 

Helt feil. Staff har deltatt i den offentlige debatt i mange år, for ikke å glemme at det er umulig å være høyesterettsdommer og ikke fungere i offentligheten, så han er i høyeste grad en offentlig person.

Uenig. Han er ikke noe mer en offentlig person enn andre som deltar i debatter. Hvis man sitter i en maktposisjon eller representerer noen i en slik possisjon bør man passe på hva man sier, men alle andre har like stor rett til å si sin personlige mening når som helst.

Lenke til kommentar

Han fungerer som forsvarer, noe som betyr at han representerer sin klient. Derfor burde han ikke komme med personlige betraktninger i en slik sammenheng.

 

Når du sier at alle andre har rett til å si sin personlige mening når som helst, tror jeg ikke du har tenkt helt gjennom konsekvensene. En nyhetsoppleser skal ikke plutselig improvisere en tale om Ron Pauls fantastiske libertarianisme under dekningen av den amerikanske valgkampen eller en klagesang om nød i Afrika under et innslag om en afrikansk artist, for eksempel. En politimann skal ikke på en pressekonferanse dele sine innerste fantasier om hva han ønsker å gjøre med en tiltalt. Og en advokat skal ikke komme med personlige bemerkninger på den måten Staff gjør i sammenhenger hvor han representerer en klient.

Lenke til kommentar
Han fungerer som forsvarer, noe som betyr at han representerer sin klient. Derfor burde han ikke komme med personlige betraktninger i en slik sammenheng.

 

Når du sier at alle andre har rett til å si sin personlige mening når som helst, tror jeg ikke du har tenkt helt gjennom konsekvensene. En nyhetsoppleser skal ikke plutselig improvisere en tale om Ron Pauls fantastiske libertarianisme under dekningen av den amerikanske valgkampen eller en klagesang om nød i Afrika under et innslag om en afrikansk artist, for eksempel. En politimann skal ikke på en pressekonferanse dele sine innerste fantasier om hva han ønsker å gjøre med en tiltalt. Og en advokat skal ikke komme med personlige bemerkninger på den måten Staff gjør i sammenhenger hvor han representerer en klient.

Nyhetsopplesere jobber i nyhetsbyråer som ofte begrenser ytring av egne meninger, men de _må_ ikke gjøre det. Politimannen har en jobb hvor han skal fungere som lovens lange arm og er direkte under Staten. Det er absolutt ingen ting som sier at noen av disse ikke skal få ha egne meninger eller få ytre de i en situasjon hvor de ikke representerer staten eller et nyhetsbyrå. Gjør folk det klart at deres meninger ikke representerer noen andres enn deres egne ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er poenget. De får uttale seg som privatpersoner. Når de ikke er i en kontekst hvor de fungerer som privatpersoner, kan de ikke komme med sine egne meninger helt uten videre.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som binder Staff til å kun uttale seg politisk korrekt.

Jeg skjønner ikke hva i all verden det slappe uttrykket politisk korrekthet har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke bare berøring av kjønnsorgan det er snakk om, men også tvang til oralsex.

Uttalelsen Staff kom med handlet ikke om oralsex.

- Uforståelig angst for det seksuelle

 

- Han er også siktet for alvorligere forhold?

 

- Ja, han er også siktet for det man kaller oralsex ved noen anledninger. Heller ikke det er, etter min oppfatning, noe å gjøre veldig mye vesen ut av, sier Staff, og legger til:

 

- Det er selvfølgelig galt og i strid med lovens bestemmelser, og da er det meget alvorlig. Men jeg kan ikke unngå å analysere handlingen og se om handlingen virkelig må anses som så alvorlig. Jeg synes det er helt uforståelig.

Pricks: Jeg lurer også veldig på det jeg spurte deg om isted - "Hva hadde du gjort om noe slikt som dette (...)".

Lenke til kommentar

Hva kan jeg si? Jeg er generelt sett uenig med mannen, men for å putte det på klisjemåten: Jeg vil til min død forsvare hans rett til å si dette.

 

Ellers må jeg si det er mye stråmenn ute og går mot den godeste Staff og i denne saken her er det ikke han som bør skamme seg mest, det er haugen med gribber som legger ord i munnen på han, som forhåndsdømmer og kommer med antagelser som er tatt så langt ut av proporsjoner at det hele blir en farse.

 

Staff er faktisk en av de som opptrer mest sivilisert i denne tragiske saken her. Det sier sitt og bør få enkelte til å tenke seg om.

 

Som en sidenotis: Skulle gjerne likt å se noe vitenskapelig data som viser hvilken skader ofre for lignende overgrep pleier å få. Kunne vært godt å vite om Staff synser like mye som mange i denne tråden synser når det kommer til faktiske forhold å årsakssammenheng.

 

Glemmer ikke den såkalte ekspertisen som slo fast alle overgrepene som fant sted i Bjugn-saken og hvordan dette vistnok hadde ødelagt barnas liv. Noe som viste seg å være inkompetanse fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Uttalelsene hans er høyst relevante for saken, da, som Staff påpeker, han er kjent som "Lommemannen", og det er nettopp tukling gjennom en bukselomme han er kjent for og som heksejakten går ut på. Hysteriet tar ikke hensyn til graden av alvorlighet.

