Gå til innhold

Microsoft støtter Toshiba


Anbefalte innlegg

Kvalitetsmessig så er det ikke forskjell mellom BD og HD DVD, den ekstra plassen og bitrate'en viser seg å ikke ha praktisk betydning. Både "die-hard" blu-ray-fans og hd dvd-fans er enige om at hvis grunnlaget(masteren) og arbeidet som blir gjort er skikkelig, så spiller det ingen rolle hvilket format filmen kommer ut på.

Forbrukermessig så er det litt forskjeller derimot, spesielt da soner som virkelig er en uting vi nå burde kommet vekk fra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvalitetsmessig så er det ikke forskjell mellom BD og HD DVD, den ekstra plassen og bitrate'en viser seg å ikke ha praktisk betydning. Både "die-hard" blu-ray-fans og hd dvd-fans er enige om at hvis grunnlaget(masteren) og arbeidet som blir gjort er skikkelig, så spiller det ingen rolle hvilket format filmen kommer ut på.

Forbrukermessig så er det litt forskjeller derimot, spesielt da soner som virkelig er en uting vi nå burde kommet vekk fra...

 

Nå er jo soneinndeling en uting med begge formater da

Lenke til kommentar

Det har vel ingenting og si om prisen på en HD-DVD spiller går ned til 0,- kroner når du ikke får tak i filmer til spilleren ? Du kan jo alltids hamstre nå og se på King Kong om og om igjen. For meg så var ikke filmen så bra.

 

Ser nå også at Paramount sier at de kommer til å gå for nedlasting og USB istedenfor Blu-ray. Noen som vet noe mer om dette ?

Lenke til kommentar

Fra et forbruker-standpunkt HD DVD nokså overlegent. Ingen region coding eller BD+. HD DVD bruker heller ikke mpeg2, noe Blu-Ray, gjør, dog mye mindre i det siste. Et annet poeng, kanskje irrelevant er at triple layer HD DVD tilbyr mer potensiell bitrate. (Tror jeg)

 

Er man en produsent er jo Blu-Ray rimelig overlegent pga nettopp det samme, BD+ og region coding. Til syvende og sist vet de jo at vi kommer til å kjøpe det de velger, om det er Blu-Ray eller HD DVD gjør ingenting for mannen i gata.

Endret av Lord^
Lenke til kommentar

Tull, HD DVD har ikke soneinndeling. Hva du måtte synse om fremtiden er irrelevant, de har ikke soner og innførsel av soner ble i siste møte i dvd-forum stemt ned.

BD har soner og det er fritt frem for selskapene å bruke det. Eneste grunnen til at så få har tatt det i bruk er utvilsomt denne krigen som vi har hatt. Gir HD DVD seg nå så kommer soneinndelingen rimelig fort med alle selskapene, bare vent og se.

Lenke til kommentar
Tull, HD DVD har ikke soneinndeling. Hva du måtte synse om fremtiden er irrelevant, de har ikke soner og innførsel av soner ble i siste møte i dvd-forum stemt ned.

BD har soner og det er fritt frem for selskapene å bruke det. Eneste grunnen til at så få har tatt det i bruk er utvilsomt denne krigen som vi har hatt. Gir HD DVD seg nå så kommer soneinndelingen rimelig fort med alle selskapene, bare vent og se.

 

Så du kan spå at det blir soneinndeling på samtlige titler om Blu-Ray går av med seieren?

Mens jeg ikke kan tro at det blir mye soneinndeling om HD DVD vinner krigen?

 

HD DVD har jo på lagt seg retten til å innføre soneinndeling når de måtte ønske

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er en av hovedgrunnene til at diverse selskaper har valgt BD fra starten av, spesielt isåhenseende Fox, som er helt hysteriske når det gjelder å lage jævelskap for kundene sine. Disney er vel også en trackrecord for å være temmelig striks med slikt.

Det var jo et av hovedargumentene til BDA, at det med BD blir mye mer "tryggere" for selskapene mot kopiering osv...ergo mer hindringer for forbuker. Hele formatet er jo oppbygd rundt harde tiltak for å forhindre forbrukeren tilgang til produktet han har kjøpt.

 

En eventuell fremtidig soneinndeling på HD DVD(som det forøvrig er laber interesse for innen dvd-forum(hvilke selskaper tror du egentlig det var som stemte for?), er sagt å bli hardwaremessig, så alle de spillere som blir solgt inntil da vil forbli sonefrie. Mye trolig blir det ikke soner i det hele tatt.

