Gå til innhold

Hvorfor er Canon 40d så dyrt, med den dårlige værtettingen?


Anbefalte innlegg

Putt kameraet i en lufttett pose før du går inn og la det ligge der til kameraet har oppnådd samme temperatur som luften innendørs, så slipper man dette problemet.

Hvor lang tid regner du med at det vil ta? Altså, å gå fra -20 til +20? Og hvordan vet man at posen er "lufttett"?

 

Jeg aner ikke hvor lang tid det tar å varme opp innsiden av kameraet mitt, så jeg lar det gjerne ligge en times tid eller mer mens jeg gjør andre ting (tar en dusj, skifter fra skiklær til andre klær, spiser en appelsin, drikker et glass Solo eller en iskald pils og sjekker hvordan det går med elgsteken jeg har i ovnen.

 

Bedre å la det ligge for lenge enn for kort, men når det er sagt har jeg aldri hatt problemer de gangene jeg har hoppa over hele plastposen heller.

 

lurer på om det er greit med en vanlig plast pose

 

Vanlig plastpose fungerer fint.

Poenget er at man skal hindre fukten fra den varme lufta innendørs å kondensere på og i kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanlig plastpose fungerer fint.

Poenget er at man skal hindre fukten fra den varme lufta innendørs å kondensere på og i kameraet.

 

Jepp. Varm luft er i stand til å holde på mye mer fuktighet enn kald luft. Om den varme luften innendørs kommer i kontakt med kalde metalldeler i kameraet vil den derfor slippe fra seg en viss mengde fuktighet.

 

Ved å laget et fysisk hinder mellom den varme luften og de kalde kameradelene unngår man derfor dette problemet.

 

Videre er jo som kjent luft en av de beste isolatorene (er det et ord?) vi har, så for å sikre en raskest mulig oppvarming av kameraet bør det ikke være for mye luft inne i posen.

Lenke til kommentar
Nå fås det jo kjøpt temmelig kraftige poser i plast med hurtiglås på , disse er helt tette og av en såpass kvalitet at de varer en tid.

 

Det fungerer sikkert bra. Vanlige brødposer (fryseposer) til 7 øre stk fungerer også helt topp

 

Joda,tenkte bare det kunne være greit å ha en sikkelig pose liggende bare til dette formålet,da viste man iallefal at den var tett :cool:

Lenke til kommentar
Nå fås det jo kjøpt temmelig kraftige poser i plast med hurtiglås på , disse er helt tette og av en såpass kvalitet at de varer en tid.

 

Det fungerer sikkert bra. Vanlige brødposer (fryseposer) til 7 øre stk fungerer også helt topp

 

Joda,tenkte bare det kunne være greit å ha en sikkelig pose liggende bare til dette formålet,da viste man iallefal at den var tett :cool:

Fordelen med de posene du tenker på er at du kan rulle rundt med en kajakk/kano og det er håp om at kamera overlever. Da holder det ikke med øres brødpose.

 

Tom

Lenke til kommentar
Nå fås det jo kjøpt temmelig kraftige poser i plast med hurtiglås på , disse er helt tette og av en såpass kvalitet at de varer en tid.

 

Det fungerer sikkert bra. Vanlige brødposer (fryseposer) til 7 øre stk fungerer også helt topp

 

Joda,tenkte bare det kunne være greit å ha en sikkelig pose liggende bare til dette formålet,da viste man iallefal at den var tett :cool:

Fordelen med de posene du tenker på er at du kan rulle rundt med en kajakk/kano og det er håp om at kamera overlever. Da holder det ikke med øres brødpose.

 

Tom

 

Det er sant, men da forutsetter det at du har puttet kameraet inni posen på forhånd og ikke bare har den liggende til du skal ta med deg kameraet inn i varmen igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...