Gå til innhold

Guide: Virtualisering


Anbefalte innlegg

Har lite peiling på KVM. Men slik som du beskriver, så får jeg ett inntrykk av at en VMware virtuell partisjon (gjeste-OS) lar seg kjøre på/fra KVM. Stemmer det?

Det finnes eksperimentell støtte for å bruke VMware images direkte, ja, men jeg vil anbefale å hoppe helt over til KVM etter test. Trenger ikke reinstallere verken Linux- eller Windows-gjester for å få til dette. Bare å kopiere harddisken med ghost, eller for den saks skyld dd på Linux :)

 

Men, det kan jo være at det er snakk om at en tilsvarende (la oss si:) Windows-installasjon starter på 10 sekunder i KVM, og at den er installert på KVM sine premisser (installert på KVM som base).

Med Windows-installasjoner har jeg ikke opplevd tilsvarende ytelsesøkning. Hastigheten der er omtrent det samme som da vi kjørte dem i VMware. Kanskje litt bedre med paravirtualisert harddisk. Når en Linux-kjerne som er ny nok til å ha støtte for KVM kjører som paravirtualisert gjest under en Linux-vert som også har KVM.... da får du fart.

 

EDIT: fylte ut litt ekstra info

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mortis, bedriftene er på vei over fra ESXi til KVM.

Fint om du også deler en form for underbyggelse. Noe du har kommet over, eller erfart som en forklaring for påstanden.

 

Ellers var det interessant at du nevnte det, om det holder stikk.

Har ikke markedstall for hånden nå, men du finner en god innføring her:

http://www.theregister.co.uk/2010/06/24/redhat_rhev_cisco/

Merk at KVM er ny, så først med versjon 2.2 som kom for et halvt år siden var den klar for entreprisebruk. KVM har ikke mye desktopfunksjonalitet, fokuset er på server fortsatt. Når det er sagt har jeg et KVM-bilde av XP her om behovet melder seg (men det gjør det aldri).

Lenke til kommentar

Hei

Trenger noen råd, jeg.

Hvordan får jeg hardware som ikke har støtte i Host til å kunne sees i Guest?

 

Kjører en MS virtual på Win7.

 

Guest er Win2K siden jeg har noen eldre seriell/usb modemer som ikke funker fra Vista og opp.

 

Tusentakk på forhånd!

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Fordi de eldre modemene antagelig er støttet i linux. Drivere som har en viss brukermasse blir typisk ikke faste ut. Dette er en vesentlig forskjell mellom windows og linux, på windows er det opp til produsenten av hardwaren (som kan være konkurs for den saks skyld) å gi ut driveroppdateringer. På linux blir driverne vedlikeholdt av kjerneutviklerne, så eksempelvis eldre trådløskort får moderne funksjonalitet, og drivere for eldgammel hardware blir portet over til nye kjerner så lenge interessen er der uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar
kan man bruke virtual pc til microsoft til å spille spill som kun støttes av xp?

 

Spørs på mengden av 3D. Vil dog anbefale VMware Workstation, da den er den raskeste, samtidig som du får DX9-støtte. Er riktignok helt elendig 3D-ytelse (3600 3DMark06 på et HD5850), men det holder til eldre titler.

 

Er klar over at dette er gammel tekst som jeg quoter, men det kan være greit å nevne at 3D fungerer mye bedre med nyere versjoner av VMware Workstation.

 

Måtte kjøre en test med 3DMark06 selv, og det endte med en score på nesten 15.000!

Maskinen kjører Win7 64-bit "i bunn" med siste versjon av VMware Workstation og den virtuelle maskinen kjører Win7 32-bit. Maskinvare er en i7 2600 med 16GB RAM og et GTS 450 skjermkort (se evt. "server" i profilen for mer detaljer).

Det er også verdt å nevne at den virtuelle maskinen kjører på et volum som ligger på en egen RAID-kontroller (å kjøre den virtuelle maskinen på samme disker som operativsystemet til vertsmaskinen reduserer ytelsen betraktelig).

 

post-75663-0-20646000-1298415265_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...