Endret av sageman
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg aldri vært i tvil på om Blu-ray kom til å vinne. For det første så var det det mediet som "først" kom ut i media, hd-dvd ble da mer en konkurrent til Blu-ray enn likeverdige motstandere, dette har ingenting å si nå, men før mediene var skikkelig i gang hadde nok dette en god del å si for politikken og medias syn på teknologiene(som igjen også påvirker oss, som igjen påvirker bransjen, som igjen, som igjen etc.etc.blablabla).

 

Videre så har Sony vært stor pådriver for Blu-ray som og har STOR kustus blandt forbrukere(spesielt da lyd og bilde fantastene og konsollgamer fantastene, som har meget godt forhold til Sony navnet. Disse er også de som tar til seg slik teknologi først.) Hvis hd-dvd skulle hatt sjans mot Blu-ray måtte de IHVERTFALL stilt på lik linje med Blu-ray på disse frontene, ergo xbox360 skulle ha blitt lansert med hd-dvd innebygd som standard. De kunne muligens ha hjulpet på hvis xbox360 elite hadde hatt hd-dvd innebygd, dette skjedde ikke så det at Microsoft nå kommer og "støtter" hd-dvd er meningsløst.

 

Vi kommer aldri til å se noen 100% satsning fra noen hold før det er bestemt kun ett format og først da vil vi kunne se priser på plater/spillere/filmer/o.l komme ned på ett dugbart nivå for vanlige forbrukere.

 

Det som også er glemt litt er at Blu-ray/hd-dvd må nytes på hdtv formatet, dvs. 720/1080. For å se dette er det kjekt å ha en skjerm/TV/prosjektør som kan vise dette. Siden det er 1080 som liksom er "skikkelig" hdtv så vil nok 1080 også lande skikkelig før det er snakk om noen ny standard. Jeg vet ikke med resten av dere, men jeg er av typen at hvis jeg skal handle ny tv nå, så får den søren meg holde en stund og. Så det å kjøpe "hd-ready" TV er tullete. Jeg vil nok påstå at markedet har vel ett par år til før de som vil ha, men ikke har råd enda er med på det markedet. Man kan jo argumentere med at man bare kan se det på en pc, men de av oss som er villige til det, er nok ikke "vanlig forbruker" nok til å gå under betegnelsen masse markedet. Det er jo nettopp det som er hele målet her. Hvem vinner massemarkedet?

 

sonedelt på Blu-ray er strategisk valgt for å få støtte fra filmindustrien. Si så mye du vil om sonedelt, men filmindustrien ser på dette positivt og viktig. De vil griske til seg så mye penger de kan(Hvem vil vel ikke det?). Hd-dvd var valgte helt sikkert å reklamere som sonefri nettopp for å tiltrekke seg sluttbruker, men de glemte at sluttbruker bryr seg MER om filmer og tilgjengelighet(Igjen, må få med seg filmindustrien) enn sonefri eller ikke. Så dette er ett helt taktisk valg fra Sony, de VET at de får med seg flere filmselskaper med soneinndeling enn sonefri.

 

Så var det spillere da. Hvorfor kjøper ingen hd-dvd spillere?! De er jo mye billigere enn Blu-ray?! ett ord: Ps3... Den gruppen som kan kjøpe Blu-ray/hd-dvd nå bryr seg skjorta om en spiller koster 2000,- eller om den koster 5000,-. De som kjøper Blu-ray/hd-dvd nå er de som vil ha det. SÅ er det bare å tenke, hvem vil ha en hd-dvd spiller til 2000,- når de kan få en ps3 til 4000,-? Hvis du ser på prisene på xbox360 med hd-dvd drev, så blir den (Hvis jeg ikke husker helt feil) dyrere enn en xbox360, i tillegg så må en huske at ps3 har en sterke fanbase enn xbox360, ps3-only titlene er sterkere osv.osv. For ikke å nevne de utallige som har en xbox360 atm. og all driten som er med de(fetteren min har byttet sin xbox360 over 6 ganger nå, han har kjøpt seg ps3).

