Gå til innhold

Gradvis opplysing av led-array


Anbefalte innlegg

Tenker jeg rett nå?

 

Si at jeg har 5 leds som jeg vil skal lyse opp fra venstre mot høyre når de får strøm. Og slukke på samme måte.

Er det da så enkelt som å parallell-koble alle led'ene med en kondensator på hver?

Litt slik:

L - led

K - kondis

+ ---------------\
 L  L  L  L  L
 |  |  |  |  |
 K  K  K  K  K
 |  |  |  |  |
- ---------------/

hvis jeg da har økende kapasitet på kondensatorene fra venstre mot høyre, så vil lyset bli forsinket med økende tid ved strøm-på (fordi kondisen må lades før lyset vil lyse). Og forsinket slukking ved strøm-av (fordi kondisen må lades ut før lyset slukkes).

 

Stemmer dette?

 

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du tenker nok feil, lysdiodene vil lyse opp alle sammen når strømmen slås på, strømmen brukes til å lade opp kondensatorene og vil minke etterhvert som kondensatorene lades opp. Etter en stund vil alle lysdiodene slukke. Du må også ha en motstand i paralell med kondensatorene slik at de lades ut når strømmen slås av, om du ikke har det er det bare den interne lekkasjen i kondensatorene som lader de ut og kretsen din vil bare virke en gang.

 

For å få den funksjonen du ønsker er nok det enkleste å bruke en PIC chip.

 

En annen løsning kan du se her: http://www.eetasia.com/ARTICLES/2007DEC/PD...OURCES=DOWNLOAD

 

Good Luck

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

hvis en kondensator settes i parallell med LEDet og det er en serie motstand koblet til denne parallell koblingen (slik som ved vanlig LED kobling) kan det virke, men du vil trenge VELDIG store kondensatorer om du vil ha noen synbar virkning, hvilket jeg trur du er ute etter. er derfor ikke en praktisk løsning. Som nevnt er nok en mikrokontroller enklest for å få til dette, men det forutsetter jo at du kan å programmere de.

Lenke til kommentar

LED som baderomsbelysning? Blir ikke det litt mørkt da?

 

 

Hvis du gjerne vil gjøre dette med diskrete komponenter må du nok ha en transistor(eller kanskje en tyristor?) til å styre hver LED og bruke RC-leddet til å lage en tidsforsinkelse for når transistoren åpner.

 

 

Eller så kan du skaffe deg en dimmer som gir 'soft-on' eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Tror du trenger *mange*. Kjøpte en oppladbar LED-arbeidslykt fra clasern for litt siden, den lyser forsåvidt bra men den har da også 50 LEDs.

 

Kjøpte også en pakke med 3mm superbright LED samme sted og de har vel en effekt på ca (3,2V*20mA)64mW. Hvis du erstatter lysrøret watt for watt blir det en del...140 stk :D

Lenke til kommentar
Men nå er vel ikke akkurat wattstyrken sammenlignbar heller da. et 9W lysrør gir ca samme lys som en 40W lyspære. Og den i taket tror jeg er 11W, og den gir ca samme lys som en 60W lyspære.

 

-C-

Lysrør gir mye mer lys per watt en det vanlige pærer gjør men det gjør LEDs også. Har ikke sett noe definitivt tall på lysutbytte for LEDs i forhold til lysrør men jeg *tror* det ligger i samme område.

Lenke til kommentar

Løsningen med 3914 slukker motsatt vei som den tenner, slik jeg forstod det ville han ha noe som slukker samme vei som den tenner

 

Dette kan gjøres relativt enkelt og billig med shiftregistre, 74HC595 eller lignende. Kopl så mange i serie at du får så mange utganger som du trenger, 74HC595 har for eksempel 8 utganger hver. Hver utgang kan drive en enkelt LED. Hvis du vil drive mer enn en LED med hver utgang kan du bruke eksterne transistorer eller bufferchiper (ULN2003; 7 buffere eller ULN2803; 8 buffere). Kopl klokkeinngnangene på alle shiftregistrene sammen og til en oscillator. Kopl Data Input på hvert shiftregister til Serial Out på det forrige. Data Input på det første styrer om lyset skal være av eller på. Oscillatoren kan være en 555 eller noe tilsvarende, frekvensen styrer hvor fort lysene skal tennes/slukkes.

Lenke til kommentar
Løsningen med 3914 slukker motsatt vei som den tenner, slik jeg forstod det ville han ha noe som slukker samme vei som den tenner

 

Dette kan gjøres relativt enkelt og billig med shiftregistre, 74HC595 eller lignende. Kopl så mange i serie at du får så mange utganger som du trenger, 74HC595 har for eksempel 8 utganger hver. Hver utgang kan drive en enkelt LED. Hvis du vil drive mer enn en LED med hver utgang kan du bruke eksterne transistorer eller bufferchiper (ULN2003; 7 buffere eller ULN2803; 8 buffere). Kopl klokkeinngnangene på alle shiftregistrene sammen og til en oscillator. Kopl Data Input på hvert shiftregister til Serial Out på det forrige. Data Input på det første styrer om lyset skal være av eller på. Oscillatoren kan være en 555 eller noe tilsvarende, frekvensen styrer hvor fort lysene skal tennes/slukkes.

 

Du har ikke tilfeldigvis et koblings skjema over det du beskriver?

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt du vil oppnå med å tenne LED for LED? Hvis ikke så kan vel en enkel PWM løsning være det greieste, bestående av en 555 + en transistor hvis du vil kjøre på 12V, eller kun en vanlig dimmer om du vil kjøre på 230V.

 

Via linkene her fant jeg forresten frem til et firma som lager og selger LED-baserte lysrør med en effektivitet som overgår ordinære lysrør. Tror det var snakk om 141 LEDs på tilsammen 8W og ca. 850 lumen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...