Det blir likevel nesten for dumt å kritisere politi og samfunn for å ville stoppe denne mannen for sine bagateller for etter en raseristorm å påstå at uttalelsen bare gjelder de minst alvorlige tilfellene.

Jeg har mer tro på at Staff endelig har begynt å skjønne at samfunnet generelt sett ikke ønsker å vite av ham og prøver så å bagatellisere egne uttalelser.

Både med tanke på tidligere uttalelser og tidspunktet for "tilbaketrekkingen" så tror jeg heller at mannen ble redd.

Tilståelse under "tvang" kan vi jo ikke stole på.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er poenget. De får uttale seg som privatpersoner. Når de ikke er i en kontekst hvor de fungerer som privatpersoner, kan de ikke komme med sine egne meninger helt uten videre.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som binder Staff til å kun uttale seg politisk korrekt.

Jeg skjønner ikke hva i all verden det slappe uttrykket politisk korrekthet har med saken å gjøre.

Håper for all del at du ser like ille på det for eks. Fabian Stang har sagt og gjort i forbindelse med denne "saken".

Lenke til kommentar
Hva kan jeg si? Jeg er generelt sett uenig med mannen, men for å putte det på klisjemåten: Jeg vil til min død forsvare hans rett til å si dette.

Det er nok bare en klisje... Ytringsfriheten bør ikke være absolutt...og det er den heller ikke...heldigvis.

Det er enkelte ansvar og verv en kan ta på seg som begrenser ytringsfriheten på enkelte områder.

Dette er definitivt ett av de.

 

Ellers må jeg si det er mye stråmenn ute og går mot den godeste Staff og i denne saken her er det ikke han som bør skamme seg mest, det er haugen med gribber som legger ord i munnen på han, som forhåndsdømmer og kommer med antagelser som er tatt så langt ut av proporsjoner at det hele blir en farse.

Det er ikke han som forherliger pedosex både gjennom egne erfaringer i bokform og gjennom bagatellisering av diverse overgrep mot barn som bør skamme seg?

Det er ingen vits i å legge ord i munnen på ham, for det som kommer derfra er grovt nok i seg selv.

Dessuten, det å kalle andres synspunkter om dette for stråmenn er også en stråmann.

 

Staff er faktisk en av de som opptrer mest sivilisert i denne tragiske saken her. Det sier sitt og bør få enkelte til å tenke seg om.

Hmm...ok?

Det er nok mange som opptrer noe urasjonelt i forhold til dette, men at Staff er en av de siviliserte???

 

Som en sidenotis: Skulle gjerne likt å se noe vitenskapelig data som viser hvilken skader ofre for lignende overgrep pleier å få. Kunne vært godt å vite om Staff synser like mye som mange i denne tråden synser når det kommer til faktiske forhold å årsakssammenheng.

Nja...til dels enig i hva du prøver på her. Leste for noen dager siden en blogg som tok opp spørsmålet om samfunnets behandling av overgrepsofre nødvendigvis er den riktige måten å hjelpe de på. Det går faktisk ann uten å påstå at å lure barn til å "leke" med seg er greit fordi det er samfunnets reaksjoner som er den egentlig overgriperen.

Staff uttalte sin frustrasjon over at politiet prøvde med medias hjelp å stoppe mannen på grunn av disse bagatellene.

Det å si at Staff prøver bare å starte en debatt om hvorvidt overgrepsofre får rette hjelpen er vel strengt tatt å legge meninger i munnen på mannen, selv om han ytret frampå at det var de pårørende og støtteapparatet var de som egentlig var overgriperne med måten de turet fram på.

 

Glemmer ikke den såkalte ekspertisen som slo fast alle overgrepene som fant sted i Bjugn-saken og hvordan dette vistnok hadde ødelagt barnas liv. Noe som viste seg å være inkompetanse fra ende til annen.

Den saken har ødelagt mange liv og var intet mindre en katastrofe.

Dette betyr fortsatt ikke at oralsex med små barn og lure de til å leke med kjønnsorganene sine er bagateller.

Lenke til kommentar
- Uforståelig angst for det seksuelle

 

- Han er også siktet for alvorligere forhold?

 

- Ja, han er også siktet for det man kaller oralsex ved noen anledninger. Heller ikke det er, etter min oppfatning, noe å gjøre veldig mye vesen ut av, sier Staff, og legger til:

 

- Det er selvfølgelig galt og i strid med lovens bestemmelser, og da er det meget alvorlig. Men jeg kan ikke unngå å analysere handlingen og se om handlingen virkelig må anses som så alvorlig. Jeg synes det er helt uforståelig.

Pricks: Jeg lurer også veldig på det jeg spurte deg om isted - "Hva hadde du gjort om noe slikt som dette (...)".

"Det man kaller oralsex". For meg høres det mer ut som "Vil du slikke litt på den?" Enn *Kjøre penisen ned i halsen på ungen.* Hadde vært gøy å se sakspapirene her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...