 

Ser man også på konsoll historien og spør seg selv om hvor mange bokser/drev/tilleggsutstyr(som ikke er tilknyttet spesielle spill og større investering enn typ 500,-) så er det så og si ingen som har ever lykkes med det. Jeg fatter ikke hva slags gjøk på MS som trodde at dette kom til å bli en stor suksess.... Det er jo nettopp det som er hva som gjør at konsoller er populært! Det er nesten hele grunnbasisen for en konsoll: Du får kassa, og så kjøper du spill etter det! Kassa varer i 5 år, så kommer det en ny! Konsollgamere liker ikke oppgraderinger!!! De kunne KANSKJE ha klart det hvis de hadde reklamert xbox(fra den første) som en "multimedia" pakke(ok, multimedia er ett veldig bad ord innen marketing :p) slik at folk kunne brukt den med keyboard etc. Dette har jo Sony gjort med Ps3 og gamle pcgamere digger det! Dette gjør jo igjen at de får pcgamerne(som er de som ikke har så veeeldig mye imot oppgradering kontra hardbarka konsoll gamere) over på ps3 istedenfor xbox360, som igjen gjør hd-dvd drevet til microsoft enda mer meningsløst.

 

Var noen som sa at Blu-ray kjører mpeg2, som hd-dvd ikke gjør. Vel, de beste HD filmene jeg har kjører på mpeg2 og det er kjempebilde på det(så lenge du har høy bitrate seff, hvilket de gjør), så det at Blu-ray er dårlig fordi det kjører mpeg2 er egentlig ikke noe bra argument, hvis man ser på en hd mpeg2 film og så ser at filmen ser kjempebra ut(Hvilket jeg ikke kan si om hd-wmv driten) så vil man bare fnyse enda mer av konkurrentene.

Hvis jeg ikke husker helt feil så leveres hd-dvd med heavy cpu(de første fikk vel en workstation cpu fra intel) for å kunne i det hele tatt spille av filmene sine(De som har drevet med .x264 filmer vet at de krever sitt for å kunne spilles at, ikke minst i 1080 med god bitrate) Det er mulig jeg roter litt her og at det er Blu-ray som er synderen. Men en av dem klarer i alle fall ikke enda å leveres med en onchip avspillings løsning(om ikke akkurat rundt nå)

 

Fremover kommer også ps3 til å selge enda mer, og xbox360 kommer til å roen ned i salget(min mening) Sony har mange uber titler på vei nå.

 

 

Sist, men ikke minst viktig for oss pc folk: Hvor i helvete finne man hd-dvd brennere?! Greit nok at Blu-ray brennere er dyre, men man finner de på webshopper i alle fall!!!

 

 

 

 

 

Sry for lang (og sikkert meget rotete) post, feel free til å rette meg opp hvis det er noe jeg sier som er feil eller dere er uenige i :p

Lenke til kommentar
Ser nå også at Paramount sier at de kommer til å gå for nedlasting og USB istedenfor Blu-ray. Noen som vet noe mer om dette ?

 

Så vidt jeg vet så var det ikke snakk om å velge dette fremfor Blu-Ray eller HD DVD, men i tillegg.

Tror kanskje Paramount er inne på noe nå :)

Men det skal jo ikke være HD-materiell i det hele tatt, men DVD-kvalitet om jeg har forstått det riktig.

Og det er jo veldig synd.

 

EDIT:

 

For mange vil jo kanskje dette være veldig bra. Og jeg må også si at dette virker som en god utvikling, men om det skulle være tilfelle om Paramount dropper både HD DVD og Blu-Ray og ikke kommer med noen av filmene sine på et optisk medium er jo det negativt for begge formater, og veldig negativt for oss forbrukere. Spesielt om de da ikke skal komme med HD-kvalitet på noen av filmene sine i det hele tatt.

Men tenk da om det ikke skal komme flere filmer produsert av Paramount på et optisk medium i det hele tatt, bare tilgjengelig på USB-harddisker i butikken. Det er ikke akkurat mange som har mulighet til å spille av en film via en USB-harddisk i stua, det er jo mange som ikke fatter hvordan de skal få det til heller. Det vil jo kreve at du har en form for stue-PC løsning.

Tror Paramount vil tape mye penger om de kun satser på dette, og ikke levere HD-filmer på noe optisk medium.

 

Jeg tror de mente at de kom med det i tillegg til å støtte HD DVD og / eller Blu-Ray.

Alt annet ville for meg virket veldig rart

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

jeg er enig med deg Simen1. denne krigen er på lengt over.

så kan alle blu ray tilhengere sitte der med ubrukelig Blu-ray spiller når den oppgraderes eller sony &c ombestemmer seg .

de kan sågar finne på å støtte begge formatene for å tjen enda mer penger. ( flere som kjøper filmer )

 

hus på at Microsoft også har greid å endre på mange ting

jeg er sikker på et det var dem som gjorde at f.eks. os2 forsvant

 

skulle bly ray vinne så har men ingen garanti for at spillerne går ned i pris ( ihvertfall ikke på lang tid )

så lenge det er konkurranse så er det større sjanse for at bly-ray går ned i pris.

 

men hva skjer når filmen slutter å komme ut på valige dvder ?

Lenke til kommentar
skulle bly ray vinne så har men ingen garanti for at spillerne går ned i pris ( ihvertfall ikke på lang tid )

så lenge det er konkurranse så er det større sjanse for at bly-ray går ned i pris.

 

Det er jo veldig mage aktører bak Blu-Ray som produserer spillere, de vil jo ha en krig mot hver andre, sånn som med DVD-spillere idag

Lenke til kommentar
skulle bly ray vinne så har men ingen garanti for at spillerne går ned i pris ( ihvertfall ikke på lang tid )

så lenge det er konkurranse så er det større sjanse for at bly-ray går ned i pris.

 

Det er jo veldig mage aktører bak Blu-Ray som produserer spillere, de vil jo ha en krig mot hver andre, sånn som med DVD-spillere idag

ikke på samme måten.

Lenke til kommentar

HD DVD er sonefritt ja, og om det skulle være slik at de en gang i fremtiden kommer til å gjøre spillerne soneinndelte, så burde det jo være en oppfordring til å kjøpe HD DVD spillere nå! Min spiller er ihvertfall sonefri, og kan gjøres sonefri for DVD også om jeg vil :)

 

elg-elg123: Jeg ville ikke bekymret meg for "gamle" DVDer enda, det er fortsatt millioner av brukere som ikke har bruk for HD DVD før om mange år.

 

Personlig så begynner jeg å håpe på et tvillingformat som støtter eldre Blu-ray og HD DVD spillere og discer. Rett og slett fordi jeg føler sympati for dem som kommer til å miste penger på det formatet som kommer til å tape. Jeg vet at jeg ikke har lyst til å havne i den situasjonen selv.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg undrende til alle som er fanbois av Blu-Ray, med tanke på soneinndeling og kopisperre. Selv om ting kan forandre seg i framtiden for HD DVD på dette området, er det fortsatt status pr. dags dato som gjelder. Alle filmselskapene som har sluttet seg til Blu-Ray gjør det pga kopisperre- IKKE kvalitet eller kapasitet som er tilbakelagt historie. Toshibas EP-10 er mer enn godt nok pr. dags dato for de aller fleste (se bort fra noen som er veldig opptatt av lyd), og ingen kan si noe på prisen. Problemet er at DVD er så godt etablert, og billig, at få vil tenke i HD baner ennå (ironisk da de fleste begynner å få HD-ready tv'er).

 

Selv venter jeg ikke på kombi spiller som kommer sikkert til å koste på det beste 4-5k. Har heller kjøpt Toshiba Ep-10 og Sony BDP-S300-totalpris: 6000,- Kan ikke se noen forskjell på HD kilder, kun litt på standard DVD (i Sonys favør).

 

Håper til syvende og sist at vi forbrukere nyter godt av denne talentløse "krigen", med tanke på pris, tilgjengelighet, utvalg og kvalitet.

Lenke til kommentar
Var noen som sa at Blu-ray kjører mpeg2, som hd-dvd ikke gjør. Vel, de beste HD filmene jeg har kjører på mpeg2 og det er kjempebilde på det(så lenge du har høy bitrate seff, hvilket de gjør), så det at Blu-ray er dårlig fordi det kjører mpeg2 er egentlig ikke noe bra argument, hvis man ser på en hd mpeg2 film og så ser at filmen ser kjempebra ut(Hvilket jeg ikke kan si om hd-wmv driten) så vil man bare fnyse enda mer av konkurrentene.

Begge formater støtter de tre samme codec-ene (MPEG-2, VC-1 and AVC), så å si at det ene formatet er bedre fordi det bruker et spesielt codec er bare latterlig. De første Blu-ray-filmene som ble lansert brukte MPEG-2-komprimering, mens de første HDDVD-diskene brukte VC-1 eller AVC, men slik er det ikke nå lenger. Det er opp til studioene å velge codec, og slik det er nå får du kjøpt filmer i begge formatene med alle de tre codec-ene.

 

Det at du sier om at «filmen ser kjempebra ut, hvilket jeg ikke kan si om hd-wmv driten» vitner bare enda mer om din uvitenhet. Har du virkelig sett en film som bruker VC-1-komprimering? :roll:

 

Her er litt anbefalt lesestoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...al_disc_formats

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...